Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Går ej att lägga i D (bara växla mellan N och R)!!!
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-02-26 07:35:07    Rubrik: Går ej att lägga i D (bara växla mellan N och R)!!! Svara med citat

Hej!
Plötsligt kan jag bara få i Neutral och Reverse. När man lägger i Drive kommer neutral och när man lägger i neutral få man ibland in Reverse.

Jag vet inte om dragwiren blivit skadad eller ngt gått sönder men det känns bra när man växlar. Övre fästet ser också bra ut.

Jag försökte läsa om man kunde ställa om detta på UCL 8.5 men det verkar bara finnas ett läge i gamla UCL:en.

Någon som har tips. Det är bökigt att stå ute i kylan....

Hälsningar/Lars
lem/at/telia.com
070 572 00 00
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2207
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2010-02-26 08:42:31    Rubrik: Svara med citat

spontant skulle jag säga hårtorken och riktad mot givaren om de e så enkelt att de kommit fukt i.

Annars så precis som du säger så kan man ändra i menyerna men mer än så kan jag inte hjälpa till med
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-02-26 09:03:13    Rubrik: Svara med citat

står en del om det här. verkar som man måste
koppla bort någon sladd innan man har möjlighet
att använda displayknapparna för riktningsändring.
http://www.elbil.forum24.se/elbil-about568.html&highlight=v%E4xel
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1731
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-02-26 10:21:00    Rubrik: Svara med citat

Jag tror på Alex metod med en värmefläkt av något slag.

Jag fick samma problem när frugan hade kokat värmaren .
Och det var nog pga av fukt. För det gick till sig efterhand.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-03-06 14:32:57    Rubrik: Svara med citat

Tack för tipsen!

Jag borrade om hålen så vinkeln blev lite bättre för D-läget.

Nu fungerar det både fram och back.

Det var lite kallt att hålla på i snön men det gick. Skönt, då rullar 2 av 3 elbilar. Det har känts att behöva köra Dieselbil till jobbet (om än bara 2 dagar)!

Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pluto
intresserad


Registreringsdatum: 07 januari 2010
Inlägg: 23
Ort: Kristiansand, Norge

InläggPostat: 2010-03-07 13:35:08    Rubrik: Svara med citat

kanske det ær på tid at byta ut væxelspaken med knappar (som på PSA). R;N;D
_________________
Kør nu Clio -97. Har hatt Peugeot, Citroen, Kewet og Think elbil. Kristiansand. Norge. Nestleder i Agder Elbilforening. www.elbilagder.org
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-03-08 07:36:54    Rubrik: Svara med citat

Fan!
Det fungerar inte klockrent (tror givaren glappar!)

Jag behöver en givare!


Hälsninar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2010-03-09 18:05:33    Rubrik: Svara med citat

Ja, knappar kunde kanske vara något. Känns säkrare på något vis. Spaken kan ju ibland slinka iväg åt olika håll lite okontollerat ibland. Knappar är väl snyggare o lite mer HiTec inspirerat? Undrar hur fransoserna resonerade?
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
joppe
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2007
Inlägg: 260
Ort: Tyresö / Stockholm

InläggPostat: 2010-04-04 19:19:29    Rubrik: Svara med citat

Jag kom över ett par gamla UCL'er och när jag satte i den ena i min bil så visade displayen R när växelspaken stod i N och när jag skiftade växelspaken till D så visade displayen N.

När växelspaken stått i R läget i ca. 10sekunder visades "VAL AV RIKTNING" i displayen.

När jag bytte till den andra UCL'en så funkade allt utom värmaren, som bara gick från läge 1 -> 3 och sedan stängdes den av.

Verkar alltså vara fel i UCL'erna och inte mekaniskt. eller värmarfel, eftersom det fungerade igen då jag satte i min gamla UCL.

Går det att programera om dessa UCL'er?

(Den med växelfelet är version 7 och den med värmarfelet är version 8,5)

Lars: har du testat med en annan UCL i din bil, om det kanske är fel i UCL'en istället för växelgivaren??
_________________
Länge Leve Elen
/Jonny

Renault Megane CC -04
VW Touran Biogas -11
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-04-04 19:45:41    Rubrik: Svara med citat

joppe skrev:
---Lars: har du testat med en annan UCL i din bil, om det kanske är fel i UCL'en istället för växelgivaren??


Hej!
Nej, jag borrade om givaren och nu fungerar det.
Det blev aldrig akutellt att testa med flera UCL:er.

Det lär finnas ngt sätt att kalibrera riktningsväljaren. Någon som vet?
Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pluto
intresserad


Registreringsdatum: 07 januari 2010
Inlägg: 23
Ort: Kristiansand, Norge

InläggPostat: 2010-04-04 20:49:27    Rubrik: Svara med citat

Jag har samma erfarenhet med byte av UCL. Det ær UCL som kommer ut av sync och som då måste kalibreras på nytt, eller at man vrider på væxelvælgaren før at få den i sync med UCL (men det ær i verkligheten inte fel på væxelvælgaren).

Det skal gå at synca UCL vid at gøra en spesiell procedyr, men nær jag snakkade med Julle om detta før et par vekkor sidan, sa han at han inte hadde lykkats med detta. Problem uppstår nær man då byter UCL, men det ær ju ganska enkelt at vrida væxelvælgaren.
_________________
Kør nu Clio -97. Har hatt Peugeot, Citroen, Kewet og Think elbil. Kristiansand. Norge. Nestleder i Agder Elbilforening. www.elbilagder.org
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
PC
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 september 2006
Inlägg: 118
Ort: Tølløse (Danmark)1xBerlingo, 1xSaxo

InläggPostat: 2010-04-05 08:43:15    Rubrik: Svara med citat

Prøv med følgende tip fra Lars Nilsson:

Justera färdriktningsväljare. "växelväljaren".

Sätt växelväljaren i läge N slå på "tänningen" och för väljaren till D, slå av "tänningen". Vänta en liten stund. Slå på "tänningen igen och för väljaren sakta fram R läge, när N tänds stanna och håll väljaren stilla i minst 2 sek. och flytta sedan väljare till baka till N.

Hilsen Peter
_________________
Kør med El og Vind;-)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
joppe
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2007
Inlägg: 260
Ort: Tyresö / Stockholm

InläggPostat: 2010-12-05 13:44:51    Rubrik: Svara med citat

Jag lyckades "kalibrera" min växelväljarfunktion på den UCL jag hade som visade bara N och R, genom att göra tvärtom.

Lägg i R sätt sedan på tändningen och dra spaken mycket långsamt mot D tills N tänds i displayen, håll still i några sekunder och för sedan tillbaka spaken till N-läget och stäng av tändningen tills kontaktorerna stänger.

Fixade min Laughing
_________________
Länge Leve Elen
/Jonny

Renault Megane CC -04
VW Touran Biogas -11
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pluto
intresserad


Registreringsdatum: 07 januari 2010
Inlägg: 23
Ort: Kristiansand, Norge

InläggPostat: 2011-10-18 21:14:37    Rubrik: Liknande problem, men inte helt Svara med citat

Jag har nu några gånger upplevt at min Clio bara vil backa. Displayet visar både R,N och D, men den vil bara køra bakåt. Den tillåter inte mer enn några få ampere i D, men oftast inte nog til at flytta bilen øver huvud taget. Det ær inga felmedellanden. Jag har provat lite nær detta hænder och det fixar sig om jag kør bakåt och bromsar opp lite kraftigt. Då vil den køra framåt igjen.
Sedan UCL registrerar væxelvælgarens position och visar detta i Display værkar det troligt at felen ær et annat stælle.
Jag kan inte førstå at det skal vara hallpotten til gasen heller sedan den fungerer bakåt.
Kan det vara Hackaren som det ær något løst i?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2011-10-20 00:20:22    Rubrik: Svara med citat

Ja, det kan mycket väl vara något i hackaren. Så har jag upplevt att sönderblåst hackare beter sig, eller när extrasäkringen till ankarströmmen gett sig.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2012-01-03 01:57:10    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag oxå råkat ut för borttappad växel Sad
R för min del. Jag har försökt med kalibrering
men inget hjälper. Jag har D i läge D och N, samt N i läge R.
Om jag låter spaken stå i D ett tag kommer
"Val av riktning" upp på displayen. men jag vet inte
hur man kan tvinga fram detta läge.
Jag har själv hänvisat till detta inlägg för 2 år sen
http://www.elbil.forum24.se/elbil-about568.html&highlight=v%E4xel
så jag får väl göra det igen samt läsa själv nu.
Det blir väl att borra nya hål och vrida givaren.
Har det funkat för er: "marcus" bla
"Akeshog" har väl sålt sin men har nya ägaren
hittat hit och kan svara. Question
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
joppe
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2007
Inlägg: 260
Ort: Tyresö / Stockholm

InläggPostat: 2012-01-03 09:09:04    Rubrik: Svara med citat

För att utesluta växelväljaren kan du testa om det fungerar med en annan UCL. Om det är UCL'n testar du Lars metod som PC skrev här, så ska det gå att kalibrera.

Lycka till
_________________
Länge Leve Elen
/Jonny

Renault Megane CC -04
VW Touran Biogas -11
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2012-01-03 12:22:43    Rubrik: Svara med citat

Jag misstänker att det är växelväljaren men jag kan
prova med en annan UCL, om jag har någon som är OK 8
Jag har en äldre 7:a som inte funkar med laddning men
kan ge en del info ändå.
I läge D tänds elektronikfelslampan och "val av riktning"
kommer upp efter 5-10 sek, det är därför jag misstänker
fel på givaren. Men det kan ju förstås vara fel i UCL.
Kalibreringen har jag försökt med ytterligare några ggr
men det ger ingen ändring, jag får alltid N bara i läge R.
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pera L
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 april 2010
Inlägg: 174

InläggPostat: 2012-01-05 16:48:35    Rubrik: Svara med citat

I had similar problem with some Expressen; it does not change gear but R and N. Lever working so that there is potentiometer which gives about 1V at R, about 2,5V at N and about 4V at D to the UCL. Then there is in UCL logistic with "holes" which selecting three modes and correct "holes" for correct gear. When it works correctly main FET's gives correct voltage for three wires going to the hackare. In my particular case logistic holes were giving correct value (possible change place of R and N with reset mode moving lever except D doesn`t work) until voltage were last FET`s in the UCL. By changing UCL system starts to work. What I need to do next is open the UCL and change last FET`s in it and test if my theory is correct.
Goggling: Jag hade liknande problem med vissa Expressen, det ändrar inte växel utan R och N. Lever arbeta så att det finns potentiometer som ger ca 1V på R, ca 2,5 V på N och ca 4V på D till UCL. Sedan finns det i UCL logistik med "hål" som att välja tre lägen och rätt "hål" för korrekt växel. När det fungerar korrekt huvudsakliga FET ger rätt spänning för tre kablarna som går till hackare. I mitt särskilda hål fallet logistiska var att ge rätt värde (eventuell förändring istället för R och N med återställningsläge flytta spaken utom D spelar ingen arbete) tills spänningen var förra FET `s på UCL. Genom att ändra UCL systemet börjar fungera. Vad jag behöver göra nästa är öppen UCL och ändra sista FET `s i den och testa om min teori är riktig.
_________________
Too much spannung caused curly hair.
Involved for too many electric cars so must
rise up medication.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2012-05-26 17:07:36    Rubrik: Svara med citat

Igår när jag skulle åka iväg kom jag bara 50m innan den
stannade. Den har varit lite lurig att få igång senaste veckan.
Återmatningslampan lyste! och bilen gick ibland
några meter. Jag hade som tur var bara lämnat tomten
så det gick att "köra" hem.
Jag bytte givare vid växellådan men samma fel igen Sad
Det gick inte att få in R bara D och N. Ryckigheten kollade
jag inte bilen stod på bockar.

Jag lånade UCL från blå-bilen och då funkade allt som det ska.

Jag har plockat isär den gamla, såg inte något som gått sönder.
Efter rengöring av kontakter kollade jag igen, fortfarande trasig
så nu får jag ta en UCL 7 till blåa bilen. Sad

Det är nog fler som har knasiga UCL när lägesgivaren strular.
Jag testade aldrig att vrida givaren, det får bli en annan gång.
Är det någon som lyckats laga UCL när detta fel upstått?
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.



Senast ändrad av hawk den 2012-05-26 20:18:09, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.