Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Thundersky konvertering av Clio
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2011-12-03 01:25:31    Rubrik: Svara med citat

Jag har en ac/dc på 24V, ändringsbar mellan ~20-28V. LOGO!Power
Mest för jag hade en hemma i garaget, hade jag köpt en så skulle jag valt en mindre.
Det spänningsmatas av kabeln till laddaren.

Bytte motstånd till tempgivarna för ett tag sedan, det blev drygt 32kohm pga vad jag hade hemma. Då ballade laddningen ur helt, tror det blev för mycket för ucl. Har för mig hemliga menyn visade +20 grader.
Monterade 30kohm idag men laddningen gav sig efter endast några procent igen, ucl visar -20 grader.
Kopplade bort extraspänningen till ucl och provade igen, ska ut och kolla till den snart. (Är inte hoppfull, laddningen startade inte innan jag gick in)

Projekt bensinvärmare hamnar nog på tippen en gång för alla snart, jag fick den nya brännaren att gå riktigt hyggligt. Då visar det sig att jag inte får plats med tanken för batterilådan

Jag har anat detta ganska länge men som tur är så testade jag inte innan jag köpte en värmare och fick den att fungera. Nu orkar jag inte mer...

Har hittat en lämplig elpatron som jag tror jag köper istället, 6kW och 255mm lång. Den får plats lagom där servopumpen satt förr.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-12-03 01:53:39    Rubrik: Svara med citat

Inte för att retas eller strö salt isår endast
för upplysning, men jag var noga med
att bensintanken skulle få plats och att
den skulle gå att fästa genom original
hålen när jag konstruerade mina lådor.
Den kommer något längre ner men bensin
röret går att förlänga.

När jag kommer igång med elbilsrenovering
och konvertering igen skall jag på allvar
försöka få till en elvärmare till clion.
Jag har fått en del värdefull erfarenhet med
den som sitter i golfen.

Den kommer om det går att få plats att bli
en med lite högre effekt. Mellan 3-4kW borde
var lagom. En vattenvärmare är förstås enklast
eftersom det redan finns vatten/luft vvxlare men
en ren luftvärmare är snabbare och effektivare.

En hybrid borde vara det bästa, att behålla
bensinvärmaren och ha en snabb luftvärmare
för korta sträckor och vår och höst. När det är
15 minus ute räcker inte 3kW långt, då behövs
original brännaren.

Det jag tycker värst om med bensinvärmaren är
att den stinker så för....ligt. Brukar stänga av den
en stund innan jag kommer fram dit jag skall för
att inte skämmas.
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.



Senast ändrad av hawk den 2011-12-03 02:44:54, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2011-12-03 02:15:01    Rubrik: Svara med citat

Min enda tanke var nog att maximera lådorna.

Tittade lite på värmepaketet inne i bilen, verkar ganska enkelt att demontera och ersätta med elvärme. Skulle nog vilja bryta lite på en bil på skroten först innan man går loss på sin egen.

Hittade ett lämpligt ssr för att styra värmen på Ebay
Beställer nog ett par imorn.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-12-03 02:54:11    Rubrik: Svara med citat

Om du skall använda ptc element för värmen
tänk då på att de har en ruskig inrushström.
Jag brände en 46A mosfet på en 2,5kW ptc.
Man fick "varva" upp värmaren 1-2-3 för att
inte alla element skulle starta samtidigt.
Den var ändå bara kopplad på 2/3 av effekten.
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2011-12-06 22:12:01    Rubrik: Svara med citat

Var köpte du ditt element? IHP är de enda jag hittar som verkar ha det jag söker, finns det fler i Sverige? Har inte ringt dom än så jag vet inte riktigt hur utbud och priser är.

Familjen har dömt ut elbilen utan värme tillsvidare så jag får åka i den själv nu.

Laddningen får jag ingen ordning på, det går bra när jag labbar men inte sen. Har fått gått tillbaks till de ursprungliga 4k6 motstånden för att överhuvudtaget få laddningen att fungera. Har provat med 32k, 30k och 10k motstånd men laddaren stänger bara av efter ett par minuter.
Jag ska försöka få igång styrningen av sp.agget från bmsen, det kanske går bättre då. Så extraspänningen till ucl går igång när första cell når typ 3,5V.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-12-06 23:10:16    Rubrik: Svara med citat

Dom säljer nog detta element oxå
men mitt tillverkades på beställning
i tyskland eftersom det inte fanns
som lagervara.
Har du någon koll på vilken storlek
man kan tänkas få in?

_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bexander
Elektrisk


Registreringsdatum: 18 maj 2010
Inlägg: 127
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2011-12-07 06:46:01    Rubrik: Svara med citat

Gällande PTC-värmeelement.
Jag har köpt 2st av dessa till min Golf City Stromer. Dock har jag inte hunnit få in dem i bilen ännu. Firman var trevlig att göra med och leveransen gick snabbt trots att jag frågade efter ett billigt fraktalternativ.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2011-12-08 06:22:10    Rubrik: Svara med citat

Yttermått verkar vara 23,5*16cm, har inte kontrollmätt noga.

bexander Inte så detaljerad beskrivning på hemsidan. Hur stora är dom, pris?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
bexander
Elektrisk


Registreringsdatum: 18 maj 2010
Inlägg: 127
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2011-12-08 06:38:25    Rubrik: Svara med citat

Yttermåtten är 139x124x36.
Priset är 125 kanadensiska dollar / st och frakten gick på 41 kan dollar för två element.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-12-08 09:28:17    Rubrik: Svara med citat

råmått utan ram 175(ex amp)x108x20(ca)
med monteringsram 193x140x36

Jag använde ej ram i mitt försök
Det är kanske bättre att fixa en
som passar till clions värmehus.

Hur kommer man lämpligast åt
clions värmepaket?
Finns det någon möjlighet att kombinera
vatten och elvärme?
Kan man få in ptc och behålla vvxlaren?
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2011-12-08 19:54:32    Rubrik: Svara med citat

Värmepaketet är "lätt" åtkommligt nere vid gaspedalen. Verkar inte jättelätt att få bort, men jag har inte demonterat några slangar så det är förmodligen därför.



Rören går genom torpedväggen och sticker ut brevid expansionskärlet.
Efter värmepaketet ser det ganska tomt ut i luftkanalen så det skulle säkert gå att få in något där.

Det största problemet som jag ser det är att det inte finns någon re-cirkulation på kupeluften, hela tiden ny kall luft som ska värmas upp.

Det verkar inte roligt att komma åt kupefläkten, jag funderade på om man kan leda tillbaks luften från kupen till fläkten på något sätt.

Att tillverka en ny tank till bensinvärmaren känns allt mer tidsbesparande....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
slundell
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2009
Inlägg: 230
Ort: Lidköping/Vinninga

InläggPostat: 2011-12-08 20:17:15    Rubrik: Svara med citat

Jag har funderat på någon typ av "doppvärmare" till expansionskärlet, med bensinvärmaren kvar. Borde det inte vara enklare?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-12-08 20:39:42    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Det största problemet som jag ser det är att det inte finns någon re-cirkulation på kupeluften, hela tiden ny kall luft som ska värmas upp.

Jag konstaterade det oxå när jag satte in värmaren i Golfen,
därför byggde jag en sådan och använde en överbliven
vajerstyrning från reglagen till ett spjäll.


Värmepaketet var redan borttaget men det gick lätt
att komma åt utrymmet. Ser ut att vara samma placering
som på clion.

På en bil med kraftfull värmare som en motor eller
eberspächer gör det inte så mycket eller kan vara
en fördel att man tar frisk (torr) luft till kupen.
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
2EL
Nyfiken


Registreringsdatum: 26 augusti 2010
Inlägg: 9

InläggPostat: 2012-03-26 16:06:11    Rubrik: Svara med citat

Nå har jeg fått satt inn 42 stk Calb celler i Clio min. Prøvde å sette på laderen men fikk bare klikk i relet men ingen lading. Har funnet ut at viften i bakre batterikasse ikke får 12V og leser her at lading ikke starter hvis denne viften ikke går.
Vet dere hvordan denne viften får 12V fra? Hvor kan feilen ligge henn?
Jeg ser at den går til en multi kontakt under fremre og bakre batterikasse men hvor ender den kabelen?
_________________
2EL konverter Citroen 2CV 1984 model kjørt 800 elektriske mil
2 stk Clio 96 model
electricfuel.no
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2012-03-26 16:15:53    Rubrik: Svara med citat

http://elbil.forum24.se/elbil-post-24983.html#24983
det nämns precis i ett annat inlägg.
Du bör koppla ett motstånd så att UCL tror att den
driver en fläkt (vift) pm_dawn har erfarenhet av detta.
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
2EL
Nyfiken


Registreringsdatum: 26 augusti 2010
Inlägg: 9

InläggPostat: 2012-03-26 18:06:59    Rubrik: Svara med citat

Takk for svar. Viste ikke at det var en vifte i fremre kasse også. Jeg får rense kontakten på den også. Hvor stor motstand må man ha i stedenfor viften?

Dcdc lader heller ikke 12V batteriet når ladehansken står i. Men den lader når bilen er på.
_________________
2EL konverter Citroen 2CV 1984 model kjørt 800 elektriske mil
2 stk Clio 96 model
electricfuel.no
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2012-12-04 22:33:02    Rubrik: Svara med citat

Eftersom elvärmeprojektet drog ut på tiden, med resultat att clion hotades att ersättas med annan bil med värme i så fick jag kompromissa. Efter några tröstlösa försök att få igång bensinvärmaren så åkte jag till skroten och köpte en webasto dieselvärmare. Den passade perfekt i utrymmet där jag tidigare hade det 20e batteriet, istället för servopumpen.
Det känns inte helt rätt, men det blir ivarjefall varmt i bilen.

Jag tror jag får överge planen på el luftvärme tillsvidare, vattenburen elvärme känns lättare och behöver inte vara på så hög effekt om man har kvar bränslevärmaren att stötta med.


Som sommarjobb hade jag planerat att isolera lådorna bättre, liggunderlag är nog inte optimalt. Vet inte riktigt vad som är bäst att använda, men det lutar åt cellplast. (uppskjutet till 2013)

Batteri 41&42 är på agendan också.

Jag har tyckt att bilen tappat lite väl mycket i effekt nu när kylan kommit. För någon dag sedan var det -20 och då gick den bara att köra i 30kmh innan den började larma. Det visade sig att jag inte hade värmen på alls, reläet var trasigt.
Efter ett dygn med öppna lådor, värmefläkt och värmekabel igång så går bilen att köra igen. Men jag är ganska säker på att värmekabeln är lite för klen, bara 200W. Det verkar inte vettigt att riva ur allt för att byta den så jag funderar på att komplettera med en värmefläkt.


Bilen har nu rullat över 2000mil med LiFe.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2013-01-18 22:14:52    Rubrik: Svara med citat

Var ute på långkörning förra helgen, räckvidden var över förväntan i snömodd.
127km med 144Ah uttag. Det verkar som att det finns lite mer kapacitet i batterierna än 160Ah. Batterierna låg på 3,0V vid 100A belastning vid hemkomst.
Värmen i lådorna duger, men det blir lite sämre prestanda vid riktigt kallt väder. Spänningen sjunker lägre än normalt vid höga strömuttag, man får köra lite lugnare.

Det bör gå att komma 150km i sommar med 2 batterier till.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-08-21 19:16:42    Rubrik: Svara med citat

Hej...

Jeg er ved at færdiggøre designet af mine batteri låda og har et par spørgsmål til dem af jer som allerede har installeret andre låda.

-Hvor meget frihøjde har I mellem forreste låda og jorden ?

-Er frihøjden tilfredsstillende eller er der problemer ?

Mvh.
Rasmus
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2013-09-07 21:59:07    Rubrik: Svara med citat

Jag har ju gjort egna lådor och inte köpt av Hawk, så jag kan bara konstatera att markfrigången på min bil blev lite för låg.
Det finns utrymme uppåt men det insåg jag för sent när alla fästen på lådan redan var svetsade.
Men det är bara problem på dåliga skogs/grusvägar eller om man kör fort på vägbulor.


Bilen har nu gått 4-5000 mil problemfritt med LiFe. Otroligt skönt, bara att tuta och köra (och byta framhjulslager).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Sida 8 av 9

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.