Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Thundersky konvertering av Clio
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2011-10-23 20:35:22    Rubrik: Svara med citat

Som sagt så passade plastbiten förvånansvärt bra, men den går att göra lite bättre. Men jag mätte inte på det.

Knappar är nog bäst om de inte är monterade på något kort utan på sladd, de skulle passa bra att borra in till höger om instrumentbrädan.

Nej, man behöver inte den analoga mätaren. Den visar mer fel än den digitala efter konvertering. Vilket kan tyckas märkligt, men den går ner till 0 långt för tidigt. Den digitala visar faktiskt ganska rätt.




Den analoga mätaren är enkel att ta bort, bara lossa 3 muttrar (till höger) och det går att ta bort den. Iövrigt krävs inga andra ingrepp i panelen. Inga problem att återställa om det nu skulle finnas anledning att göra det.

Jag har tjatat på Jens om en större display, är inte helt säker på att det behövs med detta montaget. Även om det inte skulle skada med 1-2mm större text. Det har varit lite besvärligt att se texten i solljus, men det kanske skuggas bort där den sitter nu.

Inga kablar alls behöver ryckas bort.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-10-23 22:02:02    Rubrik: Svara med citat

Nej du har rätt, när jag tänker efter
så brukar jag faktiskt aldrig titta på
den analoga. Tycker att den är helt
ointressant, kollar enbart på digitala
Ah-mätaren.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-10-24 11:12:59    Rubrik: Svara med citat

Hernik skrev:
pm_dawn skrev:

Jag har kört utan BMS i över ett år nu laddar packen till 146 volt totalt på 40 celler det är lite väl högt iom att laddaren drar ned strömmen ända till 1A. Packet kan anses vara fullt vid strömmar under 8A och 3,65 x N.


Lite högt att gå till 3,65V? Det låter inte värst högt.

Har du kollat upp laddströmmen på slutet? Det var väldigt lurigt att få till 1A laddning.

Under 8A? Hur balanserar du?


Tjaaa hur tänker jag ?
Jo de flesta laddare som säljs för att ladda LiFePo4 har en gräns på 3,65v /Cell för CV-fasen. Det säger endel om var man bör ligga. Även Thunder-skys egna laddare går dit.
Beskrivningarna för hur man anser att batteriet är fullt brukar vara c/3 CC upp till 3,65v och sedan CV tills I < c/20.
C/20 i ditt och mitt fall är 160/20 dvs 8. Med andra ord kan man anse att våra celler är fulla vid 3,65v och 8A (vid +20grC, högre spänning vid lägre temp.)

Det är ju helt klart svårt att balansera vid 8A.
Så man måste ned i ström.
Vid 1a eller lägre kan man börja anse att man överladdar batteriet om man går så högt som 3,65v.

Jag kör ju med en dcdc som gör att Laddaren själv stryper ned strömmen ned till 5A, 4A, 3A, 2A, 1A. Tills man ligger på 146v.

Jag har ingen balansering.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-10-24 14:04:57    Rubrik: Svara med citat

Mycket snygg montering måste jag säga.
Planerar själv att sätta BMS displayen i askkoppshålet.
Skall börja att kolla på det.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-10-24 14:28:47    Rubrik: Svara med citat

Jag har min PakTrakr i lilla fd myntfacket.
och tycker att det är mindre bra, Skulle
helst vilja sätta den i renaultmärket i
mitten av instrumentpanelen.
Vid ombyggnad av clio-lio blir det nog
jens BMS i stället för 0-100% mätaren.

Hoppas oxå på en större grafisk display.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2011-10-24 19:04:35    Rubrik: Svara med citat

Var själv först inne på att montera displayen i myntfacket, men den är för lång för att passa i hålet (kretskortet). Enklaste lösningen annars.

Hade paktrakrn monterad där förut och det var en inte så bra lösning, svår att läsa av och alltid sol på den.

Tänkte också på mitten av instrumenteringen, men när den analoga mätaren ändå visar fel så kan man lika gärna ersätta den.


Det är tydligen inte så lätt som jag trodde att få till en större display. Jag hoppas ert laddarprojekt blir klart snart, så Jens får tid med mina önskemål.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-10-24 19:49:55    Rubrik: Svara med citat

Vilken typ av displayfärg samt neg/pos
är mest önskvärd. Det blir endast monokromt,
fyrfärg tillför en onödig kostnad enligt Jens.

Hans förslag är:
överst,
"FSTN pos. transflective" - vit, blå eller grön med svarta tecken.
Fördelen med denna är att den syns bra i solljus.

underst,
"FSTN neg. transmissive" - svart med vita tecken (el grön, orange).
Fungerar endast med backlight

Storleken på teckenfönstret
128x64 tkn 33x61mm

Uttag i clions panel är ca 40x108mm
det skall oxå till några dioder vid sidan
om displayen.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.



Senast ändrad av hawk den 2011-10-25 07:47:28, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2011-10-24 23:33:55    Rubrik: Svara med citat

Monokrom röd skulle passa bäst med den övriga instrumenteringen, men grön som jag har idag är utmärkt det med.

Blå display brukar bli för ljus, risk för bländning.

Färg är helt onödigt, finns en hel del andra funktioner som jag hellre skulle vilja ha.

Jag mätte inte så mycket när jag tog isär panelen. Jag tänkte att har jag väl monterat det, så ska det mycket till att jag byter.

Jens mailade mig en länk till en 4radig display med större tecken, vet inte riktigt om den skulle passa. 4 radig med soc-stapel önskas Laughing

Hawk: du vet hur stor monteringsplatta du fräst, den gick precis in i panelen med endast 3 små urtag i underkant. Se bild tidigare i tråden. Möjligen att ramen kan vara 1-2mm lägre. Synliga ytan är mindre, man kan nytja hela den utan kollision bakåt.

Neg/pos? Är det vad jag tror så, svart bakgrund med färgad text är bäst. Framförallt när det är mörkt, nu kan jag se displayen på ganska långt avstånd utanför bilen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2011-10-28 20:50:30    Rubrik: Svara med citat

Det blir troligtvis så att jag satsar på den hawk anger ovan. (Det var något krux med den fyr-radiga , minns ej vad just nu.)

Dispalyen ska antagligen ha nån slags stiftlist/skruvplint(?) eller liknande för anslutning av chassimonterade knappar - detta för att öka flexibiliteten (man kan använda valfri typ av knapp och placera den var man vill på panelen). Det gäller bara att jag får tid att pyssla med detta också...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2011-11-02 20:03:14    Rubrik: Svara med citat

Treradig kan duga, men socstapel skulle vara önskvärt.

En summerutgång på displayen är också önskvärt, man hör inte den på cpukortet i motorrumet.

Jag permanentade installationen av dc-aggregatet som ska sänka laddströmmen för ett tag sedan, det funkar inte alls nu. Laddaren stänger av sig efter en kort tids laddning, oavsett soc. Lägger bara på 20V så det kan inte vara det som är felet. Jag måste ha kopplat fel? (Låter otroligt!? Laughing )

Det börjar bli dax att få allt klart för vintern, inkoppling av värmekabel börjar bråska. Kom på att det är krav på jordfelsbrytare för värmekablar, vet inte om det skulle gå att kringgå detta i en elbil. Men jag vill ha en med tanke på att barnen är på precis allt och petar. Tvivlar på att man skulle komma undan ansvar om man inte har jordfelsbrytare och något händer.


Köpte en bättre begagnad bensinvärmare för att få igång värmen, har inte tid att lägga tid på en annan lösning. Måste isolera framlådan lite mer också.
Somvanligt kommer vintern som en överraskning, hoppas den dröjer.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2011-11-12 14:58:01    Rubrik: Svara med citat

Jag har hört talas om det problemet. Rolling Eyes
Det är UCL som får krupp när den inte får bestämma allt själv. Pm_dawn har kommit på är att byta ut tempsensorerna i batterilådorna (alltså Clio-sensorerna, inte de som hör till BMS) mot fasta motstånd. Minns inte vilket värde de ska ha just nu. Det gör att UCL slår om till fas II vid en betydligt högre spänning (omkr 170 volt). Detta tycks lösa problemet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2011-11-12 22:36:34    Rubrik: Svara med citat

Ja det är inte felkopplat men laddningen ger sig efter bara ett par minuter med extra dc-agg inkopplat, oavsett laddning. Går över i fas2 direkt laddningen startar. Tempsensorer visar 15grader.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-11-14 23:49:38    Rubrik: Svara med citat

Min temp visar ca -20 med 30 kOhm och då fungerar det bra. Vilka spänningar visar ucl vid laddning?

Mvh
Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2011-11-15 21:11:40    Rubrik: Svara med citat

UCL visade rätt (batterier+20V) senast jag lyckades kolla. Har ju problem att komma in i hemliga menyn så jag är inte säker.
Ska testa att byta till 30k motstånd och se om fas2 kommer senare.

Köpte en beg komplett värmare på skroten, orkar inte bygga elvärme innan vintern. Har bytt pump men det är stopp i bränsleröret inne i brännaren så det blir att riva ner och byta ännu mer. Man blir lika nöjd varje gång man skruvar med värmaren, vilken jävla placering!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
2EL
Nyfiken


Registreringsdatum: 26 augusti 2010
Inlägg: 9

InläggPostat: 2011-11-29 19:40:51    Rubrik: Svara med citat

Hei!
Jeg har kjøpt meg en Clio + en Clio delebil
Jeg har planer om å sette inn 100ah Calb celler i den. Skal bare bruke den i nærområdet så jeg trenger ikke noe mer rekkevide en det jeg får med 100ah celler. Tenker å bruke den orginale laderen. Leser at dere bruker en dcdc for å lure UCL. Det jeg lurer på er hvor får dere kjøpt denne dcdc? Og hvor tar dere inngangs strøm til denne?
Og så leste jeg et sted her at ucl slår av dc/dc konvørteren forde ah telleren tror batteripakken er tom. Har dere funnet ut av dette.

Har byggdom en 106 med Calb 180 ah celler men da satt jeg inn ny lader. Bilen går uten problemer 15 - 16 mil på en ladning.
_________________
2EL konverter Citroen 2CV 1984 model kjørt 800 elektriske mil
2 stk Clio 96 model
electricfuel.no
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-11-30 07:50:30    Rubrik: Svara med citat

Tex denna på farnell.

http://se.farnell.com/xp-power/iw1224sa/converter-dc-dc-2-1i-p-1w-24v/dp/1435400

Men det beror på hur många celler du tänker köra med.
I princip kan man ju säga att Clion inte kommer att kunna hantera högre spänning än ca 148v så en DCDC men 24v output är ganska perfekt. Det ger en slutspänning vid laddning på 173-24 = 149v. Sedan faller spänning litegrann efter laddning beroende på hur många celler du har.
Har du fler än 42 celler kommer nog inte cellerna att bli helt fulladdade.
Men det gör inget, de måste inte upp till 3.65v.

Jag skulle rekommendera att köra med 42st LiFe.

Har du färre än 40 celler skall du ha en DCDC med högre spänning.
36 celler skall ha 36v DCDC.
38 celler skall ha 30v DCDC.
40 eller fler celler skall ha 24v DCDC.

Jag har tagit 12v till den lilla lurings-DCDC:n från 12v som går till Evak-fläkten men via ett relä som aktiveras av 230V från Laddkabeln. Samma 230v relä drar även ett växlande relä som kopplar in DCDC:n i serie med batteripacket till UCL:s pack mätnings kabel.

För att undvika att UCL stoppar bilen DCDC så är det bara att dra ur den mångpoliga kabeln på DCDC, då kan UCL inte skicka stoppsignal till den.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
2EL
Nyfiken


Registreringsdatum: 26 augusti 2010
Inlägg: 9

InläggPostat: 2011-11-30 20:29:21    Rubrik: Svara med citat

Takk for raskt svar Per.

Jeg skal bruke Calb celler og de vil jeg ikke lade mer en til 3.5V
42 stk x 3.5V =147V

Hvofor ikke bruke en AC/DC kovørter på 24V som er koblet til 230V ladekabelen? Eller er det en grund til at du ikke gjore det?

Så videon din på EVTV her om dag, bra video
_________________
2EL konverter Citroen 2CV 1984 model kjørt 800 elektriske mil
2 stk Clio 96 model
electricfuel.no
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2011-12-02 07:52:46    Rubrik: Svara med citat

Jo, en AC/DC är oftast billigare och går precis lika bra.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-12-02 08:15:12    Rubrik: Svara med citat

Jo det funkar säkert bra.

Jag använde dessa dcdc för att de var isolerade upp till 1500v och jag vet faktiskt inte hur de flesta AC/DC är. Men förmodligen är de väl isolerade också....

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
2EL
Nyfiken


Registreringsdatum: 26 augusti 2010
Inlägg: 9

InläggPostat: 2011-12-02 14:50:08    Rubrik: Svara med citat

Da prøver jeg med en AC/DC som jeg kan juster spenningen på.
Jeg hentet begge Clione i dag og fikk gått litt gjennom bilen. Liker godt hvordan bilen er bygdopp. Mye enklere enn 106en som har en stor boks som alt av lader,dc/dc, motorkontroler er puttet oppi. Er en av disse tingene defekte så må man ut med alt sammen Confused

Da er det bare å bestille batterier 2
_________________
2EL konverter Citroen 2CV 1984 model kjørt 800 elektriske mil
2 stk Clio 96 model
electricfuel.no
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Sida 7 av 9

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.