Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Elmotor på växellåda, max diameter?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2010-02-08 00:16:44    Rubrik: Elmotor på växellåda, max diameter? Svara med citat

Tjenare

Jag tänkte fråga vilken maxdiameter man typiskt kan tillåta på en elmotor som ska sitta på växellådan på en bil av godtycklig modell. Har man tvärställd motor tänker jag mig att en för stor motor kan ta i ena drivaxeln. För vilka diametrar skulle det gälla tro?
I en bil med längsställd motor, vad kan då tänkas vara i vägen? något som är svårt att flytta?

Håller på att utveckla en generator till ett vindkraftverk tillsammans med en grupp andra och den skulle kunna användas som motor till en elkonvertering, men ytterdiametern blir nog bortåt 45cm...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 996
Ort: Gbg

InläggPostat: 2010-02-08 10:02:22    Rubrik: Svara med citat

Storleken på elmotor (DC, tvärställd) och växellåda i Skoda Favorit/Felicia: Längd motor med adapterfläns 45 cm, diameter motor 20 cm, diameter adapterfläns 33 cm. Vikt 55 kg, effekt 15 kW nominellt.


_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2010-02-08 17:55:56    Rubrik: Svara med citat

Ser inte ut som att 45cm diamter skulle funka då, om den där har en flänsdiameter på 33cm. Skulle skilja 6cm i radiell led, vad tror du?

Någon erfaren bilmekaniker här som har koll på lämpliga bilmodeller med längsställd motor? Små och lätta bilar...

Vore intressant att få testa den i en bil, den teoretiska verkningsgraden ser ut nåt sånt här (räkna vinkelhastigheten gånger 10 så får ni rpm):



lagerförluster, viskösa förluster i luften, och eddyförluster är borträknade men de är alla rätt små. Så det ser oförskämt bra ut...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Peter
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 mars 2009
Inlägg: 106
Ort: Karlskrona

InläggPostat: 2010-02-10 20:19:08    Rubrik: Svara med citat

Tyvärr är det nästan bara gamla japanare som Mazda och Opel kadett mm från slutet på 70 talet som har längsmonterad motor,bland nya bilar finns tex BMW 1 serie,går man upp ett steg i storlek så är Audi A4 en trevlig bil (framhjulsdrift och längsmonterad motor,dvs gott om plats för batterier bak)
_________________
Elbilsprojektet :
www.automek.com/elbil
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
jlind
intresserad


Registreringsdatum: 11 oktober 2009
Inlägg: 15
Ort: Troisdorf, Tyskland

InläggPostat: 2010-02-10 20:29:27    Rubrik: Svara med citat

Liten, lätt bil med längsmonterad motor?
Lägg till nyproducerad i 65år och över 20.000.000 exemplar så har du bara ett svar, VW.

Nu kanske jag inte är helt objektiv med detta val, men det är i alla fall gott om plats eftersom styrning m.m. inte är i vägen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Peter
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 mars 2009
Inlägg: 106
Ort: Karlskrona

InläggPostat: 2010-02-10 20:54:37    Rubrik: Svara med citat

jlind skrev:
Liten, lätt bil med längsmonterad motor?
Lägg till nyproducerad i 65år och över 20.000.000 exemplar så har du bara ett svar, VW.



Givetvis! galen
_________________
Elbilsprojektet :
www.automek.com/elbil
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2010-02-10 22:06:28    Rubrik: Svara med citat

hmm... en bubbla skulle visserligen funka bra, men jag hade hoppats att motorn skulle gå att säljas för eftermarknadskonverteringar av ett bredare antal modeller. Jag kommer förmodligen inte ha råd eller möjlighet att göra nya formar så jag var beroende av att de formar vi gör till generatorn skulle funka till en motor. Hur är det med bakhjulsdrivna småbilar, vilka finns? förutom volvo 340. Bakhjulsdrivna brukar väl ha längsställd motor?


Men men, om någon annan är intresserad av att uveckla en version av motorn med typ 350mm ytterdiameter så hjälper jag gärna till att förse med ritningar, instruktioner och beräkningar. Verkningsgraden på uppåt och över 99% är ju lockande, och vikten bör gå att få ner till och under 20kg för en luftkyld. Priset behöver inte alls bli högt, vi är hittills uppe i cirka 6000kr och de flesta utgifter är redan gjorda.


Senast ändrad av crap den 2010-02-10 23:05:01, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
jlind
intresserad


Registreringsdatum: 11 oktober 2009
Inlägg: 15
Ort: Troisdorf, Tyskland

InläggPostat: 2010-02-10 22:29:24    Rubrik: Svara med citat

Allvarligt talat, med tanken på mängden adaptrar som finns för elmotor/VW så måste det finnas flera personer som bygger om dessa så någon marknad finns det (kanske mer i Kalifornien än Sverige).

Det andra som talar för är hur lätt det är att fästa en motor, den sitter med fyra bultar framtill mot växellådan.

När man väl har en fungerande prototyp kan man väl göra justeringar så att det passar andra modeller.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jlind
intresserad


Registreringsdatum: 11 oktober 2009
Inlägg: 15
Ort: Troisdorf, Tyskland

InläggPostat: 2010-02-10 22:32:32    Rubrik: Svara med citat

Ahh, nu förstår jag, det är själva gjutformen du inte vill modifiera och därför letar bilmodeller som kan ta den storlek av motor du kan bygga på befintlig generatorplatform.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2010-02-10 22:50:29    Rubrik: Svara med citat

jlind skrev:
Ahh, nu förstår jag, det är själva gjutformen du inte vill modifiera och därför letar bilmodeller som kan ta den storlek av motor du kan bygga på befintlig generatorplatform.


Just precis. Verkningsgraden stiger också med diametern, så det vore smidigt om det funkade med den aktuella storleken. Ska man gå ner i diameter så krävs starkare magneter, kanske specialbeställda beroende på vilka krav man har. Alternativt fler statorskivor, men verkningsgraden blir nog ändå tillfredställande.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2010-03-16 19:13:55    Rubrik: Svara med citat

Goddag goddag. Tänkte berätta lite om vad som blev och komma skall. Generatorn blev klar och fungerar, men pga tidsbrist fick vi övergå från överlappande till icke överlappande lindningar.

Så det blev inga fullständiga kompletta formar för en överlappande stator, om jag väljer att göra en motor för elbilsbruk kan jag alltså gott välja diameter själv. Det lutar åt en motor med dubbel icke-överlappande stator samt tre magnetringar. För att lösa problem med kylningen ska den göras luftig med inbyggd radialfläkt och axialfläkt, samt en aluminiumspindel i varje rotor utformad med kylflänsar.

Frågan är bara om jag känner mig motiverad, själv har jag ju inte råd med resten av bilen. Nån annan som är intresserad av att prova en järnlös motor i sin bil?

Här är bilder av generatorn som den blev i alla fall:

http://i43.tinypic.com/2zef9s0.jpg
http://i43.tinypic.com/nysba8.jpg
http://i40.tinypic.com/10xaq1x.jpg
http://i43.tinypic.com/20fuhsg.jpg
http://i39.tinypic.com/24q5o2u.jpg
http://i40.tinypic.com/16c9enm.jpg

Alla som läser får gärna dela med sig av vilka maxmått som ni anser gällande för motorn. Behöver lite mer statistik för att kunna ta fram något, så jag ska bege mig till skroten imorgon och mäta mig fram. Desto mer siffror jag får desto bättre.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
jlind
intresserad


Registreringsdatum: 11 oktober 2009
Inlägg: 15
Ort: Troisdorf, Tyskland

InläggPostat: 2010-03-20 13:59:00    Rubrik: Svara med citat

Jag tycker projektet låter kul, kan du berätta lite mer?
(Om du gjort det i en annan tråd kan du länka till den, jag såg ingen när jag letade.)

Jag tänker lite på vad är vikten, hur stor är den (tänker på den befintliga generatorn) vilka spänningar och strömmar är det designat för.
Vad för typ av kontroller skulle fungera?
Vad skulle skilja en motor från generatorn?

Som sagt jag skulle inte ha några problem att använda en (eller två) motorer som är ca 50cm i diameter.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2010-03-20 14:45:23    Rubrik: Svara med citat

jlind skrev:
Jag tycker projektet låter kul, kan du berätta lite mer?
(Om du gjort det i en annan tråd kan du länka till den, jag såg ingen när jag letade.)

Jag tänker lite på vad är vikten, hur stor är den (tänker på den befintliga generatorn) vilka spänningar och strömmar är det designat för.
Vad för typ av kontroller skulle fungera?
Vad skulle skilja en motor från generatorn?

Som sagt jag skulle inte ha några problem att använda en (eller två) motorer som är ca 50cm i diameter.


Jag har inte orkat göra en riktig tråd om det, men jag får väl ta mig tid att göra en mer utförlig presentation av hur tillverkning och beräkningar gått till nån gång snart.

Vi vägde aldrig den riktiga generatorn pga tidsbrist, så fort den var ihopskruvad var den tvungen att skruvas fast på ramverket eftersom generatorns lager även utgör lagring för vindsnurran. Men den gick utan vidare att bära ensam, så under 40kg skulle jag tro. Inte så mycket alltså, trots att vi inte tog någon som helst hänsyn till vikt (utskärningar i rotorskivorna var mest för ventilation och utseende). Ytterdiametern blev väl runt 450mm.

Den är lindad för att ge 24 volt vid ungefär 100 varv per minut, så den skulle inte vara så lämpad för en bil (skulle kräva 240 volt redan vid 1000 rpm). Men det är ju bara att ändra lindningarna, det finns det inga som helst hinder för. Med de aktuella lindningarna skulle man nog vilja hålla sig under 30A kontinuerligt (total ström, alltså 10A rms per fas)

Motorstyrningar finns det ett antal man kan använda, bland annat sevcons AC styrningar, Kelly controllers, och säkert curtis AC styrningar också. Motorstyrningar från radiostyrt skulle också kunna funka, men det passar ju inte så bra i en elbil...
Deras frekvensomfång kan dock bli en begränsning. Motorn jag ritat har 12 poler, vilket är ovanligt mycket i industrin. En kelly skulle kunna leverera 6667 rpm, vilket känns lagom. För curtis däremot har jag hittat siffror på 300 hz, vilket innebär max 3000 rpm. Sevcon har jag inte hittat några siffror för, jag hoppas att dom ligger i klass med kelly för det verkar vara bra grejjer i övrigt.

De aktiva komponenternas upplägg skulle inte skilja något mellan en motor och en generator (förutom ett annat antal lindningsvarv förstås), men för att ta steget upp till elbilsmotor vill man väl få ner vikten något och samtidigt ordna starkare axel och en glappfri axelkoppling (för motorbromsningens skull). Kylningen måste också förbättras pga de högre effekterna som ska kylas bort. Så det är bara den mekaniska biten som behöver anpassas för att möta nya krav.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
ope
Passiv


Registreringsdatum: 01 juli 2010
Inlägg: 1

InläggPostat: 2010-07-01 22:57:27    Rubrik: Svara med citat

Jag har just börjat intressera mig för elkonvertering på allvar och hamnade i denna tråd och tänkte att det var rätt ställe att ställa ett par frågor på.

Min idé om elkonvertering är att det ska vara så enkelt som möjligt att bygga och så effektivt som möjligt.
Bilen jag funderat på att använda är en toyota starlet från 1983, bakhjulsdriven och med rakställd motor.
Tanken är att jag ska plocka bort både bensinmotor och växellåda för att sedan montera elmotorn där växellådan tidigare satt, alternativ direkt på bakaxeln.

Du crap som bygger egna motorer kanske har någon idé om hur en sådan motor bäst borde göras?
Jag gissar att man måste ha ordentligt vridmoment från 0rpm för att kunna starta utan koppling. Och eftersom den enda utväxling som blir är den i bakaxeln borde man inte behöva varva motorn mer än 4000rpm.

Lämna gärna lite synpinkter på mina tankar då jag har väldigt lite erfarenhet av elmotorer.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2010-07-02 17:38:21    Rubrik: Svara med citat

ope skrev:

Du crap som bygger egna motorer kanske har någon idé om hur en sådan motor bäst borde göras?
Jag gissar att man måste ha ordentligt vridmoment från 0rpm för att kunna starta utan koppling. Och eftersom den enda utväxling som blir är den i bakaxeln borde man inte behöva varva motorn mer än 4000rpm.

Lämna gärna lite synpinkter på mina tankar då jag har väldigt lite erfarenhet av elmotorer.


En vanlig serielindad likströmsmotor är väldigt väl anpassad för uppgiften, en 9" eller större. Finns att köpa från kostov i europa eller från netgain. Kan också gå att hitta begagnat från nån eltruck. Men även en 10kW asynkron klarar jobbet utan vidare, liksom en synkron eller en sepex.

Nära nog alla elmotorer har bra startmoment, så det är inte så noga vad du väljer.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.