Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Lämpligt MC-objekt att konvertera
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
svo
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 december 2008
Inlägg: 175
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2010-02-02 23:24:30    Rubrik: Lämpligt MC-objekt att konvertera Svara med citat

Har letat efter en lämplig MC att konvertera, den jag tittade på från början, en Suzuki 400 ser ut att bli för liten. Jag tittar nu på en 750 från samma tillverkare, en 80-talsmodell med bred ram och kåpa som skulle dölja och skydda batterierna mm.
Det går att köpa motorlösa chassin från skroten, frågan är hur svårt det är att få in dem i fordonsregistret igen.

Lämpliga MC-objekt på Blocket, med flera platser kostar minst det dubbla mot vad skroten tar, men det är ju också fungerande hojar.

Hur kommer man lättast i kontakt med Agni Motors? Någon som vet?
Har mailat dem men inget svar på en tid.

/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
1984:an
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 juli 2008
Inlägg: 202
Ort: Höör // Skåne

InläggPostat: 2010-02-05 12:28:54    Rubrik: Svara med citat

Verkar som om motorcyklarna fick sina "CoC" dokument runt 1999-2003, så en mc 1998 eller äldre borde vara lättast att konvertera.
skriv in reg numret här: https://www21.vv.se/fordonsfraga/
Är det sedan tomt i raden "typgodkännandenummer" så borde det vara ok att ändra lite, utan att ha den som ombyggt fordon.
_________________
Enjoy The Silence

Bygger om VW Citystromer 1991.
Merida framhjulsdriven elcykel, 53km/h (skrotad)
Merida bakhjulsdriven elcykel, 67km/h
KMX Karts trike elcykel, 350km räckvidd, 65km/h
Tugger 24v, renoverad, såld
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
svo
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 december 2008
Inlägg: 175
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2010-02-16 23:34:21    Rubrik: Svar från Agni Motors Svara med citat

Fick detta svar när jag mailade igen om en price quote på en #95 Reinforced Motor:

.."The price in British pounds is £742.50, plus £95 shipping to Sweden. The UK value-added tax of 17.5% will apply unless you are registered for value-added tax and quote the registration number when ordering.
We would recommend a reduction of about 5:1 between the motor and the wheel."..

Jag mailade tillbaka och frågade "Is the invoicing company located in UK.."

Jag antar det men vill vara säker för då sker ett köp inom EU och då skall det väl inte tillkomma tull och annat utöver 17% moms Question

Något momsregistreringsnummer har jag inte.

/Lars


Senast ändrad av svo den 2010-02-16 23:39:29, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
svo
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 december 2008
Inlägg: 175
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2010-02-16 23:38:51    Rubrik: Svara med citat

1984:an skrev:
Verkar som om motorcyklarna fick sina "CoC" dokument runt 1999-2003, så en mc 1998 eller äldre borde vara lättast att konvertera.
skriv in reg numret här: https://www21.vv.se/fordonsfraga/
Är det sedan tomt i raden "typgodkännandenummer" så borde det vara ok att ändra lite, utan att ha den som ombyggt fordon.


Tack för infon ovan
De rullande chassin skroten föreslagit är alla 80-talare, men jag vill helst ha något nyare att bygga i om det inte blir för dyrt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
svo
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 december 2008
Inlägg: 175
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2010-03-10 20:46:47    Rubrik: Beställt en motor från Agni Svara med citat

Nu har jag beställt en #95 Reinforced Motor från Agni Motors Ltd.

Den levereras från UK.

2010-03-26
Tyvärr har jag inte fått beställningen bekräftad ännu. De svarar inte alltid så snabbt på mail.


Senast ändrad av svo den 2010-03-25 23:58:42, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2222
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2010-03-10 21:14:38    Rubrik: Svara med citat

vill du berätta mer om ditt bygge?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
svo
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 december 2008
Inlägg: 175
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2010-03-11 01:22:08    Rubrik: Noteringar Svara med citat

Idén till bygget började egenligen med att jag köpte en E-rider Verde som jag åker till jobbet på. Denna E-rider hängde inte riktigt med i trafiktempot och behövde mer batterier.

Med JohnnyJs hjälp köpte jag mer batterier (TS-LFP40AHA) till den och även en batterisats om 24 st TS-LFP60AHA som jag laddat över vintern med ett Labbaggregat från Kjell&Co.

Har en Suzuki GSX 400E som stått i garaget i 10 år sedan jag växte ur skinnstället, den har jag funderat på att bygga om till eldrift, men den är lite liten och saknar kåpor.

På skroten kan man köpa ett rullande MC-chassi av lämpligare storlek, det blir nog att försöka sälja garagehojen i vår efter att den väckts ur sin långa sömn och istället bygga i en större ram, en Suzuki 750 med boxram av stål från 80-talet. Priserna jag fått på rullande chassis är rimliga.

Controllern har jag inte valt ännu, men det blir en för en motor med borstar(kol).

Målet är försöka bygga en MC som man hanterar som en MC och som kan gå fort om man vill. galen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
svo
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 december 2008
Inlägg: 175
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2010-03-26 00:00:57    Rubrik: Beställning av Agnimotor Svara med citat

Tyvärr har jag inte fått beställningen av Agnimotorn bekräftad ännu.

De svarar inte alltid så snabbt på mail.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Klas2k
Aktiv


Registreringsdatum: 30 mars 2010
Inlägg: 51

InläggPostat: 2010-03-30 09:11:31    Rubrik: Svara med citat

Låter som ett kul bygge.
Själv har jag ngn fundering på om man skulle kunna hitta ngt supermotardchassie och bygga om - så att den går som en mc fast med eldrift.

Typ 120-140 kg vikt, 50-70 km räckvidd. Topphastighet kring 80-90 och ett bra acc är vad jag skulle vilja ha Smile

/K Cool
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
svo
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 december 2008
Inlägg: 175
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2010-03-30 14:43:21    Rubrik: Låg vikt Svara med citat

Ett sådant chassi borde fungera bra, de är ju byggda för att vara lätta.

I en annan motorcykelkonvertering här på forumet har man placerat motorn "under sadeln" och fått mer plats för batterier. Det är kanske något att titta på för supermotarden ser ganska kort ut och batterierna tar sin plats om körsträckan skall bli bra.

http://elbil.forum24.se/elbil-about1241-0-asc-20.html

Den motorplaceringen funderar jag också på att göra för att få mer plats för batterierna och skydda motorn mer.

Om det verkar dröja länge med motor från Agni så finns det tex detta färdiga kit från EV Drives jag funderar på:

EVdrives Kit # 4 - 72 Volt System Series w/ PM Motor

Med det borde topphastigheten bli minst 80-90 km/h och körsträckan kan bli 7-8 mil. (Jämför med den E-Rider Verde jag har idag)

/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Klas2k
Aktiv


Registreringsdatum: 30 mars 2010
Inlägg: 51

InläggPostat: 2010-03-30 15:05:04    Rubrik: Re: Låg vikt Svara med citat

svo skrev:
Ett sådant chassi borde fungera bra, de är ju byggda för att vara lätta.

I en annan motorcykelkonvertering här på forumet har man placerat motorn "under sadeln" och fått mer plats för batterier. Det är kanske något att titta på för supermotarden ser ganska kort ut och batterierna tar sin plats om körsträckan skall bli bra.

http://elbil.forum24.se/elbil-about1241-0-asc-20.html

Den motorplaceringen funderar jag också på att göra för att få mer plats för batterierna och skydda motorn mer.

Om det verkar dröja länge med motor från Agni så finns det tex detta färdiga kit från EV Drives jag funderar på:

EVdrives Kit # 4 - 72 Volt System Series w/ PM Motor

Med det borde topphastigheten bli minst 80-90 km/h och körsträckan kan bli 7-8 mil. (Jämför med den E-Rider Verde jag har idag)

/Lars

EVdrives hade ju juste kit - undrar vad det kostar med frakt och ev tull Sad
En "verde" ? Är det en elmoped ?
Har funderat på om jag skulle köpa en EU-el-moped, typ 2 kw till att börja med - men är lite fundersam på prestandan.
Iof skall det vara ett pendlarfordon, men lite kraft från rödljusen vill jag gärna ha - minst i stil med en 4T billig vanlig eu moppe - men gärna som en 2T

En El-supermotard är mer en fundering på ett sidoprojekt - det vore iaf kul att ge sig på ! Smile

/K
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
svo
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 december 2008
Inlägg: 175
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2010-03-30 15:41:35    Rubrik: Svara med citat

En Erider är en scooter. Den är registrerad som lätt motorcykel, effekten är 3,5 kW och den gör nästan 80 km/h efter att ha fått fler batterier, 60V -> 72V.



En bild som förre ägaren lade ut på den. Jag har monterat en topbox.

Tullsatsen för elmotorer från Indien som jag frågade på var ca 3 - 4 %. Moms tillkommer på summan av varans värde plus frakt plus ev försäkring plus tull, om jag förstod tullverket rätt. Om det är samma från USA vet jag inte, men det är ju också utanför EU.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Klas2k
Aktiv


Registreringsdatum: 30 mars 2010
Inlägg: 51

InläggPostat: 2010-03-30 19:09:10    Rubrik: Svara med citat

svo skrev:
En Erider är en scooter. Den är registrerad som lätt motorcykel, effekten är 3,5 kW och den gör nästan 80 km/h efter att ha fått fler batterier, 60V -> 72V.



En bild som förre ägaren lade ut på den. Jag har monterat en topbox.

Tullsatsen för elmotorer från Indien som jag frågade på var ca 3 - 4 %. Moms tillkommer på summan av varans värde plus frakt plus ev försäkring plus tull, om jag förstod tullverket rätt. Om det är samma från USA vet jag inte, men det är ju också utanför EU.


Ahh !
Den där har jag sett på ett par olika ställen - samma hoj men lite olika bestyckning (från 3- 6 kw och olika batterier)
Em LiFePo version med 3.5 kw kostar drygt 36000 kr från wang andersson.

Är du nöjd med den ?

/K
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
svo
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 december 2008
Inlägg: 175
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2010-03-31 14:57:09    Rubrik: Svara med citat

Ja, jag är nöjd med den! Very Happy

Köpte den begagnad via detta forum och har sedan fått värdefull hjälp med goda råd och delar via medlemmar på detta forum.

På forumet VisforVoltage finns det mer att läsa om denna typ av scooter:

V is for Voltage Forums - large scooters etc

Fungerar bra som pendlarfordon och som första elhoj att lära sig på.

/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
svo
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 december 2008
Inlägg: 175
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2010-04-30 20:18:56    Rubrik: Beställt saker nu Svara med citat

Har beställt ett motor-controller kit från EV Drives nu, det blev ett
EVdrives Kit # 4 - 72 Volt System Series w/ PM Motor plus ett gashandtag.

Inom en dag var paketet med sakerna lämnat till speditören. Har fått ett tracking number för att kolla hur långt paketet har kommit.

Sådant kan vara både bra och frustrerande.

xkcd.com - Online Package Tracking

/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
axbor22
intresserad


Registreringsdatum: 06 juli 2009
Inlägg: 34
Ort: Örebro

InläggPostat: 2010-05-14 07:04:33    Rubrik: Svara med citat

Alltid roligt att följa en byggtråd, har du fått ditt kit?

Förstår att du tröttnat på att vänta på Agni, men visst är det väl sorgligt att de missköter sina potentiella kunder?! Annars verkar ju deras produkt i sig vara av hög kvalitet.
_________________
Axel
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
svo
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 december 2008
Inlägg: 175
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2010-05-14 22:33:04    Rubrik: Kitet har kommit Svara med citat

Ja, kitet har kommit. Smile

Det var klart att hämta ut på ett Posten Företagscenter strax innan helgen.

Trackinglänken till USPS kunde berätta att Posten varit hemma hos mig och försökt leverera. Men då Posten inte aviserar utkörningen eller ringer i förväg fick jag istället vänta på att det kom en paketavi.

EV Drives fick iväg ordern samma dag de fick den. Prylarna kom fram hela och ser helt ok ut.

Agni mailade 2 dagar efter att jag beställt från EV Drives. Agni bad om ursäkt för att de dröjt så länge. Controllern jag köpt passar även till en Agnimotor om det skulle bli läge att "uppgradera" framöver. Deras motor har bättre prestanda men kostar därefter.

Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
svo
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 december 2008
Inlägg: 175
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2010-05-17 23:41:39    Rubrik: Demontering påbörjad Svara med citat

Nu är demonteringen av min Suzuki GSX 400 E igång.

/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
svo
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 december 2008
Inlägg: 175
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2010-05-29 10:33:31    Rubrik: Demontering och inmätning Svara med citat

Demontering.



Demonteringen var enklare är jag trodde, japanerna har gjort en genomarbetad kontruktion och saker kommer isär på ett enkelt sätt. Saker sitter inte ivägen för varandra i onödan verkar det som. Tanken förblir orörd, den har en hög och bred tunnel. Om man tar bort tankgivaren kan man göra det klassiska och förvara laddsladden där iallafall.




Alla 6 batterilådorna ser ut att få plats med denna låda som modell. Nu är det dags för pappmodeller av batteri, motor och kontroller. Om allt går väl kan jag använda bensinmotorns orginalfästen, det främre stagar ramen och behöver i vilket fall som helst återskapas.

Motor och mellanaxel hamnar bakom/ovan batterilådorna om allt går väl.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
svo
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 december 2008
Inlägg: 175
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2010-06-22 22:50:33    Rubrik: MiniBMS och DC/DC Svara med citat

Nu har MiniBMS-systemet från cleanpowerauto och en DC/DC-omvandlare från thunderstruck kommit.

MiniBMS:en har 24 kanaler fördelade på ett masterkort med 8 kanaler och ett slavkort med 16 kanaler. Det är ett sk centraliserat system med kablar ut till cellerna istället för ett kretskort monterat på varje cell. Anledningen är att cellerna är för små, korten ryms inte.



MiniBMS


Korten levererades ihopkopplade.

Köpte även en "solid state" kontaktor för att låta BMS:en styra laddaren



DC/DC-omvandlaren är av oisolerad typ med tre kablar som slutar i en kontakt som ser ut som kontakterna till ett kraftaggregat i en dator, men med klenare stift.


72 volt DC/DC
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.