Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Metod för urladdning av 12V batteri för kapacitetsmätning ?
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1584
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2010-01-26 07:46:40    Rubrik: Metod för urladdning av 12V batteri för kapacitetsmätning ? Svara med citat

Är det någon som sitter på någon lämplig metod att med enklare medel ladda ur ett 12V batteri för att få en hygglig uppfattning om verklig kapacitet ?

Hur stor ström skall man ladda ur med, 1/10 C ?

Vid vilken undre spänning skall man sluta mäta för att inte riskera påverka batteriets kapacitet ?
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1727
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-01-26 09:27:13    Rubrik: Svara med citat

Blybatterier är ju ofta specade på 20h urladdning, dvs c/20.
ett 60ah batteri skall då laddas ur med ca 3A.

du bör nog inte gå under 11,5v vid 20 DegC och urladdning om du kör med den lilla lasten.

Finns kanske fler bud.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1727
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-01-27 12:27:49    Rubrik: Svara med citat

Tjena !!!!

här kommer två matnyttiga länkar på vanliga bilbatterier:

http://www.autoshop101.com/trainmodules/batteries/101.html
http://www.autoshop101.com/trainmodules/batservice/101.html

I den första står att man skall kolla kapaciteten ned till 10,5V.

Så då får man väl tro på det.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1716
Ort: GBG

InläggPostat: 2010-01-27 12:50:56    Rubrik: Svara med citat

Jag har testat många 12V batterier i mina dagar, har använt 3st parallellkopplade H1-lampor.
Batterierna är på 50Ah och har använt resultatet för att jämföra dem med varandra.
Från ca: 10,5V när batteriet är i princip slut och neråt går det väldigt fort, så sluta gärna lite över detta, kanske 11V räcker.



Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1584
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2010-01-27 13:27:33    Rubrik: Svara med citat

Det var en väldigt våldsam urladdning du använder Johnny. En sådan är givetvis bra om man har bråttom (eller många batterier) men inte så användbar om man vill veta hur batteriet står sig jämfört med ett nytt batteri av samma sort då denna metod skiljer sig en del från den vedertagna.


Det var mycket intressanta länkar du lagt upp Per.
Finns dom i vårt dokumentarkiv ? Det borde dom göra.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1727
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-01-27 14:16:26    Rubrik: Svara med citat

Ett jävligt lätt att testa på är att köpa en såndär Cellog 8s och ett vanligt relä plus en lampa.

Skall man testa kapaciteten för c/20 så bör man ju alltså försöka hitta något som drar ca 3A för ett 60Ah batteri.

Med celloggen kan man sätta vilken spänning man vill larma på.
Plus att man via larmutgången kan styra ett relä, och så kam man samtidigt logga spänningen så kommer man att på loggen kunna se vilken tid batteriet höll.

Man kan helt enkelt göra en set and forget.

Det man kanske skulle vilja ha är ett relä som latchar på av när Cellogen bryter. Men vill ju inte att den skall stå och slå av och på några gånger iom att spänningen i batteriet återhämtar sig.
Det kanske gick att ställa clear tiden för larmet i Cellogen, jag kommer inte ihåg.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 199
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2010-01-27 14:43:03    Rubrik: Svara med citat

pm_dawn skrev:
Ett jävligt lätt att testa på är att köpa en såndär Cellog 8s och ett vanligt relä plus en lampa.
...


Var hittar man denna Cellog 8s? Verkar intressant att skaffa...


/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1727
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-01-27 15:37:27    Rubrik: Svara med citat

finns i alla fall på hobbycity.com

http://hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9282

Men den finns säker på andra ställen också.
Tror att den finns på svenska siter också.


Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2011
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-01-27 15:39:32    Rubrik: Svara med citat

http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9282
Vet inte om PM köpt där men tror det.
Den är väl i första hand gjord för Lithium, men kanske
kan man seriekoppla ingångarna för högre spänning.

Hann visst inte. men kontrar med detta
http://www.rc-batterier.se/index.php?cPath=32
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1727
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-01-27 15:50:41    Rubrik: Svara med citat

Tjena !

man behöver inte seriekoppla något alls för att logga ett bilbatteri.
Den klarar att ta ett pack direkt på max 42v mellan första och andra pinnen.

Den är liksom helt grym tycker jag.
Och som sagt inbyggd 16Mbit loggingminne. som räcker mellan 16h -64h beroende på inställningar.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 199
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2010-01-27 16:29:49    Rubrik: Svara med citat

Okej lite OT:

Jag förstår inte riktigt specifikationen på den där. Men "Pack voltage range: 4.0 43.0VDC" står det. Innebär det att den kan mäta max 43v totalt? dvs det skulle inte funka att köra 4 "kanaler" med 12v på varje? (totalt 48v)

I övrigt är 300:- helt ok för en sån maskin. Den har ju dessutom larmutgång som verkar vara programmerbar. Very Happy Blir nog tvungen att investera pengar här känner jag. Cool

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1727
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-01-27 17:03:09    Rubrik: Svara med citat

Hej !

Jag tror att den fungerar så här:

Man kan antingen köra pack mätning dvs man mäter på packets plus och minus då är det 4 -> 43v som gäller.

Eller så kör man cell mätning. då kan man koppla in upp till 8 Lixx celler.

Man skulle nog kunna mäta 3x Nixx kemi per Lixx cell dvs 3x8 Nimh om man vill.

Om man vill mäta packe ända ned till 1v kan man mata dosan med USB 5v och iom driva kretsen via USB matningen isft via packen.

Annars så strömförsörjer man via packen man mäter.
Så med Bly kan det bli lite svårt tror jag. Man skulle kanske kunna mäta ett 12v bly batteri över tre Lixx cell portar, men då kan man bara mäta två 12v batterier.

Hade man haft öppna byglingar på utsidan av 12v batteriet som det var förr i tiden så hade man ju kunnat mäta två blyceller/kanal på Cellmon8s iom mäta upp till 16 blyceller.

Men om man vill kunna mäta kapacitet på en blycell enkelt så har ju många RC laddare den funktionen och det med ett pris på under tusenlappen.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2011
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-01-27 17:07:08    Rubrik: Svara med citat

Önskar att den klarade NiCd batterierna oxå
behöver ha något till min kassa PakTrakr-remote.
Men den klara väl bara 4,9V per ingång.

Skall skicka den kassa till tillverkaren får han kolla
vad som knasar.
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1727
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-01-27 17:23:55    Rubrik: Svara med citat

Om du kör slundells metod med en skruv ned till cellens bygling så kan man ju köra tre block på en Cellmon.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1727
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-01-27 17:31:34    Rubrik: Svara med citat

Och här är länken du behöver.......

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1131817

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 199
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2010-02-05 12:02:20    Rubrik: Svara med citat

En gnutta OT kanske men jag tycker det passar här i och med diskussionen om Cellog.

Köpte mig en sån här appatat. Tänkte recensera den lite.

Mycket trevlig liten sak. Men den har ett par saker jag inte gillar.

Om man kopplar in ett batteripack med högre spänning än ca 4-5volt på "kanal1" så kopplas övriga 7 kanaler bort. Dvs den hamnar i "packmode".

Okej tänkte jag och kopplade in mitt skruvdragarbatteri (NiMh) med en cell per "kanal". Då visar det sig att man inte kan ställa den låga larmnivån per kanal lägre än 1.3v. Sad (Hade velat ha max 1v. Gärna något lägre.)

Men för att övervaka hela pack med NiMh funkar det ju. Eller att köra 2celler per "kanal". Däremot kan man inte göra tvärt om. Använda 2 kanaler i serie för att mäta mer än 4v. Den vill ha "signal" på alla kanaler. Går inte att hoppa över.

Inte helt nöjd om jag ska vara ärlig men den har bra noggrannhet och funkar finfint. Det var lite kul att man kunde köra direkt i realtid via USB-kabeln. Den blir lite som ett osciloskåp då. Men med 2sekunders uppdateringshastighet.

Den kommer i vilket fall duga för att leta upp dom sämsta batterierna i min bil så jag kan byta... Och man får inte mycket för 300:- idag så på det hela taget är jag nöjd.

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2010-02-06 11:39:29    Rubrik: Svara med citat

Knut.Karlsson skrev:
Men för att övervaka hela pack med NiMh funkar det ju. Eller att köra 2celler per "kanal". Däremot kan man inte göra tvärt om. Använda 2 kanaler i serie för att mäta mer än 4v. Den vill ha "signal" på alla kanaler. Går inte att hoppa över.

Det borde gå att lösa med spänningsdelare.

Hur låg spänning klarar den att mäta förresten? Kan den mäta längre ner än någon volt så skulle den ju vara användbar i en batterimätbänk. Jag har 500 Kg från Julles skrothög som jag inte orkat börja labba med ännu...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 199
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2010-04-07 19:17:58    Rubrik: Svara med citat

Jag fortsätter mitt OT kapande av denna tråd.

Lyckades idag släppa ut den magiska japanska röken ur min cellog.

Trodde inte det var möjligt efter allt mitt labbande med ingångarna men nog lyckades jag. Höll på att koppla in den på ett pack inför en provtur med bilen. Då plötsligt det välbekanta ljudet "knaster" hördes.

Jag måste ha lyckats komma i kontakt med skärmningen runt USB-kontakten med en polbult samtidigt som jag hade minuspinnen ansluten till en annan polbult "12v lägre".

Så jag är lite ledsen för tillfället. Men man får väl som vanligt ta det på lärokontot. Och hoppas att detta inlägg ska förhindra att andra gör samma misstag.

Så låt inte någonting av USB-porten komma i kontakt med det som mäts för då blir det skrot. Sad

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 389
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2013-11-18 10:52:59    Rubrik: Svara med citat

jonas.hageberg skrev:
Det borde gå att lösa med spänningsdelare.


Har du gått vidare nåt med detta?
Jag har idéer om att via spänningsdelare (typ halvering av spänningen) kunna ha kontinuerlig monitorering på alla SAFT-batterierna i den bil jag just köpt mig. Om man sen ökar samplingstiden från 2s till 10s så skulle den klara en hel vecka i taget och man kan göra sig en veckorutin att läsa ur veckans status varje helg.
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1727
Ort: Östersund

InläggPostat: 2013-11-18 13:01:42    Rubrik: Svara med citat

Finns ingen idé att göra det.

Det finns en ny produkt från Junsi som heter PowerLog6s som du kan använda direkt på dina 6v Nicad block.

Jag har redan skrivit om den produkten här på forumet.
Du kan leta med search.

Kort kan man säga att med tre enheter kan du övervaka 18st block.
Då är det ett block du inte får med. Om du har ett extra block i bilen(20:e block är det nog smart att köpa en extra och koppla fem block på varje PowerLog6s.

De finns att köpa här:
http://www.ev-power.eu/Measure-Test-Tools-1-1/PowerLog-6S-6-cells-1-battery-USB-port.html?cur=1

komplett övervakning med loggning för under 1600kr.
Tycker att det är svårt att slå.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.4 sekunder att ladda.