Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Innan jag gör något....
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
roger
Passiv


Registreringsdatum: 12 januari 2010
Inlägg: 4

InläggPostat: 2010-01-15 19:33:02    Rubrik: Innan jag gör något.... Svara med citat

Innan jag gör något, så har jag titta runt på andras bilar på nätet, tittat på lite Youtube filmer och tittat på priser. Det jag kommer fram till är att det kommer att kosta typ 50K-60Kkr + bil. Stämmer detta?

Har tänkte på elbil pga att jag har 12km till jobbet och som ett plus finns det motorvärmareuttag till alla anställda (= 9 timmar gratis laddning..)

Tacksam för tips!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2010-01-15 20:03:42    Rubrik: Svara med citat

Det lät som en ganska rimlig kostnadsbedömning om du kör med blybatterier, och dom duger ju utmärkt om du bara har 12km enkel väg och möjlighet att ladda på plats.

Vad rör det sig om för hastigheter, behöver bilen kunna hålla 70, 90 eller 110? Priset blir litegrann därefter.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
roger
Passiv


Registreringsdatum: 12 januari 2010
Inlägg: 4

InläggPostat: 2010-01-15 20:44:54    Rubrik: Svara med citat

Vägen är ca 90% 70km/h, 9% 50km/h och 1% 30. Då behöver den klara minst 120km/h Very Happy nej då, lagom fort är bra, det ta inte många minuter att åka dit lagligt!

Jag har läst lite trådar på detta forum och på andra sidor om det här med att få en ombygge genom registerings-/besiktningen. Vad är det för regler? Finns det några klara reglar? vilka årsmodeller är bäst för konvertering. Känner en som har en 98's subaru som motorn är paj i men har läst att det är lättar med bilar -97.

Tacksam för svaren!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2010-01-15 21:26:40    Rubrik: Svara med citat

Fint att kraven inte är så höga, då räcker nog ett 72-96volts system.

Några riktigt tydliga regler gällande elkonvertering finns inte. Angående -97 års gränsen så handlar det om helfordonsgodkännande. Väljer du en nyare bil blir du tvungen att göra minst två större modifikationer av fordonet för att kunna registrera det som ombyggt fordon. Att byta ut drivlinan till eldrift är en modifikation, att till exempel byta bromsar kan vara den andra. Hitta på nåt bara...

En sån här motorstyrning kan funka: http://www.quadmotion.se/shop/?lang=sv&page=product&id=62

Kör den på 72, 84 eller 96 volt (6,7 eller 8st 12v batterier i serie), tillsammans med en vanlig industrimotor i 10kW klassen som du lindar om till rätt spänning. Då kommer du undan grymt billigt, en asynkron av tillräcklig storlek får du ge 1000-2000kr för på blocket. Välj gärna en tvåpolig (varvtal kring 3000rpm) för få en motor som ger ungefär samma varvtal som bensinmotorn du byter ut.

Bara som förslag, för att komma billigt undan och ändå få pålitliga grejjer samt bra verkningsgrad. Egentligen behöver jag sluta lägga mig i andras projekt men jag har ju inte råd att bygga en egen elbil...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
roger
Passiv


Registreringsdatum: 12 januari 2010
Inlägg: 4

InläggPostat: 2010-01-19 21:48:34    Rubrik: Svara med citat

Vad tycker ni jag ska konvertera för bil? har funderat på clio/golf/polo/swift eller dylikt. Eller ska man ta något lite störe, escort eller nåt.. Vad säger ni?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2010-01-19 22:30:39    Rubrik: Svara med citat

Låg vikt gör mycket för räckvidden, och man sparar pengar på att behöva färre batterier och mindre motor och fartreglage. Så jag skulle helt klart satsat på en swift eller liknande. Minsta möjliga bil som har mer än 300kg maxlast.

Vikten betyder mer än luftmotståndet för de flesta elbilar, eftersom de oftast går i stadskörning och i lägre hastigheter.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1731
Ort: GBG

InläggPostat: 2010-01-19 22:48:43    Rubrik: Svara med citat

Här var en fin:
http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_Swift_nybes_i_absolut_toppskick_25553977.htm?ca=15&w=3
(max lastvikt 280kg...)

En annan:
http://www.blocket.se/ostergotland/Suzuki_Swift_GS___3D___RECARO_STOLAR___22138137.htm?ca=15&w=3
(max lastvikt 320kg)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2010-01-19 23:58:12    Rubrik: Svara med citat

Johnny J skrev:
Här var en fin:
http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_Swift_nybes_i_absolut_toppskick_25553977.htm?ca=15&w=3
(max lastvikt 280kg...)

En annan:
http://www.blocket.se/ostergotland/Suzuki_Swift_GS___3D___RECARO_STOLAR___22138137.htm?ca=15&w=3
(max lastvikt 320kg)


Jäklar du, bil nr2 där har så mycket som 380kg maxlast trots bara 870kg tjänstevikt! Jag har totalt underskattat swiftarnas potential, dom är ju rent löjligt bra elbilsmaterial...

Tips till den som inte tänkt på det: kolla bilarnas regnummer och slå upp dem på vägverket ( https://www21.vv.se/fordonsfraga/ ) när ni letar utgångsbil på blocket.
Så får ni veta det specifika exemplarets maxlast och tjänstevikt med mera.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1731
Ort: GBG

InläggPostat: 2010-01-20 01:02:11    Rubrik: Svara med citat

Bläddrade rätt mycket på deras hemsida innan jag valde Forden till mitt första projekt, hade då helt missat Swiften...
Edit, såg att maxlast var 340kg på andra bilen....är nog omlackad, står röd..
Det kan skilja otroligt mycket mellan olika modeller och år.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2010-01-20 10:00:14    Rubrik: Svara med citat

Kan inte en tex. OPEL Agila 1.2 -04 vara något att bygga på?

Tjänstevikten är iOförsig 1060kg men man får lasta 390kg med bra plats i kupe'en.

/Crimpen
Till överst på sidan
Gäst






InläggPostat: 2010-01-20 10:08:04    Rubrik: Svara med citat

Kom just på att den inte ens använder hydralik för servoverkan, bara en elmotor direkt på rattstången vilket borde hjälpa massor vid konvertering.

/Crimpen
Till överst på sidan
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2010-01-20 14:54:43    Rubrik: Svara med citat

Johnny J skrev:
Bläddrade rätt mycket på deras hemsida innan jag valde Forden till mitt första projekt, hade då helt missat Swiften...
Edit, såg att maxlast var 340kg på andra bilen....är nog omlackad, står röd..
Det kan skilja otroligt mycket mellan olika modeller och år.


Kollar vi verkligen på samma bilar nu? när jag kollar bilarna du länkade på vägverket får jag 280kg respektive 380kg maxlast. Båda har samma färg i registret som på bilderna.

Du som frågade om opeln:

Jodå den är också mycket bra, 1060kg är fortfarande en ganska låg vikt och det elektriska styrservot är ju väldigt trevligt. De helt elektriska styrservona är avsevärt strömsnålare än el-hydraliska servon. Ganska mycket trevligare att skruva i 10 år nyare bil också, för att inte tala om den förbättrade krocksäkerheten.

Det sägs dock vara lättare att få igenom elbilen på besiktningen om den är baserad på en bil som inte är helfordonsgodkänd. Det är mer byråkrati inblandat i bilar från och med -96 ungefär.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1731
Ort: GBG

InläggPostat: 2010-01-20 17:04:31    Rubrik: Svara med citat

Nej, det är jag som läste fel, tog fel på P och F, du har rätt...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2625
Ort: Örebro

InläggPostat: 2010-01-21 12:38:51    Rubrik: Svara med citat

Min favorit, Nissan MICRA ´93 -´96, typ:
http://www.blocket.se/goteborg/Nissan_Micra_1_3_LX_25413446.htm?ca=8&w=3

Skattevikt, kg: 930
Tjänstevikt, kg: 930
Totalvikt, kg: 1300
Max lastvikt, kg: 370

ingen servo, kompakt, bra kvalitet osv.
Batterier:



maila mig för priset när du kommer så långt... Very Happy
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2010-01-21 16:43:42    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
Min favorit, Nissan MICRA ´93 -´96, typ:
http://www.blocket.se/goteborg/Nissan_Micra_1_3_LX_25413446.htm?ca=8&w=3

Skattevikt, kg: 930
Tjänstevikt, kg: 930
Totalvikt, kg: 1300
Max lastvikt, kg: 370

ingen servo, kompakt, bra kvalitet osv.
Batterier:

http://s2.postimage.org/CkQn0.jpg

maila mig för priset när du kommer så långt... Very Happy


Då var ju swiften lite lättare, men visst är micra bra också. Den ger dock ett intryck av att ha högre luftmotstånd, rutorna är så branta. Trevligt däremot att den är utan styrservo i originalutförande.

Men vad är det du har där, importerar du headway till sverige? Och är 12v batteriet på 50Ah?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2625
Ort: Örebro

InläggPostat: 2010-01-21 19:03:41    Rubrik: Svara med citat

Yes, jag ska representera de i Sverige, och har redan importerat en del olika produkter för att testa de. Som många redan vet de tillvärkar 38120S celler med urladdnings förmåga upp till 10C. Jag har redan börjat test köra 2 batterier och resultat är mycket imponerande det måste jag säga. Några bilder:

inuti en 12V50Ah batteri.




2 x 24V 30Ah




Om interesse finns maila mig för dags pris.
Mvh
Admir
ribic@swipnet.se
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Caffe
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 september 2007
Inlägg: 163
Ort: Linköping

InläggPostat: 2010-01-22 13:15:50    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
Min favorit, Nissan MICRA ´93 -´96, typ:
http://www.blocket.se/goteborg/Nissan_Micra_1_3_LX_25413446.htm?ca=8&w=3

Skattevikt, kg: 930
Tjänstevikt, kg: 930
Totalvikt, kg: 1300
Max lastvikt, kg: 370

ingen servo, kompakt, bra kvalitet osv.
Batterier:



maila mig för priset när du kommer så långt... Very Happy


Nissan Micran i de årsmodellerna har ju egenskapen att du löper stor risk att få en "elbil" av staten...

http://www.euroncap.com/tests/nissan_micra_1997/9.aspx
http://www.cambridge-news.co.uk/cn_news_home/DisplayArticle.asp?id=325399
http://noolmusic.com/break/crash_part_2_us_car_vs_nissan_micra.php
_________________
Plånboken säger nej. 😂
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
roger
Passiv


Registreringsdatum: 12 januari 2010
Inlägg: 4

InläggPostat: 2010-01-22 20:57:08    Rubrik: Svara med citat

En Peugoet 106 då? 880Kg Tjänstevikt, 340Kg max last är väl inte så tokigt?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1731
Ort: GBG

InläggPostat: 2010-01-22 21:21:37    Rubrik: Svara med citat

Låter som ett lämpligt offer Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2625
Ort: Örebro

InläggPostat: 2010-01-23 09:57:53    Rubrik: Svara med citat

Peugeot 306, mycket plats, gott om tyngd att ta bort typ motor avgas osv.
Krock resultat OK: http://www.theaa.com/allaboutcars/ncap/ncap_car_results.jsp?make=Peugeot&model=306&year=1997&publicationDate=1998-05-01
...cccc

Skattevikt, kg: 1160
Tjänstevikt, kg: 1160
Totalvikt, kg: 1570
Max lastvikt, kg: 410
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.