Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Elkonvertera vattenskidsbåt, hur (o)realistiskt är det?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
MartinJkpg
Nyfiken


Registreringsdatum: 03 januari 2010
Inlägg: 5
Ort: Jönköping

InläggPostat: 2010-01-03 20:36:58    Rubrik: Elkonvertera vattenskidsbåt, hur (o)realistiskt är det? Svara med citat

Tjena
Kanske lite offtopic med elbåt, men hoppas det är okej?

Detta är inget aktuellt projekt utan mer ett kul tankeexperiment, för att se hur realistiskt, eller orealistiskt, det vore att elkonvertera min vattenskidsbåt!

Såg att nimbus kommit med en elbåt som gjorde över 20 knop, därför blev jag nyfiken på om det hade gått att ha en eldriven vattenskidsbåt, för tänk va härligt att slippa allt oljud från motorn dom där härliga sommardagarna man är ute på sjön.

Nu till lite fakta:
Det är en Glastron GT150, en liten sportbåt som väger runt 300 kg skulle jag tippa på, plus ca 100 kg motor, 70hk evinrude tvåtaktare. Elmotorns effekt bör motsvara den motorn för att orka med att dra vattenskidor, men o andra sidan är det mest starten som är krävande och elmotorer har ju bättre bottendrag, så hur stor elmotor skulle jag behöva för att få likvärdig prestanda?

I dagsläget har jag en 20 liters tank i den, det räcker för en dag på sjön, jag vet tyvärr inga förbrukningssiffror men om man jämför en elbil med en liknande bensindriven bil borde man kunna räkna ut hur mycket 20 liter bensin motsvarar i kWh batterikapacitet, nån som har ett bra exempel på det?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
MartinJkpg
Nyfiken


Registreringsdatum: 03 januari 2010
Inlägg: 5
Ort: Jönköping

InläggPostat: 2010-01-03 20:58:16    Rubrik: Svara med citat

Hittade lite användbar info om tesla roadster:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadster

den drar alltså 1,33 kWh per mil, har 55 kWh och räcker 40 mil.
Om det hade varit en bensinare så kan man väll anta att den hade dragit 0,8 liter milen, det skulle alltså krävts 40*0,8=32 liter bensin.

55 kwh / 32 liter bensin = ca 1,7, man behöver alltså 1,7 gånger mer kWh.
20 liter bensin, som i min båt, gånger 1,7 blir 34 kWh.

Verkar mina uträkningar vettiga och realistiska?
Sen känns ju min gamla tvåtaktare från 1990 väldigt ineffektiv med...
Vad finns det för batterier med hög energidensitet att få tag på?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Daniel
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 februari 2008
Inlägg: 132

InläggPostat: 2010-01-04 10:32:43    Rubrik: Svara med citat

Så att du får in samma energi på samma vikt? Nej det finns inte.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-01-04 11:01:27    Rubrik: Svara med citat

Tjena !

Ja om Indux Zink-luft batterier håller det dom lovar i energidensitet så skulle du kunna få i 34 kwh på ca 75kg, men då har du inte riktigt den effektdensitet som behövs för att plocka ut några 70kw i peak.
Snarare ca 3,75kw.
Då har du ca 25 kg kvar till motor och hackar. Plus ytterligare ca 25kg från en full bensintank.

Batterierna kommer att komma.

Så jag skulle säga:
Planera och börja spara pengar. För det kommer inte att bli billigt.
Men det har väl båtar aldrig varit så wtf.

Mvh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
slundell
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2009
Inlägg: 230
Ort: Lidköping/Vinninga

InläggPostat: 2010-01-04 12:48:49    Rubrik: Svara med citat

En deplacementsbåt är mycket mer lämpad för eldrift. De kan ta tyngden av batterier och behöver förvånansvärt liten effekt för att röra sig. Det är bara väldigt mycket tråkigare att smyga runt med en snipa än att susa förbi med en Glastron.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Crimp
Aktiv


Registreringsdatum: 19 oktober 2009
Inlägg: 68

InläggPostat: 2010-01-04 13:42:35    Rubrik: Svara med citat

Hejsan!

32 liter bensin motsvarar ca: 280kWh.

Sådär 7kWh/Mil om drar 0,8 liter milen. Inte konstigt att det blir varmt och skönt i bilen med bensin, tyvärr blir hela planeten varm också Rolling Eyes .

Dom berättade på TV denna vecka hur mycket av den el som skapas på moder jord som kom från att sätta eld på saker. Synd att min hjärna gick i dvala när ungarna somnade men obs. TROR och GISSAR att det var typ 60-65%. Någon som såg detta och minns får gärna komma med en mer korrekt och kanske en mer glädjande siffra.

/Crimpen
_________________
-Don't argue with an idiot, he will drag you down to his own level and beat you with experience-
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MartinJkpg
Nyfiken


Registreringsdatum: 03 januari 2010
Inlägg: 5
Ort: Jönköping

InläggPostat: 2010-01-04 19:33:06    Rubrik: Svara med citat

Märker att jag har varit lite otydlig, ska försöka reda ut missförstånden:
Min omräkning av 20 liter bensin till 34 kWh va för att räkna ut hur mycket batterikapacitet jag behöver för att få samma räckvidd som med 20 liter bensin! Det har alltså inget med vikt att göra. Att det blir tyngre är jag medveten om.

Boston-powers batterier verkar väll vara bland det bästa som finns just nu:
http://www.boston-power.com/assets/documents/Swing4400%20DataSheet11-09.pdf
180 Wh/kg skulle innebära 188 kg batterier! Tungt!
Dock är ju min motor som sagt en gammal tvåtaktare med förgasare från 1990, den lär ju ha väldigt dålig verkningsgrad, så jag kanske inte behöver 34 kWh för att få samma räckvidd med eldrift?
Runt 100-150 kg batterier tycker jag känns rimligt.

Känns som jag behöver få en säkrare beräkning av hur många kWh jag behöver för att nå samma räckvidd, nån som har nån idé om hur jag kan lyckas med det? Att veta hur mycket törstigare min motor är jämfört med en modern fyrtaktare kanske skulle hjälpa, då borde det bli lättare att räkna på?

Hur många kW/kg kan man räkna med att en lämplig elmotor har?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2010-01-05 22:17:25    Rubrik: Svara med citat

20 liter räcker en heldag.
...fullgas med en 70hk tvåtaktare (korrekt justerad) tar över 20 liter i timmen skulle gissa 22-27liter i timmen.
Så jag skulle gissa att snittpådraget är väldigt lungt


Citat:
Hur många kW/kg kan man räkna med att en lämplig elmotor har?

beror på ekonomi.
elmotorer på 18kg 80kw finns men att köpa en sådan är en annan sak.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2010-01-05 23:55:28    Rubrik: Svara med citat

ta gärna reda på vilket varvtal propellern har, vore fördelaktigt att kunna köra en direktdrifts-motor, både för pris och vikt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
MartinJkpg
Nyfiken


Registreringsdatum: 03 januari 2010
Inlägg: 5
Ort: Jönköping

InläggPostat: 2010-01-06 20:45:19    Rubrik: Svara med citat

mrMagoo skrev:
20 liter räcker en heldag.
...fullgas med en 70hk tvåtaktare (korrekt justerad) tar över 20 liter i timmen skulle gissa 22-27liter i timmen.

beror på ekonomi.
elmotorer på 18kg 80kw finns men att köpa en sådan är en annan sak.

Tack för faktan! Är det rimligt att räkna med att den drar runt en liter sjömilen vid 25 knop? (toppar 35) Isåfall lär den va dubbelt så törstig jämfört med en modern fyrtaktare... Isåfall kanske det faktiskt hade varit realistiskt med en elbåt som har 100 kg batterier... Om man har hela röven full med pengar då, förståss. Vad får man räkna med för kostnad på ett bra batteripack egentligen? Boston-powers verkar svåra att få tag på som privatperson, finns det nått bra alternativ?
När jag säger en heldag på sjön menar jag att vi åker till nån go strand, slappar lite och åker lite vattenskidor och ring, slappar lite mer, fikar, osv. Alltså inte konstant båtkörande!

80kw/18kg låter ju riktigt bra, är det AC eller DC motor? Vad kan jag räkna med att en motor som går skapligt smidigt att få tag på och ligger prismässigt vettigt till väger?


Det verkar ju faktiskt som tekniken till detta projekt mer eller mindre redan finns, att det vore genomförbart tekniskt sett. Dock antagligen inte ekonomiskt sett dock! Men min dröm om att nån gång i framtiden ha en eldriven vattenskidsbåt kanske kan bli verklighet trotts allt!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2010-01-06 22:47:43    Rubrik: Svara med citat

"Faktan" få man nog ta med en nypa salt eftersom jag kollat på flygmotorer då det ofta finns bra data på dessa.
Rotax 582 65hp (tvåtakt) som vid full effekt drar ungefär 25l/hr
Och Rotax 912 (fyrtakt) drar vid 66hp ca12l/hr
Lite haltande till 2taktarens nackdel eftersom den går på full effekt och 912´an på lite över 80% men ändå det ger en fingervisning om att 2taktare är rejält törstigare.

Kom ihåg fel på siffrorna 80kW/21kg skulle det vara,AC motor närmare bestämt en BLDC med inbyggd controller.
http://www.pmlflightlink.com/motors/hipa_drive.html
men 400volt i en båt.... då får du nog bygga in motor o batterier i en (garanterat) tät låda.
Jag har för mig att PML inte gick att köpa ifrån om man inte var en "seriös" biltillverkare
Det sitter fina elmotorer i toyota/lexus hybrider.(även dessa krockas) Men då ska man fixa en inverter som fungerar med en sådan


Lite simpelt tänkt men om du klarar klarar 1 dag på 20liter och vid fullt pådrag tömmer tanken på säg 40minuter så borde ju rimligtvis motsvarande med el bli 52kW i 40 minuter =34,66kW
Mao. med ett 34,66kWh batteri borde du teoretiskt klara dig som med 20 liters tanken.
Men så va det ju de där med vikten med ett batteri på 385kg (thundersky) så blir ju båten lite tung.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2010-01-07 01:46:49    Rubrik: Svara med citat

För att hålla vikten nere kan man ju tänka sig att bara lasta i 150kg batterier och ta med ett elverk att ladda med vid behov. Skulle nog ändå inte behöva användas så mycket. Elverket lyfter man förstås ur båten under själva vattenskidåkningen för att spara vikt.

Som motor skulle jag försöka välja ut en BLDC med lämpliga varvtal för direktdrift, samt låg spänning (typ 60 volt). Så skulle jag ta isär den och skydda allt med klarlack samt några andra modifikationer, så den går att direktkyla med havsvatten. Med en såpass effektiv vattenkylning skulle man kunna ta en mindre, lättare och billigare motor och ändå få ut hög effekt.

Men sån är jag, vill alltid modifiera något för att göra det lite "bättre". Uppenbarligen medför det risker...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
lhogberg
Aktiv


Registreringsdatum: 30 oktober 2009
Inlägg: 45

InläggPostat: 2010-01-07 11:41:27    Rubrik: Svara med citat

Crimp skrev:

Dom berättade på TV denna vecka hur mycket av den el som skapas på moder jord som kom från att sätta eld på saker. Synd att min hjärna gick i dvala när ungarna somnade men obs. TROR och GISSAR att det var typ 60-65%. Någon som såg detta och minns får gärna komma med en mer korrekt och kanske en mer glädjande siffra.


hade för mig att det var ännu värre, men det verkar stämma: 66% år 2006 enligt http://www.eia.doe.gov/oiaf/ieo/electricity.html
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MartinJkpg
Nyfiken


Registreringsdatum: 03 januari 2010
Inlägg: 5
Ort: Jönköping

InläggPostat: 2010-01-07 12:02:31    Rubrik: Svara med citat

Tack för intressanta synpunkter!
Vattenkyld elmotor har jag med tänkt på, borde ju vara en klar fördel.

Ett elverk är med en smart idé, men är det inte svårt att få det att fungera i praktiken? En sak att det finns elverk för några tusenlappar som ger några kW, men att kunna ladda batterier med några kW är väll en helt annan sak?

Någon som kan ge en någorlunda kvalificerad gissning på vad detta projekt skulle kosta att genomföra idag? Shocked
Det dyra är väll batterierna? Motor och motorstyrning går väll fixa hyfsat billigt?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2010-01-07 17:24:42    Rubrik: Svara med citat

Du måste ju köpa en laddare hur som helst, bara att köpa en lite kraftigare laddare och använda samma laddare tillsammans med elkraftverket.

Jo batterierna är nog det enskilt dyraste, men en BLDC motor och styrning som har så hög effekt på låga spänningar kan vara svårt att få tag på och därmed dyrt. Kanske får du lov att köpa två mindre och kopplat ihop, på nåt sätt går det alltid att lösa. Sevcon styrningar kan ju hantera vanliga asynkronmotorer, då kan man spara pengar. Två st sådana styrningar blir runt 15kkr från quadmotion (48volts versionen) och ger ungefär samma toppeffekt som tvåtaktaren.

Kelly controllers har styrningar med tillräckligt hög klassad effekt, men de brukar vara av låg kvalité och levererar ofta inte den utlovade effekten. Tror bara att dom hanterar synkrona motorer, alltså är begagnade asynkroner inte en möjlighet (eller har jag fel?). På plus-sidan är de billiga och vattentätt hölje finns att köpa till.

Men räkna med runt 100kkr för bygget, är min uppskattning. Hoppas några fler kommer med sina uppskattningar så får vi en mer pålitlig bild av priset...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.