Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


byta till NiMH eller Litiumbatterier?
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
marcus
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 juli 2007
Inlägg: 322
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-03-03 19:39:32    Rubrik: Värmaren? Svara med citat

Jättespännande! Jag blir också mycket intresserad av din värmare - kan du berätta mer om den?

Hälsningar,
Marcus
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Seppo
Nyfiken


Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inlägg: 6
Ort: Vanda, Finland

InläggPostat: 2008-03-05 17:06:34    Rubrik: Svara med citat

Det är från MES-DEA. Här några url:
http://www.cebi.de/cebi/content/index_en.html?a=5&b=9&c=19&d=72
http://www.cebi.de/cebi/content/index_html?a=5&b=9&c=19&d=72&docID=154&info=1
www.atea.it/pdf/Fluid-Heaters.pdf
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
marcus
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 juli 2007
Inlägg: 322
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-03-05 18:21:33    Rubrik: Svara med citat

Tack för länkarna! Den ser idealisk ut. Kopplades den alltså direkt på slangarna som går till värmaren i bilen?
Använde du något av det gamla systemet, tex expansionstank, eller ersätter Electric Fluid Heater RM3 allt detta? Köpte du direkt via Cebi?

Hälsningar,
Marcus
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2008-03-05 18:26:19    Rubrik: Svara med citat

Vad kostar deras Zebrabatterier?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-03-05 18:44:57    Rubrik: Svara med citat

leta lite i trådarna så tror jag att du kan hitta ett pris, jag skrev lite om det för nåt år sedan....

dom är inte dyra iförhållande till prestanda problemet är att man måste köpa 100st för att få lägga beställning.
Sååå är det nån som har ca3.5milj sek o lägga ut så länge ja då köper jag ett eller två st.

spänningen är nästa problem för en clio ägare men det går ju lösa

Edit:hittade tråden jag tänkte på http://elbil.forum24.se/elbil-post-380.html#380
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Seppo
Nyfiken


Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inlägg: 6
Ort: Vanda, Finland

InläggPostat: 2008-03-05 19:17:24    Rubrik: Svara med citat

RM4 är all-inklusiv, det räcker att koppla den på slangarna och koppla batterispänningen och styrsignalen till respektiva ledningarna. RM3 är bara värmarburken, man behöver därtill ha expansionstanken och pumpen.

Det var inte cebi utan MES-DEA som jag kommunicerade med. Jag vet inte vad är förhållandet mellan dom två. Jag har kontaktinformationen inte just nu här men jag kan söka den upp.

Och slutligen köpte jag värmaren inte från MES-DEA. Jag var redan färdig att skicka beställningen men då hörde jag om en kollega här som hade en RM4 som han inte behövde och jag fick den.

Värmaren är inte särskilt billig, MES-DEA priset för RM4 är över 500 euro.

Seppo
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Seppo
Nyfiken


Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inlägg: 6
Ort: Vanda, Finland

InläggPostat: 2008-03-07 19:08:27    Rubrik: Svara med citat

Kontaktinformation för MES-DEA värmare:

Roberto Trombetta
Components Sales
Phone: +41 (0)91 6415353
Fax: +41 (0)91 6415395

rtrombetta@mes-dea.ch
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
matsv201
intresserad


Registreringsdatum: 25 mars 2008
Inlägg: 33
Ort: Norrköping

InläggPostat: 2008-04-03 00:58:02    Rubrik: Batteri Svara med citat

Namn Kapacitet Cyklicitet Effektivitet Cykliskkapacitet
BlySyra ~35Wh/kg ~600 70-90% 21kWh/kg
BlyGel 30-60Wh/kg 500-1000 70-90% 60kWh/kg
NiCd 40-60Wh/kg ~1500 70-90% 90kWh/kg
NiMh 60-80Wh/kg ~1000 66% 80kWh/kg
LiIon ~160Wh/kg ~1200 99,9% 192kWh/kg
LiPol ~200Wh/kg 3-5år >99,9% <300kWh/kg (full laddning varige dag)
Li-FeP ~120Wh/kg >2000 >99% >>240kWh/kg
LiSu ~400Wh/kg ???? ?????
LiTi-Nano ~90Wh/kg >10k ~90% >>900kWh/kg
SmältSalt ~100 >3000 ???? >>300kWh/kg

Batterityper finns de verkligen inte ont om. Både NiMh och LiIon ider av ett par alvarliga brister som tyvär är mycket kritiska.
Brister för NiMh:
Tillverka är komplicerat och dyrbart, därför kostar batterierna ganska mycket.
Den innre resistansen i den här typen av batteri är extremt hög. Det betyder att verkningraden blir otrolgit dålig och batteriet måste ha teperaturövervakning vid laddning. I övrigt kand de dock laddas på samma sätt som NiCd batterier
Brister för Li Ion
Li Ion batterier innehåller väldigt mycket av den ovanliga metallen Lithium, vilket gör batterierna mycket dyra, dock består värdet i batteriet till stor del efter att de är förbrukas, återvining är därför extremt lösnamt.
Li Ion batterier är realtivt känsliga för laddning, man behöver därför speciela Li laddnings kretsar som är ganska dyra. OBS ANVÄND ABSOLUT INTE NiCd eller NiMH laddar till dem, då kommer de att explodera!
Båda batteierna lidder kraftigt av brist på cyklisiteten. Räkna med att ett NiMh batteri håller 4-6år beronde på hur hårt de används och ett Li Ion håller 5-7år. Batteri tillverkaren SAFT tillverar Li Ion batteier med mycket hög kvalite som lämpar sig till elbilar

Den modernaste typen av batteri som nu finns på markaden är LiPol batterier. Dessa har fördelen av att ha extremt hög kapacitet och effekt, de är dock ännu känsligare än Li Ion batterier. Li Pol är potensielt sett billigare att tillverka på grund av sin högre kapacitet (realtivt sett). Några Li Pol batteri i storlek som lämpar sig till bilar har jag dock inte sett. Att ha Li Pol batteri i en bil skulle jag dock inte rekomendera eftersom de har en tendens att explodera bara man slår till dem med en hammare. Explotionen är förövrigt inte bara varm, utan även frätande oxiderande och reaktiv med vatten, dock inte radiaktiv, mycket otrevligt helt enkelt. LiPol batterier åldras dessutom mycket snabbt i temperaturer över 30 grader.

Li-FeP utvecklas specielt till elbilar. Denna typ av batteri har varit under utveckling i många år. Fördelen är att med kombinationen av järn och fosfor utnytjar man mängden lithium optimalt vilket gör batterierna betydlgit billigare att tillverka än Li Ion/Li Pol. En annan fördel är att de är extremt robusta, de håller minst i 10 år (troligen 15 om de sköts väl). Eftersom batteierna är baserade på järn så är de tämligen tunga, dock betyldigt bättre än Ni baserade batterier. Faktum är att de mer eller mindre är optimala för elbilar, tyvär går de inte att köpa idag, de har dock börjat tillverkas i lite större skala nyligen på flera håll runt om i världen och de finns viss förhoppning om att de kan köpas till hösten.

LiSu är den kemin som normalt används i icke laddningsbara Lithium batteri (LiMg är vanligt med) Dessa finns ny även i en laddningsbar variant, men håller i dagsläget mycket dålig kvalite.

LiTi-nano och Tunfilm Li är två tekniker som förväntas ha mycket hög prestanda, men de kommer att ta minst 5-10 år innan de går att köpa.

Smält salt och NatriumSvavel är precis vad de låter. Smält salt. I praktiken. Både Natrium och Svavel/Alumium/klor är två mycket vanliga ämnen och i praktiken behöver man bara blanda dem för för att göra ett batteri De generar desutom ganska hög späning (2,7V) och har låg atomvikt (=hög kapacitet). Inre resistansen är låg och cyklisiteten extremt bra. Detta är helt klart de bästa typ av batteri som går att köpa för pengar idag, desutom ganska billigt. Problemet är att batteriet för att de ska fungera måste hålla över 250graders temperatur, vilket gör dem mycket farliga.

Bly, sist kommer den gammla trotjäaren. Bly batterier finns i princip 3 olika varianter. Våta, de som normalt sett används som startbatteri. VRLA/GelSyra, de som ofta används i elbilar. Sedan finns de en tredje model. Denna har inget officelt namn, men är en variant av VRLA batterier. Företaget Firefly Energy utvecklar denna typ av batterier. Även de Panasonic batteier som fanns i EV1:an använde en likande teknik. Även Volvo lastvagnar har utvecklat ett batteri av denna typ. Principen är den samma som för vanliga blybatterier men man har bantat dem och förbättrat kvaliten varvid batterierna har prestanda som är likvärdig eller bättre än NiCd batterier.

Följade battertekniker finns på markaden och på väg till markaden:
Bly: 1. Våta (Blysyra) 2. Gel (VRLA) 3. "Förbättrad" Gel (Firefly)
Nikel: 1. Järn (NiFe) 2. Cadmium (NiCd) 3. Metallhydrid (NiMh) 4: Zink (NiZn)
Lithium: 1: Cobaltoxid (Li Ion) 2. Ledandeplast (LiPol) 3. Järn Fosfor (LiFeP) 4. Svavel (LiS) 5. Titan (LiTi-Nano) 6. Tunfilm ????
Natrium: 1. Svavel (NaS) 2. Alumium (Smält salt/Zebra)

Sedan känner jag till 5 ytterligare batterityper som inte är värda att nämna i samanhanget.

Fotnot - köpa batterier.
Firefly har låtit medela att efter att sålt sinna batteri exklusivt till millitära organisationer under en tid, nu i sommar skall börja sälja sitt batteri till civilorgansiationer. Kapaciteten sägs vara 90+wh/kg

SAFT LiIon batteri finns att löpa idag med laddare. Ett pack lämpat för en elbil kostar runt 200 000kr färdigt med laddningsövervakning. Dessa batterier leveras med bra garanti och en livslängd som kan förväntas vara 50-100% bättre än Bly/NiMh batterier.

A123Systems och ett kineiskt företag som jag tyvär glömt namnet på har börjat massproducera Li-FeP batterier. Dessa batterier förväntas kosta ungefär lika mycket som motsvarande Li-Ion batteri till att börja med, och sakta sjunka i pris med tiden (på grund av tillgång/efterfrågan).

Kan dock noteras att inget av de nämna företagen säljer direkt till privatpersoner.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-04-03 23:22:10    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Problemet är att batteriet för att de ska fungera måste hålla över 250graders temperatur, vilket gör dem mycket farliga.


va? farligt hur tänker du då
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
matsv201
intresserad


Registreringsdatum: 25 mars 2008
Inlägg: 33
Ort: Norrköping

InläggPostat: 2008-04-05 20:32:46    Rubrik: Svara med citat

mrMagoo skrev:
va? farligt hur tänker du då


Om man exempelvis krockar och tanken med de flytande saltet spricker, så riskarar man att få man kanske 200 liter väldigt varmt och oxiderande salt på sig, mycket otrevligt. Men vist, säkert ett problem som går att lösa.
Salt batterierna är ju förvisso väldigt intressanta då de erbjuder en potensielt sett mycket billig batteriteknik. Både natrium och svavel går ju att köpa till mycket låga kg priser. Desutom är de en realtivt enkel process att tillvera batteriet. Dessvärre är den isolering som finns idag lite klen för att hindra energiläkage till en rimlig nivå, men vill ju inte förlora stora mängder energi på de sättet. Med Aerogel skulle de dock inte vara något problem
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-04-05 22:34:24    Rubrik: Svara med citat

Salttank.....
Nä ett zebra består av ett par hundra serie_paralell kopplade celler, om nu alla dessa celler går sönder samtidigt så ska den varma härligheten leta sig ur termosinneslutningen som cellerna sitter i, när det väl kommit utanför detta ja då kan det bli varmt, men det är ju inte så att det skvalpar ut 200liter flytande salt.

Jo jag förstår problemet med nånting som har en ideal arbetstemperatur 270-350grader och flyter men jag känner att det var en smula överdrivet.
Jag skulle vilja säga att risken att råka illa ut av flytande salt i en evetuell krock är mindre än risken att bensinen i en bensintank rinner ut och tar eld.

Att zebrabatteriet har ett orimligt värmeläkage håller jag inte med om visst det kan bli bättre men orimligt.... den 17.8kWh modellen jag har kommit i kontakt med blir inte ens ljummen på utsidan.
Värmeläkaget är mellan 60-100Watt beroende på modell.
Klockan är för mycket för att jag ska orka göra några uträkningar på förluster zebra kontra nicad eller blysyra, men magkänslan är att en elbil nyttjad varje dag så är zebra effektivast.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lenny
Aktiv


Registreringsdatum: 13 november 2007
Inlägg: 73
Ort: Lidköping

InläggPostat: 2008-04-05 23:17:15    Rubrik: byta till NiMH eller Litiumbatterier Svara med citat

jag köpte mina motordelar härifrån och nu har dom fått batterier också
tyvärr så tillkommer det moms o frakt men ändå http://www.beepscom.com/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-04-06 00:42:38    Rubrik: Svara med citat

för ca 100k + skatt o frakt skulle man kunna få ett paket på
ca 280kg med dubbla kapaciteten mot original i clion.

Man är nog tvungen att använda 100Ah (285cm) varianten
200Ah är mycket högre (330cm) än saft original (260cm).

mycket pengar men ändå billigare än nya NiCd saft 100Ah.
Låter som något för framtiden när priserna går ner.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
matsv201
intresserad


Registreringsdatum: 25 mars 2008
Inlägg: 33
Ort: Norrköping

InläggPostat: 2008-04-06 11:02:57    Rubrik: Svara med citat

mrMagoo skrev:
Salttank.....
Nä ett zebra består av ett par hundra serie_paralell kopplade celler, om nu alla dessa celler går sönder samtidigt så ska den varma härligheten leta sig ur termo...................an 60-100Watt beroende på modell.
Klockan är för mycket för att jag ska orka göra några uträkningar på förluster zebra kontra nicad eller blysyra, men magkänslan är att en elbil nyttjad varje dag så är zebra effektivast.


Jag håller med dig, de är ett lösbart problem, men det är torts allt ett problem som inte skall underskattas. Notera att även om de inte skvalpar omkring i samma tank, så finns de risk att de vid en krock blir övertryck och flera celler förstörs.

100Watt lät inte mycket, lät orimligt lite i mina öron faktiskt. Om läkaget bara är 100watt slår de lätt alla Ni baserade batterier (om man använder bilen normalt 20 dagar i månden)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-06-16 16:56:47    Rubrik: Svara med citat

Jag har idag ännu en gång varit i kontakt med mes_dea.... och dom ska återkommma. (hrrmpf varför inte svara direkt?)

Har även skickat en prisförfrågan(på 1000st! TS-LFP160AHA) till thundersky samt lite frågor gällande garantier osv. det senare eftersom jag hört nåt om att dom levererat trasiga block och inte varit intresserade att kompensera eller ta tillbaka.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-06-21 19:06:55    Rubrik: Svara med citat

Ja thunder-sky svarade rätt snabbt med ett pris som var acceptabelt men mina andra frågor besvarades inte. samt priset dom kom tillbaka med var på batch storlekar mindre än 60st och det var inte vad jag frågade efter.

Nu kan man iof. gissa att dom får säkert ett par hundra prisfrågor per dag och bemödar sig kanske inte nämnvärt förrän man visar "seriöst" intresse.

Och Mes-Dea lyser svaret med sin frånvaro.... får nog slå en signal igen.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-07-02 09:46:45    Rubrik: Svara med citat

Mes-dea.... nä fortfarande tyst som i graven

Och Thundersky (klippt från ett pm jag skickade för några dar sedan)
"Fritt fabrik" alltså man står själv för allt utanför deras godsutlämning på fabriken är priset för TS LFP-160AHA är 240dollar vilket blir ett kW/h pris på runt 2500sek plus fraktförsäkring, frakt tull o moms.
detta priset gäller för volymer under 60block.
per block priset kan man få ner till runt 200dollar om man köper stooooora volymer.

Men man nåste ju tänka på att man aven måste ha BMS till dessa batterier, så det springer ju iväg lite i pengar ändå.
Men likförbannat är det det billigaste alternativet. (OM DOM HÅLLER MÅTTET)

Jag har både hört och läst en heldel negativt om thundersky men dom har kommit tillbaka gällande detta och försäkrar att det dom säljer nu är nåt helt annat än det som jänkarna fick för ett par år sedan, nåt som faktiskt syns i sortimentet.... ett flertal modeller har ju faktiskt försvunnit.

Undrar om det är möjligt att köpa från Finland och isåfall vad priset är, eller har http://www.fevt.com
Kanske kunde Pertti ringa och höra med dom.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2008-07-02 21:09:29    Rubrik: Svara med citat

Hmm.. Voi voi. Kyllä voisin yritää Wink
Ska försöka komma ihåg detta. du är ju inne på en intressant lösning.
Vi hörs!
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2008-07-24 00:34:13    Rubrik: Svara med citat

Julle skrev:
Jag fick ett pris på Saft´s vattenkylda Ni/MH block, 12V/100Ah kostar ca 20000kr...
Kanske inte det första alternativet man tänker på, Litium kostar nog mindre men kräver iofs BMS, dessa Ni/MH är bara att ställa in i Clio´n med mycket små (utan?) justeringar på laddaren.

Vanliga R6 (AA) laddningsbara NiMH celler har riktigt bra kapacitet nuförtiden. 2700mAh ligger dom på.
Priset per kapacitet är betydligt lägre för sådana celler än för NiMH blocken ovan. dustin.se säljer 8-pack för 156:- +moms. Det blir alltså 7222:- +moms för den kapacitet nu nämner ovan. Går man ner till 2500mAh celler så är dom ännu billigare. Köper man dom dessutom i tusenpack så kan man säkerligen få ett betydligt bättre pris än vad som står på dustin.se.
Nackdelen är givetvis att man blir tvungen att bygga en batterihållare som tar något tusental celler, vilket egentligen inte behöver vara alltför komplicerat.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Caffe
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 september 2007
Inlägg: 163
Ort: Linköping

InläggPostat: 2008-07-24 11:06:57    Rubrik: Svara med citat

Nikon skrev:
Julle skrev:
Jag fick ett pris på Saft´s vattenkylda Ni/MH block, 12V/100Ah kostar ca 20000kr...
Kanske inte det första alternativet man tänker på, Litium kostar nog mindre men kräver iofs BMS, dessa Ni/MH är bara att ställa in i Clio´n med mycket små (utan?) justeringar på laddaren.

Vanliga R6 (AA) laddningsbara NiMH celler har riktigt bra kapacitet nuförtiden. 2700mAh ligger dom på.
Priset per kapacitet är betydligt lägre för sådana celler än för NiMH blocken ovan. dustin.se säljer 8-pack för 156:- +moms. Det blir alltså 7222:- +moms för den kapacitet nu nämner ovan. Går man ner till 2500mAh celler så är dom ännu billigare. Köper man dom dessutom i tusenpack så kan man säkerligen få ett betydligt bättre pris än vad som står på dustin.se.
Nackdelen är givetvis att man blir tvungen att bygga en batterihållare som tar något tusental celler, vilket egentligen inte behöver vara alltför komplicerat.


Haha, vilken labans idé! Forska gärna vidare i det, skulle vara underbart att se en kärra driven på tusentalet AA-batterier! Smile
_________________
Plånboken säger nej. 😂
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Sida 2 av 5

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.