Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Besiktningsregler konvertering.
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2010-01-06 20:12:55    Rubrik: Re: Behörighet mm Svara med citat

Egil skrev:
Elbehörighet gäller bara fast installation och dit hör inte en bil.

Kanske.
Men jag skulle tro att det blir en tolkningsfråga. När blir elinstallationer i fordon "fast installation"? Bilar? Husbilar? Kryssningsfartyg?
Kanske det redan finns prejudikat på detta, det är inget jag vet något om.

Egil skrev:
CE märkning gäller inte för hemmbygge då detta endast är ett märke som säger att producenten tar på sig allt ansvar att produkten uppfyller alla gällande krav och för detta krävs ingen testning ( men är ju bra att göra som producent så man vet att allt är ok, men även om man så låtit testa produkten och fått ok värden så är det ändå producentens ansvar om värdena skulle visa sig vara fel ).

Ett problem är dock EMC krav och de kan man inte gå runt som hemmabyggare även om hemmabyggare av förstärkare struntar i att mäta sina saker så är de ansvariga för att sakerna funkar som de ska.

För elektriska produkter så handlar CE-märkningen nästan enbart om elsäkerhet och EMC. Inga av dessa krav kan man ignorera ens för hemmabyggen.
Sen spelar det ju givetvis ingen roll om man verkligen klistrar dit en "CE" lapp på sitt hemmabygge eller ej.

Egil skrev:
EMCkraven för bilar måste dock vara vansinnigt låga? map hur mycket de faktiskt stör.


Jag jobbar på ett företag där vi utvecklar diverse elektronikprodukter. EMC-kraven är något som vi brottas med precis hela tiden. Det är nästan alltid stora problem att lyckas få en produkt att möta EMC-kraven.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Egil
Nyfiken


Registreringsdatum: 23 juni 2008
Inlägg: 5
Ort: Åre

InläggPostat: 2010-01-12 08:53:23    Rubrik: Re: Behörighet mm Svara med citat

Nikon skrev:
Egil skrev:
Elbehörighet gäller bara fast installation och dit hör inte en bil.

Kanske.
Men jag skulle tro att det blir en tolkningsfråga. När blir elinstallationer i fordon "fast installation"? Bilar? Husbilar? Kryssningsfartyg?
Kanske det redan finns prejudikat på detta, det är inget jag vet något om.

Fast= fast ansluten till nätet alltså inte via kontakt.
Nikon skrev:

Egil skrev:
CE märkning gäller inte för hemmbygge då detta endast är ett märke som säger att producenten tar på sig allt ansvar att produkten uppfyller alla gällande krav och för detta krävs ingen testning ( men är ju bra att göra som producent så man vet att allt är ok, men även om man så låtit testa produkten och fått ok värden så är det ändå producentens ansvar om värdena skulle visa sig vara fel ).

Ett problem är dock EMC krav och de kan man inte gå runt som hemmabyggare även om hemmabyggare av förstärkare struntar i att mäta sina saker så är de ansvariga för att sakerna funkar som de ska.

För elektriska produkter så handlar CE-märkningen nästan enbart om elsäkerhet och EMC. Inga av dessa krav kan man ignorera ens för hemmabyggen.
Sen spelar det ju givetvis ingen roll om man verkligen klistrar dit en "CE" lapp på sitt hemmabygge eller ej.

Jusst det jag skrev ja..

Nikon skrev:

Egil skrev:
EMCkraven för bilar måste dock vara vansinnigt låga? map hur mycket de faktiskt stör.


Jag jobbar på ett företag där vi utvecklar diverse elektronikprodukter. EMC-kraven är något som vi brottas med precis hela tiden. Det är nästan alltid stora problem att lyckas få en produkt att möta EMC-kraven.


Jo även jag jobbar med sådant som du såg så det vet jag mkt väl.
Saken var ju den att bilar dock smutsarner väldigt mkt så frågan var vad gäller för dem?
Visserligen faller de kanske under lågspänningsdirektivet men då kan de inte ha tändning.. så det är säkert specialregler och då är ju frågan har de redan specialregler framtagna för elbilar eller får vi smutsaner lika mkt som en fosilbil med sina oskärmade tändsystem ( som för visso på senare år är skärmade på många bilar med direkttändning )

Kraven har förhoppningsvis blivit högre och högre med åren så för de som byggerom gamla bilar må ju samma krav gälla på den ombyggda som på orginalfordonet och då må vi fåfram lista på vad som gäller för alla tänkbara olika årgångar, specialfall och rena amatörbyggen.
Vad gäller tex nuförtiden för en amatörbyggd bil? min gamla SFRO-bygghandbok från tidigt 90 tror jag inte är så aktuell längre då de enda kraven som ställs där är att tändning skall vara avstörd och att man måste ha tändstift med motstånd i(om jag inte mins fel såhär 20 år senare).
_________________
Förbehåller mig rätten att ha en skruv lös.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.