Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Besiktningsregler konvertering.
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 996
Ort: Gbg

InläggPostat: 2009-12-08 05:30:39    Rubrik: Besiktningsregler konvertering. Svara med citat

Besiktningsregler konvertering.

Finner ingen (?) renodlad tråd här om bara regler och förfaranden kring konverteing, så jag startar en.

Vad som mest förefaller försvåra en ombyggnad är det sk helbilsgodkännandet, vilket innebär att inga ändringar på bilar efter årsmodell -96 får göras utan intyg från tillverkaren, vilket i sin tur i praktiken är omöjligt.

Nästa hopplöshet är den instans som ska tillvarata enskilda bilbyggares intressen, SFRO, vilka inte själva har klara regler eller rutiner för elbilar...

Här på forumet enskilda ombyggare synes slumpmässigt, beroende på vilken besiktningsstation/besiktningsman dom nyttjar, till 50 % lyckas få igenom elbilen utan större problem, medan övriga fastnar i byråkratikvarnen och gråter sig fördärvade...
Att lägga ut 10 tusentals kronor och månaders jobb på en elbil och sedan få besked att det inte går att få den godkänd, ska naturligtvis inte en elbilsentusiast och miljö-/hälsoförespråkare behöva genomlida..!

Det är naturligtvis en stor skandal att ingen politiskt ansvarig gjort ordning på regler för elbilskonverteringar!
För etanol- och gaskonverteringar däremot har det gått aldeless utmärkt att göra regler...

Då i avsaknaden av ett svenskt icke slumpmässigt fungerande system, ger det sig naturligt att tills vidare se sig omkring vad övriga EU länder ger för möjligheter.
Senaste nyheten på det området torde vara en ny dansk förordning som kan läsas i nedan länkar.
http://www.fstyr.dk/sw22289.asp?art_id=1026
http://www.trm.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Love/Meddelelser/JJU-bil-til-elbil.pdf

Om det är så att ett annat EU land har sunda och konsekventa regler, då borde det kanske vara läge köpa en (förbrännings-)bil från just det landet (tex Danmark), bygga om hemma, åka tillbaks och besiktiga, och sedan importera hem till Sverige. En bil som är godkänd i ett annat EU land är generellt också godkänd här hemma.
Det kanske lite förvånande med just de nya danska reglerna, är att hela EU väl ska ha samma besiktningskrav (?). Kan och får Danmark ändra sina regler (inkl helbilsgodkänandet), då borde väl även Sverige kunna!?

Rätt tolkat (?) innebär de danska reglerna att inget krockprov behöver göras, samt övriga uppfyllda åtta punkter med kraven för ombyggnad:

3a ECE-regulativ 100 ?
3b Batterilåda avskild och ventilerad.
3c EMC, pkt. 6.01.002, 72/245/EØF, 95/54/EF, ECE-regulativ 10-02 ?
3d Kollisionssikret styreapparat, pkt. 4.01.021 (rattstång?)
3e Lastförmåga kontra sittplatser 3.01.V03 ?
3f Tillåtna axeltryck 92/21/EØF
3g Om regenerering låsningsfria bromsar ABS, 98/12/EF.
3h Luftvakuumpump för bromsarna.

Mesta av ovan punkter kräver godkänt i ett "prøvningslaboratorium".

En ändock inte alltför komplicerad process kanske?
Tydligen inga övriga regler, som att enligt SFRO behöva byta bromsar etc för att få godkänt.

Finns det någon dansk forumsmedlem som kanske vet lite mer om dessa danska elbilsregler, och kanske vill förtydliga och förenkla för oss "dumma svenskar"..?
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 996
Ort: Gbg

InläggPostat: 2009-12-08 05:49:42    Rubrik: Svara med citat

Kopierar här in en tidigare tråd "Konvertera i Norge", 2008-03-06.

Problematiken för Svenskar (och hela EU?) att konvertera/bygga om befintliga förbränningsfordon (från årsmodel -96 och nyare...) till eldrift, beroende på krav från Bilprovningen om godkännandeintyg (helhetsgodkännande) från tillverkare/grossist, verkar inte finnas i granlandet Norge..!?
Enligt artikel bif nedan skall bilar byggas om i stora volymer där av Enviro Elbilsalg. En bil typad och godkänd som elbil i Norge torde avsevärt lättare gå att få godkänd/inregistrerad i Sverige..!?
Kanske då läge att hyra verkstadslokal i Norge, bygga om, rega som elbil, och "exportera" över (tillbaks?) till Sverige...
Hur fungerar bil"exporten" mellan våra länder..-Någon?
Prisbilden för bilar är väl generellt dyrare i Norge.
Ev tull/accis och moms som skall betalas?
Om man tar in reservdelar (kaross osv) räknas det som bil eller reservdelar (plocka ihop många delar små till en hel bil)?
Ser här alltså en liten ljusning på den mörka konverteringsfronten...
Vore väl synd och skam ifall byråkratiska regler skall försaka miljö och hälsa..!
http://dt.no/article/20080304/NYHET/890560952/1099/NYHET
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
magnus_jo
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2007
Inlägg: 826
Ort: Gärdhems-Lunden Björkelund i Trollhättan

InläggPostat: 2009-12-08 08:52:05    Rubrik: Denna tråd var påbörgad Anders Svara med citat

Denna tråd var påbörgad Anders med rubriken:
"regler gällande amatörbyggt fordon?"

Någon kanske kan slå i hopa trådarna
Det finnes länkar där till ytterligare trådar......

http://elbil.forum24.se/elbil-about2035.html

Vi i elbilsverige har startat en diskussion med SFRO tanken är att vi ska skriva ner lite regler så det går att bygga om en bil till elbil utan för mycket krångel.
Precis på samma sätt som etanol konvertering. ( Beskrivs i SFRO nya bygghandbok)
Min tanke är att vårt projekt ska bli lite pilot då vi bygger om en ny bil.
http://elbil.forum24.se/elbil-about1653.html

Men det vi behöver är skriv hjälp det finnes många kunniga människor men inte så många som hinner skriva ner allt.

Det finnes fördelar med den modell vi har i Sverige som SFRO jobbat fram för hotrods mm då det ger stor frihet för enskilda att bygga om. Men vi måste göra ett kapitel och få det godkänt för elkonvertering.
_________________
magnus_jo Har kör VW Golf ll City STROMer sedan 2006 http://www.evalbum.com/1485 bytt till Tesla X 2016


Senast ändrad av magnus_jo den 2009-12-08 10:04:58, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Yahoo Messenger
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 996
Ort: Gbg

InläggPostat: 2009-12-08 10:00:47    Rubrik: Svara med citat

Jag vill ha en helhetstäckande och fokuserad tråd, inte bara amatörbyggt som refereras till i en tidigare tråd.

Har jag inte fattat helt fel har tex "Johny J" och hans Ford Fiesta (nu såld till annan ägare) inte besiktigats som amatörbyggt fordon..!?
Själv har jag byggt om många elbilar i mina dar och besiktigat på bilprovningen utan något amatörbyggt tjafs...(jag är lite grinig på SFRO)! Minns jag rätt kallas besiktningen för om- eller nyregistrering (?).

Det är sådan veritabel besiktningsdjungel här att jag vill samla all skit i en tråd, och bena ut alla situationer en gång för alla.
Och att gräva ner sig i SFRO känns som att uppmana till onödig byråkrati , ta tex reglerna om att behöva byta ut bromsarna..., den eller de som kom på de reglerna kanske kommer sitta med och bestämma eventuellt kommande (om någonsin) elbilsregler (dom springer väl inte direkt benen av sig?!)...

Sedan har vi alla tricks och gråzoner (vill inte staten främja elbilen, då ska vi inte heller främja staten..!), tex att fixa iordning en konvertering i Lettland (där väl byråkratin omöjligt kan vara lika "väl"utvecklad?!) och EU-importera hem.

Och så finns det speciella regler för företagsimport i begränsade volymer, där nästan inga krav alls ställs (typ krockprov).
Se kopia nedan från tidigare tråd; Importera Kinesisk elbil "Zotye electric" 2008-01-15:

Enskild import vid Registreringsbesiktning ?
Besiktning, helbilsgodkännande och import (privat/företag).
Hittade följande läsvärda artikel (2007-06-21 Auo Motor & Sport):
"Varje bil registreringsbesiktigas för sig som "enskild import", och då behöver den inte uppfylla något av de så kallade ECE-krav som ställs på säkerheten i stort eller på de olika komponenterna, exempelvis strålkastare, bilbälten och glasrutor för att bilen ska få säljas inom EU.

Detta kryphål i lagen har kritiserats länge, men hittills har myndigheterna inte gjort något åt det. ADAC uppmanar nu de enskilda staterna inom EU att skärpa bestämmelserna om "småserieregistrering" så att dessa enbart gäller import av bilar i verkligt små antal."
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=55144
Rätttolkat innebär detta att en företagare (agentur?) kan plocka in vilken bil som hellst för försäljning...!?

Starta en firma (tex ett HandelsBolag HB) eller ett Estniskt AB (OU) och klassificera sig som bilimportör/agentur, bygga om och modifiera (konvertera) billiga (Asiatiska) fordon till eldrift.

Det är väl självklart fint om SFRO och staten/vägverk/SBP får tummen ur och fixar till amatörbyggeregler, men jag är tämligen säker på att det kommer fortfinnas åtskilliga andra (förmodligen) bättre, snabbare och billigare sätt att registrera om ett hälsodräpande förbränningsmonster till en drömmaskin.

Kanske kan vi så småningom här utkristalisera ett fem-tal olika rellativt smidiga och säkra sätt att konvertera, vore det väl bara bra!?
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-12-08 11:23:19    Rubrik: Svara med citat

Just för hobbyister vore det väl rätt skönt om även formella krav på EMC och liknande görs lite lättare att tröska sig igenom? Jag hänger rätt mycket på DIYelectriccar och ska man se till regelvärk(sic!) så verkar EU och Australien synnerligen kinkiga medans man i de flesta stater i USA mer verkar ha åsikten att så länge bilen inte är en fara för andra så finns det rätt stor frihet att tricksa och dona själv.

Det innebär också att det finns många entusiaster som bygger om allsköns fordon medans många från tex EU, dyker upp, visar intresse, blir avskräckta av alla kraven och sen aldrig hörs av igen. Oerhört tragiskt, det dödar säkert mycket initiativ och potentiella entrepenörsskap.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 996
Ort: Gbg

InläggPostat: 2009-12-08 12:13:15    Rubrik: Svara med citat

Kom på att alla som har konverterat en elbil här på forumet kanske lite lätt ville beskriva hur det gick till (inte för mkt detaljer), tex amatörbyggt eller omregistrering, besiktningshall/stad, krävda intyg (från tex tillverkare/agentur) eller (broms-)prov, samt tottal besiktningskostnad och tidsförlopp (antal ombesiktningar innan godkänt). Kanske också en graderad avslutande summering som anger hur lätt/svårt processen upplevdes (1-5, där 1 är svårt och 5 lätt). Ange även typ av fordon, årsmodell, person eller (lätt lastbilsregistrering), privat eller företag, samt årtal för själva besiktningen.

Jag gör en mall utifrån det jag kommer ihåg från min första konvertering:

Fordonstyp: VW Golf
Årsmodell -75
Besiktad -89
Station Partille/Gbg
Ombesiktning 1
Besiktningsform Omregistrering (?)
Bes.kostnad 1 bes + 1 ombes + br.prov
Fordonsklass Lätt lastbil (tvåsitsig)
Intyg 0
Prov Bromsprov hos besiktningen
Ägarform Privat
Svårighetsgrad 4 (ganska enkel process)
Övrigt Elektrisk defroster krävdes
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 996
Ort: Gbg

InläggPostat: 2009-12-09 07:41:12    Rubrik: Svara med citat

60 st Citroen C1 konverterade i Danmark, tydligen typgodkända via Teknologisk Institut enl nedan artikel.
http://www.bilpriser.dk/news.do?newsid=3351
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Lenny
Aktiv


Registreringsdatum: 13 november 2007
Inlägg: 73
Ort: Lidköping

InläggPostat: 2009-12-11 23:09:02    Rubrik: besiktningen Svara med citat

Ford Express 91 lätt lastbil
25 Feb 2009 Registreringsbesiktning och vanlig besiktning i Vara 890+480kr
2 st fel Intyg bromsar och intyg EMC
10 mars Överklagade besiktningen
Påpekade att de paragrafer för EMC kravet endast gäller för äldre bilar 1996 och det är för förbränningsmotorer med tändsystem b.l.a
3 april 2009 Fick svar och då blev EMC godkänd men intyget till bromsar behövdes och ärendet skickades tillbaka till bilprovningen.
25 maj 2009 Bromsprov av SFRO i Trollhättan 900kr
Bromsprovet godkändes inte av bilprovningen i Vara eller supporten.
22 juni Skickade in en dispensansökan till Transportstyrelsen om bromsprovet 700kr
21 juli Transportstyrelsen godkände bromsprovet med undantag från vägverkets föreskrifter.
Undantaget skall inte göras i fordonets registreringsunderlag.
30 juli Registreringsbesiktning i Skövde i stället och då godkänd 890+480 kr
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 996
Ort: Gbg

InläggPostat: 2009-12-12 05:24:11    Rubrik: Svara med citat

("Vi"-formen nedan uttrycks självsvådligt i forumets namn, moderator får gärna rätta/korrigera om brukligt).

Vill förtydliga att jag tycker det är bra att det körs en parallell tråd här på forumet om enbart SFRO-regler. Hade ju varit kanon om berörda/ansvariga från SFRO kunde registrera sig i detta eminenta världsledande (svenska) elbilsforum, och så få en direkt feedback från den största samlingsplatsen och expertisen som detta land kan erbjuda, och så erhålla en direkt dialog i realtid med dem som är ytterst inblandade och har absolut mest erfarenhet inom området elbilskonvertering och elfordonsbruk.

Så om de finns några SFRO-medlemmar/handläggare som vågar träda ur den förbränningsdominanta/fixerade "garderoben" (hot-rods, trimningar och V8:or...), varsågod, vi alla drygt 800 medlemmar här välkomnar er med öppna famnen!

Vi lovar ge omedelbar respons och feedback på alla era förslag och lagtexter. Det minsta ni undrar kan vi troligen ge svar på inom ett dygn.
Det vore en extrem konstighet om vi inom loppet av 6 månader här inte kunnat enas om ett slutligt - röstbaserat - regelverk för elbilskonverteringar inom SFRO.
Utgångsläget för detta samarbete mellan detta forum och SFRO torde vara att regler görs okmplicerade utan onödig självändamålsenlig byråkrati. Och att kanske elbilsreglerna får en helt egen sektion, friställd från övriga röriga och orellevanta regler för förbränningskonverteringar (typ max bullernivå, avgasregler etc).
Någon, lämpligtvis "magnus_jo" (?), kunde hålla i och representera denna process här!
Det vore ju inte fel om SFRO´s regelverk blev klart och affektuerat innan Elfir-Trollhättans el-SAAB ska in till bilprovningen...

Är själv inte insatt eller beläst i SFROs nuvarande regelverk, men utifrån vad som framgått genom andras inlägg råder en svårförstådd komplexitet. Mitt förslag är därför att en helt egen sektion för elbilar görs (vi vill inte behöva läsa och försöka tyda grekiska hyroglyfer från 1800-talet, som dessutom inte har det minsta med elbilar att göra), att ombyggnadsreglerna indelas i elektriska och mekaniska krav, med undersektioner för säkerhet, bromsar (vakuumpump som klarar många hårda bromstramp, plus ev extra vakuumtank), batterilådor/placering/fixering/ventilering, kabeldragningar skydd genomföringar/kabelanslutningar/polskydd (kanske ev minsta avstånd till närmaste plåt, att batterilådan invändigt bekläs med gummiduk), magnetfälltsreducering (800 Ampere oskärmat 15 cm direkt under häcken borde inte vara önskvärt, oavsett pulsform, en vanlig enkel plåtskiva löser detta enkelt), defrostersystem med minimum x-tempererad luftmängd per minut alternativt minimum effekt på värmaren (ström eller kolväte), högsta tilllåtna batterispänning respektive controller/motorspänning vid DC resp AC, samt högst tilllåtna strömmar i resp batteri/laddare (är det tex ok med 400 V trefas 63 A, dvs ca 70 kW, in till bilens snabbladdare?)/motor/controller, lägsta acceleration samt lägsta fart (så bilen inte utgör trafikfara/irritationsmoment), "frihjuls"-regenerering/"motorbroms" som inte orsakar sladd vid halt väglag (ev frånkopplingsbar) eller påverkar ABS funktionen (ABSen reglerar ju bara själva bromssystemet, så om elmotorn bromsar (regenererar) stenhårt riskerar den låsa hjulen oavsett ABSen fungerar eller inte, speciellt vid halt väglag), laddanslutning jordad i kaross, med extra kabelskydd mellan anslutning till billaddaren, att anslutningskontakt är skyddad mot väder/regn/snö både när kontakt är kopplad eller inte (får inte kunna bli blöt, får dessutom laddanslutningen vara placerad var som hellst, är det ok med nertill på främre stötfångare där vägsalt sprutar friskt på vintern?), att batterierna inte är "jordade" eller någonstans inom sig anslutna till karossen, att batteriström aldrig kan gå bakvägen ut i laddkontakten, att nätspänningen inte på något sätt (via laddaren) får komma i direkt kontakt med batterisystemet (måste vara galvaniskt skilt via fulltrafo), laddaren bör ha en tillslagsfördröjning (intelligens) så att höga strömspikar inte belastar ev laddstolpsutrustning vid inkopling (kan orsaka ljusbågar som sliter ut kontakter/komponenter i förtid).

En fullströms-nödbrytare (som bryter batteripaketet innan controller/motor) måste vara standardkrav i alla elbilar, placerad mellan framstolarna eller nertill på instrumentbrädans mittkonsol/vid ratten), likaså en huvudkontaktor som slår till/från batterispänningen till controllern/motorn via tändningsnyckeln (eventuellt att en krocksensor också behövs i stötfångaren som bryter denna huvudkontaktor vid kollision, beror på hur svårt eftermontage och om passande komponenter finns).

Minst en huvudsäkring, ev flera utmed batterisystemet om batterilådor på olika ställen i bilen, bör vara "idiotsäker" modell som inte går att koppla fel eller skada sig på även om ström/nödbrytare inte är frånkopplad (säkring inkapslad i ett stabilt plasthandtag).

Motoreffekt bör anges i nominella kW (kontinuerlig effekt under en timma), att elmotorer normalt kan avge det tredubbla under ett par minuter torde inte behöva bekomma ett regelverk.

En DC/DC som (via det eventuella 12 Vs batteriet) levererar minimum ström som klarar en timmas kontinuerlig maxbelastning av alla bilens samtidgt 12 V´s drivna funktioner/belastningar (inkl bakrutedefroster, sätesvärmare)

Kanske bör en liten brandsläckare mot elbränder finnas i bagaget!?

Deformationszoner för batterilådorna, att tex ha batterier precis bakom främre stötfångare nertill torde vara aningens olämpligt, samt att monterade batterier i motorrummet, likt den gamla förbränningsmotorn, förskjuts snett ner under bilen istället för rakt in i torpedväggen.
Eventuella (explosiva/korrosiva/giftiga) batterigaser bör utventileras bakom fordonet (likt ett avgasrör), dock ej i hjulhus där dels korrosionskänsliga bromsrör finns, samt risken för gnistbildning från bromsarna som kan antända explosiv gas).

Lastskyddsgaller om lätt lastbil kanske kan följa befintliga regler?

Kanske borde inte direkt brand- och explosionsfarliga batterier tilllåtas, vissa Li-batterier har ju tidigare orsakat rejäla knallar. Är dock dålig på om det finns färdiga rekomendationstabeller på denna punkten (i batteribranschen), i så fall får kanske frågan vara öppen beroende på för stunden rådande uppfattnig hos SFRO, men att ombyggaren rimligtvis borde få ett (företrädesvis skriftligt) besked innan inköp, om batterierna i fråga är godkända eller icke, så man inte står där med 120.000 i batterier som är oanvändbara, fastän någon på SFRO muntligt "lovade" att dom var godkända!?

Axeltryck och tottalvikt torde uppfyllas enligt ursprungliga
registreingbeviset, och antal sittplater anpassas till batteriernas mervikt.

Bromskraftsfördelningsventilen (mellan fram och bak kraftverkan) kanske måste regleras (om möjligt?) ifall axeltrycken förändras.

Sedan upkommer frågan hur entuell dragkrok ska få eftermonteras, i synnerhet om en ny bakre batterilåda monterats som så kanske påverkar stabilitet och infästningsmöjligheter.

Om fjädring synligt överbelastas bör dessa också förstärkas eller bytas till kraftigare, här kanske SFRO får bedömma inviduellt från fall till fall.

Som redan nämnts tidigare i SFRO-tråd, kan det var lämpligt med en informationsskyllt eller klisterlapp på bilen som talar om för bla säkerhetstjänst (brandkår, ambulans) vilken batterikemin är (antal kWh och batterispänning), samt var nödströmbrytaren sitter.

En fråga slutligen kanske är om ett konstgjort "motorbuller" ska lagstadgas från första början vid besiktningen, eller om det ska eftermonteras den dagen en enhetlig lag fastställs? Det gör ju iofs ingenting om en färdig rekomendation finns, tex en vädertålig högtalare (bakom grillen) som matas av två (interfererande) sågtandsformade toner på 25 resp 223 Hz (orsakar ett realistiskt och harmoniskt ej nervstörande brummande motorljud) på ett visst antal dB (?) ca fem meter från fronten och snett åt sidorna.

Att behöva byta bromsar/axlar eller annat "trams" bara för att gamla SFRO regler säger så, ska - så länge max tottalvikt är vidhållen - naturligtvis inte behöva vidkommas ombyggda elbilar. Jag är alltså här extra tydlig med betoningen på kravet om elimineradet av "galna regler"!
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
lhogberg
Aktiv


Registreringsdatum: 30 oktober 2009
Inlägg: 45

InläggPostat: 2009-12-12 12:56:02    Rubrik: Svara med citat

Hej Anders,

jättebra råd, jag skulle antagligen följa de flesta om/när jag konverterar en elbil. dock tycker jag att flera av dem INTE ska finnas som KRAV från SFRO. du nämner flera krav som varken kommersiella elbilar eller förbränningsbilar uppfyller, t.ex. ang. brandsläckare, informationslapp, trefasladdare, motorbuller etc. då ska det inte krävas från amatörbyggen heller!
rekommendationer kan jag köpa..

diskussioner angående SFRO's regler bör fortsätta i den här tråden http://elbil.forum24.se/elbil-about2035.html
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Daniel
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 februari 2008
Inlägg: 132

InläggPostat: 2009-12-12 22:29:04    Rubrik: Svara med citat

Det var mycket jag inte håller med om där. Även om det är saker du kommit fram till att du skulle bygga efter. Kraven är att det ska vara rimligt säkert. Man ska inte låsa in sig i konstruktions lösningar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2009-12-29 13:20:02    Rubrik: Svara med citat

Hej Anders. Bra initiativ det här! Som alltid från dig Wink
Men nu börjar jag känna att jag måste varna lite. Just detta ämne om besiktningsregler bör INTE bli svårt eller tungt på något vis. Reglerna bör vara enklare än för fossilbilarna tycker jag.
Denna tråd växer, vilket är ett gott tecken iofs. Men det blir inte bra om tråden växer och blir för omfattande, som zink-Luft-batteri-tråden. Inte många orkar/har tid att ta sig igenom ämnet.
Många andra läser i detta forat och kan ta intryck härav. Byråkrater nappar på regelbyggandet (skaffar sig ett jobb!). Så är bollen i rullning, och rullar tills inget förmår bygga egen elbil längre.
Alltså! Reglerna måste vara enkla och få!
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2009-12-29 20:45:18    Rubrik: Svara med citat

Anders, jag gillar ditt initiativ men ogillar starkt ditt sista inlägg, det främjar inte utveckling eller inovationer.
Tekniska specifikationer ska undvikas i säkerhetsregler, där är det resultatet (säkerheten) som ska specificeras, vad har t.ex batterispänningen med saken att göra? det är bara en fråga om kapsling...

Med andra ord ska säkerheten kunna verifieras oberoende av lösning, inte specificerat av regler, samma typ av regler som du ondgör dig över tidigare i tråden.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-12-30 01:59:50    Rubrik: Svara med citat

Magnetfält, elsäkerhet, spänningar och strömmar regleras av starkströmsföreskrifterna och EMC-direktiven. SFRO kan inte på något sätt påverka vilka krav som gäller inom dessa områden. Det enda de möjligen kan göra är att höja kraven ytterligare.

Din starkströmsanläggning (allt över 50V) SKALL byggas av behörig elektriker. Elektromagnetiska emissioner SKALL ligga under gränsvärdena, och detta skall verifieras genom mätningar i EMC-kammare.
Etc...

Tuffa krav och dyra mätningar, men absolut inget som SFRO råder över.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Daniel
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 februari 2008
Inlägg: 132

InläggPostat: 2009-12-30 10:40:48    Rubrik: Svara med citat

Allt över 200W är starkström oavsett spänning.
Över 50V är det lågspänning, och kräver behörighet.
Under 50V är det klenspänning. Och över 1000V är det högspänning.

Men de reglerna är nog inte direkt översättbara till fordon.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-12-30 11:56:55    Rubrik: Svara med citat

Jag tror inte att starkströmsföreskrifterna har några som helst undantag för fordon.
Det finns dock lite av en paradox i reglerna som man kanske kan utnyttja i dessa sammanhang.

Man måste ha behörighet för att installera exempelvis en fast monterad 230V maskin, exempelvis en byggmaskin. Men såvitt jag vet behöver man inte någon behörighet för att utveckla och konstruera sagda maskin.

Man kan antingen se elbilen som en starkströmsinstallation bestående av flera delar (motor, controller, batterier, etc.), och i så fall krävs behörighet. Men eventuellt kan man kanske se elbilen som en produkt i sig, och då kanske kravet på behörighet försvinner..
Fast jag är inte alls säker på detta.

EMC-kraven finns det inget sätt att komma runt. Bilen måste klara de fastställda EMC-nivåerna. Det enda man kan göra där om man inte har väldigt djupa fickor är nog att högaktningsfullt strunta i att göra mätningarna.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-12-30 18:05:30    Rubrik: Svara med citat

Över lag anser jag att det är bra regler, men:

Anders skrev:
samt högst tilllåtna strömmar i resp batteri/laddare (är det tex ok med 400 V trefas 63 A, dvs ca 70 kW, in till bilens snabbladdare?)/motor/controller


Varför? Om batterikemi som kan snabbladdas blir tillgängligt eller om man konverterar en lastbil för eldrift kan det här bli en mycket tråkig paragraf. En bra laddare med batteriövervakning etc kan trycka in energi rätt fort i en lämpligt utformad batteripacke redan nu utan någon fara vare sig för omgivning eller packen i fråga (fast riktigt extrema snabbladdningar påverkar iofs livslängden negativt). Varför ska man införa onödig byråkrati som inte tar hänsyn till tekniken som används?

Anders skrev:
lägsta acceleration samt lägsta fart (så bilen inte utgör trafikfara/irritationsmoment)


Finns redan regelverk för det, långsamtgående fordon måste ha en varningstriangel fast monterat bakpå.

Anders skrev:
"frihjuls"-regenerering/"motorbroms" som inte orsakar sladd vid halt väglag (ev frånkopplingsbar)


Varför? En manuellt växlad bil med förbränningsmotor kan utan problem tappa kontrollen vid hård motorbroms om väglaget är halt. Varför ska elbilar bli hårdare reglerade på den punkten?

Anders skrev:
att nätspänningen inte på något sätt (via laddaren) får komma i direkt kontakt med batterisystemet (måste vara galvaniskt skilt via fulltrafo),


Varför? Kan man inte hellre kräva att nätspänning inte kan nås utan att man måste använda verktyg för demontering? Det finns en del laddare som använder direktkopplad nätspänning in i batteripacken och de främsta orsakerna är vikt och effektivitet. En fulltrafo är tung och onödig vikt i en elbil vill man ju helst slippa.

Anders skrev:
En fullströms-nödbrytare (som bryter batteripaketet innan controller/motor) måste vara standardkrav i alla elbilar, placerad mellan framstolarna eller nertill på instrumentbrädans mittkonsol/vid ratten)


Varför? En normal bränsletank innehåller drygt en halv MW rå energi, ändå saknar moderna bilar en manuell bränslekran.

Anders skrev:
(eventuellt att en krocksensor också behövs i stötfångaren som bryter denna huvudkontaktor vid kollision, beror på hur svårt eftermontage och om passande komponenter finns).


Det här finner jag mycket viktigare än tex manuell brytare. Jag ser dessutom gärna ett krav på en kontaktor per batterilåda eftersom kablaget mellan lådorna kan bli skadat vid en kollision.

Anders skrev:
En DC/DC som (via det eventuella 12 Vs batteriet) levererar minimum ström som klarar en timmas kontinuerlig maxbelastning av alla bilens samtidgt 12 V´s drivna funktioner/belastningar (inkl bakrutedefroster, sätesvärmare)


Det måste finnas motsvarande regler för "normala" bilar, vore inte en harmonisering lämplig?

Anders skrev:
Kanske bör en liten brandsläckare mot elbränder finnas i bagaget!?


Varför? Jag är tveksam till att elbilar lider av en större risk för bränder än dagens bilar. I dagsläget brinner ca en bil av 1000 per år, ändå saknas helt krav på eldsläckare (även om jag iofs finner ett sådant krav rimligt, men då bör det, anser jag, gälla alla bilar).

Anders skrev:
samt att monterade batterier i motorrummet, likt den gamla förbränningsmotorn, förskjuts snett ner under bilen istället för rakt in i torpedväggen.


Kräver krocktester och är därmed en regel som försvårar hobbykonverteringar radikalt.

Anders skrev:
Kanske borde inte direkt brand- och explosionsfarliga batterier tilllåtas, vissa Li-batterier har ju tidigare orsakat rejäla knallar.


Några av de farligare batterityperna tillåts redan i mobiltelefoner, laptops etc så jag tycker det verkar lite väl överdrivet. Dessutom kör majoriteten av Svenska bilar omkring med ett högexplosivt bränsle i tanken, då känns det orimligt att man ska måla fan på väggen när det gäller batteriteknologi som, trots utbredd användning, står för en väldigt liten andel bränder per år.

Anders skrev:
Axeltryck och tottalvikt torde uppfyllas enligt ursprungliga
registreingbeviset, och antal sittplater anpassas till batteriernas mervikt.


Anders skrev:
Bromskraftsfördelningsventilen (mellan fram och bak kraftverkan) kanske måste regleras (om möjligt?) ifall axeltrycken förändras.


Anders skrev:
Om fjädring synligt överbelastas bör dessa också förstärkas eller bytas till kraftigare, här kanske SFRO får bedömma inviduellt från fall till fall.


Finns, imo, ingen orsak att ändra de existerande reglerna på den punkten.

Anders skrev:
Som redan nämnts tidigare i SFRO-tråd, kan det var lämpligt med en informationsskyllt eller klisterlapp på bilen som talar om för bla säkerhetstjänst (brandkår, ambulans) vilken batterikemin är (antal kWh och batterispänning), samt var nödströmbrytaren sitter.


Det här låter mer som FUD. En bra kollisionssensor och kontaktorer borde vara fullt tillräckligt. Dessutom undrar jag om risken för farliga stötar är speciellt stor, den största risken borde vara kortslutningar pga skadade kablar.

Anders skrev:
En fråga slutligen kanske är om ett konstgjort "motorbuller" ska lagstadgas från första början vid besiktningen, eller om det ska eftermonteras den dagen en enhetlig lag fastställs?


Inte krångla till det. Moderna förbränningsbilar är också extremt tysta och svåra att höra i låga hastigheter så ska krav på minimalt buller införas (vilket jag personligen hoppas aldrig kommer ske) bör det vara teknikneutralt.

Nikon skrev:
Jag tror inte att starkströmsföreskrifterna har några som helst undantag för fordon.


Och det bör i vilket fall vara nåt som regleras av starkströmsföreskrifterna, inte av specialskrivna regler för just elfordon.

Nikon skrev:
EMC-kraven finns det inget sätt att komma runt. Bilen måste klara de fastställda EMC-nivåerna.


Går det inte att göra undantag för entuiastkonverterade fordon på samma sätt som man numera har gjort undantag för kravet på krockprover?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jlind
intresserad


Registreringsdatum: 11 oktober 2009
Inlägg: 15
Ort: Troisdorf, Tyskland

InläggPostat: 2009-12-31 17:02:32    Rubrik: Svara med citat

Jag tror de flesta är överens om att det är bäst med en kort lista med krav och med en lång lista med rekomendationer. Ingen gillar byråkrati, men samtidigt skall man komma ihåg att en av dessa bilar kan komma att krocka med just dig.

När det gäller de bilar som skall godkännas av SFRO (dvs av ägaren byggda eller konverterade bilar) så tror jag inte EMC-direktivet är relevant. Detta och CE märkningar m.m. är till för produkter som skall sättas på marknaden (säljas, uthyras, bortskänkas etc). Firmor (eller privatpersoner) som skall konvertera bilar åt andra kan ändå inte gå via SFRO utan måste följa det omfattande EU-reglementet.

Jag tror heller inte att montering av motor etc i en bil klassas som installation och kräver behörighet. Bilen som sådan är att se som en enhet och denna skall dessutom ej kopplas till nätet. Jag jobbar med konstruktion av elektriska produkter och jag har ej full behörighet (ingen har heller efterfrågat detta) och inte har någon av monteringspersonalen detta. Först när de kompletta enheterna installeras på plats hos kund finns krav på behörighet.

Det är ju fullt lagligt att t.ex. bygga sin egen hifi-förstärkare och använda den utan att CE-märka och EMC-testa. Skilnaden kommer när man vill sälja produkten.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2625
Ort: Örebro

InläggPostat: 2010-01-05 13:03:05    Rubrik: Svara med citat

Så här gick det med ELFI:

Fordonstyp: Fiat Uno
Årsmodell: 1990
Besiktad: 2009
Station: Örebro/bista
Ombesiktning: 2
Besiktningsform regbesiktning
Bes.kostnad: 2 regbes + 1 ombes + 1 överklagan till Transportstyrelse
Fordonsklass: PB
Intyg:
Linde MH (EMC kompatibilitets intyg el-motor + omformare 150V-12V)
Curtisinstruments Sweden EMC intyg
Egen broms ombyggnads intyg med skisser och fakta

Ägarform Privat
Svårighetsgrad 10 (komplicerad process, besiktnings personal saknade riks linjer för elbils besiktning)
Övrigt:
20090421 gjordes första regbesiktningen och fordonet konstaterades ha 3 fel:
1. El-system, intyg erfordras. Avser EMC pga. motorbyte. Upfyller ej krav enl VVFS 2003:22 kap 7 § 7.
2. Bromssystem, intyg erfordras. Avser vakuumpump till bromsservo. Uppfyller ej krav enl. VVFS 2003:22 kap 12 § 3.
3. Garanterad axelbelastning, fram, förhållande axelbelastning/tjänstevikt för stor. Uppfyller ej krav enl VVFS 2003:22.

090519 andra omgång regbesiktningen med intygen, fordonet fick en till fel:
Registreringsbesiktning,. Avser pkt 1+2 intyg ska vara utfärdat av tekniskt tjänst. Uppfyller ej krav enl. TSVFS 1985:62.

090520 Överklagan till Transportstyrelsen
fick komplettera 2 gånger med specifikationer, sprängskisser, schemor

090619 GS från Transportstyrelsen
090624 Bilen besiktigad
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Egil
Nyfiken


Registreringsdatum: 23 juni 2008
Inlägg: 5
Ort: Åre

InläggPostat: 2010-01-06 09:01:27    Rubrik: Behörighet mm Svara med citat

Elbehörighet gäller bara fast installation och dit hör inte en bil.

CE märkning gäller inte för hemmbygge då detta endast är ett märke som säger att producenten tar på sig allt ansvar att produkten uppfyller alla gällande krav och för detta krävs ingen testning ( men är ju bra att göra som producent så man vet att allt är ok, men även om man så låtit testa produkten och fått ok värden så är det ändå producentens ansvar om värdena skulle visa sig vara fel ).

Ett problem är dock EMC krav och de kan man inte gå runt som hemmabyggare även om hemmabyggare av förstärkare struntar i att mäta sina saker så är de ansvariga för att sakerna funkar som de ska.

För att fåtill en hembyggd bil så måste tyvärr alla ingående delar vara vara testade för emc. Antingen på så vis att man testar den färdiga bilen eller så att tillverkaren av alla ingående delar går i god för att de funkar i tilltänkt aplikation.

Att där sen gällde andra EMC-krav när bilen byggdes ställer dock till saken på vis jag inte kan svara på. Men ser man till en vanlig Fosilbil så får man ju bygga om dem lite hur som om de är tillräckligt gamla men avstörning på tändsystemet måste finnas..

EMC reglerna fins ju av en orsak och själv anser jag det av högsta vikt att bygga saker som långt överträffar kraven dels för egen säkerhet men även för andras. Tyvärr är EMC labb dyra så att testa sin hembyggda bil kan bli dyrt. Bästa här må vara att fåtill en deal med något labb där bilar kan testas i samband med SFRO's genomgång av bygget, alltså krävs här en besigtningsman till SFRO med specialkunskap på elbilar så man slipper springa till mätlabbet allt för många gånger likaså måste vi väll setill att fåtill en hög med rekomendationer på hur saker o ting ska kopplas/skärmas för förenkla för den inte så elektriskt bevandrade att lyckas med sitt bygge/besiktning.

EMCkraven för bilar måste dock vara vansinnigt låga? map hur mycket de faktiskt stör.

**
Kom på ytterligare lite matnyttigt..

Det lär ju inte va allt för många här som tänker göra som jag och bygga både motorer och styrning själv.

Köper man sådant från icke EU-land så må man seupp med att gällande EMC-krav är uppfyllda och att man kan få all mätdata/godkännanden från producenten så att dessa kan vidare befodras till SFRO’s elbilsnisse (som väll inte fins än) som då kan kolla att allt verkar ok.

Köper man däremot från en butik/företag innom EU så ska alla krav redan vara avklarade annars får produkten inte säljas ,än ett tillfälle där en elbilsnisse på SFRO vore lämplig. Dock gäller detta bara för varje ingående del och inte nödvändigtvis när de är ihopkopplade.. Och här måste till lite tipps för att klara kraven.

Några exempel:
1: Man köper ett komplett drivsystem avsett för Elbil ed. med alla ingående delar från en och samma levernatör innom EU. Då faller allt under CE-reglerna och allt ska vara ok från början.

2: Man köper en vanlig hedlig ACmotor för nätbruk eller en beg elbilsmotor och en annan komersiell motorstyrning båda från EU. Då gäller samma sak för var och en av dem men du måste veta hur de ska kopplas samman för att inte göra att de inte jobbar som de ska och då har du orsakat att de inte längre håller sig innom kraven. Oftast väldigt enkla saker att fixa men nått slags föreskrift för hur man ska lyckas med detta borde finnas.

Ser man ovanstående för fast installation så faller den kunskapen på berörd elektriker och skulle det visa sig att en installation inte håller måttet ( tex stör ut radiosändningar ed) så är det installatören som gjort fel och får sona för detta.

Här faller allt på en kanske inte så kunnig hempulare och då är det bra med riktlinjer.

Har någon här koll på vilka EMC direktiv som gäller för de komersiella elbilarna?

/Elektronikkonstuktör och föredetta amatörbyggande hifinerd..
_________________
Förbehåller mig rätten att ha en skruv lös.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.13 sekunder att ladda.