Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


trasigt vattensystem?
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> vatten, påfyllning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2007-03-09 16:50:27    Rubrik: trasigt vattensystem? Svara med citat

När jag fyller på vatten och vakuumet inte är tillräckligt starkt och vatten rinner ner i batterierna så börja det läcka - både genom vätgasfläkten och mitt i paketen mellan batterierna. Det rinner ut där. Jag måste reglera ner flödet rejält (jag har en ganska svag vakuumpump) för att det inte ska börja rinna ut.

Ska inte systemet vara vattentätt? (ni som öppnat och vet hur det ska se ut)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Wiik
Aktiv


Registreringsdatum: 10 januari 2007
Inlägg: 87
Ort: Hallsberg

InläggPostat: 2007-03-09 16:58:53    Rubrik: Svara med citat

Jag fyller enbart med vakum, jag har aldrig ens funderat på att trycka i vattnet p.g.a. rädsla för att få i för lite vatten i de block som druckit mest och mitt system verkar vara helt tätt.
Jag har en ganska rejäl kolvdriven vakumpump med 3-fas drift och den har jag kopplat till en stor genomskinlig glastank och från den tanken kopplar jag sugslangen till bilen.
Med stor tank så kan jag på ett kontrollerat sätt få rätt undertryck i blocken.
Med en genomskinlig tank så ser man vad man sugit ur slingan både under fyllningen och rensugningen.
Även om du har en liten pump så skulle du nog ha nytta av en rejäl vakumtank så du kan styra flödet bättre.
_________________
Största möjliga tystnad: Clio Elictrique
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2007-03-11 22:45:35    Rubrik: Svara med citat

Har du en läcka någonstans i påfyllningssystemet, bör du fylla på från andra hållet också. Då vet du att du fyllt överallt. Jag brukar växla från vilket håll (nippel) jag fyller. Det bakre paketet ska läcka när du fyller från det ena hållet. En slang evakuerar gasen ut till fläkten där bak. Jag har lite bilder på allt det där. Håller på att ordna bilder in på en server.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2007-03-12 08:57:07    Rubrik: Svara med citat

Vattenpåfyllningssystemet är försett med backventiler för att släppa ut vätgas/syrgas som bildas under drift, om vakumpumpen inte har tillräckligt flöde har ventilen svårt att stänga, då kommer den att läcka.

Andra möjligheter för läckage är att man har haft en explosion och det läcker ur de hålen... en inte ovanlig händelse...
Batteriet kommer att fungera ganska bra ändå men givetvis inte optimalt.

Var säker på att fylla alla celler! Resultatet av torra celler är tråkigt.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2007-03-13 12:18:44    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Var säker på att fylla alla celler!


jodå, jag har sett till att vatten kommer ut i andra änden innan jag slutar fylla på. Och då antar jag att hela systemet ät genomvattnat. För att undvika att vattnet rinner ut fel väg har jag helt enkelt reglerat ner inflödet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
elotto
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 oktober 2007
Inlägg: 167
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-01-31 20:27:54    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Angående täthet i vattenpåfyllning och batterier. Kan det vara felaktigt att lägga på ett övertryck genom inlopp och utlopp i påfyllningen och med hjälp av såpvatten leta upp eventuella läckor? Jag tänker på risken för nedsmutsning av batteriet.

Jonas
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-01-31 21:58:25    Rubrik: Släng ordinarie systemet i soptunnan! Svara med citat

Hej!

En stor/viss del av att hela clio projektet floppade ligger i just centralvattningssystemet! Släng det på sophögen omedelbart.

Jag fattar inte att Ni vågar ha det kvar! NÄR (inte om) man får en explosion så riskerar man ju direkt att få seriesprängning OCH glyckolsmitta närliggande batterier. Dessutom finns också en osäkerhet om funktionen är bra och man verkligen lyckas fylla serien.

Vi har monterat ner ca 12? batteripackar och det är inget snack, centralsystemet skall inte vara kvar!

Vattenfyllning kan ordnas via slangbunt eller remsning/sågning (det senare rekommenderas av underhållssskäl speciellt vid gamla batterier). Bilprovningen har inte haft någon synpunkt på skruvförbandet. Att gå med sportflaska gör också att man kan se om enskilt batteri börjar "dra" vatten mer än övriga. Det tar 20 min och kräver inga speciella pumpar och utrustning.

Keep it simple!

Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
elotto
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 oktober 2007
Inlägg: 167
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-01-31 22:01:36    Rubrik: Svara med citat

Hej Lars!

Var lugn! Centralpåfyllningen åker så fort jag fått PakTrakrn från julle. Tar det i samma veva. tänkte bara kolla om det fanns andra otätheter än i slangskarvarna.....?

Jonas
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2008-02-01 10:54:30    Rubrik: Svara med citat

Finns väl ingen anledning att börja kolla ev. läckor om man ändå ska riva ner det.

Att det "rann ut" i början för mig berodde antagligen på att det kom ut genom ventilerna som ligger ovanpå batteripaketen. Tror inte det kan ha varit någon annan läcka efter att jag sett hur det sitter. Visst kan det hända att det börjar pysa ut här och där om man kör in tryckluft, men något övertryck att tala om blir det ju aldrig vid påfyllning.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Akeshog
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 228
Ort: Vellinge (Malmö)

InläggPostat: 2008-03-06 11:53:01    Rubrik: Svara med citat

Hämtade ut Clion från Bilia igår efter bl.a. vattenpåfyllning. Eftersom jag har bilen av teknikintresse-skäl snarare än av ekonomiska dito lämnar jag gärna in den med jämna mellanrum och får vissa saker kontrollerade.

Vid påfyllning efter 500 mil gick det i 2 liter vatten! Det låter naturligtvis som alldeles för lite, även om det är vinter och 'avdunstningen' blir lägre och bilen ofta körs korta sträckor mellan laddningarna så att utjämningsladdning (gasning) sker mer sällan.

Bilia kunde inte se något fel på påfyllningssystemet. Hade någon av backventilerna inte stängt så hade de sett detta - vattnet går igenom systemet och kommer ju ut 'i andra änden' när alla batterier är fyllda.

Jag kan inte se hur detta skulle kunna innebära att något batteri ev. får för lite vatten, men vill inte ta någon onödig risk. Ni som har djuplodat i ämnet, kan ni ge mig råd/svar på följande:

1) Finns det något illavarslande med den låga vattenförbrukningen, dvs kan det vara stopp i påfyllningssyetemet i alla fall, eller kan förbrukningen vara så låg?

2) Vilka fel kan uppträda i det centrala påfyllningssystemet, som motiverar separat påfyllning? Har ni sett igensatta batterier som inte tar emot vatten, eller något annat som skulle kunna resultera i låga påfyllningsvolymer? Eller är det mest en fråga om backventiler som inte stänger, alternativt spruckna slangar eller annat läckage?

Batterierna är från '01 och '02.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-03-06 15:09:01    Rubrik: Svara med citat

Jag har servat ett flertal bilar med exploderade batteripackar, en av dem hade bara gått ca 100mil efter vattenservice och var helt torr i alla block, jag litar inte en sekund på centralpåfyllningen.
Har de bara fått i ca 2 liter på 500mil kommer du garanterat få stora problem inom kort.
Centralpåfyllningen tycker jag är rent skräp och den konstruktör som designade den måste ha någon typ av intresse i batteritillverkarens lönsamhet.

Centralpåfyllningen bör omgående förpassas till botten av soptunnan 20
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-03-06 19:07:39    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Jag har också nya batterier -03/04 i min ena Clio. Följande förbrukning är dokumenterat:
350 mil - 6 liter (sommar)
330 mil - 4 liter (vinter)

Med gamla batterier är förbrukningen ungefär dubbelt så stor.

Det är säkerligen något fel! Jag håller helt med Julle och skulle absolut modifiera bilen (släng centralsystemet och såga alt dra slangar).

Även nya batterier går sönder om de går torra och det blir sprängning/smältning i batterierna. Då batterierna är nya och har ett nypris på ca 6 kkr/st och det normalt går 5-6 batterier vid haveri (om man har centralsystem) så skulle jag låta bli att köra!

Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Akeshog
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 228
Ort: Vellinge (Malmö)

InläggPostat: 2008-03-07 08:35:39    Rubrik: Svara med citat

Att centralpåfyllningssystemet är kritiserat har inte undgått mig, och att det kan vara en risk att köra vidare inser jag också. Det jag är intresserad av är vilka fel ni har sett - vad som slutar fungera. Är det stopp i slangarna, spruckna slangar, läckande backventiler eller något annat? Kan problemen döljas även med korrekt påfyllning (Bilias/Renaults undertrycksfyllning), eller är risken större när man 'häller i' (istället för att 'suga i')? Om det är stopp i själva cellens 'luftklocka' kan det kanppast hjälpa med separat påfyllning (men man märker att något är fel).

Är nya celler uppe i 6k nu? Senast jag kollade låg de på 4k. Ruggigt!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
joppe
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2007
Inlägg: 260
Ort: Tyresö / Stockholm

InläggPostat: 2008-03-07 10:22:28    Rubrik: Svara med citat

Jag har dom gamla batterierna 97-00, med separata påfyllningsslangar

vid senaste vattenfyllningen efter 350mil, fick jag i ca. 0.25liter/batteri

alltså nästan 5liter totalt

vid förra vattenfyllningen hade bilen gått nästan 400mil och då fick jag i nästan 6liter totalt

Jag skulle nog ana ugglor om Bilia bara fått i 2liter
_________________
Länge Leve Elen
/Jonny

Renault Megane CC -04
VW Touran Biogas -11
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-03-07 10:52:19    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Min grunduppfattning är att man fyller för sällan och därför torkar cellerna ut och blir skadade. Gamla batterier måste fyllas mkt oftare än 500 mil.

Centralpåfyllningssystemet verkar fungera bra om det är tätt men vid mindre smällar (då blocken spricker) kommer inte man få vetskap om förrän det är försent och kunskapen på verkstäder har varit för dålig samt fyllapparaterna är ganska komplicerade.

Varför göra ngt enkelt så komplicerat? En sportflaska är jättenkel, säker och snabb.

Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Akeshog
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 228
Ort: Vellinge (Malmö)

InläggPostat: 2008-03-07 11:01:12    Rubrik: Svara med citat

Men om nu så många har konstaterat att centralpåfyllningssyetmet är kasst - kan inte någon tala om vad som är kasst?
Kan det bli stopp någonstans, eller eller är det läckage eller vad?

Det är klart att jag kan byta systemet, men det är inte gjort i en handvändning. Det kan jag göra när jag sätter in övervakningssystemet, och ev. passar på att byta några block. Nu skulle jag vilja bedöma riskerna, och se om det är något speciellt man kan kan hålla utkik för.

Mvh,
Anders
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-03-07 11:10:29    Rubrik: Svara med citat

Akeshog skrev:
Men om nu så många har konstaterat att centralpåfyllningssyetmet är kasst - kan inte någon tala om vad som är kasst?---


Fyller Du korrekt, den komplicerade fyllningsapparaten är bra och det sköts av en kvalificerad fransk ingengör som kan systemet och underhåller det väl samt går ner i intervall och fyller det var 300 mil är det utmärkt!

Får han bara i 2 liter är något garanterat fel av ovan (oklart vad). När (inte om) ett batteri smäller så drar det med sig 5-6 till i explossionen ELLER så glykolsmittar den bara 3-5 batterier.

Annars är det inget fel på det! Vissa lyckas köra 1500 mil innan det smäller (normalvärde) annars har jag hört om de som kommit 4000 mil utan smäll (1-2 st av 200 bilar). Så chansen finns ju. Varför inte ta den, Du kan ju ha tur!

Häls/L
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-03-07 11:50:55    Rubrik: Svara med citat

Är det inte så (rätta mig om jag har fel) att om backventilerna strular fungerar inte fyllningen korrekt.
Ock på min bil hade tom. en av backventilerna ramlat isär nån mm och läckte. (skulle kunna hänt vid explosion)
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
joppe
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2007
Inlägg: 260
Ort: Tyresö / Stockholm

InläggPostat: 2008-03-07 11:52:57    Rubrik: Svara med citat

Akeshog skrev:
Men om nu så många har konstaterat att centralpåfyllningssyetmet är kasst - kan inte någon tala om vad som är kasst?
Kan det bli stopp någonstans, eller eller är det läckage eller vad?


Mvh,
Anders



På en av bilarna som hade stått avställd en längre tid, hade locket till påfyllningen på det främre packet rostat sönder.

Det hade kommit in skräp som vid den senaste fyllningen innan vi köpte bilen, hade tryckt upp skräpet i slangen som nästan stoppat till ett av batteriera.

Om vi inte hade tagit bort alla originalslangar hade detta inte upptäkts, vilket hade gjort att batterierna inte hade blivit korrekt fyllda 27

Ett annat och troligen det största problemet med centralpåfyllningen är glykolsmittorisken. När ett batteri pajar och glykol kommer in i batterivattnet, trycks det glykolsmittade vattnet ut i centralsystemet och smittar alla batterier i den slingan.

Det kan också hända att backventilen eller någon slang torkat/spruckit och då får man inget vakum/sug i systemet och vattenmängden kommer att bli felaktig
_________________
Länge Leve Elen
/Jonny

Renault Megane CC -04
VW Touran Biogas -11
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-03-07 12:44:32    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Men om nu så många har konstaterat att centralpåfyllningssyetmet är kasst - kan inte någon tala om vad som är kasst?
Kan det bli stopp någonstans, eller eller är det läckage eller vad?

Det är klart att jag kan byta systemet, men det är inte gjort i en handvändning. Det kan jag göra när jag sätter in övervakningssystemet, och ev. passar på att byta några block. Nu skulle jag vilja bedöma riskerna, och se om det är något speciellt man kan kan hålla utkik för.

Mvh,
Anders


Ett påfyllningssystem konstruerat av en kraftigt vinberusad fransman underhållet av en vodkasnurrig viking... det kan bara inte fungera!

Det är ett system som inte är feltolerant, minsta störning får mycket stora konsekvenser, den vanligaste är ett större hål i plånboken.

Personligen skulle jag inte använda bilen överhuvudtaget, då det bara gick i 2 liter tyder det på att du kan ha ett fel någonstans i packet, kolla nivån i expansionstanken till att börja med.
Skulle du notera att nivån börjar sjunka så fort du skruvar av locket bör du skruva tillbaka det illa kvickt!
Då har du ett bränt block som håller på att dela med sig av glykolen till sina grannar... Sad
Har glykolen bara försvunnit har du ett spräckt block som gör att fyllningen inte fungerar, dvs otillräcklig mängd vatten går i.
Det finns en tredje variant, då toppen på blocket spruckit eller backventilen inte fungerar, det ger samma resultat.

Personligen tror jag mer på ett fel av servicepersonen, 2 liter tyder på att endast en slinga (den främre) fick vatten, de bakre kopplades in felaktigt och har då inte fått något vatten. 4 kopplingar, det går att koppla olika...
Ett ganska vanligt fel av överbetalda verkstadsjon utan teknikkunskap.

(Ja, jag servar mina bilar själv)
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> vatten, påfyllning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.65 sekunder att ladda.