Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


AC Vs. DC
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Crimp
Aktiv


Registreringsdatum: 19 oktober 2009
Inlägg: 68

InläggPostat: 2009-11-18 08:45:12    Rubrik: AC Vs. DC Svara med citat

Hej

Finns det någon som vet om prestanda eller karaktär skiljer på 3 Fas motor mot en PM DC? (Låt oss säga att storlek, spänning,ström och peak effekt är lika).

Nyfiken eftersom alla Elcrossar samt många bilar som kör på strippen har just DC motorer.

Mvh
Crimp
_________________
-Don't argue with an idiot, he will drag you down to his own level and beat you with experience-
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-11-19 22:19:21    Rubrik: Svara med citat

Billigare med DC väl?
Ett skäl så gott som något.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2009-11-19 23:06:05    Rubrik: Svara med citat

Säkert att bilarna på stripen har just permanentmagnetiserade DC? I så fall blir det svårt att motivera, serielindade DC-motorer till exempel har högre startmoment än en typisk 3-fas motor men en PM DC har inte lika mycket att komma med. Så då återstår bara priset, klart billigare är det ju.

Men förutom startmomentet och priset har inte DC så mycket att komma med, i slutändan har AC-motorer generellt både högre effektdensitet (kW/kg) och bättre verkningsgrad.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-11-20 10:35:57    Rubrik: Svara med citat

Som redan konstaterats så är det förmodligen serielindade DC-motorer som används, permanentmagnetmotorer är rätt kassa i bilsammanhang av diverse skäl. Just AC versus DC har debatterats till döds på diyelectriccar och det finns oerhört fanatiska personer på båda sidor om skyttegravarna. Här är dock de fördelar jag anser finns med de två systemen:

Fördel DC:
* Billigt
* Brutalt startmoment
* Lägre packspänning
* Godtycklig controller kan mata godtycklig motor (ingen matchning behövs)

Fördel AC:
* Vettigare IP-klassning
* Inga borstar
* Mindre störningar (ingen inbyggd gnistsändare)
* Skitenkelt att få till regenerativ bromsning

Personligen tror jag inte att framtiden ligger i någon av systemen i EV-sammanhang just för att båda har svårövervunna nackdelar, tex:

Nackdel DC:
* Borstar som slits och som är akilleshälen vid höga effekter
* Luftkylning

Nackdel AC:
* Rotorn är svårkyld
* Förhållandevis komplicerad teknik

SepEx har ungefär samma fördelar som serielindade motorer, iofs har de lite sämre bottendrag men å andra sidan är de mycket lättare att använda om man vill ha regenerativ bromsning (i princip lika enkelt som i AC-fallet).

Jag tror mer på tex SRM, men just nu verkar det bara finnas förhållandevis små motorer på för låga effekter för att funka i bilar. Fram tills den tekniken kommer håller jag dock på serielindade DC-motorer, men så är jag lite prestandanöt med. Jag älskar bottenvrid! Jag vill ha en siames-WarP 9" med direktdriv i en Jeep Grand Cherokee, då j... Mr. Green
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-11-20 10:38:15    Rubrik: Svara med citat

Ja, just ja! Glömde!

AC-motorer har visserligen bättre effektivitet, men AC-controllers har sämre. I slutändan vinner AC ändå effektivitetsjämförelsen, men skillnaden blir inte sådär skitstor faktiskt. Man har mycket större förluster tex i transmissionen så en sån enkel sak som att byta olja i växellådan, satsa på lågfriktionsdäck eller regelbundet kolla att man har optimalt lufttryck kan faktiskt göra en större skillnad...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Crimp
Aktiv


Registreringsdatum: 19 oktober 2009
Inlägg: 68

InläggPostat: 2009-11-20 20:31:37    Rubrik: Svara med citat

Det där hjälpte en hel del grabbar (och ev flickor).

quadmotion kränger 3-fas motorer för vettiga pengar så jag funderade
lite lätt på att skippa beställa en 708 Etek till (har en) och köpa controller och två
borstlösa av dom, på papper har dom exact samma prestanda i HK som 708.

Undrar bara om start vridet kommer göra det till en dålig affär till min
cross cykel jag börjat på och mer avancerad electronik som kan ta stryk vid hård behandling?

Tänkte köra en motor mot controllern och koppla den andra parallelt
och synka den så dom går i fas med kedja eller är det tokigt?

Mvh
Crimpen
_________________
-Don't argue with an idiot, he will drag you down to his own level and beat you with experience-
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-11-20 22:11:18    Rubrik: Svara med citat

Kolla denna bild.


Detta är gjort med Agni motorer, men det borde ju fungera lika bra med två AC motorer tycker jag.
Jag skulle göra sådär om jag skulle bygga med två motorer.
Då löser man även en del av nedväxlingen.
Man kan då sätta en separat lagrad axel bakom motorerna lite närmare svingen och då få en naturligare placering av drevet. Plus att man kan använda standard drev och sköta en del av nedväxlingen med tandrem mellan motorerna och drevaxeln.

Typ såhär:




Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Crimp
Aktiv


Registreringsdatum: 19 oktober 2009
Inlägg: 68

InläggPostat: 2009-11-21 10:56:05    Rubrik: Svara med citat

Vackert...
_________________
-Don't argue with an idiot, he will drag you down to his own level and beat you with experience-
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2009-11-23 00:43:07    Rubrik: Svara med citat

Det går att parallellkoppla två 3-fas motorer, men dom måste sammanfogas stadigt och glappfritt (så en kedja kanske inte är det bästa) samt synkas noggrant och kopplas rätt. Säkrast att koppla ihop axlarna direkt som pm_dawn föreslog, och ta gärna en elektriker till hjälp så det verkligen blir rätt.
Startmomentet blir inget problem, dom är fortfarande mycket bättre än bensinmotorer.

Känslig elektronik är nog inget att oroa sig för, sevcon-styrningarna ska vara stryktåliga. Det är förstås ändå klokt att skruva fast den på ett par gummikuddar samt placera styrningar och kablar på lite mer skyddade platser, men dom är inte direkt ömtåliga.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Crimp
Aktiv


Registreringsdatum: 19 oktober 2009
Inlägg: 68

InläggPostat: 2009-11-24 20:02:49    Rubrik: Svara med citat

O o o ! Crap! Mätte på hojjen med motorn och kan inte sätta dom brevid och ser ingen annan lösning en kedje tyvärr och blir synkningen för oprecis så spricker det med Sevcon och borstösa motorerna och en till 708 måste köpas.

Körde en snabbis i Photoshop och typ såhär blir det enda fungerande, med plasten på kommer det se riktigt bra ut. Prio ett är bara få den att rulla sen investera mera.




Mvh
Crimpen
_________________
-Don't argue with an idiot, he will drag you down to his own level and beat you with experience-
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jockepocke
Aktiv


Registreringsdatum: 02 april 2009
Inlägg: 89

InläggPostat: 2009-11-24 22:05:55    Rubrik: Svara med citat

Crimp skrev:
O o o ! Crap! Mätte på hojjen med motorn och kan inte sätta dom brevid och ser ingen annan lösning en kedje tyvärr och blir synkningen för oprecis så spricker det med Sevcon och borstösa motorerna och en till 708 måste köpas.

Körde en snabbis i Photoshop och typ såhär blir det enda fungerande, med plasten på kommer det se riktigt bra ut. Prio ett är bara få den att rulla sen investera mera.




Mvh
Crimpen



Om du väljer större kugghjul för kedjan mellan motorerna blir det mindre glapp i synket!
_________________
Konvertering av volvo 440 till eldrift:
http://elbilsprojektet.blogspot.com/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-11-24 22:22:49    Rubrik: Svara med citat

och med större drev får man även mindre moment per tand så nästan bara fördelar.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Crimp
Aktiv


Registreringsdatum: 19 oktober 2009
Inlägg: 68

InläggPostat: 2009-11-25 09:30:15    Rubrik: Svara med citat

Mmm just det , bra tänkt ! ! om jag kör med större drev skulle det vara tillräckligt bra synkat tror ni för borstlösa motorer, i ärlighetens namn har jag själv inte en susning om hur noga det är? ?

Mvh
Crimpen
_________________
-Don't argue with an idiot, he will drag you down to his own level and beat you with experience-
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-11-25 09:47:48    Rubrik: Svara med citat

om du använder tandrem mellan motorerna
bör det bli väldigt bra synk.
Jag har det mellan servo och kulskruv i min
nc-fräs och det är glappfritt.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-11-25 10:35:01    Rubrik: Svara med citat

För indikationer på hur man syncar BLDC motorer så läs post #13 i denna tråden:

http://www.diyelectriccar.com/forums/showthread.php/600-series-outrunner-motor-enertrac-38486p2.html


edited !!

Mvh
/Per


Senast ändrad av pm_dawn den 2009-11-25 13:24:14, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Crimp
Aktiv


Registreringsdatum: 19 oktober 2009
Inlägg: 68

InläggPostat: 2009-11-25 13:19:19    Rubrik: Svara med citat

Länken finns inte på DIY Sad
Sökte lite på forumet och hittade mycket om 2 controllers 1 motor istället för tvärtom.

Lunchen snart slut galen bara köra på igen

Mvh
Crimpen
_________________
-Don't argue with an idiot, he will drag you down to his own level and beat you with experience-
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-11-25 15:00:36    Rubrik: Svara med citat

jag har editerat länken i min förra post.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2009-11-25 18:26:45    Rubrik: Svara med citat

Bäst chans har du nog med tandremskopplingen som hawk föreslog, lättare att få det glappfritt än med kedja. Dom har dessutom låg vikt och kräver inte smörjning.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Crimp
Aktiv


Registreringsdatum: 19 oktober 2009
Inlägg: 68

InläggPostat: 2009-11-25 19:39:10    Rubrik: Svara med citat

Ok, jag ska försöka koka ihop remdrift *gulp* låter klart vettigt och like coolt att ha. Tänkte slå ihjäl lite tid och läsa Dawns länk nu när barnen äntligen sover ... Mmmuuhaaa!

Ha det gott alla!

Ha en en fråga som kanske kontroller kungen qer borde kunna svara på lätt eller någon av er andra som vart med ett tag.

Om jag har motorer som kan teoretiskt suga 600A blir det inte lite farligt att ha en kontroller som tex. levererar max 450A eller håller kontrollern koll på sig själv så pass bra att man kan sova lugnt? och gasa hårt!

Mvh
Crimpen
_________________
-Don't argue with an idiot, he will drag you down to his own level and beat you with experience-
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-11-25 20:02:04    Rubrik: Svara med citat

Crimp skrev:
Om jag har motorer som kan teoretiskt suga 600A blir det inte lite farligt att ha en kontroller som tex. levererar max 450A eller håller kontrollern koll på sig själv så pass bra att man kan sova lugnt? och gasa hårt!


En motor kan teoretiskt suga så mycket ström att den evaporerar i ett enda stort eldklot, det är helt enkelt inte upp till motorn hur mycket ström som går igenom den. Motorn har en intern resistans (för en seriemagnetiserad motor typiskt på ett tiotal milliOhm) som avgör startströmmen och när motorn börjar rotera fungerar den även som generator som helt enkelt skapar en motspänning (eller vad man ska kalla det) som också begränsar strömmen.

Om man ansluter 150 Volt till en stillastående typisk serielindad motor får man alltså en startström på nånstans i storleksordningen 5000-10000 Ampere som sedan sakta sjunker tills en balans uppstår mellan batteriernas polspänning å ena sidan och motorns generatorspänning (EMK) samt förluster i batterier, kablar och motor å andra sidan.Så det som i praktiken begränsar strömmen i en elbil är i första hand controllern. Misslyckas den med det blir den snabbt en före detta controller...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.52 sekunder att ladda.