Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


AC Vs. DC
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-11-28 17:28:59    Rubrik: Svara med citat

jockepocke skrev:
Du kan ju köra de två motorerna i serie vid start, så får de samma ström men bara hälften av spänningen och högt vrid. Sedan kan du ha en switch för att koppla om till parallella motorer, så att de får samma spänning men hälften av strömmen var för höga varv! Det vet jag folk som har gjort på bilar med två motorer, men det kanske är dumt/onödigt på en motorcykel?

Urskön idé!
En "elektrisk växellåda" alltså.
Borde man inte kunna tillverka en motor med flera lindningar, och genom att koppla om dessa lindningar i serie eller paralellt så varierar man spänning/strömförhållandet.
Det skulle innebära att strömhanteringskraven på kablar och controller minskas drastiskt, samtidigt som effektiviteten ökar. Rejält bättre vridmoment vid låga hastigheter får man på köpet.

Omkopplingsmekanismen för två lindningar kan man nog bygga med hjälp av en rejäl diod, och en tvåpolig kontaktor.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2009-11-28 18:46:13    Rubrik: Svara med citat

Det finns förstås ett alternativ som ännu inte tagits upp, och det är en hemmabyggd motor. Det är ju redan gjort här på forumet, och ungefär rätt storlek hade den också:

http://www.elbil.forum24.se/elbil-about1857.html

Den är dock järnlös, vilket ger mycket hög verkningsgrad men något begränsad kylning.

Vill man ha en lite mer tålig motor kan man göra en "LRK motor", med klassisk järnkärna. Internet är fullt med tydliga utförliga beskrivningar om hur man bygger sådana, vanligtvis i storlekar uppåt 5kW. Det är ju bara att ta en sån och skala upp den till dubbla diametern.

Båda dessa motortyper funkar ihop med sevcon-styrningen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Crimp
Aktiv


Registreringsdatum: 19 oktober 2009
Inlägg: 68

InläggPostat: 2009-11-28 20:02:02    Rubrik: Svara med citat

Hans motor/hojjbygge är tok coolt! kan bara säga så imponerad. Ser riktigt bra ut på köpet. ! ! ! bara säga grattis och hoppas han blir nöjd med slutprodukten.

Om man skulle vilja seriekoppla bara utan switcha skulle detta kunna vara något, väldigt bra storlek och pris för den specen: 96v 400A

http://www.newkellycontroller.com/product_info.php?cPath=25_37&products_id=289

Men man törs vel inte satsa på Kelly som vanligt och likande controllers växer inte på träd direkt. Med sådan lösning kan man ha lägre C på cellerna.

Mvh
Crimpen
_________________
-Don't argue with an idiot, he will drag you down to his own level and beat you with experience-
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-11-28 23:11:22    Rubrik: Svara med citat

jockepocke skrev:
Du kan ju köra de två motorerna i serie vid start, så får de samma ström men bara hälften av spänningen och högt vrid. Sedan kan du ha en switch för att koppla om till parallella motorer, så att de får samma spänning men hälften av strömmen var för höga varv! Det vet jag folk som har gjort på bilar med två motorer, men det kanske är dumt/onödigt på en motorcykel?


Det där hanterar en del controllers själv för att få välingen optimal och tex både White Zombie och KillaCycle gör så. Man vill troligen låta controllern göra det om möjligt eftersom det bör kombineras med att man kapar strömmen under växling så inte kontaktorerna leker stroboskop.

Nikon skrev:
En "elektrisk växellåda" alltså.
Borde man inte kunna tillverka en motor med flera lindningar, och genom att koppla om dessa lindningar i serie eller paralellt så varierar man spänning/strömförhållandet.


Kostov har gjort en motor där lindningarna i statorn är delade så man kan skifta på en singelmotor, men nu lyckas jag inte hitta den. Å andra sidan är den förmodligen för tung för en motorcyke då den är en 11" (om jag inte minns fel).

Nikon skrev:
Det skulle innebära att strömhanteringskraven på kablar och controller minskas drastiskt, samtidigt som effektiviteten ökar. Rejält bättre vridmoment vid låga hastigheter får man på köpet.


Nu får du bestämma dig, antingen minskar du strömkraven eller höjer momentet. Det är den där berömda kakan, du vet. Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-11-29 01:11:29    Rubrik: Svara med citat

qer skrev:
Nikon skrev:
Det skulle innebära att strömhanteringskraven på kablar och controller minskas drastiskt, samtidigt som effektiviteten ökar. Rejält bättre vridmoment vid låga hastigheter får man på köpet.


Nu får du bestämma dig, antingen minskar du strömkraven eller höjer momentet. Det är den där berömda kakan, du vet. Wink


Jo, men i detta fallet får man väl både äta kakan och ha den kvar.
Genom att koppla om lindningarna seriellt vid låga hastigheter så ändrar man på moment/ström-förhållandet till "bekostnad" av en högre drivspänning.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-11-29 11:59:05    Rubrik: Svara med citat

Nikon skrev:
Jo, men i detta fallet får man väl både äta kakan och ha den kvar.
Genom att koppla om lindningarna seriellt vid låga hastigheter så ändrar man på moment/ström-förhållandet till "bekostnad" av en högre drivspänning.


Jadå, men om man samtidigt sparar in på strömkapaciteten så uteblir den vinsten. Du skrev "Det skulle innebära att strömhanteringskraven på kablar och controller minskas drastiskt, samtidigt som effektiviteten ökar. Rejält bättre vridmoment vid låga hastigheter får man på köpet.".

Om man har en controller som ger 600 A och sätter två motorer i serie så får man dubbla momentet jämfört med en motor, men om man då tar detta dubbla moment som skäl för att köpa en mindre controller så får man ju inte längre dubbla momentet och vid 300 A kunde man lika gärna behållt enkelmotorn. Dessutom minskas bara strömkraven vid låga varv, vid högre varv blir det som att ha en enkelmotor. Eller såhär:

    * Låga varv: Motorerna i serie, kräver dubbla spänningen in men ger å andra sidan dubbelt så mycket moment ut.
    * Medelhöga varv: Motorerna parallellt. Ger lägre förlusteffekt än enkel motor eftersom Ri för motorerna är parallellkopplade och därmed hälften så hög jämfört med enkelmotor, men i övrigt samma mekaniska effekt som med enkelmotor.
    * Höga varv: Maximalt moment kan bibehållas längre eftersom Ri är halverat, men toppvarvet blir detsamma som med enkelmotor eftersom EMK:n kommer strypa strömmen vid samma varvtal.


Mao, mycket av fördelarna med dubbla motorer tappas om man börjar tumma på toppströmmen för att momentet blir dubblerat i alla fall. Fast att kunna hålla maximalt moment ända upp till maxvarv kräver iofs att batteripacken överlever den maximala motorströmmen eftersom pulsbredden då kommer vara 100%. Få batterier pallar det, så troligen kommer det vara batterierna, snarare än motorerna, som bestämmer när toppmomentet börjar falla. Dvs så länge som man inte har en gravt överdimensionerad packe eller satsar så pass seriöst på prestanda att man tex köper svindyra A123-batterier (men då pratar vi ofta högpresterande racingbilar med ytterst begränsad körsträcka, tänk drag-racing).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-11-29 15:35:50    Rubrik: Svara med citat

qer skrev:
Nikon skrev:
Jo, men i detta fallet får man väl både äta kakan och ha den kvar.
Genom att koppla om lindningarna seriellt vid låga hastigheter så ändrar man på moment/ström-förhållandet till "bekostnad" av en högre drivspänning.


Jadå, men om man samtidigt sparar in på strömkapaciteten så uteblir den vinsten. Du skrev "Det skulle innebära att strömhanteringskraven på kablar och controller minskas drastiskt, samtidigt som effektiviteten ökar. Rejält bättre vridmoment vid låga hastigheter får man på köpet.".

Om man har en controller som ger 600 A och sätter två motorer i serie så får man dubbla momentet jämfört med en motor, men om man då tar detta dubbla moment som skäl för att köpa en mindre controller så får man ju inte längre dubbla momentet och vid 300 A kunde man lika gärna behållt enkelmotorn.

Javisst, men om du seriekopplar två motorer samt går ner från en 600A controller till en 450A controller så har du sänkt strömmen, men samtidigt höjt momentet vid låga varvtal.
Det är förhållandet mellan ström och moment som ändras, man väljer själv om man vill lägga denna förändring på ökat moment, sänkt ström, eller lite av båda.
Börjar vi prata specialmotor med fyra individuella lindningar så blir det helt plötsligt möjligt att exempelvis halvera strömmen samtidigt som man dubblerar momentet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-11-29 18:22:18    Rubrik: Svara med citat

Nikon skrev:
Javisst, men om du seriekopplar två motorer samt går ner från en 600A controller till en 450A controller så har du sänkt strömmen, men samtidigt höjt momentet vid låga varvtal.


Bara du är medveten om att du sänker effekten proportionellt lika mycket när motorerna går i parallellmode, så visst...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-01-26 01:50:03    Rubrik: Svara med citat

Kollat lite på celler för detta bygge.
A123 har sina nya prismatiska celler ute nu, 15ah och 20ah
15ah 400g, 20ah 466g. Med ett 24s2p av 20ah så skulle man ha 3kwh i packen på mindre än 25kg. Plus att du skulle kunna plocka 30C peak burst dvs 1200A !!!!!!!!!

Dessa celler testas ganska hårt av några på ES:
http://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=14&t=15093&start=30

Hyggligt pris också $2,5/ah tycker jag är helt OK med sånna högeffekts celler.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Crimp
Aktiv


Registreringsdatum: 19 oktober 2009
Inlägg: 68

InläggPostat: 2010-02-15 12:31:41    Rubrik: Svara med citat

Urskönt att det kommer ett så grymmt alternativ, för oss som inte pysslat så mycket med celler! Är ju rent av fantastiskt! Jag föredrar större celler så det blir lite mindre plottrigt med BMS/LVC så det ser kanon ut.

Om motorströmmen är högst och en kontroller är specad 450A finns det en sportmössa att lista ut hur många C man drar ur en 40Ah packe celler?
(Fall att man skulle skaffa 20 TS celler och leka med så länge eller dålig ide?)

Det händer inte så mycket på mitt bygge eftersom min fritid är existens minimum och jag har ett annat projekt På G som är mer tidspressat men tänkte visa att jag lyssnar ibland på dom som är snälla och delar med sig med erfarenhet.

jockepocke, Hawk och mrMagoo körde hårt på att jag skulle skippa den enkla synkningen med kedja, få upp diametern och köra belt som är mer exakt. . . . så det typ gjorde jag - och något så här ser det ut.

14mm aluminium utom där remmen går, den är försänkt så där i mellan 7mm. Hoppas det håller.

Tack för det!












_________________
-Don't argue with an idiot, he will drag you down to his own level and beat you with experience-


Senast ändrad av Crimp den 2010-02-22 20:25:58, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-02-15 13:58:55    Rubrik: Svara med citat

Nja kanske Qer vet lite mer exakt hur det hänger ihop med motorström och batteriström. Men en en god idé är att dimensionera batteriet så att det klarar de 450A i peak. Jag skulle inte använda TS celler över 3C. Då skulle man nog satsa på något mer effektfullt. Headway cellerna är ju ett alternativ i LiFe kemin. ca 1,8$/ah, annare är det LiPo som gäller.


Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2010-02-15 19:44:06    Rubrik: Svara med citat

Jag håller med om att mer än 3C, dvs 120 Ampere, skulle jag nog inte ge mig på att dra ur ett TS. Det finns batterier som klarar betydligt högre urladdningsnivåer, men de kostar därefter...

En DC-controller, eller hackare, kör med pulsbreddsmodulering och man brukar använda D för att beskriva pulsens bredd där D=0 är helt avstängd, D=1 är helt på och följaktligen D=0.5 är 50% pulsbredd. Logiskt! Very Happy

Då gäller att:

Ibatteri = Imotor * D

och

Umotor = Ubatteri * D

Den spänning över motorn som behövs för att alstra kraft måste överstiga motorns EMK, vilken i sin tur är proportionell mot varvtalet, och strömmen som sen alstras är I=(Umotor-EMK)/Ri där Ri är motorns inre resistans (typiskt en handfull milliOhm). När varvtalet går upp måste alltså D öka för att motverka att EMK stiger och när D börjar bli hög blir skillnaden i batteri- och motorström allt lägre tills batteriströmmen når 120 Ampere och det är dags för controllern att börja begränsa motorströmmen för att hindra att batteriströmmen fortsätter öka.

Controllern måste även begränsa motorströmmen för att skydda sig själv! När motorn står still, eller snurrar långsamt, så är EMKn så pass låg att den inre resistansen snabbt orsakar strömmen att fara iväg helt okontrollerat och transistorerna brinner. Många golfbilscontrollers är så pass stendumma att strömreglering mer eller mindre saknas utan man förlitar sig i stället på att den relativt höga interna resistansen i blyaccar och att de är så fysiskt oömma kommer rädda dagen. Den taktiken funkar inte med Lithium (eller NiCd) eftersom den låga resistansen i batterierna inte ger något sådant gratisskydd. Många elbilsägare som uppgraderat från bly har också lärt sig denna läxa den hårda vägen, mindre kul.

Nå! Vidare! Med en controller som kan spotta ur sig 450 Ampere och en batteripacke som inte bör köras hårdare än 120 Ampere så kommer du fortfarande få 450 Ampere upp till:

D = Ibatteri / Imotor = 0.2666... dvs knappt 27% pulsbredd. Med 20 celler á sisådär 3 Volt under last (enkel och bekväm siffra) så blir det 60 Volt * 0.2666... = 16 Volt, sen sjunker motorströmmen (eller grillas batterierna...).

Pmotor = Umotor * Imotor = Ubatteri * D * Ibatteri / D = Ubatteri * Ibatteri = Pbatteri

Dvs effekt in = effekt ut (ganska logiskt). Med 60 Volt * 120 Ampere kommer du få ut 7.2 kW eller knappt 10 hästar, fast med ett j-a vridmoment vid 0 varv. Givetvis blir det lite förluster på vägen med (mest i motorn), så räkna med att du kanske får ut, säg, 8 hästar eller så i praktiken. Vill du ha ut mer måste du höja spänningen, antalet Ah eller dra på högre urladdning (C), men tänk på att LIthiumbatterier inte gillar misshandel...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Crimp
Aktiv


Registreringsdatum: 19 oktober 2009
Inlägg: 68

InläggPostat: 2010-02-16 20:17:49    Rubrik: Svara med citat

Oh! kanon!

http://www.evcomponents.com/ProductDetails.asp?ProductCode=H4810

Headway med BMS, dessa kan jag nog klämma in 4st med kofot då kommer det bara bli 48v 400A. Lite klent.

http://www.evcomponents.com/ProductDetails.asp?ProductCode=H1230

Bara 30Ah som kan leverera 360A dock designat som startbatteri för bil, går det använda dessa? finns det någon typ av elektronik tror ni?
Någon i en tråd här som jag inte hittar hade dessa för test här på forumet men med lite större kapacitet. Finns dom som 40Ah tex. är det *1.25 så 450 och torde räcka. Är svårt att få riktiga uppgifter på mått via google, lite trist. (Kom någon ihåg vem som hade tråden om dessa headway B-Batt?)

Sen Per nämnde Turnigy förut! dom är rena monstren!

Spec.
Minimum Capacity: 5000mAh
Configuration: 6S1P / 22.2v / 6Cell
Constant Discharge: 30C
Peak Discharge (10sec): 40C
Pack Weight: 789g
Pack Size: 145 x 50 x 50mm
Charge Plug: JST-XH
Discharge plug: 5.5mm Bullet-connector

Verkar som dessa går att införskaffa från Tyskland, borde vinna en del på frakt och tull då med lite tur men vara först att testa snickra ihop något ämnat för en RC pryl i en cross med BMS och allt med sitt första bygge med "riktiga" batterier känns skakigt för en nybörjare som jag. Mycket slantar att elda.

Om ni fick välja vad skulle man ha störst chans att lyckas med?

/Crimpen

Hittade dessa på Hobbyking .. billigt! tror jag!

ZIPPY Flightmax 5000mAh 6S1P 25C

Zippy Flightmax batteries deliver full capacity & discharge as well as being the best value batteries in the hobby market today!

Spec.
Capacity: 5000mAh
Voltage: 6S1P / 6 Cell / 22.2v
Discharge: 25C Constant / 35C Burst
Weight: 746g (including wire, plug & shrink wrap)
Dimensions: 143x50x48mm
Balance Plug: JST-XH
Discharge Plug: 4mm Bullet-Connector

$47.63

4mm dischargeplug bara medan Turnigy har 5.5mm
_________________
-Don't argue with an idiot, he will drag you down to his own level and beat you with experience-
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-02-16 21:13:38    Rubrik: Svara med citat

Som du kan se i den första länken är paketet uppbyggt av 16 stycken 38x120 celler från headway du kan paralella dessa celler till 40 ah och då kunna plocka ut åtminstone dryga 300A och ändå få skapligt liv ur dom. En kille på ES har lyckats trycka ur 47c ur dessa celler, men det skadade tydligen cellerna på ett sätt som gjorde att dom tappade ca 25% i kapacitet. Så att köra 24s4p med headways är nog ett intressant val.
Pris ca 0,57$/wh utan frakt och moms.
Då är ju zippy packet billigare på ca 0,43$/wh och betydligt lättare.

Angående att vara först, nja kanske inte riktigt, jag råder dig att titta på ES eller endless-sphere.com/forums som adressen är så finns tester på massor av LiPo och LiFe celler samt tips och trådar om hur man bygger lite kraftigare pack av rc celler. Men bered dig på timmar av läsning Wink

MVH
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Crimp
Aktiv


Registreringsdatum: 19 oktober 2009
Inlägg: 68

InläggPostat: 2010-02-17 08:41:28    Rubrik: Svara med citat

Hur klarade vi oss utan internet förut Very Happy ska bli spännande

Motorerna klarar 600A peak, kanske blir så frälst av läsningen så jag hittar på något tokigt.. vem vet

Tackar Per o qer såklart, gav en bra bild ur saker sker
_________________
-Don't argue with an idiot, he will drag you down to his own level and beat you with experience-
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Sida 3 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.