Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


AC Vs. DC
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Crimp
Aktiv


Registreringsdatum: 19 oktober 2009
Inlägg: 68

InläggPostat: 2009-11-25 21:45:02    Rubrik: Svara med citat

Holy smoke! inte vad van är van vid I bilbranshen (mindre DC motorer för utr) där klarar alla motorer konstant matning och strömmen typ begränsas av motorn. Detta givetvis så länge den inte går tungt eller man låser den såklart.

qer!

Eftersom jag inte riktigt kan controllers ( mer än att handla och koppla lol ) och du vet grymmt mycket skulle jag vilja formulera frågan så här.

Fråga 1:

450A controller till 2 motorer av liknande som diskuteras PMDC eller borstlösa är det typ Big NoNo? Inte att föredra?

Fråga 2:

Låter som det skulle kunna vara farligt att ha mycker överkapacitet på en controller också för motorernas skull Ex. 48v 600A till en 300A peak motor eller ska controllern vara så smart att den känner den interna resistansen och dyl och på så sätt styra motorn optimalt utan att göra den där dyra plasmaboll grejen?

Fråga 3:

Om inget av alternativen är någon höjdare.. vad gör jag Shocked


Mvh
Crimpen
_________________
-Don't argue with an idiot, he will drag you down to his own level and beat you with experience-


Senast ändrad av Crimp den 2009-11-26 07:30:10, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jockepocke
Aktiv


Registreringsdatum: 02 april 2009
Inlägg: 89

InläggPostat: 2009-11-25 21:50:42    Rubrik: Svara med citat

Ingen fara att ha överkapacitet (det är bara bra - då slipper du att den stryper strömmen på grund av värme). Du ställer förhoppningsvis själv in värdena som din motor maximalt ska få. Du kan alltså pressa in mer ström än vad motorn egentligen ska ha en liten stund för mer effekt. Till exempel cliomotorn som är byggd för strax under 200 A, men klara 300 i typ 5 minuter.
_________________
Konvertering av volvo 440 till eldrift:
http://elbilsprojektet.blogspot.com/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-11-26 09:25:22    Rubrik: Svara med citat

Crimp skrev:
Holy smoke! inte vad van är van vid I bilbranshen (mindre DC motorer för utr) där klarar alla motorer konstant matning och strömmen typ begränsas av motorn. Detta givetvis så länge den inte går tungt eller man låser den såklart.


Just seriemagnetiserade motorer är lite speciella. Serielindade motorer är byggda för ett direkt vansinnigt bottenvrid (konstruktionen användes främst för truckar och andra laster med stor starttröghet innan borstlöst tog över) och det åstadkoms genom att rotor- och statorlindningarna är seriekopplade. Det innebär också att kurvan för moment/vrid vid en viss spänning blir väldigt extrem där momentet sticker iväg mot oändligheten (nåja) vid noll RPM och också att varvtalet drar iväg nåt kopiöst vid noll last. En 144 Volts seriemagnetiserad motor bör inte kopplas in på högre spänningar än sisådär 12 Volt utan att de är lastade av nånting, redan vid tex 24 Volt kan varvtalet dra iväg till skadliga nivåer.

Fast jag tror att borstmotorer i de här storlekarna rent generellt varvar ihjäl sig om man inte passar sig helt enkelt pga den höga spänningen. En liten 12 Voltsmotor är ofta byggda för rätt mediokra effektuttag och då betyder den interna friktionen att motorn alltid är lastad så pass mycket att de inte kan varva lika tokigt mycket, men så har också små PM-motorer ofta en ganska rutten effektivitet.

Undantaget är motorer som är frekvensstyrda, som tex BLDC, SRM, AC osv. Eftersom frekvensen styr hastigheten så kan de inte varva sig till döds om inte controllern ballar ur. Å andra sidan krävs det också en markant mer komplicerad controller eftersom motorerna inte kan skifta magnetfältet själva.

Crimp skrev:
450A controller till 2 motorer av liknande som diskuteras PMDC eller borstlösa är det typ Big NoNo? Inte att föredra?


Jag kan väldigt lite om den motortypen. Att köra två såna motorer verkar vara väldigt bökigt eftersom de måste vara i perfekt synk så jag skulle nog vilja se dem monterade ihop på samma axel för att inte riskera nånting, men som sagt, jag kan väldigt lite om dem och vet tex inte vad som händer om de driver gentemot varandra. Mindre vinkelfel leder förmodligen bara till rutten effektivitet men om tex en rem går av vete fan vad som händer.

Crimp skrev:
Låter som det skulle kunna vara farligt att ha mycker överkapacitet på en controller också för motorernas skull Ex. 48v 600A till en 300A peak motor eller ska controllern vara så smart att den känner den interna resistansen och dyl och på så sätt styra motorn optimalt utan att göra den där dyra plasmaboll grejen?


Uj. Hehe.

Motorer brukar vara märkta med effekten för 60 minuter eller liknande. Hade det varit en serielindad motor märkt 300 Ampere/60 minuter så hade jag sagt att 1000 Ampere är inga problem så länge man håller det till ett par minuter (kan gräva fram bättre siffror, det här är fritt från minnet) men PMDC har permanentmagneter och om motorn går varm kommer magneterna skadas så man vill nog inte köra lika galen överlast på dem.

Om inte controllern är seriöst el cheapo eller hedenhös borde du kunna ställa in lämpliga parametrar så att den begränsar sig själv efter vad motorn pallar. Du får förmodligen knappa in det manuellt dock, för när controllern märker att nåt är på tok är det redan försent. När det uppstår en plasmaboll (vet inte ens om en PMDC kan bli plasma, den kanske bara smälter?) så rasar resistansen ganska brutalt, men även om man fångar det och slår av strömmen direkt så kommer motorn troligen redan ha skadats.

Crimp skrev:
Om inget av alternativen är någon höjdare.. vad gör jag


Tja, alla tekniker har sina starka och svaga sidor. Hur du än gör kommer du råka ut för problem och besvärligheter. Själv hade jag förstås satsat på seriemagnetiserat, men jag är en liten aning partisk. Mr. Green

http://www.youtube.com/watch?v=IbSuBgO720U
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2009-11-26 19:10:01    Rubrik: Svara med citat

Både controller och motorer klarar sig nog ska du se. Controllern har ingång för motortemp-sensorer och har säkert inbyggda tempsensorer för att övervaka sig själv. Vill man vara på säkra sidan kan man ofta programmera en begränsad max-ström, fråga försäljaren om vad som går att programmera.

Förresten, kom ihåg att kolla åt vilket håll motorerna snurrar. Den inbyggda kylfläkten är anpassad för en viss rotationsriktning, ska man köra motorerna åt motsatt håll bör man byta fläktblad. Finns på quadmotion...

Vad har du tänkt för batterier sen? vanliga blybatterier?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Crimp
Aktiv


Registreringsdatum: 19 oktober 2009
Inlägg: 68

InläggPostat: 2009-11-26 19:40:41    Rubrik: Svara med citat

Ok, börjar känna att det kan bli bra det här efter alla bra inputs jag fått.
Har vart till mitt "bra ha lager" och hämtat delar för rem synkning.

Kommer starta hojjen på vanliga AGM bly, när den rullar är min dröm inte annorlunda än dom era och LiFePo4 eller motsvarande att ta plats.

Känner mig dock ganska osäker kunskapsmässigt på det området, allt jag vet är från text. inget från verkligheten. Skulle hälst bara balansera packarna under laddning med extern laddare och bara ha LVC monterad på hojjen om möjligt. Okunskap är en kraftig broms för tillfället så ska bara försöka få rull på hojjen först.

Mvh
Crimpen
_________________
-Don't argue with an idiot, he will drag you down to his own level and beat you with experience-
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-11-26 21:32:45    Rubrik: Svara med citat

Tycker definitivt att du skall "go for LIFE"
Och med tanke på senaste rönen så kanske du inte ens behöver balansera vid varje laddning. Ett LVC när du kör är tämligen enkelt att fixa. Finns diverse färdiga tom.

Våga öppna plånboken. Jag är ganska övertygad om at det kommer att löna sig.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2009-11-26 21:45:30    Rubrik: Svara med citat

pm_dawn skrev:
Tycker definitivt att du skall "go for LIFE"
Och med tanke på senaste rönen så kanske du inte ens behöver balansera vid varje laddning. Ett LVC när du kör är tämligen enkelt att fixa. Finns diverse färdiga tom.

Våga öppna plånboken. Jag är ganska övertygad om at det kommer att löna sig.

Mvh
/Per


För just en cross kanske LiPo känns roligare än LiFePo4, ännu lägre vikt för samma kapacitet och klara höga effekter ännu bättre. Går att få för nedåt 4000kr per kWh, exklusive laddare och balansering förstås...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-11-26 23:41:06    Rubrik: Svara med citat

crap skrev:

För just en cross kanske LiPo känns roligare än LiFePo4, ännu lägre vikt för samma kapacitet och klara höga effekter ännu bättre. Går att få för nedåt 4000kr per kWh, exklusive laddare och balansering förstås...

Ja, allt blir så mycket mer spännande med ett tiotal kilo högexplosiv LiPo liggande under skrevet. Mr. Green
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jockepocke
Aktiv


Registreringsdatum: 02 april 2009
Inlägg: 89

InläggPostat: 2009-11-26 23:42:45    Rubrik: Svara med citat

Nikon skrev:
crap skrev:

För just en cross kanske LiPo känns roligare än LiFePo4, ännu lägre vikt för samma kapacitet och klara höga effekter ännu bättre. Går att få för nedåt 4000kr per kWh, exklusive laddare och balansering förstås...

Ja, allt blir så mycket mer spännande med ett tiotal kilo högexplosiv LiPo liggande under skrevet. Mr. Green


Kan väl inte vara värre än bensin? Mr. Green
_________________
Konvertering av volvo 440 till eldrift:
http://elbilsprojektet.blogspot.com/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2009-11-26 23:48:52    Rubrik: Svara med citat

Nikon skrev:
crap skrev:

För just en cross kanske LiPo känns roligare än LiFePo4, ännu lägre vikt för samma kapacitet och klara höga effekter ännu bättre. Går att få för nedåt 4000kr per kWh, exklusive laddare och balansering förstås...

Ja, allt blir så mycket mer spännande med ett tiotal kilo högexplosiv LiPo liggande under skrevet. Mr. Green


Efter en elkonvertering tenderar fordonet att bli betydligt mindre högljutt, ett explosivt batteri är ett jäkligt effektivt sätt att kompensera manlighetsfaktorn.

Men nu ska vi inte överdriva, så vanligt är det ju faktiskt inte att dom exploderar om man har rätt laddare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-11-27 00:00:59    Rubrik: Svara med citat

Jo du har helt rätt.
LiPo skulle nog vara roligare in en cross.
ett 74v 30ah packe (2,2kwh) skulle väga ca 16-17 kg och kosta ca $1200
Men då kanske man skulle måsta plocka upp varje pack och bygga om dom. Typ köpa 20st 5ah 6s packar och göra om till 6p sedan lägga dom i 20s. Jag tror nog att det skulle bli ganska bra. 20c kontinuerligt skulle ge ca 600A och 30c i peak blir 900A.
Typ Denna:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9176&Product_Name=Turnigy_5000mAh_6S_20C_Lipo_Pack

Det skulle bli grymt. Splitta packen i två vid laddning. Det finns ganska kraftiga 10s Lipo RC laddare. Eller i tre pack och köra 7+7+6 celler, med denna tex:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9005&Product_Name=iCharger_208B_350W_8s_Balance/Charger

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-11-27 08:01:44    Rubrik: Svara med citat

crap skrev:
Nikon skrev:
crap skrev:

För just en cross kanske LiPo känns roligare än LiFePo4, ännu lägre vikt för samma kapacitet och klara höga effekter ännu bättre. Går att få för nedåt 4000kr per kWh, exklusive laddare och balansering förstås...

Ja, allt blir så mycket mer spännande med ett tiotal kilo högexplosiv LiPo liggande under skrevet. Mr. Green


Efter en elkonvertering tenderar fordonet att bli betydligt mindre högljutt, ett explosivt batteri är ett jäkligt effektivt sätt att kompensera manlighetsfaktorn.

Men nu ska vi inte överdriva, så vanligt är det ju faktiskt inte att dom exploderar om man har rätt laddare.
Nej, men vad händer om du välter med crossen och packet dänger emot någonting och får en liten skada?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-11-27 08:39:32    Rubrik: Svara med citat

jockepocke skrev:
Nikon skrev:
crap skrev:

För just en cross kanske LiPo känns roligare än LiFePo4, ännu lägre vikt för samma kapacitet och klara höga effekter ännu bättre. Går att få för nedåt 4000kr per kWh, exklusive laddare och balansering förstås...

Ja, allt blir så mycket mer spännande med ett tiotal kilo högexplosiv LiPo liggande under skrevet. Mr. Green


Kan väl inte vara värre än bensin? Mr. Green


Jag håller helt med. Folk är så jävla rädda för LiPo batterier, men kör omkring med både bensin och sprit i tanken och har kanske 40-50ggr mer energi med sig i en bensinbil. Jag tycker argumenten är ganska fåniga, kör omkull med en förbänningscross och den kommer direkt att börja söla ur sig soppa som om det kommer på någon av de varma delarna av motorn, kan bli helt livsfarligt och högexplosivt.

Med rätt blandningsförhållanden är ju bensin eller e85 också jävligt högexplosivt.

Nu blev detta lite OT men va faan det bjuder jag på.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-11-27 09:33:32    Rubrik: Svara med citat

pm_dawn skrev:
Men då kanske man skulle måsta plocka upp varje pack och bygga om dom. Typ köpa 20st 5ah 6s packar och göra om till 6p sedan lägga dom i 20s. Jag tror nog att det skulle bli ganska bra. 20c kontinuerligt skulle ge ca 600A och 30c i peak blir 900A.


Fast bygga om packen är ju bara vettigt om packspänningen blir för hög annars. Om du i stället kan hitta 10 Ah-batterier, bygger ihop en packe med 60 celler och skaffar en controller som pallar lite drygt 200 Volt så är det bättre att ha hög packspänning än hög urladdningsförmåga. Antalet kW blir detsamma, men man får marginal mot spänningsdropp, kablaget i packen kan göras klenare och maximalt RPM blir högre.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-11-27 10:37:04    Rubrik: Svara med citat

Jo förvisso är det kanske bättre att att gå upp i spänning för att slippa så höga stömmar. Men jag tipsade bara lite utifrån de specar som tidigare har diskuterats dvs Altrax 7245 kontroller och dubbla PMDC motorer typ Etek. Och utifrån det perspektivet så räcker det ju strömmässigt med 25ah om det är ett 20C pack, det skulle nog tom räcka med 15ah om man valde det batteripack som jag refererade till, eftersom Alltraxen hade 450A i peak och batteriet kunde leverera 30C peak.

Det finns andra fördelar med att ha färre celler i serie.
Att ha ett 60 kanals BMS kan vara en nackdel gentemot ett 20 kanals.
Anledningen till att jag föreslog att man skulle bygga om packen från 6s till 6p är just för övervakning och ev balansering. Li tekniken skall ju helst parallellkopplas innan den seriekopplas.

:edit:
Vad menar du med att man får större marginal på spänningsdropp?
späningsdroppet blir ju procentuellt sett detsamma oavsett hur många celler man seriekopplar.
Det känns ju nästa som att det är bättre att då köra med en lägra spänning eftersom man då får en lägre absolut spänningsdifferens.

men o andra sidan kanske man om man har en högre spänning kör med en kontroller som klarar av större spänningsdifferenser bättre. Typ om man skulle köra AC så brukar ju AC inverters klara av ganska stora differenser i inspänning.
:edit:

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-11-27 10:48:47    Rubrik: Svara med citat

Sant. BMS är också ett problem, där har du alldeles rätt, så det talar ju för din lösning och mot min. Abbans.

Vi har börjat titta lite på BMS med (nåt ska vi väl göra nu när controllern börjar funka bra Rolling Eyes ) och att göra en bra BMS som samtidigt inte kostar en förmögenhet är... Tja... Det är knöligt att övervaka många celler, helt klart. Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-11-27 10:58:05    Rubrik: Svara med citat

Qer: Jag tar gärna BMS snacket vidare i Open Source BMS tråden om du vill utveckla lite.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Crimp
Aktiv


Registreringsdatum: 19 oktober 2009
Inlägg: 68

InläggPostat: 2009-11-28 13:18:32    Rubrik: Svara med citat

Givetvis kommer plånboken öppnas men eftersom jag har batterier flong nya i min ägo vill jag bara starta cykeln först och sen beroende hur nöjd jag blir men resultatet kommer plånboken öppnas mer eller mindre.

Håller på att konstruera remsynkningen men måste göra alla besvikna inklusive mig själv. Jag fixar inte precisionen så exakt jag önskar och anser att jag borde ha. Svarvat en tolk och försökt satt grejerna i en jigg så got jag kan med min utr. men kommer diffa lätt över mm'tern i utkant.



Därför jag jag nästan helt beslutat att köra DC, enda jag kan lösa med 2 motorer Sad .

Alltrax 72v 450A köra på 60v
Eller
Alltarx 48v 650A

Beslutångest!. Enkelhet är inte fel ibland (försöker jag övertala mig själv nu)

Första alternativet tror jag väger över lite som Dawn tog upp. Gäller det enu?

Mvh Crimpen
_________________
-Don't argue with an idiot, he will drag you down to his own level and beat you with experience-
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jockepocke
Aktiv


Registreringsdatum: 02 april 2009
Inlägg: 89

InläggPostat: 2009-11-28 13:24:59    Rubrik: Svara med citat

Du kan ju köra de två motorerna i serie vid start, så får de samma ström men bara hälften av spänningen och högt vrid. Sedan kan du ha en switch för att koppla om till parallella motorer, så att de får samma spänning men hälften av strömmen var för höga varv! Det vet jag folk som har gjort på bilar med två motorer, men det kanske är dumt/onödigt på en motorcykel?

Hög spänning är iaf trevligare än stor ström (mindre kabelarea tex).
_________________
Konvertering av volvo 440 till eldrift:
http://elbilsprojektet.blogspot.com/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Crimp
Aktiv


Registreringsdatum: 19 oktober 2009
Inlägg: 68

InläggPostat: 2009-11-28 15:45:07    Rubrik: Svara med citat

I o försig skulle man tjäna ganska mycket vrid. Men som du nämde kanske lite onödig på en grus maskin som kommer ha bra vrid och platsbrist. Är redan lite osäker hur den ska hålla.

Större fordon hade jag vågar vara lite mera vild and crazy!

Mvh
Crimpen
_________________
-Don't argue with an idiot, he will drag you down to his own level and beat you with experience-
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.