Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Att smörja kullager på våran Clio/expressmotor.

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2009-11-18 00:04:51    Rubrik: Att smörja kullager på våran Clio/expressmotor. Svara med citat

Eftersom det verkar som att våra lager går torra har jag prövat att återfetta dem enl. Nedan. Istället för att byta dem, vilket är betydligt mer arbetsamt. Tyvärr måste nog motorn plockas ur, Men det kanske går att göra detta ändå, med rätt verktyg.
Om lagrena ger oljud ifrån sig hjälper nog inte återfettning. Vet att det finns specialfett som kan "jämna ut" materialet i lagerbanan. Har dock inte prövat detta själv.

Jag har funnit en någotlunda lämlig spruta för påfyllnad av bläckpatroner. Tror att denna kommer från Jula.




Denna fasade jag av spetsen ca 45 grader på. Som jag sedan kunde föra in mellan gummiläppen och inre lagerbana. Sedan är det bara o pressa in en dutt. Jag körde i ung. 1-2 kubikcm.





Det andra lagret behöver vi borra i aluminiumhöljet för att komma åt. Borra med minst diam. 7, 20 mm från centrum och ca 10 mm djupt, så kommer ni igenom. Borra med ett platt borr typ fräs eller träborr för att inte skada tätningsgummit.






Edit: Läger in fråga från annan tråd:



Citat:
... Är det borrhålets centrum som ska vara 20 mm från axelns centrum?


Jupp. Centrum till centrum! Det går bra med det du har (men borret slits ju lite). Aluminium är mjukt. Borra med lite högre varvtal, rödprit o tryck ordentligt så det skär ut spånor. Inte maxvarv utan tryck. Då kan det kleta.
Annars går det utan rödsprit också. Du får vara lite försiktigare med 6mm spetsigt borr, när du börjar komma igenom. Så du inte bara mosar på. Men det är ju ingen katastrof om du borrar lite i gummit heller egentligen (kommer ingen smuts in här om du sätter en plutt eller fett i hålet). Bara du inte får in spånor in i lagret.




Hittade en röd plutt som passade i hålet!
Det gråa täcklocket som är som en mutter, är till inspektion o justering av varvtalspulsgivaren. Den var nästan omöjlig att få tillbaka utan att förstöra gängorna. Sågade då 4 spår el. slitsar i kors rakt över gängorna så muttern kan svikta lite. Gick sedan jättelätt o få dit Very Happy
Ett av spåren syns på bilden.

_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.05 sekunder att ladda.