Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Mellanrum/glapp mellan motor och växellåda!?? Hjälp!
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2011
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-11-14 14:24:18    Rubrik: Svara med citat

Hm möjligen bättre men du kan ju se hur
klen axeln blir det är ju bara ca 25% kvar
av axelarean nu. Det krävs även ganska
fin tolerans för att det inte skall glappa.
Något man definitivt INTE kan få med kapskiva!

Men gör som du vill det kan ju hålla, själv
skulle jag gå på distans om du inte har råd
att låta någon verkstad fixa till det.

Lycka till.
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jockepocke
Aktiv


Registreringsdatum: 02 april 2009
Inlägg: 89

InläggPostat: 2009-11-14 14:32:59    Rubrik: Svara med citat

hawk skrev:
Hm möjligen bättre men du kan ju se hur
klen axeln blir det är ju bara ca 25% kvar
av axelarean nu. Det krävs även ganska
fin tolerans för att det inte skall glappa.
Något man definitivt INTE kan få med kapskiva!

Men gör som du vill det kan ju hålla, själv
skulle jag gå på distans om du inte har råd
att låta någon verkstad fixa till det.

Lycka till.



Sant! Och dessvärre så kan det ju i det här fallet skada att testa, det går inte att göra ogjort... Fast man riskerar ju inte att skada motorn eller växellådan internt antar jag?

Men å andra sidan borde det ju vara stiftet som går sönder, och inte axlarna som ligger utanpå det? Alltså, om stiftet inte håller kanske det går att byta ut eftersom axlarna har överlevt? Men samtidigt måste det ju hålla, det går inte att hålla på att byta ut det hela tiden.
_________________
Konvertering av volvo 440 till eldrift:
http://elbilsprojektet.blogspot.com/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jockepocke
Aktiv


Registreringsdatum: 02 april 2009
Inlägg: 89

InläggPostat: 2009-11-14 15:00:21    Rubrik: Svara med citat

Det här blir ju lite svårare, men kanske håller ännu bättre:
[url]http://1.bp.blogspot.com/_sUN7Sb5CGfc/Sv63Z-Lt4tI/AAAAAAAACYo/GtWO3TDnG0o/s1600-h/Skärmavbild+2009-11-14+kl.+14.56.33.PNG[/url]

Vinkelslip har ju som du säger inte värdlsbäst precision, men med en ram så att man kan placera skåran i mitten och sedan handfila till stiftet kanske det går?
_________________
Konvertering av volvo 440 till eldrift:
http://elbilsprojektet.blogspot.com/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
giuseppe916
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 juli 2007
Inlägg: 350
Ort: Shanghai

InläggPostat: 2009-11-14 15:23:05    Rubrik: Svara med citat

Varför inte kontakta byggaren som använt plywood distans som jag länkade till ovan och hör om dennes erfarenhet?
_________________
Pehr
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jockepocke
Aktiv


Registreringsdatum: 02 april 2009
Inlägg: 89

InläggPostat: 2009-11-14 15:49:42    Rubrik: Svara med citat

giuseppe916 skrev:
Varför inte kontakta byggaren som använt plywood distans som jag länkade till ovan och hör om dennes erfarenhet?


God idé, det höll jag på att glömma! Jag gör det nu!

Dock tror jag att den bästa lösningen för permanent användning är att antingen korta av axeln, tillverka en metalldistans eller fixa ny växellåda.
_________________
Konvertering av volvo 440 till eldrift:
http://elbilsprojektet.blogspot.com/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
giuseppe916
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 juli 2007
Inlägg: 350
Ort: Shanghai

InläggPostat: 2009-11-14 16:02:53    Rubrik: Svara med citat

[quote="jockepocke"]
giuseppe916 skrev:

Dock tror jag att den bästa lösningen för permanent användning är att antingen korta av axeln, tillverka en metalldistans eller fixa ny växellåda.

Absolut! Enklast är nog att byta låda om du har råd.
_________________
Pehr
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jockepocke
Aktiv


Registreringsdatum: 02 april 2009
Inlägg: 89

InläggPostat: 2009-11-14 16:12:04    Rubrik: Svara med citat

[quote="giuseppe916"]
jockepocke skrev:
giuseppe916 skrev:

Dock tror jag att den bästa lösningen för permanent användning är att antingen korta av axeln, tillverka en metalldistans eller fixa ny växellåda.

Absolut! Enklast är nog att byta låda om du har råd.


Nej, det kan jag inte hålla med om! Då måste jag dels ta bort växellådan igen och se till att den nya passar, vilket den säkert inte gör (med min tur). Däremot är det säkert den bästa lösningen! Om den passar blir det nog enklare.

Svårast tror jag kan bli att tillverka en metalldistans (om man inte låter ett företag fixa det). Enklast är nog trädistans, och efter det hemmagjord avkortning av axeln (då behöver jag bara montera bort motorn!).

Jag ska ringa carro och kolla om jag kan komma och titta på växellådan, först måste jag ta lite mått på bilen bara.
_________________
Konvertering av volvo 440 till eldrift:
http://elbilsprojektet.blogspot.com/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
giuseppe916
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 juli 2007
Inlägg: 350
Ort: Shanghai

InläggPostat: 2009-11-14 19:12:56    Rubrik: Svara med citat

jockepocke skrev:
Nej, det kan jag inte hålla med om! Då måste jag dels ta bort växellådan igen och se till att den nya passar, vilket den säkert inte gör (med min tur). Däremot är det säkert den bästa lösningen! Om den passar blir det nog enklare. Jag ska ringa carro och kolla om jag kan komma och titta på växellådan, först måste jag ta lite mått på bilen bara.


Jag förstår inte riktigt vad du menar. Du måste ju ändå ta ur lådan oavsett vad du gör. för du tänker väl inte göra dina modifieringar nere i motorrummet.

Enklast lär nog bli att använda orginal Clio Electrique låda.

Lådan på Electrique heter JB9 och är en variant av övriga JB lådor som sitter i bl a Clio och Volvo 400.

Ev kan du få problem med hastighetsmätaren som verkar ha olika lösningar?

Om du söker runt lite på nätet så visar det sig att det är relativt populärt att stoppa in Volvo 440 Turbo motor och låda i bl a Clio.
_________________
Pehr


Senast ändrad av giuseppe916 den 2009-11-14 23:10:41, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2009-11-14 20:25:28    Rubrik: Svara med citat

En vattenskuren distans i aluminium är nog det billigaste säkra alternativet. Vattenskärning är avsevärt billigare än fräsning, och den här adaptern behöver ju bara vara tvådimensionellt bearbetad. Om du själv kan ordna en .dxf- eller .dwg-fil med konturerna (eller känner nån annan som har ett CAD-program) så kostar det nog inte många tusenlappar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2011
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-11-14 23:02:45    Rubrik: Svara med citat

runt 1.000-lappen kostade en (när jag gjorde hos kompis)
15mm alu, men det räcker inte så klart - 2 för 1.600:- ca
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jockepocke
Aktiv


Registreringsdatum: 02 april 2009
Inlägg: 89

InläggPostat: 2009-11-15 19:29:13    Rubrik: Svara med citat

giuseppe916 skrev:
jockepocke skrev:
Nej, det kan jag inte hålla med om! Då måste jag dels ta bort växellådan igen och se till att den nya passar, vilket den säkert inte gör (med min tur). Däremot är det säkert den bästa lösningen! Om den passar blir det nog enklare. Jag ska ringa carro och kolla om jag kan komma och titta på växellådan, först måste jag ta lite mått på bilen bara.


Jag förstår inte riktigt vad du menar. Du måste ju ändå ta ur lådan oavsett vad du gör. för du tänker väl inte göra dina modifieringar nere i motorrummet.

Enklast lär nog bli att använda orginal Clio Electrique låda.

Lådan på Electrique heter JB9 och är en variant av övriga JB lådor som sitter i bl a Clio och Volvo 400.

Ev kan du få problem med hastighetsmätaren som verkar ha olika lösningar?

Om du söker runt lite på nätet så visar det sig att det är relativt populärt att stoppa in Volvo 440 Turbo motor och låda i bl a Clio.


Min växellåda har en märkning som börjar på "M". M47 tror jag att det är.

Jag gav upp idén om att själv korta av axeln, dels fick vinkelslipen inte rum, dels är slipskivan mycket bredare än jag trodde, och som ni säger lär det inte gå med tillräcklig precision.

Jag började däremot att sätta fast trädistanser. De är tillverkade av tre lager björkplywood (inte 100% på att det är björk, men det är mycket hårdare än gran), två ca 12 mm tjocka och en 16 mm i mitten, ihoplimmade naturligtvis, för att ge 40 mm totalt. Totalt 15 lager. Ytterst expoxylimmade jag 1 mm plåt efter förslag. Nu återstår att sätta fast resten av distansen och se hur det går. Hittills verkar det bra. Distansen är 100 mm bred och rektangulär.

Längst ner på växellådan kan jag inte ha någon distans eftersom den av någon anledning sluttar där, och bildar en vinkel. Dessutom har elmotorn inte bultfästen på undersidan. Jag har en metallram som satt fastskruvad där, och jag ska försöka modifiera den så att den får plats och sedan fästa mot elmotorn.
_________________
Konvertering av volvo 440 till eldrift:
http://elbilsprojektet.blogspot.com/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
giuseppe916
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 juli 2007
Inlägg: 350
Ort: Shanghai

InläggPostat: 2009-11-15 20:02:34    Rubrik: Svara med citat

jockepocke skrev:
Min växellåda har en märkning som börjar på "M".


Volvos namn på växellådor börjar på M.
I Volvo 400 serien sitter Renault-lådor, samma som i bl a Clio m fl.
Dvs samma grundlåda, olika namn.
(Detsamma gäller även S40/V40 Mk1)

Kolla in följande länk så kan du med hjälp av VIN-koden hitta vilka delar som sitter på din bil: http://www.volvoclub.org.uk/vin_400.shtml

Ok lycka till med plywooden. Fick du någon kontakt med killen som använt metoden på sin Honda?
_________________
Pehr
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2009-11-15 20:58:23    Rubrik: Svara med citat

Det var en faslig massa inlägg om något så trivialt som en växellåda...

Att byta växellåda är lite krångligt men när du havererat ingående lager, medbringare och elmotorns lager pga otillräcklig passning mellan motor/låda kommer du snart till insikten att du skulle ha köpt "rätt" saker, det kallas att lära sig. Det är något som jag inte ska hindra dig i eftersom jag anser kunskap som viktig.

Däremot tipsar jag om mina priser, växellåda till Clio Electrique kostar ca 1000kr, att jämföra med lagerbyte i elmotorn ca 450kr, medbringare ca 1500kr och ingående lager till växellådan ca 500kr samt en stor mängd tid för att demontera/montera.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2009-11-15 20:59:50    Rubrik: Svara med citat

Varför inte göra om den dumma original ryckutjämnaren? Det är en risk att köra med den. Härdningen i splinesen har gått ur när de gjutit aluminium runt densamma. Jag har själv sett en trasig sådan.
Den är 83 mm lång. säkert går det att korta den till 50 mm. Detta kan vara billigare och enklare (om det räcker). Eller tar axlar mot varandra redan innan du dragit ihop motor o låda?
Jag fick göra om min. Hålet i röret är för att jag skulle kunna svetsa innifrån.
Här en bild på min moddade koppling:





Såhär under konstruktion:







_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2009-11-15 21:08:04    Rubrik: Svara med citat

Ryckutjämnaren/medbringaren bör förstärkas, det var något som jag tog upp i ett tidigare inlägg.
Pertti´s lösning är mycket snygg och troligtvis väldigt stark.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jockepocke
Aktiv


Registreringsdatum: 02 april 2009
Inlägg: 89

InläggPostat: 2009-11-15 21:08:27    Rubrik: Svara med citat

giuseppe916 skrev:
jockepocke skrev:
Min växellåda har en märkning som börjar på "M".


Volvos namn på växellådor börjar på M.
I Volvo 400 serien sitter Renault-lådor, samma som i bl a Clio m fl.
Dvs samma grundlåda, olika namn.
(Detsamma gäller även S40/V40 Mk1)

Kolla in följande länk så kan du med hjälp av VIN-koden hitta vilka delar som sitter på din bil: http://www.volvoclub.org.uk/vin_400.shtml

Ok lycka till med plywooden. Fick du någon kontakt med killen som använt metoden på sin Honda?


Aha! Ja, då stämmer det nog, speciellt i och med att motorns bultmönster passar till växellådans (då bör det inte vara någon annan modell).

Jag har kontaktat honom, men inte fått något svar än. Jag ska avvakta och se, men det verkar också som om min distans är bredare än deras, och därför kanske ännu hållbarare. Plywooden är antagligen bara en tillfällig lösning, men om det nu visar sig fungera bra kan det hända att jag behåller den.

Dessutom hyser jag stort hopp om att metallfästet som sitter undertill kan ge högre hållbarhet på konstruktionen! (det är del nummer tre på bilden här: http://3.bp.blogspot.com/_sUN7Sb5CGfc/SwBfpHlsBkI/AAAAAAAACYw/iU0DEj-3bpY/s1600-h/Skärmavbild+2009-11-15+kl.+21.06.02.PNG
_________________
Konvertering av volvo 440 till eldrift:
http://elbilsprojektet.blogspot.com/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jockepocke
Aktiv


Registreringsdatum: 02 april 2009
Inlägg: 89

InläggPostat: 2009-11-15 21:12:32    Rubrik: Svara med citat

Julle skrev:
Det var en faslig massa inlägg om något så trivialt som en växellåda...

Att byta växellåda är lite krångligt men när du havererat ingående lager, medbringare och elmotorns lager pga otillräcklig passning mellan motor/låda kommer du snart till insikten att du skulle ha köpt "rätt" saker, det kallas att lära sig. Det är något som jag inte ska hindra dig i eftersom jag anser kunskap som viktig.

Däremot tipsar jag om mina priser, växellåda till Clio Electrique kostar ca 1000kr, att jämföra med lagerbyte i elmotorn ca 450kr, medbringare ca 1500kr och ingående lager till växellådan ca 500kr samt en stor mängd tid för att demontera/montera.


Om den passar känns det ju dumt att inte köpa den. problemet är ju inte att jag inte vill köpa rätt saker, utan att jag inte har pengar kvar (redan 10 000 över budget). Men 1000 kr ska nog gå att skrapa ihop...

Det enda jag har mekat tidigare är cykel, och där har alltid mina egna fusklagningar hållit utan problem (till och med bättre än original i en del fall).

Du råkar inte ha en ryckutjämnare också? Carro berättade dessutom för mig att fettet i kullagren kan ha härsknat! Bör jag byta ut det? (hur nu det går till)

Och ja, tyvärr slår axlarna ihop långt innan växellådan nuddar motorn.
_________________
Konvertering av volvo 440 till eldrift:
http://elbilsprojektet.blogspot.com/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
giuseppe916
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 juli 2007
Inlägg: 350
Ort: Shanghai

InläggPostat: 2009-11-15 21:37:10    Rubrik: Svara med citat

Pertti skrev:
Jag fick göra om min. Hålet i röret är för att jag skulle kunna svetsa innifrån.
Här en bild på min moddade koppling:





Såhär under konstruktion:








Snyggt Pertti!

Har du byggt den m h a av Clio lamellcentrum?

(Ursäkta lite O T)
_________________
Pehr


Senast ändrad av giuseppe916 den 2009-11-15 22:08:51, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
giuseppe916
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 juli 2007
Inlägg: 350
Ort: Shanghai

InläggPostat: 2009-11-15 21:38:46    Rubrik: Svara med citat

jockepocke skrev:
Om den passar känns det ju dumt att inte köpa den. problemet är ju inte att jag inte vill köpa rätt saker, utan att jag inte har pengar kvar (redan 10 000 över budget). Men 1000 kr ska nog gå att skrapa ihop...


Äntligen! Wink
_________________
Pehr


Senast ändrad av giuseppe916 den 2009-11-15 22:08:09, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jockepocke
Aktiv


Registreringsdatum: 02 april 2009
Inlägg: 89

InläggPostat: 2009-11-15 21:43:22    Rubrik: Svara med citat

giuseppe916 skrev:
Om den passar känns det ju dumt att inte köpa den. problemet är ju inte att jag inte vill köpa rätt saker, utan att jag inte har pengar kvar (redan 10 000 över budget). Men 1000 kr ska nog gå att skrapa ihop...


Äntligen! Wink[/quote]

Haha! galen Men tro mig, jag kallas inte mcgyver för intet! Very Happy
_________________
Konvertering av volvo 440 till eldrift:
http://elbilsprojektet.blogspot.com/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 3 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.