Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Mellanrum/glapp mellan motor och växellåda!?? Hjälp!
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Laban
Aktiv


Registreringsdatum: 27 juli 2006
Inlägg: 68

InläggPostat: 2009-11-13 16:24:18    Rubrik: Svara med citat

Jag tror att det moment som kommer från ryck och stötar när man kör på en sten eller liknande är mycket större än vad motorn åstadkommer. En eftergivlig träplatta kommer nog att deformeras.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
giuseppe916
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 juli 2007
Inlägg: 350
Ort: Shanghai

InläggPostat: 2009-11-13 16:30:53    Rubrik: Svara med citat

Lator skrev:
Jag tittade även på din beräkning på vridmomentskrafterna och undrar om det verkligen stämmer. Det är länge sen jag satt och beräknade dylika saker men mitt "bondförnuft" funkar fortfarande. Om vi sätter en halv meter lång stång på motoraxeln så ska jag med lätthet kunna hålla emot motorn vid max vridfmoment, hummm. Det känns som om jag kommer att få rejält ont någonstans, jag höll på att vrida av mig handen med en borrmaskin på 1 Kw.
Något som inte stämmer eller?



Bra liknelse. Förbandet skall som sagt var stå emot en betydande effekt.
Jag har själv gjort liknande erfarenhet av borrmaskiner.
Om man låser den från stillastående är det inte så jobbigt att hålla emot. Om man däremot skall stoppa den vid fullt varvtal dvs när man har full effekt blir det inte lika trevligt.

När man lossar muttrar med handverktyg som t ex ett spärrkraft är det som sagt var statiskt och inte dynamiskt.

Fast visst om man kan uppnå full precision kan det ev. funka med marinplywood och epoxy men det lär inte bli så billigt.

Lators idé är nog inte så dum. Kanske kan få ngn mekanisk verkstad att göra ett extra jobb vid sidan om mot lite fikabröd. Det blir onekligen billigast.

Som första åtgärd förordar jag dock att börja med att kolla orginal låda till Clio. Börja med att mät på Lars lösa enhet innan du gör något annat.

Om det ser ut att passa kan du gå vidare och åka till Julle med drivaxlarna och testa om de passar i bomförbandet in i diffhuset.
_________________
Pehr
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jockepocke
Aktiv


Registreringsdatum: 02 april 2009
Inlägg: 89

InläggPostat: 2009-11-13 19:16:02    Rubrik: Svara med citat

Lator skrev:
Eftersom du verkar ha en ritning på bultdelningen så är det en baggis för en mekanisk verkstad att tillverka en distans/adapterplatta i tex aluminium. Det som kostar mest är nog materialet. Jag skulle personligen aldrig chansa på att tex trä ska hålla för om det inte håller så framstår kostnaden för en adapterplatta som väldigt låg. Haveri=dyrt!

Jag tittade även på din beräkning på vridmomentskrafterna och undrar om det verkligen stämmer. Det är länge sen jag satt och beräknade dylika saker men mitt "bondförnuft" funkar fortfarande. Om vi sätter en halv meter lång stång på motoraxeln så ska jag med lätthet kunna hålla emot motorn vid max vridfmoment, hummm. Det känns som om jag kommer att få rejält ont någonstans, jag höll på att vrida av mig handen med en borrmaskin på 1 Kw.
Något som inte stämmer eller?


Jag ska kolla på verkstäder i helgen, men jag tror att ni underskattar träets hållbarhet. Många äldre flygplan mm var byggda i trä till stor del, och jag tror att bultfästena som ju alltså fortfarande passar i varanda kommer se till att de hamnar rätt...? Med rätt behandling står trä emot ganska mycket.

Jag är ganska säker på att vridmomenten är korrekt beräknade, men jag är dock osäker på om max vridmoment verkligen ligger runt 160 Nm (dvs dubbla nominella) eller högre eller lägre... OM 160 Nm stämmer är det rätt.

Att hålla emot en borrmaskin ger ju mycket mindre hävstång och ger dig mindre vridmoment. Dessutom betyder inte en låg effekt nödvändigtvis lågt vridmoment. 160 Nm stillastående ger ju ingen effekt, utan det beror på varvtalet också! En människa kan ju knappast prestera mer än 10 RPM vid 160 Nm. Arbete = kraft x väg = J = N*m Effekt = arbete/tid = J/s (1 watt = 1 J/s). Vridmoment = kraft * hävarm = N*m = Nm (obs Nm vrid ≠ J)
_________________
Konvertering av volvo 440 till eldrift:
http://elbilsprojektet.blogspot.com/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jockepocke
Aktiv


Registreringsdatum: 02 april 2009
Inlägg: 89

InläggPostat: 2009-11-13 20:38:05    Rubrik: Svara med citat

Ritningen ligger uppe i filarkivet (jag fick den från ABB) och heter "Renault clio sepex motor GN 21.pdf" Hoppas den är till hjälp för någon annan nån dag.

Jag vill inte säga att trä är den bästa lösningen; naturligtvis lär rätt växellåda vara optimalt, men jag hoppas att det kan funka tills jag har råd med en växellåda eller maskinfräst aluminiumdistans... (40 000 är inte småpotatis för en fattig student som mig, jag ligger back ett par tusen redan).

Angående att stoppa en redan snurrande motor handlar det inte om vridmoment utan om energi. Kraft gånger tid är ju impuls, och det som betyder något är ju alltså den impuls din hand måste ta emot när du försöker stoppa den under en given tid. Ju kortare tidsenhet, desto större impuls. Impuls är även lika med rörelsemängden (inte rörelseenergin) massan gånger hastighet. Rörelseenergin ska dock omsättas i värme i din kropp när du försöker stoppa motorn (eller deformationenergi när du bryter handen...).

Det jag vill säga är: Borde inte tidsenheten för impulsen när det gäller elmotorn programmeras till att vara ganska lång, dvs inte noll till fullt vrid på en sekund?
_________________
Konvertering av volvo 440 till eldrift:
http://elbilsprojektet.blogspot.com/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1238
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-11-13 20:55:38    Rubrik: Svara med citat

Nu vet jag ju inte hur en 440 låda ser ut eller hur långa splines det är.
Men är det inte möjligt att helt sonika kapa ingående axel på växellådan, det finns väl utstick till stödlager osv. som i ditt fall är en smula onödigt.


EDIT: du menar väl inte att en ev. distans skulle kosta 40000:-sek
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jockepocke
Aktiv


Registreringsdatum: 02 april 2009
Inlägg: 89

InläggPostat: 2009-11-13 21:00:27    Rubrik: Svara med citat

mrMagoo skrev:
Nu vet jag ju inte hur en 440 låda ser ut eller hur långa splines det är.
Men är det inte möjligt att helt sonika kapa ingående axel på växellådan, det finns väl utstick till stödlager osv. som i ditt fall är en smula onödigt.


Jo exakt, det var en av mina första ideér, och troligtvis en av de bästa. Den sticker som du säger ut tillräckligt mycket extra, problemet är att det inte finns några splines längre in än vad som nu används. Kapar jag den kommer jag inte ha några splines längre... (annars hade jag nog gjort det på en gång!)

Går det att fixa nya splines med nån sorts fräsmaskin?
_________________
Konvertering av volvo 440 till eldrift:
http://elbilsprojektet.blogspot.com/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
giuseppe916
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 juli 2007
Inlägg: 350
Ort: Shanghai

InläggPostat: 2009-11-13 21:10:30    Rubrik: Svara med citat

jockepocke skrev:
Angående att stoppa en redan snurrande motor handlar det inte om vridmoment utan om energi.


Det är som sagt var betydande energimängder och vi pratar trots allt om flera KWs effekt.

Visst kan trä vara starkt använt på rätt sätt. Marcos använde en monocoque i plywood. Jag har en halv flygplans propeller ombyggd till lampa i vardagsrummet och den är gjord i lamell-limmad mahogny. Navet och infästningen mot motoraxeln är dock i stål.

Om du kan få köpa loss en växellåda för rimliga pengar prova åtminstonde det först.

Oavsett vilket så lycka till.
_________________
Pehr
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1238
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-11-13 21:25:35    Rubrik: Svara med citat

Synd

Är axeln "fulltjocklek" innanför splinsen, axeln kan ju ibland minska i diam. innanför.

Sänkgnist säger jag spontant för att förlänga dina splines, annars drar man väl splines.
Men då måste du plocka isär växellådan, kan nog vara lite svårt att få upp en växellåda i en sänkgnist.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
giuseppe916
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 juli 2007
Inlägg: 350
Ort: Shanghai

InläggPostat: 2009-11-13 21:40:53    Rubrik: Svara med citat

Hej igen!

Du skulle iofs kunna använda dig av en anna koppling utan bommar (splines). Används ju normalt sätt på motoraxlen vid konverteringar. Dessa motorer har ju oftast inte bommar.




Bild tagen från Automeks Polo konvertering.
http://www.automek.com/elbil.php?page=3

En sådan komplett koppling är nog inte så billig men du skulle ev. kunna hitta någon annan lösning och krympa på på axeln. Lamellcentrum fån en annan bil med klenare axel som avhärdas och sedan Borras ur.

Fast utan tillgång till riktig verkstad kan det bli problematiskt att fixa. Då kanske plywoodalternativet är enklare trots allt?

Har du fått ngt pris på en växellåda?
_________________
Pehr
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1209
Ort: Frösön

InläggPostat: 2009-11-13 21:48:35    Rubrik: Svara med citat

40000 är väl vad som har lagts i projektet totalt hittills.

Citat:
Angående att stoppa en redan snurrande motor handlar det inte om vridmoment utan om energi. Kraft gånger tid är ju impuls, och det som betyder något är ju alltså den impuls din hand måste ta emot när du försöker stoppa den under en given tid. Ju kortare tidsenhet, desto större impuls. Impuls är även lika med rörelsemängden (inte rörelseenergin) massan gånger hastighet. Rörelseenergin ska dock omsättas i värme i din kropp när du försöker stoppa motorn (eller deformationenergi när du bryter handen...).


Detta innebär väl då att dina träbitar måste kunna hantera en hel del energi och inte bara vridmoment. Jag innbillar mig att det blir ganska många krafter och impulser och energier och, och, och som ska tas om hand (inte min redan brutna).

Jag minns ett exempel.

En kompis köpte en fackverkskran för en spottstyver. Enda problemet var att den saknade ena hjulet. Äsch tyckte han och lyckades skruva fast en fälg med däck med hjälp av lite distanser och en hel del vilja. Funkade perfekt, i ca 30m. Väl ute på den stora huvudleden när han var tvungen att svänga så vek sig hela skiten. Kranen var återigen en-hjulig och nu stod den ute på vägen. TUT TUT TUT, var det enda han hörde. Det slutade med en mycket dyr bärgning av lokale bilbärgaren.

Detta lärde mig en del om hur väsentligt det är med stabila förband mellan saker som måste hålla. Jag tror inte att en trädistans skulle ha klarat kranen heller. Definitivt så skulle inte dina ursprungliga rördistanser ha en chans att överleva...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
giuseppe916
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 juli 2007
Inlägg: 350
Ort: Shanghai

InläggPostat: 2009-11-13 22:00:43    Rubrik: Svara med citat

Jag kunde inte låta bli att söka på nätet.

adapter plate plywood spacer transmission

Din idé tycks funka. Om du har utrustning att tillverka en sådan med hög precision så varför inte.

Jag är dock fortfarande skeptisk och skulle inte göra det själv

http://delsolectric.wordpress.com/
_________________
Pehr
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jockepocke
Aktiv


Registreringsdatum: 02 april 2009
Inlägg: 89

InläggPostat: 2009-11-14 00:42:57    Rubrik: Svara med citat

giuseppe916 skrev:
Hej igen!

Du skulle iofs kunna använda dig av en anna koppling utan bommar (splines). Används ju normalt sätt på motoraxlen vid konverteringar. Dessa motorer har ju oftast inte bommar.




Bild tagen från Automeks Polo konvertering.
http://www.automek.com/elbil.php?page=3

En sådan komplett koppling är nog inte så billig men du skulle ev. kunna hitta någon annan lösning och krympa på på axeln. Lamellcentrum fån en annan bil med klenare axel som avhärdas och sedan Borras ur.

Fast utan tillgång till riktig verkstad kan det bli problematiskt att fixa. Då kanske plywoodalternativet är enklare trots allt?

Har du fått ngt pris på en växellåda?


Jag hörde med en vän till mig, och lyckades få låna hans vinkelslip... Tror ni det går att såga av axeln från växellådan med den? Sedan kapa 40 mm från växellådans axel, såga ur en bred skåra i axeln som är kvar, och såga bort kanterna på biten med så att ett stift återstår och föra in i skåran? Som en spårmejsel i spåren på en spårskruv, fast djupare, och sedan fästa runt med någon sorts kraftigare slangklämma? Går det att ordna med tillräcklig precision med en vinkelslip? Då blir jag lycklig! Smile
_________________
Konvertering av volvo 440 till eldrift:
http://elbilsprojektet.blogspot.com/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1238
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-11-14 11:33:19    Rubrik: Svara med citat

Ledsen att vara den som släpper den negativa "bomben" men, nej tyvärr.

Trädistans skulle säkert fungera (En stund) förutsatt att du kan uppnå fullt åtdragningsmoment på bultarna men det tror jag inte att du gör innan träet sjunker ihop och eller flänsarna runt bulthålen ger efter och sjunker in i träet.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jockepocke
Aktiv


Registreringsdatum: 02 april 2009
Inlägg: 89

InläggPostat: 2009-11-14 12:56:04    Rubrik: Svara med citat

mrMagoo skrev:
Ledsen att vara den som släpper den negativa "bomben" men, nej tyvärr.

Trädistans skulle säkert fungera (En stund) förutsatt att du kan uppnå fullt åtdragningsmoment på bultarna men det tror jag inte att du gör innan träet sjunker ihop och eller flänsarna runt bulthålen ger efter och sjunker in i träet.


Men som permanent lösning att korta av växellådans axel måste väl fungera? Jag vet att det finns en rejäl extra bit att ta av, säkert 80 mm extra! Bara man lyckas få axeln helt centrerad med sig själv.
_________________
Konvertering av volvo 440 till eldrift:
http://elbilsprojektet.blogspot.com/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-11-14 13:16:52    Rubrik: Svara med citat

När ni säger det, så:
En motorrenoveringsverkstad borde både kunna kapa axeln snyggt och fixa nya splines på stumpen. Eller fixa vilket förband du vill valfri koppling.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jockepocke
Aktiv


Registreringsdatum: 02 april 2009
Inlägg: 89

InläggPostat: 2009-11-14 13:17:27    Rubrik: Svara med citat

Jag gjorde snabbt en ritning på en idé till avkortning av axeln:
[/url]http://4.bp.blogspot.com/_sUN7Sb5CGfc/Sv6fLmeZsTI/AAAAAAAACYY/21BvycDrojU/s1600-h/Skärmavbild+2009-11-14+kl.+13.07.52.PNG[url]
EDIT: Länken funkar inte av någon anledning...
http://4.bp.blogspot.com/_sUN7Sb5CGfc/Sv6fLmeZsTI/AAAAAAAACYY/21BvycDrojU/s1600-h/Skärmavbild+2009-11-14+kl.+13.07.52.PNG[/url]

utförlig beskrivning finns på bloggen:
http://elbilsprojektet.blogspot.com/2009/11/avkortning-av-vaxelladans-axel.html

Citat:
Jag har en idé om att kunna korta av växellådans axel för att motorn och växellådans bultmönster ska kunna passa i varandra utan mellanrum. Axeln kapas först, sedan sågas (40 - (första kapningens bredd))mm bort från axeln för att den ska bli kortare. Sedan sågas ett stycke av varje sida bort axeln så att en delvis platt bit återstår på båda. Från biten som kapades av sågar man sedan bort två bitar som motsvarar det som sågades bort från axeln, men dubbelt så lång. Ett järnrör med mycket mycket exakt samma innerdiameter som axels ytterdiameter sågas till, värms så att den expanderar och förs på axeln, varpå den svalnar och sitter mycket hårt och dels håller ihop skarven, dels centrerar axlarna.

_________________
Konvertering av volvo 440 till eldrift:
http://elbilsprojektet.blogspot.com/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2011
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-11-14 13:25:44    Rubrik: Svara med citat

NEJ gör inte så det kommer inte att hålla.
Det kommer ofelbart att släppa/slitas sönder.

Då är det bättre att använda en distans.
Prova med tjock björkplywood om du
har bestämt dig för trä eller någon lämplig
plastskiva och förstärk gärna med ditlimmad
2mm plåt på båda sidor så blir det inga
problem med att det trycks ihop ojämnt.
Det borde gå att sticksåga med ett bra
metallsågblad om det inte blir för tjockt.
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jockepocke
Aktiv


Registreringsdatum: 02 april 2009
Inlägg: 89

InläggPostat: 2009-11-14 13:38:16    Rubrik: Svara med citat

hawk skrev:
NEJ gör inte så det kommer inte att hålla.
Det kommer ofelbart att släppa/slitas sönder.

Då är det bättre att använda en distans.
Prova med tjock björkplywood om du
har bestämt dig för trä eller någon lämplig
plastskiva och förstärk gärna med ditlimmad
2mm plåt på båda sidor så blir det inga
problem med att det trycks ihop ojämnt.
Det borde gå att sticksåga med ett bra
metallsågblad om det inte blir för tjockt.


Tror du? I vilken del? I mitt huvud känns det som om det borde hålla minst lika bra som splines till ryckutjämnaren, åtminstone om man kan fixa en bra passform på röret.

Jag har fått tag i lite spillbitar plywood från den lokala byggfirman gratis (som räcker). Plåt har jag redan hemma, dock bara 1 mm. Tror du att det går att använda 2*1 mm? Sticksåga behövs inte eftersom jag designade en väldigt fyrkantig distans (just för att slippa krångla med massa sticksågande). Jag har redan alla plywoodbitarna färdigsågade, men tänkte kanske vänta på någon bättre lösning.
_________________
Konvertering av volvo 440 till eldrift:
http://elbilsprojektet.blogspot.com/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2011
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-11-14 14:06:46    Rubrik: Svara med citat

Citat:
spillbitar plywood från den lokala byggfirman

Vet inte vad det är för typ av plywood du menar,
men om det är vanlig 12mm granply som används för
väggar så är den alldeles för mjuk, då är det nog
bättre med massiv ek. Björkply finns i tjocklek upp
till 30mm.

Tycker det är synd att chansa när risken finns att du
sabbar både motor och v-låda.

Angående skarven du föreslog kan du nog se att krafterna
kommer att pressa ut bitarna mot röret. i en splinesskarv
är kraften cirkulärt runt axeln.
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jockepocke
Aktiv


Registreringsdatum: 02 april 2009
Inlägg: 89

InläggPostat: 2009-11-14 14:17:03    Rubrik: Svara med citat

hawk skrev:
Citat:
spillbitar plywood från den lokala byggfirman

Vet inte vad det är för typ av plywood du menar,
men om det är vanlig 12mm granply som används för
väggar så är den alldeles för mjuk, då är det nog
bättre med massiv ek. Björkply finns i tjocklek upp
till 30mm.

Tycker det är synd att chansa när risken finns att du
sabbar både motor och v-låda.

Angående skarven du föreslog kan du nog se att krafterna
kommer att pressa ut bitarna mot röret. i en splinesskarv
är kraften cirkulärt runt axeln.



Jo, det insåg jag, men borde inte ett 2-3 mm rör hålla för de krafterna?

Annars har jag en alternativ kontruktion med ett platt stift och ett utanpåliggande rör istället:
http://4.bp.blogspot.com/_sUN7Sb5CGfc/Sv6tjhz5a9I/AAAAAAAACYg/JRAEiIvI7k4/s1600-h/Skärmavbild+2009-11-14+kl.+14.14.43.PNG

Den konstruktionen borde hålla bättre. Naturligtvis ska det inte vara mellanrum mellan axlarna, det var bara för tydlighetens skull!
_________________
Konvertering av volvo 440 till eldrift:
http://elbilsprojektet.blogspot.com/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 2 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.