Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Sepex controller
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-11-25 11:05:59    Rubrik: Svara med citat

Jag måste börja med att få tid till det med... Mitt stora problem just nu.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Fjorden
intresserad


Registreringsdatum: 08 november 2009
Inlägg: 14
Ort: Finland

InläggPostat: 2009-11-25 13:33:38    Rubrik: Svara med citat

Har nu bombaderat både Leroy Somer och Citroen i Finland. Om ingendera skördar resultat får jag vel föra motorn till en motorlindnings verkstad så ska dom vel luska ut den behövliga infon. ( Nej, klarar inte av det själv..)
-Niklas
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Fjorden
intresserad


Registreringsdatum: 08 november 2009
Inlägg: 14
Ort: Finland

InläggPostat: 2009-12-01 09:49:49    Rubrik: Svara med citat

Hej på er,

Om jag skulle använda mig av en vanlig 156V controller. Sen köra fältet med t ex två hastigheter. Fullt fält 100- 120V i stads körning. Sen när man kommer till hastighet över 50km/ h Kastar man om till 40-50 V. Högväxel. Skulle det månne fungera? Borde vara ganska enkelt både att bygga och använda.
Mycket tacksam för kritik!

-Niklas
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jockepocke
Aktiv


Registreringsdatum: 02 april 2009
Inlägg: 89

InläggPostat: 2009-12-01 10:49:35    Rubrik: Svara med citat

Kan fungera, men frågan är om det fungerar bra. Det är ju framförallt hastigheten som bestämmer om du vill ha högt eller lågt fält. Kör du för lågt fält vid låga varv tror jag att rotorn måste få mycket höga strömmar för att kunna ge något vrid, medan det krävs ett försvagat fält när du ska upp i varv.

Hade varit intressant att se! Hur ska du sköta regenerering då?
_________________
Konvertering av volvo 440 till eldrift:
http://elbilsprojektet.blogspot.com/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Fjorden
intresserad


Registreringsdatum: 08 november 2009
Inlägg: 14
Ort: Finland

InläggPostat: 2009-12-01 11:39:59    Rubrik: Svara med citat

Man kan ju ha flera alternativ än två. Med en skild brytare. Sen måste man förstås komma ihåg att byta efter behov. Lite som att köra manualväxlat.
Regenereringen borde fungera om man har en controller med regen för en serielindad motor??

Hur har Jocke din Elektrosistem controller fungerat? Jag har haft lite problem att få svar av dem. Fast jag nu har fått alla data dom torde behöva.

Kan nogon förklara åt mig hur det kommer sig att Kellys sepex controller. Alltså två- controller system. Vet hur den ska justera fältet fast den inte behöv rpm upgifter om motorn?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jockepocke
Aktiv


Registreringsdatum: 02 april 2009
Inlägg: 89

InläggPostat: 2009-12-01 11:46:14    Rubrik: Svara med citat

Jag har inte hunnit testa controllern ännu, men den får input from hall-sensorn om varvtalet, och kan reglera fältet därefter.

Annars tror jag att (det gäller nog även kellyn) fältet regleras utefter rotorns ström, inte varvtal.
_________________
Konvertering av volvo 440 till eldrift:
http://elbilsprojektet.blogspot.com/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-12-01 14:02:06    Rubrik: Svara med citat

Fjorden skrev:
Regenereringen borde fungera om man har en controller med regen för en serielindad motor??


Finns i princip inga såna eftersom regen på seriemagetiserade motorer är svåra att använda för regen. De flesta (snudd på alla) controllers för borstmotorer som kan köra regen gör det med antingen SepEx eller PM.

Edit: Glömde slutpoängen; eftersom seriemagnetiserade motorer är VÄLDIGT annorlunda så är jag inte säker på att en sån kommer bete sig vettigt ihop med en halv SepEx. Du har nog mycket större odds att få till det bra med en PM-controller.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Fjorden
intresserad


Registreringsdatum: 08 november 2009
Inlägg: 14
Ort: Finland

InläggPostat: 2009-12-01 14:08:30    Rubrik: Svara med citat

Vad tror qer annars om iden. Skulle det kunna fungera med isåfall då en pm controller? Vad skulle minimi spänningen till fältet borda vara eller kan man prova sig fram. Risken med att prova är vel att man bränner upp kollektorn.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-12-01 15:22:12    Rubrik: Svara med citat

Det finns beskrivet i en tråd här på forumet redan.
Och det finns även där en länk till en tråd på EF.

http://www.elbil.forum24.se/elbil-about1840.html
http://www.elbil.forum24.se/elbil-about955.html
http://www.elbil.forum24.se/elbil-about1277.html

En stark rekommendatio är att registrera dig på det franska forumet.
Där kan man ladda ned det mesta om dessa bilar.

http://vehiculeselectriques.free.fr/Forum/

Den stora risken med återmatning om du kör med en flerstegad fast fältspänning är att du kommer att smacka på lite för hög spänning.
Ponera att du har halverat fältet för att komma upp i hastighet. När du då skall regenerera måste man lägga på lagom mycket fält för att få rätt spänning ut ur motorn beroende på hastigheten. Trycker man på fullt fält kan man lätt få ut 2-3 ggr pack spänning ur motorn under en tid. Då lever nog inte kontrollern efter det och det kan bli ganska svart i motorn också.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Fjorden
intresserad


Registreringsdatum: 08 november 2009
Inlägg: 14
Ort: Finland

InläggPostat: 2009-12-02 18:51:51    Rubrik: Svara med citat

Tycks nu igen vara möjligt att få levererat controller från Electrosistem. Tydligen lite till och från med humöret där Very Happy

Jocke, rpm chippet du har i din Phoenix. Vad är den till, finns det inte en rpm ingång i controllern redan?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-12-02 19:17:28    Rubrik: Svara med citat

Hej !

Menar du att dom kan leverera en 162v kontroller till din leroy?

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Fjorden
intresserad


Registreringsdatum: 08 november 2009
Inlägg: 14
Ort: Finland

InläggPostat: 2009-12-02 19:30:32    Rubrik: Svara med citat

Nej, 156V får jag inte. Controllern är testad till 120V. Provar först på det sedan kanske man kan försiktigt höja på spänningen...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-12-02 20:01:07    Rubrik: Svara med citat

Fjorden skrev:
Nej, 156V får jag inte. Controllern är testad till 120V. Provar först på det sedan kanske man kan försiktigt höja på spänningen...


Dålig ide om du inte är beredd att köpa två och offra en controller. Du kommer märka när du passerar gränsen för vad controllern tål när den brinner upp, det finns ingen annan förvarning.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jockepocke
Aktiv


Registreringsdatum: 02 april 2009
Inlägg: 89

InläggPostat: 2009-12-02 23:17:47    Rubrik: Svara med citat

Fjorden skrev:
Tycks nu igen vara möjligt att få levererat controller från Electrosistem. Tydligen lite till och från med humöret där Very Happy

Jocke, rpm chippet du har i din Phoenix. Vad är den till, finns det inte en rpm ingång i controllern redan?


Nej, finns ingen RPM-ingång (förrän nu alltså). Jag ska se om jag kan rita ett kopplingsschema av chippet om du vill bygga ett eget! Kan ju bli problem med programmeringen dock...

Är det samma värden för leroy motorn?
_________________
Konvertering av volvo 440 till eldrift:
http://elbilsprojektet.blogspot.com/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-12-03 00:03:17    Rubrik: Svara med citat

qer:
Du vet ju vad som sätter gränserna i kontrollern vad gäller spännignen eller hur. Det är väl oftast Mosarna och kondingarna.
Är det något mer ?

Jockepocke:
Kan du kolla vad som finns i Elektrosistems kontroller. Vilka kondingar sitter i banken under kortet. Jag kan inte se det på bilderna. Kan du även se vilka MOSar som används och hur många.

Som jag fattar är Elektrosistems kontroller gjord för truck dvs blysyra batteri Den klarar upp till 144v vid nyladdat packe. Över det tror jag att den helt enkelt via programvaran inte kommer att starta. Men det kanske går att antingen hacka mjukvaran eller få Elektrosistem att göra en ny mjukvara med ställbart värde för cut off på startspänningen.
Så du kommer att kunna köra på 144v men då måste du helt enkelt få bort surfacechargen innan kopplar in hackaren. DVS komma ned från 162,8 som man har vid full laddning på 11 st bly 12v (14,8 full) ned till 144v.

Men det verkar ju vara en ganska enkel kontroller att döma från bilderna.
Men 64 MOS:ar uj uj uj.
:edit: Såg att 12st nog är till fältet och resten 52 till armaturen.
Jockepocke kan du kolla lite också hur strömmätningen på armaturen går till, på fältet verkar det ju vara en enkel shunt (den böjda grova nakna ledaren vid fältpolen).
:edit:


Fjorden Du kanske helt enkelt hellre skall köpa en Clio kontroller av Lem.
Den går ju i alla fall upp till 160v, den kommer dock inte att återmata högre än 148v men det kanske kvittar.

Eller skit i återmatningen.
Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-12-03 07:53:03    Rubrik: Svara med citat

pm_dawn skrev:
Du vet ju vad som sätter gränserna i kontrollern vad gäller spännignen eller hur. Det är väl oftast Mosarna och kondingarna.
Är det något mer ?


Nja, det är ungefär det, ja. Nästa sak är väl kylning, gränsvärdena för transistorer påverkas rätt mycket av värme så om controllern inte får tillräckligt med kyla och elektroniken/mjukvaran inte tar hänsyn till det så kan kislet bryta ihop pga det.

Fast jag tror inte det är så många som missat den saken, även analoga åbäken brukar ha en tempsensor som justerar ner maxströmmen. Däremot är det förstås inte bra för kondingarna att jobba vid höga temperaturer, livslängden tar stryk.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jockepocke
Aktiv


Registreringsdatum: 02 april 2009
Inlägg: 89

InläggPostat: 2009-12-03 21:21:28    Rubrik: Svara med citat

Elektrosistems kondingar är 200 v.
_________________
Konvertering av volvo 440 till eldrift:
http://elbilsprojektet.blogspot.com/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-12-03 21:32:20    Rubrik: Svara med citat

Det är förmodligen ok för kanske tom 160 Volt eller lite till, men man vill förmodligen inte pressa dem för mycket. Det största problemet för kondingarna är dessutom inte spänningen och kapacitansen utan ripplet. Man vill ha BRA kondingar med lågt inre motstånd, annars blir de varma. Billiga kondingar kan utan problem bli överhettade och torka ut och sen blåser trissorna därnäst pga att ripplet blir tokhögt när kondingarna är borta.

Alltid lika spännande med kraftelektronik. Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2009-12-07 23:43:17    Rubrik: Svara med citat

Clions Controller återmatar 200 A i trimmat skick! Wink
Till överst på sidan
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-12-08 00:34:28    Rubrik: Svara med citat

Jo man borde ha en såndär Batman harpun på Clion så att man kan skjuta fast sig i någon lastbil och ligga och återmata för att få lite längre räckvidd. Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.