Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Sepex controller
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Fjorden
intresserad


Registreringsdatum: 08 november 2009
Inlägg: 14
Ort: Finland

InläggPostat: 2009-11-11 16:57:03    Rubrik: Sepex controller Svara med citat

Har nogon erfarenheter av sepex controllers?
Jag har fått tag i en Leroy Somer motor från en Cittra. Har bara inte hittat en controller som går till 156v. Hade tänkt pruta på spänningen och effekten och köpa en 120 voltare från Kelly. Dom är den enda firman som jag hittat som som överhuvudtaget har en sepex över 100v. Men nu när jag läst era inlägg gällande just Kellys controllers tycks det ju inte vara så bra ide. Är dom faktist så dåliga som endel påstår??

Hur mycket förlorar jag månne i effekt om man går ner till 120v?
Är det en helt idiotisk ide?

Håller på med min första kovertering, är tacksam för alla goda råd Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
giuseppe916
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 juli 2007
Inlägg: 350
Ort: Shanghai

InläggPostat: 2009-11-11 20:55:21    Rubrik: Svara med citat

http://elbil.forum24.se/elbil-post-13090.html&highlight=#13090
_________________
Pehr
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-11-12 08:02:58    Rubrik: Svara med citat

Hej !

Det har diskuterats litegrann angående Leroy-Somer motorn här på forat.
Det finns en speciell tråd ang nån som ville göra samma sak som dig.

Jag kan väl säga direkt att det just för tillfället är väldigt tunnt med hackare till Sepex som klarar över 120v, Du skulle kunna skanna den amerikanska marknaden efter begagnade GM hackare till deras Van.

Om du kollar på evalbum så kan du söka där efter typ av motor.
Då kan man få upp ett gäng Vans från GM som kör med Sepex.
Men det finns inget nytt som har det du vill ha.

Du kan inte få tag på en orginal hackare till Cittran då ?
Jag vet inte hur svåra dom är att modifiera/interfacea. Men det borde faktiskt vara enklare än att bygga en egen eller försöka att modda en för en annan motormodell.

Qer här på forumet har ju varit med och tagit fram en seriekontroller som ligger i Highend klassen, det har varit lite snack om att dom skulle plocka fram en Sepex variant också iom att intresset på den amerikanska marknaden växer för Sepex.

Annars får du väl bygga ihop en själv. Jag tror faktiskt inte att det är helt omöjligt. (Nu kommer Qer att skriva lite om hur pass mycket effort det egentligen krävs, och det skall du definitivt lyssna på iom att han vet Smile )

Men som sagt kolla här:
http://www.evalbum.com/mtrtp/SEPX

Sedan har jag hört att Leroy-Somer motorerna äter Kol och kanske inte är lika stabila som endel andra Sepex motorer. Men det är bara vad jag har hört, jag har inga egna erfarenheter om det.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-11-12 11:07:27    Rubrik: Svara med citat

pm_dawn skrev:
Annars får du väl bygga ihop en själv. Jag tror faktiskt inte att det är helt omöjligt. (Nu kommer Qer att skriva lite om hur pass mycket effort det egentligen krävs, och det skall du definitivt lyssna på iom att han vet Smile )


Det finns en mellanväg med. Tydligen ska det gå att köra SepExar med fast fältspänning och då kan man driva motorn med en controller (hackare) för seriemagnetiserade motorer och mata fältet via en serieresistans eller fast DC/DC. Överkurs är förstås att bygga ihop nåt som sitter mellan gaspedal och controller och reglerar fältspänningen själv men styr rotorströmmen via den stora controllern.

Fältspänningen kräver bara ca 1/10 av huvudströmmen så det blir förstås MYCKET enklare att knåpa ihop en egen sån än att försöka bygga en komplett SepEx-controller. Bäst är förstås en riktig SepEx-controller, men det är, som sagt, brist på såna...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Fjorden
intresserad


Registreringsdatum: 08 november 2009
Inlägg: 14
Ort: Finland

InläggPostat: 2009-11-12 14:56:58    Rubrik: Svara med citat

Tack för råden. Tyvärr är jag nog inget underbarn på elektronik så i mitt fall blir det nog ingen hembyggd controller.
Fältet går ju på bara 120V. Kelly har ju också ett system med en egen controller till feltet och en stor till ankaret. Då skulle man ju nå 156V. Men det blir ju aningen dyrare med dubbla controllers. Dessutom skulle jag inte gärna ha så mycket "onödig" elektronik. Kanske dumt tankesätt...

Mailade till Italienska firman tidigare idag, få se vad dom svarar.

Det finns också en Canadensisk firma som jag frågat. Dom kunde tänka sig tillverka. Nackdelen är att den första skulle kosta 1700$ följande skulle bara gå på tusenlappen.

Nu går jag upp och spika tak så länge det är ljust!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Fjorden
intresserad


Registreringsdatum: 08 november 2009
Inlägg: 14
Ort: Finland

InläggPostat: 2009-11-20 18:53:34    Rubrik: Svara med citat

Idag kom det svar från den Italienska firman Elektrosistem. Men dom vill ha mera uppgifter om motorn. Dom enda specifikationer jag hittat är ju det som står på typ skylten på motorn alltså:
Type- SA18
UIS- 15 kw
Inducteur 120v 9,5 A
Induit 162v 110A
Reg 1650 rpm

Och märket är alltså Leroy Somer. Nogon som har mera exakta detaljert och spex om min beklagligt sällsynta motor...

-Niklas
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jockepocke
Aktiv


Registreringsdatum: 02 april 2009
Inlägg: 89

InläggPostat: 2009-11-20 20:11:18    Rubrik: Svara med citat

Tänkte bara inflika att min controller kom i onsdags från just elektrosistem, dock efter en del förseningar.

se bloggen: http://elbilsprojektet.blogspot.com/
eller tråden: http://elbil.forum24.se/elbil-about1944-20.html

Jag ska testa den nästa vecka när jag har monterat den nya växellådan.

Har du varit i kontakt med Leroy-somer? Det var så jag fick fakta om motorn (förutom av julle då såklart).

Tél. : (+46) 8 554 241 00
sweden@leroy-somer.com
_________________
Konvertering av volvo 440 till eldrift:
http://elbilsprojektet.blogspot.com/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-11-21 10:55:52    Rubrik: Svara med citat

Tja börja med att kolla på det franska forumet där kan det nog finnas manualer osv till citroen och peugeot.

/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Fjorden
intresserad


Registreringsdatum: 08 november 2009
Inlägg: 14
Ort: Finland

InläggPostat: 2009-11-23 14:49:53    Rubrik: Svara med citat

Mailade till svenska Leroy somer idag. Hoppas dom vill hjälpa till. Annars börjar jag allvarligt talat ångra att jag skaffade den här motorn. Men inte visste jag då att det skulle vara så här sällsynta greijer...

På det Franska forumet vet dom säkert. Men, där kommer man inte långt med Engelska är jag rädd.

Kommer i Fredag till Stockholm för att besöka Global Batterier. Kommer av dem att köpa 225Ah 6V Deep cykle, jo fri andande bly batterier!! Kanske inte det bästa men försöker man hålla kostnaderna nere är det vel ett bra allternativ.

-Niklas
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-11-23 16:52:41    Rubrik: Svara med citat

Hm, 6V 225AH - trojan T105?
väger 27kg styck x 20-24st?
540-648kg Shocked
Vilken bil skall du använda.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Fjorden
intresserad


Registreringsdatum: 08 november 2009
Inlägg: 14
Ort: Finland

InläggPostat: 2009-11-23 17:28:17    Rubrik: Svara med citat

Antingen Global 240 eller Trojan t-125. Dom väger ungefär30kg st. Men jag kommer ju att gå ner till 120V så det blir 20st= 600kg. Jag kommer att använda en Renault Cangoo. Minns inte vad man fick lasta i den, var vel lite på 600kg. Så måste kanske plocka bort några batterier till besiktningen.
Med 12V batterier skulle problemet vara förbi, få se, har inte bestämt ännu..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-11-23 18:08:55    Rubrik: Svara med citat

6V är ju att föredra men det blir väl rätt dyrt ändå.
Vad kostar ett T125-batteri 2-3.000:- mer?
JU större kapacitet desto bättre är det förstås
med tanke på peukerts lag.

För övrigt anser jag att bly "suger" som kidsen säger.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Fjorden
intresserad


Registreringsdatum: 08 november 2009
Inlägg: 14
Ort: Finland

InläggPostat: 2009-11-23 18:32:24    Rubrik: Svara med citat

Globals motsvarighet till T125 går på 844sek+ moms. Tycker det är ganska billigt. En möjlighet skulle vara att först köpa 10st 12V. Senare om kapasiteten inte räcker skaffar man 10 till och parallellkopplar parvis. Då når man samma effekt och samma vikt som med 6 V. Förstås mycket arbete att bygga om lådorna...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1732
Ort: GBG

InläggPostat: 2009-11-23 19:36:31    Rubrik: Svara med citat

Köp inte bly, man gör det bara en gång, aldrig mer...
Li kostar idag kanske 3ggr mer, värt varenda krona.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-11-23 20:50:10    Rubrik: Svara med citat

Kan bara hålla med. Peukerteffekten är högst påtaglig med bly så du kommer förmodligen få ut markant mindre än du förväntar dig, dessutom rasar kapaciteten brutalt när man börjar närma sig fryspunkten, den sjunker iofs rätt illa för Lithium med, men dels sjunker den mindre och dels har man markant mer kapacitet att börja med.

För att göra livet ännu mer surt så klarar inte bly så många laddcykler, de flesta som kör på bly drar ofta ur batterierna 70-80% av full kapacitet (annars kommer man ingenstans) och då får man inte många hundra cykler innan det är dags att byta pack. Och så är det förstås en j-a vikt att släpa runt på med. Ska man få vettigt med laddcykler så bör man hålla sig över 50% DoD, men då kommer man inte speciellt långt heller.

Ytterligare en nackdel med bly; eftersom du funderar på SepEx så har du möjlighet att köra med regenerativ inbromsning. Med bly är det fullkomligt bortkastat eftersom du kommer tappa så mycket av energin pga förluster vid laddning/urladdning att det du får tillbaka i praktiken är så gott som försumbart.

Så, bly suger. Fett. 1800-talsteknologi som det är dags att skrota nu när det finns vettigare alternativ.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jockepocke
Aktiv


Registreringsdatum: 02 april 2009
Inlägg: 89

InläggPostat: 2009-11-23 20:56:55    Rubrik: Svara med citat

qer skrev:
Kan bara hålla med. Peukerteffekten är högst påtaglig med bly så du kommer förmodligen få ut markant mindre än du förväntar dig, dessutom rasar kapaciteten brutalt när man börjar närma sig fryspunkten, den sjunker iofs rätt illa för Lithium med, men dels sjunker den mindre och dels har man markant mer kapacitet att börja med.

För att göra livet ännu mer surt så klarar inte bly så många laddcykler, de flesta som kör på bly drar ofta ur batterierna 70-80% av full kapacitet (annars kommer man ingenstans) och då får man inte många hundra cykler innan det är dags att byta pack. Och så är det förstås en j-a vikt att släpa runt på med. Ska man få vettigt med laddcykler så bör man hålla sig över 50% DoD, men då kommer man inte speciellt långt heller.

Ytterligare en nackdel med bly; eftersom du funderar på SepEx så har du möjlighet att köra med regenerativ inbromsning. Med bly är det fullkomligt bortkastat eftersom du kommer tappa så mycket av energin pga förluster vid laddning/urladdning att det du får tillbaka i praktiken är så gott som försumbart.

Så, bly suger. Fett. 1800-talsteknologi som det är dags att skrota nu när det finns vettigare alternativ.



Bly har dock stora mlijöfördelar jämfört med till exempel NiCd i clion då blyet kan återvinnas nästan till 100 %. Jag har för mig att tillverkningen av litiumbatterier är ganska miljöpåfrestande.

Bly ska väl också tåla en del misshandel jämfört med tex Litium?

Om man inte satsar på räckvidd/prestanda kommer det att fungera. Hjälper budgeten också (som du säger). Jag har lagt ner 13000 på 12,6 kWh bly just för att jag inte hade råd med mer, men kommer säkerligen uppgradera om några år när pengar finnes. (Jag MÅSTE komma minst 15 km på en laddning, men det måste ju gå!)
_________________
Konvertering av volvo 440 till eldrift:
http://elbilsprojektet.blogspot.com/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-11-23 21:09:49    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Li kostar idag kanske 3ggr mer....


Och om man jämför förväntad livslängd mellan dessa blir nog lithium billigare per km + att laddförlusterna i "li-batterier" bara är några få procent.

Citat:
Annars börjar jag allvarligt talat ångra att jag skaffade den här motorn.

Nä det är en bättre motor än dom flesta ev konverterare har.


http://www.youtube.com/watch?v=Idz4dqN87bA

edit:
Jockepocke
Citat:
Bly har dock stora mlijöfördelar jämfört med till exempel NiCd i clion då blyet kan återvinnas nästan till 100 %. Jag har för mig att tillverkningen av litiumbatterier är ganska miljöpåfrestande.


Stora miljöfördelar? nä så är det ju inte.
Och sen måste man nog säga att bly är inte speciellt tåliga men som "proof of concept" funkar dom ju.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2009-11-24 09:51:51    Rubrik: Svara med citat

Jo, ni har nog helt rätt angående Lithium. Jag hade tidigare en lite positivare bild av bly. Med andra ord är det i varjefall helt onödigt att lägga sina pengar på AGM eller Gel. Det är ju i princip vanliga blybatterier. Bara att priset närmar sig hotfullt nära Lithium??.

Fick förrästen svar från Leroy Somer Sweden idag:

Dessvärre så får vi inte lämna ut några data avseende motorn, m h t det avtal vi har med Citroren.

Positivt Sad
Till överst på sidan
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-11-24 10:49:23    Rubrik: Svara med citat

Du vill läsa den här tråden:

http://www.diyelectriccar.com/forums/showthread.php?t=34283

Major (som han kallar sig) är en motorguru som möjligen bara spöas av Jim Husted (fast den mannen är å andra sidan inte klok).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-11-24 12:59:44    Rubrik: Svara med citat

En bra informativ tråd du tipsade om qer.
Nu hoppas jag bara du blir clio electrique ägare så det finns ett färdigt alternativ vad gäller controller när jag får clio återfall.
Dessvärre tycker nog frugan att det räcker med ett projekt åt gången.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.