Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Kan det vara lönt att koppla bort styrservopumpen?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 444
Ort: Lund

InläggPostat: 2006-06-27 19:56:49    Rubrik: Kan det vara lönt att koppla bort styrservopumpen? Svara med citat

Satt och funderade på om det kan vara lönt att koppla bort styrservopumpen. Den borde dra en del ström.
Kunde vara kul att testa och se om det gör någon skillnad.
Tror i.o.f. inte att det skulle göra någon större skillnad.

Funderar på om pumpen kan ta skada av att kopplas bort.
Vad tror ni?
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2006-06-27 21:01:09    Rubrik: Svara med citat

Intressant jag har haft liknande tankar.
jag tänkte ersätta den hydrauliska styrservon med ett elservo, men rätt fort insåg jag att kostnaden för att göra detta överstiger mervärdet.
Men det vore intressant att höra om dina erfarenheter när du har provat att koppla ur om du gör det (annars gör jag det)
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 444
Ort: Lund

InläggPostat: 2006-06-27 21:40:50    Rubrik: Svara med citat

Har pratat med en bekant som kan mycket om bilar och hydraulik.
Han sa att det kanske inte är riktigt bra. Han pratade om han i så fall skulle dränera ut all olja ur systemet så att inget tog skada av att pumpen inte gick.
Han pratade nåt om nån kolv/fjäder som gick i botten.
Jag har aldrig haft isär något liknande, så jag vet inte riktigt vad han menar.
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2006-06-28 15:09:47    Rubrik: Svara med citat

Jag pratade i telefon för nån vecka sen med någon som redan har gjort det - han påstår att inga skador uppstår, men jag undrar ändå hur det kan gå på sikt. Jag provade att koppla ur och det går ju bra att köra. Den drar långt över 10A i alla fall (jag smällde en 10A säkring när jag skulle tjuvkoppla den)

Den låter ju en del. Det hörs inte nör motorfläkten går, men jag har funderat på att sänka varvtalet på motorfläkten - då blir bilen nästa ljudlös om bromsservopumpen inte sätter igång och styrservot urkopplat. Det verkar ju som om motorfläkten är lite överdimensionerad? Men den kanske kyler även styrelektroniken?

Jag provade att seriekoppla en resistans på 1.4 ohm (4 st 5.6 ohm, 5W motstånd parallelkopplade) med fläkten och den gick mycket lugnare. (Spänningsfallet blev ca 4.5 V över motståndet vid 13V spänning - vilket innebär att fläkten drar ca 27 W istället för 60W normalt. 15 W bränner jag bort via motstånden (så jag måste montera dem i en ventilerad låda på nåt vis - har ej löst det än) så totalt går det ändå åt ca 42W till fläkten.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2006-06-28 23:08:35    Rubrik: Svara med citat

Kanske ersätta kuggstången med en icke servo assisterad dito från en clio 1.2 rn.
Nu vet jag inte om den passar men det är nog inte så besvärligt att lista ut

Beträffande att ventilerna i servostyrningen skulle skadas ser jag som föga troligt. (men man har ju haft fel förut:)
Däremot skulle man kunna tänka sig styrningen blir onödigt trög (och möjligtvis trafikfarlig)

Motorfläkten kyler både elmotor och hackare så det kanske inte är att rekommendera i synnerhet inte när det är varmt ute.
(dubbelmoral hmm) men om du vill styra varvtalet på fläkten kasta dit en pwm styrning istället tex http://www.vellemanusa.com/us/enu/product/view/?id=350605 och ett temperaturmotstånd
nu fungerar det inte med just den pwm controllern... motorfläkten drar ju 7,5ah men du förstår principen
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hannes
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 juni 2006
Inlägg: 197

InläggPostat: 2006-07-01 12:16:55    Rubrik: Svara med citat

Jag mätte lite på min Berlingo när jag hade problem med 12Volten. Servopumpen drog knappt 20A om man bara satte igång den, när man vred på ratten så drog den upp mot 50A (troligtvis var det även toppar över det, men det är lite svårt att se med en amperemeter).

Men säg att den drar 20-30A i snitt, (20-30A)*12V*1h körning = 240-360Wh. Detta motsvarar alltså typ 2-3Ah på en clios huvudbatteri. Man skulle alltså kunna komma kanske 2km längre på en laddning utan servopumpen, inte så mycket, men varje kilometer räknas på en Elbil!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2006-08-16 20:04:43    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag kört utan servo i tre veckor.
och presis som hannes räknade fram har räckvidden knappt förändrats men... efter att ha pluggat i reläerna igen inser man att den där pumpen var rätt högljudd.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1588
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2006-09-19 13:46:46    Rubrik: Svara med citat

Jag har ju ingen servopump, men kan inte låta bli att lägga mig i ändå...
Vad tror ni om att sätta en switch i kretsen med servopumpen ? Då skulle man kunna ha den avstängd större delen av tiden och bara slå på den när man skall fickparkera eller liknande. Det är ju då man behöver ha lite hjälp.
På landsväg och liknande behövs ju ingen servoassistance.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.