Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Köra liiite längre

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
slundell
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2009
Inlägg: 230
Ort: Lidköping/Vinninga

InläggPostat: 2009-09-10 20:18:32    Rubrik: Köra liiite längre Svara med citat

Jag har 8.2 mil ToR till jobbet - och jag kan inte ladda där. Hittills har jag tagit mig hem problemfritt 1 gång av 4. Det är alltid något batteri som trillar ner till 4.5V när jag har 5-7km kvar. I dag hade jag kört tung last till jobbet och jag fick köra gångfart sista kilometrarna - utom den sista kilometer då jag fick skuva hem bil-aset! 41km tog idag 2 timmar.

Jag vill alltså ha tips på hur jag tar mig 10% längre - helst också lite marginal. Vad tror ni?

- Lära mig köra ännu snålare (11.0-11.5Ah/10km kör jag nu)
- Extrablock?
- Koppla ur servopumpen?
- Elverk?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2009-09-10 21:08:30    Rubrik: Svara med citat

Det är rätt bra gjort att komma så långt! Att komma längre kräver extremt bra batterier, gärna 20st eller en fjäderlätt gasfot. Blir det under +5grader kommer du inte t.o.r hur du än gör.

Några snabba funderingar:
Parkera bilen där du kan ladda! (enklast och miljövänligast)
Extra batteripack parallellt med befintliga, ca 40Ah bly borde räcka.
Generator, ca 2kW kommer du långt med, även en 800W fungerar, den kan du ju "aptera" med lämplig mängd bensin...
Köp en Mercedes A-klass Electric av mig!
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
slundell
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2009
Inlägg: 230
Ort: Lidköping/Vinninga

InläggPostat: 2009-09-10 21:47:07    Rubrik: Svara med citat

Tackar för förslagen - alla är intressanta...

Helst laddar jag ju på jobbet - men det verkar svårt att lösa. Det finns inga motorvärmareuttag/laddstolpar på någon parkering i närheten. På jobbet finns det små möjligheter att låna ström av olika anledningar. Jag har mailat kommunen (Skövde) och frågat vad de har för planer för laddning i stan - men inte mycket att hoppas på.

Ett extra bly-pack är ju intressant om man kunde få tag på lite batterier. Kan man i så fall ladda dessa med den inbyggda laddaren? överlever de då, eller behöver man någon extra styrning?

Generator är ju en rätt lämplig lösning - men den känns lite som att ge upp... Dessutom får man ju anordna den på ett sådant vis att den hänger utanför bilen.

A-klassen är också intressant. Får bara köra några mer elbilsmil med min clio så jag snart tjänat in en Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-09-10 23:51:56    Rubrik: Svara med citat

Du kan lugnt koppla bort servot, det drar rätt friskt.
- ryck de två lila reläerna i boxen vid v sida m-rum.

Ett extra batteri är ju ca 5% mer energi.

Men som julle skriver 8.2 mil är inte illa pinkat.
- och sen kommer vintern HUUU Shocked
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2009-09-11 10:00:29    Rubrik: Svara med citat

Liten snabb överslagsräkning: 154V (normal laddspänning i slutet) / 14V (laddspänning blybatteri) = 11st.

Jag skulle prova 11st Biltema 80-2431 43Ah 499kr/st parallellt med de vanliga de har ju 2års garanti...
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
slundell
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2009
Inlägg: 230
Ort: Lidköping/Vinninga

InläggPostat: 2009-09-11 10:36:00    Rubrik: Svara med citat

Av 45Ah kanske man kan utnyttja 25Ah? Det skulle ge 2mil med nuvarande förbrukning - sen kommer ju den extra tyngden medföra en viss minskning i aktionsradie. Jag antar att man sätter en kontaktor som parallellkopplar packen och som dras av samma kontaktorrelä som de andra kontaktorerna?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Benny
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 juli 2006
Inlägg: 360
Ort: Göteborg/Lilleby

InläggPostat: 2009-09-11 12:18:27    Rubrik: Svara med citat

Jag har funderat i liknande banor
Här är en länk från en annan tråd jag hade
http://www.vectrix-scooters.se/teknologi/batteripakke/
Eller Kolla vad Tommy använde till Stavanger.
http://evguide.nu/ev2009online.html


//Benny
_________________
Renault Zoe -16
Toyota Prius -08 Under ombyggnad till plug in
Transportel (flakmoppe)
Meec -14 Robotklippare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-09-11 17:49:20    Rubrik: Svara med citat

Att få till en överrenskommelse med arbetsgivaren om att sätta upp ett vanligt eluttag på en yttervägg är ju den bästa lösningen.
För att det inte ska bli något bråk om förmåner osv. kan du ju erbjuda dig att betala kostnaden för att installera eluttaget och betala för den el du förbrukar (elmätare är billiga).
Om omöjligt, finns det någon granne till din arbetsgivare som är mer medgörlig? Någon bensinmack i närheten du kan göra en deal med om att få pakera och ladda där kanske?
Vilken våning arbetar du på? Skarvsladd genom fönstret? Smile

En annan lite mer kreativ lösning kan kanske vara att sätta en solpanel på taket? Även om du bara sätter upp en panel på några hundra watt så har den ju faktiskt en hel arbetsdag på sig att ladda batterierna. Lite mer användarvänligt än ett elverk. Definitivt mer miljövänligt.
Beroende på hur du bygger den så kanske du riskerar att få lite mer luftmotstånd när du kör, vilket vore kontraproduktivt.

Annars är ett elverk en rimlig och relativt billig lösning.

Hur är det med DC/DC, kan man koppla ur den under dagen, och koppla in den igen när man kommer hem och pluggar in bilen i väggen?

En dyr lösning vore att konvertera till Lithium.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
slundell
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2009
Inlägg: 230
Ort: Lidköping/Vinninga

InläggPostat: 2009-09-11 19:47:24    Rubrik: Svara med citat

Tackar för alla kreativa ideér hittills. Kom gärna med fler.

En solpanel på 220W kanske får plats på taket. Den skulle kanske ladda 5-10Ah per arbetsdag - vilket skulle kunna ge lite marginal. Inte säkert man vågar lita på den dock.

Litiumkonvertering tänkte jag göra om några år om clion står sig men batterierna blir gamla. Den kostar ju en slant förståss. Men, man kanske kan delfinansiera den genom att sälja sina SAFT-block. Vad jag har förstått så handlar ett sådant kalas om minst 50-60kkr.

Elverk känns väl som den näst enklaste lösningen - men känns lite på kontrakurs med elbilsfilosofin.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-09-11 21:34:53    Rubrik: Svara med citat

Jo, 50kkr+ får man nog räkna med för bara batterierna, beroende på vilken kapacitet man tänkt sig förstås. Sedan tillkommer BMS och någon mekanism för att få Clions laddare att fatta hur den ska ladda Lithiumbatterier. Den detaljen verkar inte vara helt trivial att lösa.

Det måste väl finnas elnät draget till området där du jobbar och ett flertal elabonnenter inom gångavstånd. Någon av dom borde väl inte ha något emot att tjäna en slant på att sälja lite el till dig. Eller jobbar du mitt ute i skogen? Wink
Hur är det med hyrgarage och annat i närheten?

Undrar vad det skulle kosta att skaffa sig ett litet elabonnemang till ett eluttag på en stolpe. Någon som undersökt saken?
Byggfirmor, utomhuskonserter och andra kopplar ju in sig direkt i elskåpen när de behöver el. Undrar vad det är för villkor och kostnader för den typen av "elabonnemang".
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-09-11 22:00:59    Rubrik: Svara med citat

Nikon skrev:
Byggfirmor, utomhuskonserter och andra kopplar ju in sig direkt i elskåpen när de behöver el. Undrar vad det är för villkor och kostnader för den typen av "elabonnemang".


Det är typiskt svindyrt. Jag vet dock att när föräldrarna byggde sitt lantställe så hade vi el därute på det sättet under ett par månader, men det tickade rätt elakt med pengar eftersom elbolagen sätter en schablonavgift där de helt kallt räknar med att man drar en viss procent (relativt hög sådan) av maximalt med kW under rätt stor del av dygnets timmar. Jag minns inte hur elakt mycket det kostade (det är över 10 år sen), bara att vi hade väldigt brått att få dit en "riktig" elanslutning för att spara pengar.

Det är förmodligen mycket billigare att muta lämplig villaägare med lagom mängd pengar/månaden för några kWh om dagen.

Tillägg: Å andra sidan, elbolagen har lite olika policies och avtal så vem vet? Det kanske tom kan vara riktigt humant? Fast jag skulle inte räkna med det... Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-09-11 23:26:20    Rubrik: Svara med citat

Eller så kan du sälja clion och köpa en kangoo RE



mobile.de kangoo RE

...kanske billigare att satsa på "li" block
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2009-09-12 05:43:39    Rubrik: Svara med citat

Men 8.2 mil borde du klara med vettigt packe? Vi kör 10 mil på våra tre. En enkel sak vore ju att göra en underhållsladdning, så du verkligen toppar upp celler som kommit på efterkälken. De 15% som laddaren gör i fas 2 verkar inte alltid räcka. Särskilt som endel block behöver komma upp i högre spänning innan laddaren går över i fas 2. Labba med tempgivaren om du vågar.
Jag har skrivit till McDonals efter deras pressrelease (greenvashing?), om att de skall ha laddstolpar utanför alla deras restauranger. Du kan ju gå på dem lite du också? Äta där en timme varje dag efter jobbet är ju mumms! Mr. Green Wink Very Happy
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-09-12 10:26:52    Rubrik: Svara med citat

Eller Max, eller någon annan restaurang.
Flertalet restauranger har säkerligen redan ett eluttag inom räckhåll för en skarvsladd, även om de inte har någon neongrön "PR-laddstolpe".

Eller om det finns en restaurang i närheten av en mack?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2207
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2009-09-12 20:28:19    Rubrik: Svara med citat

Hade jag varit dig så hade jag kollat runt... det finns alltid ett eluttag i närheten...

Finns det möjligen något privat hus?
mot betalning så brukar inte folk va omöjliga...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1731
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-09-17 13:07:58    Rubrik: Svara med citat

Detta kanske skulle kunna vara något att kolla på:
http://ebikes.ca/store/store_batteries.php
Första batteripacket.
24v 8ah 5C Nicad packet.
Om du utrustar bilen med ett 20:block och sedan köper 5 sånna 24v packar så har du helt plötsligt 8ah extra. Längre ned på sidan finns det en schottky diod som som gör att man kan parallella dessa pack med andra pack.
Lägg dessa 5 pack i bagaget på sidorna om upphöjningen för bakre batterikassen så har du dom även inne i kupen vilket borde hålla dom lite varmare på vintern. En extra kontaktor som kopplar bort packen vid laddning och lägger den med en egen laddslinga kanske är en bra lösning.

Det borde fungera bra.
Priset ca 10kSek med tull och frakt.

Eller som man föreslagit innan en extrarad med 10 blyaccar på samma ställe.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2010-03-12 10:25:57    Rubrik: Svara med citat

Jo, det här ämnet är gammalt, men jag är ny, så jag tar chansen att försöka bidra med något...
Kanske är det så självklart att ni skrattar åt det, men man måste ju börja nånstans! Rolling Eyes

Byta vanliga hel&halvljusen mot Xenon (55W mot 35) sparar 40W. Dessutom, om man kör mest dagsljus så skulle jag byta halvljus mot några diodbaserade varselljus eller dimljus och spara ännu mer ström där. Och sen byter man givetvis övriga glödlampor mot diodvarianter och vips har man sparat ytterliggare ett antal Watt. Alltid ger det väl några meter till i räckvidd?

Billiga Xenonljus finns bl a på http://www.xljus.se/, en sats för två ljus kostar 695:-.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2207
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2010-03-12 11:22:07    Rubrik: Svara med citat

FreThor skrev:
...Byta vanliga hel&halvljusen mot Xenon (55W mot 35) sparar 40W. ...


Och glöm inte bort bromsljus eller.... de är juh för övrigt de enda ljus man inte kan släcka...

Många bäckar små.. blir till stor å galen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-03-12 11:53:32    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Och glöm inte bort bromsljus

Där lär man spara in 2Wh Wink

Skämt åsido i en elbil med regenerering bromsar
man så ytterst lite att det är nog mest för att öka
livslängden på lampan man kan byta till led.

Den största besparingen i en clio lär vara att koppla
bort servostyrningen som drar en hiskelig massa kräm.
Jag har kört utan i mer än 2 år utan problem och OLJUD galen

Andra viktiga saker är att ha bra tryck i lättrullande däck
samt att köra mjukt och hålla antalet "pinnar" lågt.
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pera L
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 april 2010
Inlägg: 174

InläggPostat: 2010-07-01 01:53:37    Rubrik: Svara med citat

Maybe you can use combination as seen in the picture (if transferring succees) and put a Expressens batteries in your car?
Transaction: Kanske kan du använda en kombination som syns på bilden (om överföring succees) och sätta en Expressen batterier i din bil?




_________________
Too much spannung caused curly hair.
Involved for too many electric cars so must
rise up medication.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.