Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Trimma Clion ?
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2010-05-20 19:38:58    Rubrik: Svara med citat

Här kommer mera trimtips: http://elbil.forum24.se/elbil-about2505.html Very Happy
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-12-02 11:06:23    Rubrik: Svara med citat

Tjena Morsning !

Jag har funderat en massa på hur återmainingen i Clion Controller fungerar. Jag hade liksom inte fattat hur det går till.

Jag lyckades hitta kretsschemat för Powerdelen i Controller R4 zip filen som fanns på Arkivet.
I det schemat kan man se att hälften av de 24 Transistorerna är till för att hanterat Regenereringen och hälften är till för att driva bilen.

Dvs maximala effekttåligheten för båda stegen är då 600A i drivning och 600A i regen.

Dvs det är nog klokt att hålla sig under 400-450 A i motorström med denna kontroller. Skall man göra något kraftfullare bör man ta något annat kisel och börja leka med.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2010-12-03 14:45:14    Rubrik: Svara med citat

Tack Pm_Dawn. Det var bra o veta, att där har vi rimliga trimtaket.
Jag har märkt att den äldre packen jag har, inte orkar leverera 320 A i alla lägen. Så där har vi nog också begränsningar i.a.f vad gäller original SAFT.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
slundell
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2009
Inlägg: 230
Ort: Lidköping/Vinninga

InläggPostat: 2011-04-04 19:58:15    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag skruvat på trim(!) - potentiometern! (P2, blåa lådan i mitten på hackarens övre kort, mot laddaren).

Men, utan resultat Sad

Först började jag att skruva ner den med 10-13 varv - och märkte då en liten effekthöjning (upp till 265A ungefär, brukar vara 260A). Skruvade sen lite till utan att märka någon skillnad, skruvade sen massor till utan att märka någon större skillnad. Dessa skruvningar gav mellan 260-265A. Jag tyckte mig då höra ett litet klickljud, vilket indikerade att jag skruvade för långt. Jag skruvade då tillbaka den ett tiotal varv, och effekten sänktes till ca 240A. Skruvade sen tillbaka till klickljudet, och fick då 265A igen.

Är det så att min hackare är otrimbar? Är den redan justerad till max?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-04-05 06:05:09    Rubrik: Svara med citat

Om du läser tråden helt och gör samma som Pertti gjort dvs 100kOhm parallellt över 39kOhms motståndet så borde du också få lite mera flås i din kontroller.

Men som sagt Baby steps........

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nalle
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 november 2009
Inlägg: 136
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2011-05-19 21:04:29    Rubrik: Högre Topphastighet? Svara med citat

Hej

Har ni uppnått högre topphastighet med dom nämnda trimningarna?

Vad är det för något som mäter hastigheten, går det inte att lura den på något sätt?

Nalle
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-05-19 21:18:18    Rubrik: Svara med citat

Hastigheten mäts av hackaren via en pickup i motorn, dvs hackaren mäter motorvarvtalet. Den stryper strömmen när man kommit upp i max motorvartal för att inte motorn skall explodera pga centrifugalkrafterna.

DVS 95km/h är max utan att dreva om bilen.
Men sedan kan man komma till 95km/h olika fort Smile

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nalle
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 november 2009
Inlägg: 136
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2011-05-19 22:04:03    Rubrik: Dreva Svara med citat

Ok
Är det någon som har gjort någon lyckad drevning på Clio?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-05-19 22:26:07    Rubrik: Svara med citat

inte vad jag vet ännu.
Vivien hade fått en prisindikation på vad ny drevning i lådan skulle kosta. Det var inte billigt.
Några har surrat om att stoppa i en manuell Clio-låda i Clion. Men ingen har gjort det vad jag vet.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nalle
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 november 2009
Inlägg: 136
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2011-05-20 09:24:03    Rubrik: Drev Svara med citat

Ok
Om det skulle fungera bra med att dreva om, så vore det enkelt att fixa drevsatser i Kina.
Jag har tagit fram andra liknande special grejer i Kina, skulle förmodligen bli mycket billigt.

Jag har tidigare arbetat som racing mekaniker, och då bytte vi drevsatser inför varje bana, så ioch för sej så borde inte detta vara ett stort problem.

Det var förvisso växellådor som var designade för att kuna byta drevsats på några minuter. (Hewland lådor)

Är det någon här på forumet som kan räkna ut hur många kuggar som blir lämpligt på resp drev.

Är det någon som har en låda liggande, som man kunde få exprimentera med?

Att hitta en automatlåda till Clio på skroten blir nog inte lätt?

"Nalle" (forumbrottsling")
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-05-20 09:45:46    Rubrik: Svara med citat

VArför skall du ha tag på en automatlåda ?

Här har Vivien räknat lite på drevningen.
http://elbil.forum24.se/elbil-about3110.html

Om du kan plocka fran drev billigare än vad han kunde så är det ju helt klart intressant.

Det finns nog lådor till ElClio på lagabasen.se

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nalle
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 november 2009
Inlägg: 136
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2011-05-20 11:36:18    Rubrik: Varför Svara med citat

Varför automatlåda?

Jag trodde att det satt en automatlåda som orginal i El - Clio?

Menar du att det sitter en helt vanlig fyrväxlad manuell? Eller?

Nalle
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1244
Ort: Frösön

InläggPostat: 2011-05-20 11:46:06    Rubrik: Svara med citat

Om du tittar under huven så hittar du en enkel "manuell" låda som bara består av en nerväxling och en diffrential, inget sådant avancerat som man kan hitta i racingsamanhang... En "vanlig" cliolåda kan anpassas till det hela men det krävs givetvis en del jobb.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
konverty
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 september 2007
Inlägg: 259
Ort: Uddevalla

InläggPostat: 2011-08-03 12:15:42    Rubrik: Svara med citat

Jag skall "dreva" min Clio, har inte kommit igång ännu, men skall pröva att byta lådan i min till en 1,4 RT 5 växlad. Ligger hemma o väntar på garagegolvet.
Att jag gör detta passar bra då jag tänkte kolla statusen på motorlagren då bilen närmar sig 5000 mil, så låda o motor skall ändå ur bilen.
Jag hoppas inte på alltför mycket i höjning på toppfarten men räknar åtminstone att den skall klara att marscha 110 på slät väg utan motvind. Very Happy
Med lite hackartrim på detta så ger jag lite mer krut i uppförsbackarna.
Tänker starta en tråd på detta när jag är igång, men räknar inte med att hinna med att börja på detta förrän tidigast i höst. Rolling Eyes
_________________
Mer spänning i tillvaron!

f.d Renault Clio Electrique -97
Mountain E-bike med 48V LiFePo4 batteri -11
Ford Mondeo 2005
Jaguar s-type 2005
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Nalle
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 november 2009
Inlägg: 136
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2011-08-03 12:34:21    Rubrik: Spännande! Svara med citat

Ok det ska bli spännande att följa!

Mvh
Nalle
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-09-18 00:14:49    Rubrik: Svara med citat

Ok nu har jag trimmat Clion ganska bra.
Men jag vet inte riktigt om UCLen hänger med i svängarna. Displayen visar 350 men stannar liksom där även om jag känner att det kommer mer i vridet efter det. Nu måste jag byta upp mig på säkring innan jag blåser den.
Mer info och bilder kommer senare.

/per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-09-18 01:15:26    Rubrik: Svara med citat

skall ändras
parallellt ger nytt shuntvärde, om i original 250A = 40mV = 0,16 mOhm
nytt värde 0,11 mOhm ger då 364A. Kanske räcker det.
Nästa i listan ger 417A men kostar det dubbla. Kanske lite väl mycket kräm.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.



Senast ändrad av hawk den 2011-09-20 10:39:44, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-09-18 06:45:52    Rubrik: Re: Drev Svara med citat

Nalle skrev:
Ok
Om det skulle fungera bra med att dreva om, så vore det enkelt---

Är det någon som har en låda liggande, som man kunde få exprimentera med?

Att hitta en automatlåda till Clio på skroten blir nog inte lätt?

"Nalle" (forumbrottsling")


Hawk fick min reservlåda och jockepocke har en på långlån (skall in i "systemet" om bilen volvo440 skrotas). Du kan ju höra med dem. Det vore kul om du drev frågan!

Mb aklass har numera växelspaken kvar för att minska förbrukningen vid motorvägskörning och acc i låga farter. Även zero mc har samma karaktär som aklass dvs dåligt bottendrag med fast vxl.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-09-18 08:55:32    Rubrik: Svara med citat

Jag har kollat lite på vilka drev från clio lådor som skulle kunna fungera och treans drev från en bensinclio skulle kunna fungera förutsatt att dom passar direkt i lådan men det tror jag att dom skall göra. Elclion skulle toppa ca 130 med den drevningen. Men det behövs nog kanske lite mer effekt än orginal för att komma upp i den farten.

Mvh
Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-09-18 09:10:41    Rubrik: Svara med citat

Julle, som jag precis pratade med föreslog ett trissbyte i hackaren
12st åt varje håll. några som tål uppåt 50-60A vore lämpligt.
Kanske det räcker med drivsidan och skippa återmatning.
Tror att man behöver Lithium för att verkligen kunna dra ur
den ström som behövs utan att spänningen sjunker.
Någon som NU är sugen på 200Ah Lithium????

Vad händer med bilgodkännade om man trimmar en elbil?
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Sida 4 av 7

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.56 sekunder att ladda.