Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Trimma Clion ?
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2009-09-12 06:03:21    Rubrik: Svara med citat

Värmen är inget problem! Jag Fick tillbaka en lagad hackare med temp- drivlina-larm. Det var en trasig tempgivare på den (finns två) och gick inte köra en meter. Dessutom har jag en gång kört så hårt (otrimmat) utan värmefläkten på, så att larmet dök upp och UCL började reglera ned strömmen. Hade bråttom o bilen började plötsligt gå trögt. Blev lite orolig! Shocked Hoppade kvickt ut o på med fläkten. Hoppade in i bilen igen o larmet var borta.
Jag ser det inte som en stor sak att göra hackaren vattenkyld heller. Har kört ca 15 mil med gasen i botten nästan hela tiden, hehe, utan några larm denna veckan. Har också varit ute o kännt på kylflänsarna, o de är inte ens ljumna. Fläkten kyler nog bra trots allt. Så finns det ju rejält med kylflänsaluminium i hackaren. Det trim jag nu gjort (320A) verkar fungera väldigt bra. Very Happy
Ja, det är säkert kopplingen som ger upp sina splines först. Jag håller ju på att snickra ihop en egen nu. Tänkte den skulle hålla lite mer. Gör en tråd om det när jag är klar. Behöver köpa järnrör med diam. 110mm.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2009-09-28 21:37:08    Rubrik: Svara med citat

Har hittat info om hur mycket våra SAFT-block pallar. Bra att veta (även om jag tror att de pallar betydligt mer, dvs de efter -00).

Citat:
5.3.1. Discharge current
The maximum current in
continuous discharge is 2 C5A.
If necessary, the monoblocks must
be cooled to limit heating
(electrolyte temperature < +60°C).
Peak discharges of short duration,
less than or equal to 10 sec, up
to a current of 5 C5A are
permitted according to the state
of charge and the minimum
acceptable voltage of the
monoblocks.


Eller som det står i tabellen bredvid texten: Konstant 200A. Peak (10 sec) 500A

Jag brukar "ge järnet" upp till 100 km/tim när jag kommer ut på större vägar. Eller ganska ofta nuförtiden, haha! Very Happy Det blir 320 A i ca 15 sekunder. Har hållt ordentlig koll på packet under tiden. Det går bra, blocken verkar tom. blivit piggare nu. Jag tror att bilen gick loss lite på ena hjulet idag, på asfalten. Men det var just bara förnimbart från stillastående. Vridmomentet är grymt. Very Happy
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-09-28 22:03:23    Rubrik: Svara med citat

Jag vill oxå
men vågar man 5
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2009-09-29 14:35:34    Rubrik: Svara med citat

Ja, man vågar. Du kan ju själv reglera strömmen med högerfoten Wink . Svagaste länken är nog splinesen i kopplingen mot motorsidan. Bara att se till att hjulen har jämt fäste om man vill "rejsa". Men har man en motorkoppling som liksom "glappar". Eller fått ta mycket stryk av en gaspot som ger fullt plötsligt och många gånger, så borde man nog låta bli att trimma. Iofs. inte svårt att skruva tillbaka trimmet på vridpotten igen, om man bara vill testa.
Tro nu bara inte att det blir en dragster. Tror trimmet gjorde 15%.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-10-05 17:27:04    Rubrik: Svara med citat

Hej Pertti!

Jag räknade lite mer på din koppling med ett 100k motstånd.
Om du vrider ned 5k poten till 0 borde hackaren trycka ur sig ca 450A.
Det borde röra på sig då....

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-10-05 17:33:52    Rubrik: Svara med citat

Ni är galna! På ett skönt sätt iofs, men galna.

*hejar på* Mr. Green
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2009-10-05 19:20:13    Rubrik: Svara med citat

Aah! I like! Very Happy Mr. Green
Sådär ja! Nu börjar det likna något! *Har skruvmejseln i högsta hugg*.
Men nu måste jag nog uppdatera 350A säkringen och brytaren.
Eller pallar säkringen 450A om jag "duttar" på gasen lite nätt. Very Happy (känner mig som ett barn på julafton)
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2009-10-05 20:13:40    Rubrik: Svara med citat

Äääh! Sad
Med en Avgrundsdjup suck, hopsjunken gång och släpande steg tar jag mig från den nyligen moddade Clion. Jag kunde ju inte låta bli att ännu en gång skruva på pottten.
Med bottenlös besvikelse och foten klistrad till golvet tvingades jag med begynnande känsla av sjukdom, inse att INGEN som helst skillnad på max ström kunde mätas. Mätaren stannar stadigt på EXAKT 319.45 Ampere! Shocked
Nåtot annat stoppar mig i min frihetslängtan, än den vridpotten alltså!
Någon skillnad i karaktären kunde uppfattas dock. Kanske något rappare upp till 320A när jag skruvade in/ned skruven. Osäker dock. Känsloruset kan spela spratt. Confused Går o lägger mig nu...
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-10-07 05:15:20    Rubrik: Svara med citat

Men vafaan !
Vilken besvikelse.
Jag trodde helt klart att det skulle gå högre.
Man måste kanske kolla lite mer på schemat.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2009-10-07 21:26:29    Rubrik: Svara med citat

Tackar ödmjukt!
Har också tänkt att fördjupa mig i hur den hackaren fungerar. Men jag har helt enkelt inte orkat. För mycket med jobbet just nu.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2009-11-17 23:46:51    Rubrik: Svara med citat

Lägger in länk till förstärkt koppling/ryckutjämnare.

http://elbil.forum24.se/elbil-about944.html



_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2010-02-19 15:30:03    Rubrik: Svara med citat

Mera trimtips från PM_Dawn. Denna gången ökar vi spänningen (max 160v). Klippt från annan tråd:

De tre potarna är justeringar för Batterispänning, Ankarström, och Fältström.

Så med andra ord så skall man kunna justera gränsen 148v lite genom att vrida på en den pot som det står 2k på.

Mvh
/Per
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
slundell
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2009
Inlägg: 230
Ort: Lidköping/Vinninga

InläggPostat: 2010-02-19 15:55:49    Rubrik: Svara med citat

Jag vill minnas att UCLen tycker det är fel som strömmätaren visar mer än 320-350A i X sekunder. Då är nog rätt väg att gå att öka spänningen.

Jag tänkte experimentera med ganska många extraceller för att minska överladdningen på blocken eftersom de verkar bli lite lessna av det... Två extrablock borde ju inte vara några problem. Man får ju inte plocka i för många eftersom laddaren då säkert bryter under bulkladdningen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-02-19 16:04:15    Rubrik: Svara med citat

Laddaren kommer absolut att sluta ladda vid 172V(uppmätt av UCL, det går ju att lura UCL:en) .

Den kommer ju att gå över i fas 2 tidigare, beroende på hur dina tempsensorer känner sig. Låg temperatur hög brytspänning. Hög temp = lägre brytspänning. (-10 ~ 162v, +32 ~149v )

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2214
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2010-05-05 13:18:54    Rubrik: Svara med citat

Hur gick de sen?

Har bilarna brunnit upp eller är det någon som fler borde prova på?
Nu när sommaren e på väg så Rolling Eyes
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-05-05 14:43:33    Rubrik: Svara med citat

Tjena Alex !

Jag har inte gjort mer åt min bil än att skruva på armaturpoten i botten. Men mina toppnoteringar är fortfarande "bara" 275 Abat. Jag har inte provat att mäta motorströmmen ännu. men det vore ju kul att koll den och så. Jag tror att jag måste skaffa mig en Hall och koppla in den till arduinon och mäta motorströmmarna. Men jag tror inte att dom är så himla höga efter att man passerat 20km/h då man ju når maxvarv med fullt fält.

Pertii's labbande tyder ju på att det finns fler gränser än bara förstärkningen av strömshuntens signal till propen i hackaren. Jag skulle tro att man faktiskt har satt en hårdkodad övre gräns på PWM dutycyclen i koden vilket gör att man inte kan lura proppen till att höja strömmen genom trissorna hur mycket som helst.

Men jag tror att man skall kunna höjja spänningen en del innan röken kommer ut. den borde klara de 160v som det står utanpå 19
Och det borde bara vara att skruva lite på 2k poten.
Jag vet inte hur hackaren gör om den måste dra sin kontaktor innan den kan känna av spänningen, men jag tror inte det, den kan nog känna spännignen innan den fetar på spänningen till power headen.

Så det är bara att tweeeka. galen

Nästa steg skulle väl vara att justera varvtalsmätningen på något sätt så att man faktiskt kan komma upp i 100 eller kanske dreva om, då kan man ju börja jaga 0-100 tider på riktigt. Smile


Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2214
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2010-05-07 18:17:10    Rubrik: Svara med citat

rätta mig om jag har fel.. men min express släpper på 259A standard. men jag gissar att de som ändras inte bara är strömen.. eller? 20A skillnad e juh inte märkbar...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2010-05-08 18:42:24    Rubrik: Svara med citat

Min gör 320 A Hela vägen upp till 97 km/h enl GPS. Men då har jag 17" fälg hehe! Very Happy Ska putta i 2 extra block någon dag. DET kan bli betydligt roligare tror jag. Dels mera power, och sedan längre körsträcka.
Men räknaren ballar ur lite (Däckdia.). Just att jag kommer hem. Siffrorna luras på displayen.
Tufft med 17" fälgar, men de drar vanvettigt med ström. Kommer knappt under 18 Ah/mil.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
slundell
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2009
Inlägg: 230
Ort: Lidköping/Vinninga

InläggPostat: 2010-05-08 20:18:59    Rubrik: Svara med citat

@Pertii tänk på att Ah-mäteren räknar med att du har mindre däck. Förbrukningen blir mer enl den inbyggda räknaren, eller räknar du med GPSeen?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2010-05-12 12:28:14    Rubrik: Svara med citat

Jaa. Så klart! Tänkte inte på det. Embarassed Det är ju Ah per MIL!
Ja då får jag kolla upp vad däcken drar på riktigt. Men de verkar ändå suga ganska ordentligt med strömming.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Sida 3 av 7

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.