Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Trimma Clion ?
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2011-09-30 01:15:09    Rubrik: Svara med citat

Angående matematiken ovan: bra att veta när du ska ersätta med nya trissor, vad de ska tåla.

tvätt: ingen aning. Det är väl en massa skit på kortet, antar jag. Kemiskt ren bensin och sedan isopropanol?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2011-10-02 00:08:57    Rubrik: Svara med citat

SHIT! Shocked Bra bilder. De har ju exploderat de där trissorna! Nu är ju jag inte expert, men det är inte nå't på kortet som fått spatt o sedan poppat trissorna?
Men fan va tufft! Hehe! tänk, du kanske blir Sveriges första elbilstrimmare i historien!? eller trampar jag någons tår? Rolling Eyes
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1731
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-10-14 14:41:38    Rubrik: Svara med citat

He he !

Jag är nog inte den förste som trimmar elbilar i Sverige. Jag är ju inte ens först med att trimma Clion, du var ju före mig tex..... Smile
Sen att det var jag som beskrev hur du skulle göra var en helt annan sak.
Som jänkarna säger talk is cheap.

Det jag hoppas på är att jag skall vara den först som pressar över 500A genom Clion under kontrollerade former...... och att motorstyrningen håller mer än 1 dag med den modden.

Jag är just nu i valet och kvalet om jag skall försöka med MOSFET eller om jag skall byta till IGBT.

Jag har en FET IGBT liggandes hemma (Tack Julle !!!!) som jag skulle kunna labba lite med. Den är god för 600V 800A så jag tror att jag skulle kunna köra kanske ca 500A med bra kylning. Problemet är att den har högre förluster i det spänningsområdet än vad nya fina MOSFETAR har.
Det jag skulle eliminera är powerkortet. Man skulle helt enkelt montera kondingarna direkt på bussen och terminalerna på IGBT:n.
Jag skulle dock måsta göra om drivningen till IGBT:n, men jag tror att jag kommer att behöva göra det lite ändå även om jag kör med nya kraftigare MOSFET.

Jag får se hur jag gör... Powerkortet var inte alldeles helt tyvärr, det är några banor som har smält. Kommer nog att behöva stärka upp dom om man skall kunna köra högre strömmar. Alternativt göra ett nytt kort.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-10-14 16:26:28    Rubrik: Svara med citat

Jag ser helst att du försöker dig på nya MOSFETAR
eftersom inte julle lämnade några IGBT:er här
och jag hoppas förstås dra nytta av dina erfarenheter
när jag skall trimma min extra-hackare som råkat ut
för något liknande din.

_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1731
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-10-15 11:51:37    Rubrik: Svara med citat

Jo jag skall nog prova med Mosfet först och om det fungerar kanske man kan prova med IGBT:er sedan.
Såg på det tyska siten att det fanns en Österrikare som erbjöd reparation och uppgradering av clio/express hackare. Det verkade vara IGBT baserat.

Har inte kollat pris dock.

Edit:
länk till det....
http://www.elektroauto-forum.de/Kleinanzeigen/index.php?id=249

Mvh
/Per


Senast ändrad av pm_dawn den 2011-10-17 15:09:24, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2011-10-17 14:49:01    Rubrik: Svara med citat

Jag är på att testa! Very Happy Very Happy Very Happy Har också en extrahackare med poppade trissor.
Är det dessa som gäller då? https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=71-110-64&toc=19199
Eller skulle vi sambeställa? får vi samma batch då tror ni?
Kram love


Edit: Ääh, Såg att de inte vara dyra. Jag beställer såna! Om ingen tycker jag är helt galen.
Kom på det också att de ju är specade till 200v. vi kör väl inte med mer än 120v. särskilt inte jag med SAFT. De kroknar ju i spänning. Jag ligger på ung. 100v när jag tar ut 320A.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1731
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-10-17 15:32:32    Rubrik: Svara med citat

Ja antingen den trissan eller denna.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=71-023-88&toc=19199

Men den finns billigare på andra siter. typ mouser eller farnell.

Men den som du funderar över är rätt billig på elfa.
Den trissan borde fungera rakt av i hackare.

Hackaren kommer förmodligen att gå svalare med de trissorna vid de effekterna så du kör.

De gamla trissorna i hackaren IXTH50N20 är också 200v trissor, så det är ingen skillnad med de nya.

Men för att kunna köra högre ström måste du modda lite till i hackare.
Jag funderar på att tota ihop ett trimkit. Smile Smile Smile

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-10-17 16:32:37    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Om ingen tycker jag är helt galen

Jo det är det nog fler som tycker!
-men vi gillar det.
Per är ju oxå helt tokig när han öser
på med dubbla effekten. Mr. Green
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1731
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-10-18 06:23:28    Rubrik: Svara med citat

Pertti skrev:
Jag är på att testa! Very Happy Very Happy Very Happy Har också en extrahackare med poppade trissor.
Är det dessa som gäller då? https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=71-110-64&toc=19199
Eller skulle vi sambeställa? får vi samma batch då tror ni?
Kram love


Edit: Ääh, Såg att de inte vara dyra. Jag beställer såna! Om ingen tycker jag är helt galen.
Kom på det också att de ju är specade till 200v. vi kör väl inte med mer än 120v. särskilt inte jag med SAFT. De kroknar ju i spänning. Jag ligger på ung. 100v när jag tar ut 320A.


Kom ihåg att du behöver en riktigt kraftfull lödkolv för att löda bort och dit trissorna. gärna en med riktigt bred vformad spets som gör att du kan värma alla tre benen på en gång vid avlödning.
Vid fastlödning kan du ha en smalare spets.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2011-10-18 13:11:48    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Men för att kunna köra högre ström måste du modda lite till i hackare.
Jag funderar på att tota ihop ett trimkit. Smile Smile Smile

Mvh
/Per


Hmm..Det är ju trim vi snackar här! Wink
Jag tänkte självklart med högre strömmar än de 320-350A, som mätaren visar idag. Tror jag väntar på ditt trimkitt. Men hojta till när ni vill att jag skall testa något! Shocked Wink
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1731
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-10-21 06:03:04    Rubrik: Svara med citat

Här kommer lite bilder på kortet som nu rengjorts lite.











Går det att rädda detta kort eller är det bara att glömma ???

Funderade lite på att förstärka banorna på kortet för att kunna köra högre strömmar, men det kanske är bättre att göra ett nytt kort?


Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pera L
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 april 2010
Inlägg: 174

InläggPostat: 2011-10-21 10:31:35    Rubrik: Svara med citat

With totally ignored knowledge about anything I recommended biltema´s oxide cleaner (or remover) spray for pc card using hard hair brush, very effective. Then repairing losted folios with 0,6-1mm thick copper wire soldering wide area for excisting folios. Pc board on the pictures is not very bad and repairing is easiest way. Current thru individual mosfet`s is relatively small.

Funny goggling: Med totalt ignorerade kunskap om något jag rekommenderar Biltema är oxid renare (eller remover) spray för PC Card med hårt borste, mycket effektiv. Sedan reparera losted portföljer med 0,6-1mm tjock koppartråd lödning stort område för befintligt portföljer. Pc ombord på bilderna inte är mycket dålig och reparera det enklaste sättet. Ström genom individuella MOSFET `s är relativt liten.
_________________
Too much spannung caused curly hair.
Involved for too many electric cars so must
rise up medication.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1731
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-10-24 13:41:17    Rubrik: Svara med citat

Pera L skrev:
Current thru individual mosfet`s is relatively small.

That is the part that I'm trying to change.......

I might just beef up the traces with some soldering wick....

regards
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pera L
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 april 2010
Inlägg: 174

InläggPostat: 2011-10-24 22:20:39    Rubrik: Svara med citat

A small example about cleaning with WildBill (biltema) oxide cleaner and brush:




Amazing that ECU start to work.
_________________
Too much spannung caused curly hair.
Involved for too many electric cars so must
rise up medication.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2011-10-26 01:10:56    Rubrik: Svara med citat

Tjena. Har börjat rota i min trasiga reservhackare. Bara en kass trissa verkar det som. Börjar bli osäker på om jag vill löda om o byta alla hela trissor. det blir ju endel jobb!Shocked
Har du funderat på hur du får trissorna på samma höjd PM? Det är väl viktigt att de ligger an ordentligt mot kylblocken? Kommer du montera dit alla löst först mot plant underlag o sedan löda uppifrån?
Så är jag osäker på de stora guldfärgade motstånden om de är hela på min (svarta kablar). Mätte upp dem o de visar 88 Ohm och 250 Ohm. Någon som kommer ihåg värdena på dessa? Jag har letat ögonen blodiga på forumet, för jag vet att vi diskuterat det förut.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2011-10-26 07:03:59    Rubrik: Svara med citat

Pertti skrev:
Tjena. Har börjat rota i min trasiga reservhackare. Bara en kass trissa verkar det som. Börjar bli osäker på om jag vill löda om o byta alla hela trissor. det blir ju endel jobb!Shocked
Har du funderat på hur du får trissorna på samma höjd PM? Det är väl viktigt att de ligger an ordentligt mot kylblocken? Kommer du montera dit alla löst först mot plant underlag o sedan löda uppifrån?
Så är jag osäker på de stora guldfärgade motstånden om de är hela på min (svarta kablar). Mätte upp dem o de visar 88 Ohm och 250 Ohm. Någon som kommer ihåg värdena på dessa? Jag har letat ögonen blodiga på forumet, för jag vet att vi diskuterat det förut.


Det som brukar brinna av skall vara på 80 ohm det är inget kritiskt värde på detta jag sätter dit ett standard värde 82ohm
Har 10 st. på lager vill du jag skickar ett?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2011-10-26 14:23:29    Rubrik: Svara med citat

Tack Lars! mina visar 88 och 250 Ohm. Kan de vara ok då? Bara snörena som blitt varma?



Ska inte kladda mer i din tråd PM_Dawn. Men...
Eh... vad i helvette har hänt med PM_Dawns avatar!!?? Very Happy Mr. Green Wink
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-10-26 19:07:16    Rubrik: Svara med citat

Han uppnådde precis gurustatus
Då växer det automatiskt ut en turban Mr. Green
och skägg om man har tur.
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.



Senast ändrad av hawk den 2011-10-26 19:13:18, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2011-10-26 19:10:08    Rubrik: Svara med citat

Pertti får turban på dörren galen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2011-10-26 23:01:10    Rubrik: Svara med citat

HAHA! Very Happy Ni är för roliga ni. Men jag fattar inte det där med dörren?

Jo, så har jag faktiskt gjort hackartrim alldeles själv!
De där motstånden verkar ju kunna bli tokvarma. Så jag tycker inte att de skall ligga o kramas så tätt. Flyttade lite på den ena för bättre värmeavledning. så hade jag sån där vit mojs på tub under också.



Joo, nu fatar jag! Turban på bildörren!!
Naa, får nog vänta med det lite. Känner mig inte fullt mogen för något så tungt på min hjässa. Har ju mina nackproblem *host* Wink
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Sida 6 av 7

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.