Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Trimma Clion ?
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1736
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-08-14 12:04:26    Rubrik: Trimma Clion ? Svara med citat

Är det någon mer än jag som funderat på att trimma Clion lite ?
Tänkte att man helt enkelt skulle kunna byta strömshunten i motorstyrningen till en med lite lägre spänningsfall. Borde ju gå att ordna ganska lätt kan man tycka, om inte hackaren gör några sofistikerade självtester förstås.

Comments ?

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-08-14 12:50:28    Rubrik: Svara med citat

Har inte funderat på det förrän du nämnde det.
Hur skulle hackaren kunna testa den? Möjligen att den finns, och det kommer den ju att göra även med en modifierad.

Ännu enklare är antagligen att sätta en spänningsdelare i 10-ohms-klassen mellan shunten och hjärnan.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2009-08-14 13:27:42    Rubrik: Svara med citat

Jag har en hackare med en glapp/trasig komponent, det yttrar sig i kraftig höjd eller obefintlig strömbegränsning, ganska kul när man vet om det men lite obehagligt när det inträffar plötsligt.

Vid ca 400-450A spinner den på torr asfalt, lämnar tyvärr inga svarta sträck men det bär iväg ordentligt mycket bättre än original, är dock lite orolig för säkringen vid bakre batterilådan.

Jag ska titta i hackaren vid ett senare tillfälle vad det är som orsakar rusningen (och det stora leendet!).
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-08-14 13:35:48    Rubrik: Svara med citat

Se där, bara att ta bort den trasiga prylen helt, så har du en trimmad hackare du kan sälja för dubbla priset.

Det borde väl vara nånstans åt shunten till, man kan tänka sig att om signalen från den inte tar sig fram till styrenheten så blir det så. Den tror att det inte går någon ström alls

Något för dig Per att testa, gissar att dina batterier ger ytterligare lite flås jämfört med Saft.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-08-14 18:48:33    Rubrik: Svara med citat

Av nyfikenhet, vad är begränsningen på maximal motorström i en Clio?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-08-14 19:48:51    Rubrik: Svara med citat

Hur vore det att helt enkelt dra en grov kabel
parallellt med strömkabeln vid sidan av shunten.
Tyvärr lite lång kabel om man inte vill skala
isoleringen. Men bara för att testa om det funkar
att lura UCL på strömmätningen.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-08-14 19:57:41    Rubrik: Svara med citat

Standardbegränsningen är 275 A batteriström har jag för mig. Fast bara i någon minut. Sedan reglerar den ner ännu mer.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-08-14 21:29:20    Rubrik: Svara med citat

jonas.hageberg skrev:
Standardbegränsningen är 275 A batteriström har jag för mig. Fast bara i någon minut. Sedan reglerar den ner ännu mer.


Fast 275 Ampere är inte fy skam ändå, det kan bli rätt många Ampere i motoränden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1736
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-08-14 22:25:54    Rubrik: Svara med citat

qer skrev:
jonas.hageberg skrev:
Standardbegränsningen är 275 A batteriström har jag för mig. Fast bara i någon minut. Sedan reglerar den ner ännu mer.


Fast 275 Ampere är inte fy skam ändå, det kan bli rätt många Ampere i motoränden.


Hur menar du då ?
Transformera ned spänningen eller ?

Enligt manualen 275A en stund sedan ned till 180A

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
exile
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 februari 2008
Inlägg: 123

InläggPostat: 2009-08-15 11:58:35    Rubrik: Svara med citat

Om man analysera en elmotor upptäcker man att man köra en ganska grov modell av en elmotor med 3st komponenter en spole en kondensator och ett motstånd. (finns bättre modeller)

Kod:

en väldigt enkel model av elmotor (DC)
     

      Spole
*-----())))----+----------------+
               |                |
              === konensator   | |
               |               | | motstånd
               |               | |
               |                |
*--------------+----------------+


när man styr motor med pwm kommer motorn att få späning mella Vbatteriet och 0volt, strömmen kommer dock inte gå mellan "fult" och noll utan spolen kommer att "jämna" ut strömmen, där emot kommer batteriet att uppleva strömmen av och på.

det innebär att exempel om vi har ett förhållande mellan av och på på 50% så kommer medel strömmen till batteriet var ca 1/2 mot motorns ström. dvs kommer batteriet levra X Amper när den på och motor kommer att få X Amper men när den av kommer "spolen" i motor att förse motor med ström men inte ta någon ström från batteriet, så medel strömmen kommer att se ut som om bara drar halva strömmen jämfört med motor. (väldigt grovt förenklad)


man kan likna det vid en step-down.se sida.


Hoppas att ni förstå vad jag menar då jag inte uttrycker mig speciellt bra i skrift.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-08-15 22:17:44    Rubrik: Svara med citat

Induktansen är väl den största, och kapacitansen i det närmaste försumbar.
Kul att ascii-art-ritningar sprider sig här förresten!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-08-15 22:27:39    Rubrik: Svara med citat

ASCII-art är en fin gammal konst. Skönt att se att den fortfarande lever anno 2009. Wink

Dock, jag saknar en mycket viktig komponent, EMK:

Kod:

        ____
  o----|____|----.
                 |
                  )
                  )
                  )
                 |
               __|__
              |     |
              | EMK |
              |_____|
                 |
  o--------------'



Utan den blir det tex svårt att förklara varför man behöver mer spänning för att kunna driva samma ström vid ett högre varvtal.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
exile
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 februari 2008
Inlägg: 123

InläggPostat: 2009-08-15 23:49:55    Rubrik: Svara med citat

Som sagt en grov modell och fungerar bara under speciella förhållande men tanken var att likna det vid en step-down.
Annars kan man se EMK som en styrd spännings källa som beror på valtalet men varvtalet beror tidiga strömmar samt den roterande massan motor och det arbete den får utföra, så vid konstant varv och arbete kan det ses som en kondensator (massan) och en motstånd (arbetet).

kanske dumt att ta ett special fall men jag tyckte att det verkade bra vid tidpunkten galen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-08-16 07:52:58    Rubrik: Svara med citat

Du menar så.
Fast det fungerar ju inte som en kapacitans i de frekvenser som controllern jobbar. Eller kanske en enormt stor? Jo, kanske...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1736
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-08-26 07:11:21    Rubrik: Svara med citat

tittade lite på schemat till hackaren, i filen "3djs300972.dsn - pwr_an - pwr_a.pdf" finns ju två stycken förstärkningssteg för strömmarna (fält och armatur) dessa är utrustade med var sin trimpot. Dessa skulle kanske gå att trimma lite på för att få en annan förstärkning av spänningen från shuntarna. Borde vara ganska enkelt.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2009-08-26 14:01:14    Rubrik: Svara med citat

Jag kan skruva! Very Happy Om bara någon talar om var? Undrar hur mycket? Skall vi mäta på potten före o efter? Jag har ju tillgång till en hackare till, om det nu skulle gå åt helv-tte. Embarassed Rolling Eyes. Så de empiriska undersökningarna kan jag göra. Vore tufft o kunna skruva sig till några hästar mer. Hehe!
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2009-08-26 14:38:24    Rubrik: Svara med citat

Utan att vara specialist på sepex/hybrid-motorer (vad är Clions motor egentligen?) så skulle jag bara röra potentiometern för ankarströmmen, kanske minska känsligheten på shunten i 10% steg och provköra mellan.

Att justera statorströmmen är svårare, den har ett konstigt förhållande, i låga hastigheter (vid max magnetisering) ger ökad ström möjlighet till högre vridmoment, vid höga hastigheter (min magnetisering) ger ökad ström minskat varvtal om spänningen är konstant, som den faktiskt är i Clio, ca 114V nominellt.

Det hela kompliceras något av risken för magnetisk mättning, troligen inte ett problem (ökad risk vid ökad "skruvning"), alternativt överhettade kol, ingenting heller att oroa sig för då kolen verkar kraftigt överdimensionerade.
Fler risker är överbelastning av hackare, det borde finnas marginaler så den risken ser jag som mindre eftersom min verkar tåla 400-500A under acceleration, överbelastning av batterier... en risk endast om man har dåliga, annars inga problem.

Huvudsäkringen... 350A tål den med z-karakteristik dvs halvledarskydd, borde den inte löst ut vid 500A i ca 10s? Ska man ersätta den med något annat? vad i så fall, halvledarsäkringar i den storleken är avskräckande dyra...
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2009-08-26 14:57:26    Rubrik: Svara med citat

Så, då börjar jag med ankarpotten! Vrida åt vilket håll? Medurs eller mot? Very Happy Kvarts varv, halvt eller helt innan jag sätter mig o gasar? Hehe! Hmm...tror nog att det finns stor risk att hackaren ger upp om den strora säkringen brinner av. Pajjade hackaren tidigare då en kabel ärgade av i anslutning till säkringen.
Vart kan den sitta förresten? Laughing Potten?
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1736
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-08-27 09:52:51    Rubrik: Svara med citat

Du får nog följa mätledningarna från ankarshunten, sedan följa banorna på kortet dit du hittar en opamp och en iso-opamp, det står i komponentlistan vad dom heter. Op:n heter lm6142 och iso-opamp heter Iso122p, Poten är en 5k pot.

Mät resistansen på poten och vrid sedan åt något håll för att se hur den ändras. Jag tror att du skall minska resistansen på poten för att sänka gainen för OP:en vilket borde ge en lägre signal till den analoga ingången på processorn. Men det ser ut som att det bara går att justera ca 10% gain mha poten skall man ändra mer får man nog sätta en pot parallellt med motståndet som ligger före poten.

(edit) Man skall nog inte sätta bara en pot parallellt över motståndet före poten. Men ett 100k motstånd i serie med en 50k pot parallellt över 39k motståndet före 5k poten skall nog fungera, då borde man kunna reglera upp effekten ca 30-40% dvs till ca 380A galen
(edit)

Men det kan ju vara en intressant test.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2009-08-29 21:58:00    Rubrik: Svara med citat

Hmm...Mätledningar från ankarshunten!?
Vet inte hur hackaren är uppbygd så exakt Embarassed . Vet ungefär vad den gör däremot.
Jag har dissekerat en trasig hackare utan att hitta en enda vridpot. Däremot hittade jag ett "poffat" effektmotstånd. Två snajsiga med guldeloxerade flänsar.
Får inte in bilder nu. Försöker igen senare.
Kanske skulle ge mig på ritningarna. Se om jag kommer ihåg.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Sida 1 av 7

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.