Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Impulsköp
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
EatMyDust
intresserad


Registreringsdatum: 13 augusti 2009
Inlägg: 12

InläggPostat: 2009-08-13 14:11:24    Rubrik: Impulsköp Svara med citat

Var på skroten idag i ett ärende när det var klart passade jag på att fråga om dom hade nån hybridbil eller elbil.
Efter lite funderande så kom dom fram till att det hade dom en gammal iveco.
Jag gick och kollade och hittade detta...
Thrige electric (tror det står så på motorn) 25kw 120v. max 7500 rpm/min
Curtis pmc (klistermärke hmmm) on-road controler (allt jag vet)
Crocon Converter typCC 6A, Vin 144, Vout 12, Outmax 60A

Nu var detta lite av ett impulsköp Men hur bra är prylarna egentligen ?
Jag antar att det finns mycket bättre saker att köpa nytt idag men för tre glada laxar så kanske man ska vara nöjd
galen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-08-13 14:29:38    Rubrik: Svara med citat

Låter väl som ett Ok köp.
motorn skall nog kunna få en vanlig mellanklass att röra sig ganska bra med rätt kontroller/batterier, kör man den på lite överspänning så är det nog inga problem heller, testa 144v.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-08-13 15:11:10    Rubrik: Svara med citat

Fast överskrid inte controllerns spänningar, det är rätt enkelt att blåsa trissorna om man går utanför spec. Sad
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
EatMyDust
intresserad


Registreringsdatum: 13 augusti 2009
Inlägg: 12

InläggPostat: 2009-08-13 15:39:00    Rubrik: Svara med citat

Frågan är bara vart jag ska sätta paketet har en hundkoja som är behov av motor (+ en massa mer) det lir ju lite ont om plats för batterierna i en sån
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1592
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2009-08-13 16:05:39    Rubrik: Svara med citat

Bilder, bilder , bilder !

På den här sidan älskar vi bilder på alla udda elfordon som mer eller mindre anonymt passerat Sverige.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-08-13 16:52:47    Rubrik: Svara med citat

Men... Laddaren då?

Du passade inte på och frågade om dom hade någon gammal truck stående också?
Det där kitet kombinerat med några bättre begagnade truckbatterier och du skulle kunna bygga en väldigt billig elbil.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
EatMyDust
intresserad


Registreringsdatum: 13 augusti 2009
Inlägg: 12

InläggPostat: 2009-08-13 17:15:58    Rubrik: Svara med citat

Det stod en laddare där på 3fas 144v jag antar att den ingick ska hämta allt imorgon Ska skruva bort allt
hoppas det inte regnar
Jag kan lägga upp bilder imorgon när jag skruvat loss allt.

Kanske skulle läggat i Corvetten galen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-08-13 22:23:38    Rubrik: Svara med citat

Trefasladdare. Very nice!
Den kan du säkert sälja för 3000:- till någon Clioägare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
EatMyDust
intresserad


Registreringsdatum: 13 augusti 2009
Inlägg: 12

InläggPostat: 2009-08-14 18:42:08    Rubrik: Svara med citat

Sådär då har jag fått hem prylarna (min rygg)
Det var inte bra att lägga in laddaren själv i skuffen Sad
Jag tog hjälp med motorn iallafall Very Happy
Lägger upp ett par bilder
Controlern ÄR Curtis PMC 1231c-8601 Voltage 96-144
Current 500 A
(Kanske är bra?)
Kostar 1495$ såg jag




Nu är bara frågan vad jag ska göra med det hela.
Har funderingar på att monterat i en båt Question men jag är inte säker
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1246
Ort: Frösön

InläggPostat: 2009-08-14 20:22:00    Rubrik: Svara med citat

Grattis till ett fynd!

Om du inte kommer på någon användning så är det bara att höra av sig till mig...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-08-14 20:25:10    Rubrik: Svara med citat

Skaffa batterier och stoppa i det i hundkojan så är du igång. Den har väl inget servo eller kanske ens bromsservo? Då är det riktigt enkelt.

Billigare/enklare/roligare elbil blir nog svårt att få tag på.

Kanske inte lika kul i en Corvette.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
EatMyDust
intresserad


Registreringsdatum: 13 augusti 2009
Inlägg: 12

InläggPostat: 2009-08-14 21:09:51    Rubrik: Svara med citat

Det är inte bara att stoppa ner den i hundkojan kan jag säga för den liknar närmast ett vrak
Kollar runt på blocket se om jag hittar nått roligt
Saken är den att jag har större nytta av det hela om jag monterar det i en båt än en bil då jag bara har ca 3km till jobbet.
För att ha användning av det på fritiden så bör jag har en räckvidd på ca 25-30 mil....................Mycke batterier.............
Angående bromsservo å är det rätt lugnt tror jag för jag tog bort vacuumpumpen och Rolling Eyes tänkte kunde vara bra att ha.

En liten fråga nu bara
Motorn är på 120V 25kw tar man 25000w/120V blir det ca 208amp men under hur lång tid?minut? timme?
Konverten kan leverera 144V 60amp hur ställersig det i allt det här
Om jag nu bara kan mata ut 144V 60amp så blir det ju inte mer än 8.6kw ca en tredjedel av vad motorn ska klara eller är jag helt ute och seglar
Jag kanske tänker fel........................
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-08-14 22:04:03    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Crocon Converter typCC 6A, Vin 144, Vout 12, Outmax 60A

Citat:
Konverten kan leverera 144V 60amp


Grattis! Du är snarare ute och cyklar Smile

Det är en som man brukar säga DC/DC, det är
För att kunna få 12V till diverse prylar i bilen
ladda 12V batt.? osv. Den ersätter generatorn när
du har satt elmotor i bilen. Den kan lämna 60A
12V (14-15V möjligen) från driftbatteriernas 144V.
"Vin 144, Vout 12, Outmax 60A"
Det du kör motorn med är:
"Curtis PMC 1231c-8601 Voltage 96-144"
"Current 500A" 72kW!!
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-08-14 22:25:41    Rubrik: Svara med citat

Curtis 1231c är en jävligt schysst controller, du har haft en jädra tur helt enkelt! Den är god för 500 Ampere peak, men mer än sisådär 200-250 Ampere kontinuerligt får du nog inte och det är förutsatt att du smackar på en rejäl kylfläns. För en normalstor bil och modesta krav på prestanda kommer den dock göra ett bra jobb. Det verkar vara en pålitlig och stabil pjäs.

Hur motorn är ratead är ju en bra fråga, tex Kostov ratear maxström för 60 minuter, men om det är standard vete fan. Fast jag tror inte du kan skada motorn med den controllern, så det är nog rätt lugnt. Om den har en övertempswitch kan det vara en bra ide att koppla den till en lampa på instrumentpanelen.

Riktigt, riktigt fina prylar. Gratulerar. Se till och bygg nu! Cool
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
EatMyDust
intresserad


Registreringsdatum: 13 augusti 2009
Inlägg: 12

InläggPostat: 2009-08-15 07:44:17    Rubrik: Svara med citat

Det står ju på den 144V in 12V ut (kan jag inte läsa)

googlade lite och hittade lite info om Controlern
2min rating 500 amp 5min rating 375amp 1hour rating 225amp
Hmmmmmm 144V 225amp = 32,4kw*1.36 = ca 44hk

Nu har jag rett ut lite iallafall
Hästkrafter är ju en sak men det intresanta är ju egentligen vridmomentet...
Går det att räkna på som det gör med kw?
Jag (antar) vet volt in amp in varv går ju få fram.
Jag har ju hört att det går inta jämmföra en elmotor med bensinmotor pga vridmomentet ligger högre på en elmotor?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-08-15 09:51:46    Rubrik: Svara med citat

EatMyDust skrev:
Det står ju på den 144V in 12V ut (kan jag inte läsa)

googlade lite och hittade lite info om Controlern
2min rating 500 amp 5min rating 375amp 1hour rating 225amp
Hmmmmmm 144V 225amp = 32,4kw*1.36 = ca 44hk

Ja, men hur mycket effekt du har kontinuerligt är inte så viktigt. 32kW (44hk) är mer än tillräckligt för att förflytta en bil frammåt i lagom hastighet.
Det är toppeffekten, dvs 72kW (100hk) som avgör vilka accelerations/omkörningsegenskaper du kan få.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-08-15 10:33:18    Rubrik: Svara med citat

EatMyDust skrev:
googlade lite och hittade lite info om Controlern
2min rating 500 amp 5min rating 375amp 1hour rating 225amp
Hmmmmmm 144V 225amp = 32,4kw*1.36 = ca 44hk


Det där är lite glädjesiffror eftersom det man brukar få problem med med luftkylda controllers är att det är svårt att hålla dem svala. Å ena sidan vill man bulta dit en STOR kylfläns och sätta hela klumpen längst fram där kylaren normalt sitter, å andra sidan har såna här controllers ofta en rätt rutten IP-klassning så man vill inte få in regn, rusk och, framför allt, saltslask på den. Men kylningen är A och O, annars kommer strömmen degradera snabbt.

EatMyDust skrev:
Hästkrafter är ju en sak men det intresanta är ju egentligen vridmomentet...
Går det att räkna på som det gör med kw?


Vridmomentet i en elmotor är typiskt proportionerligt med strömmen, men vad du får ut per Ampere skiljer sig mellan olika motorer och beror på storlek, lindningar, typ och, öh, både det ena och det tredje. Rolling Eyes

Med en Curtiscontroller kommer du dock inte få ut några monstermoment, men förmodligen mer än tillräckligt för pendlingsbehov.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lhogberg
Aktiv


Registreringsdatum: 30 oktober 2009
Inlägg: 45

InläggPostat: 2009-10-30 21:32:03    Rubrik: Svara med citat

mekanisk effekt=verkningsgrad*elektrisk effekt

mekanisk effekt=vinkelhastighet*vridmoment
elektrisk effekt=ström*spänning


=> vridmoment = verkningsgrad*elektrisk effekt/vinkelhastighet

så vid märkdata (antag verkningsgrad=90%):

vridmoment = 0,9*25000W/(7500*2*3,14/60)rad/s = 28,7 Nm

detta gäller alltså vid strömmen 25000W/120V=208A och precis som pw_dawn nämnde är strömmen linjär mot vridmomentet. D.v.s. Du får ut 28,7Nm/208A=0,138Nm/A

för varje 7 Ampere du kör in i motorn får du ut en NewtonMeter på axeln


nog räknat, har du kommit på nåt kul att använda grejerna till?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
EatMyDust
intresserad


Registreringsdatum: 13 augusti 2009
Inlägg: 12

InläggPostat: 2009-11-19 20:15:16    Rubrik: Svara med citat

Flertal ide'r traskar i den grå massan mellan öronen .
Jag var idag och mätte lite på hundkojelådan och det lär bli tajt i motorutrymmet på en sån bil.
En annan ide' är att dra ihop ett eget chassie med typ Volvo 140 fram å bakvagn och leka med på isen med några g:a batterier bara för att lära sig lite om det elektriska

Tack för uträkningen men ska det inte vara 287Nm För annars är den VÄLDIGT slö för jag hittade lite info om skoda fabia

Trecylindrig bensinmotor 1,2 liter/1198 ccm; effekt 70 hk/51 kW vid 5400 varv/minut; 12 ventiler; max vridmoment 112 Nm vid 3000 varv/minut;

Rätta mig gärna om jag är ute å cyklar (händer ofta )
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
lhogberg
Aktiv


Registreringsdatum: 30 oktober 2009
Inlägg: 45

InläggPostat: 2009-11-22 19:21:23    Rubrik: Svara med citat

EatMyDust skrev:

Tack för uträkningen men ska det inte vara 287Nm För annars är den VÄLDIGT slö ...


nä, jag kontrollräknade och får samma.
däremot kan man ju överlasta en elmotor flera gånger vad den klarar nominellt i en begränsad tid. en elmotor är specad för kontiunerlig effekt/vridmoment, medans en förbränningsmotor är specad med toppvärdena.

klarar kontrollern t.ex. 500A så får du ut 69Nm. Kolla vad kontrollern är specad för så kan du räkna ut max vridmoment. (edit: läste igen, och specad ström var ju verkligen 500A, så du får max 69Nm ut på axeln på femmans växel).

dessutom har ju din motor väldigt högt nominellt varvtal. Vilket gör att du kan köra på en ganska låg växel och på så sätt öka vridmomentet. vridmomentet är linjärt mot utväxlingen.

betänk dessutom att elmotorn har i princip konstant vridmoment över hela varvtalsregistret, till skillnad mot bensinmotorn som har en topp vid 3000 rpm.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.