Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Impulsköp
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
EatMyDust
intresserad


Registreringsdatum: 13 augusti 2009
Inlägg: 12

InläggPostat: 2009-11-22 20:04:46    Rubrik: Svara med citat

Hej och tack än en gång .
Jag har sökt runt lite mer nu och har hittat hur många Nm en hundkoje motor har och detta gäller 850cc modellen HELA 25.4kw vid 5500 rpm och hutlösa 60Nm vid 2900rpm Och jag vet hur pigg en sån är Smile vilket duger åt mig...
Min controler har en peak på 500amp i 2 minuter
Så med dessa uppgifter så vet jag på ett ungefär vilken prestanda jag kommer att få så det är bara att skrida till verket Smile

mvh
Dennis
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Crimp
Aktiv


Registreringsdatum: 19 oktober 2009
Inlägg: 68

InläggPostat: 2009-11-22 20:16:52    Rubrik: Svara med citat

Hej

Tänkte bara kolla lite så jag inte heller är ute och cyklar

Citat:
dessutom att elmotorn har i princip konstant vridmoment över hela varvtalsregistret


En elmotor tex Borstlös DC, PMDC eller series (Inte Shunt, Compound ex.) vad jag vet har inte konstant vridmoment över hela varvtalsregistret utan ungefär halva eller har jag fel?

Tex. en 24v PMDC på S2 i 10 min levererar vid 200A (Typ peak men strömen Vs. varvtal är det viktiga här) 38NM vid 1080 varv på 200A.
Motorn har högre rating på spänningen än så = högre varv dock så är det vridmomentet jag vill bära fram. Storlekmässigt inte långt ifrån min Etek 708'a. Mindre motor och mindre ström men ändå högre vrid.

Mvh
Crimpen
_________________
-Don't argue with an idiot, he will drag you down to his own level and beat you with experience-
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-11-22 20:30:58    Rubrik: Svara med citat

Crimp skrev:
series (Inte Shunt, Compound ex.) vad jag vet har inte konstant vridmoment över hela varvtalsregistret utan ungefär halva eller har jag fel?


En seriemagnetiserad motor har ett moment som är proportionellt mot strömmen, så så länge du kan upprätthålla samma ström så kommer du ha ett konstant moment. Dock, när varvtalet ökar så kommer EMK:n över motorn öka och den plus spänningsfallet över motorns interna resistans kommer till slut resultera att controllern (hackaren) når 100% pulsbredd. När controllern inte längre kan kompensera för den ökande EMK:n så börjar strömmen över motorn falla och därmed minskar momentet.

Vid riktigt höga batterispänningar måste controllern även begränsa motorspänningen för att undvika överslag (vår controller kan tex hantera 340 Volt in men ingen motor kan hantera det så då måste controllern se till att motorspänningen inte överskrids) och då kommer givetvis momentet falla pga det.

Om jag inte minns fel så ger en WarP 9" ca 3000 rpm vid 100 Volt och 1000 Ampere så det går förmodligen att komma rätt nära maxvarvet med bibehållet moment, dock vill man nog inte göra det för länge för ju mer effekt över motorn, dess kortare tid kommer det ta innan man får en flashover och hela borstpaketet blir en enda stor plasmaboll...

Så, summering: Hur länge man kan bibehålla en flat momentkurva beror på hur länge man kan bibehålla samma motorström och det beror i sin tur på hur hårt man kör motorn samt, givetvis, hur hög batterispänning man har.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Crimp
Aktiv


Registreringsdatum: 19 oktober 2009
Inlägg: 68

InläggPostat: 2009-11-22 22:18:13    Rubrik: Svara med citat

Du skriver ju själv detta!

Citat:
En seriemagnetiserad motor har ett moment som är proportionellt mot strömmen, så så länge du kan upprätthålla samma ström så kommer du ha ett konstant moment. Dock, när varvtalet ökar så kommer EMK:n över motorn öka och den plus spänningsfallet över motorns interna resistans kommer till slut resultera att controllern (hackaren) når 100% pulsbredd. När controllern inte längre kan kompensera för den ökande EMK:n så börjar strömmen över motorn falla och därmed minskar momentet.


Vi pratade ju moment över hela varvtalsregistret vilket som du själv skriver sjunker när motorn börjar varva ut. Eftersom i detta fall inte strömmen kan uppräthållas och ström är vrid.

Att jag låter trotsig och envis är bara för att få ut så mycket jag kan, speciellt från en hackerutveklare som säkert bromsat motorer och loggat detta.

Jag skrev även "strömen Vs. varvtal är det viktiga här" eftersom jag förstår om det kunde gå att typ växla en motor genom stor diameter och vinna vrid som en stokad förbränningsmotor med grejen är att den är ju knappast så stor. Bara konstigt tycker jag.

Jag köper vad du skriver, var mycket bra läsning förstår bara inte hur det kan skilja så mycket. En motor på 11kg och ca: 20cm i diameter borde inte ha mer vrid än hans bilmotor vid 200A eller? Så vad missar vi här???



Mvh
Crimpen
_________________
-Don't argue with an idiot, he will drag you down to his own level and beat you with experience-


Senast ändrad av Crimp den 2009-11-22 22:26:54, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lhogberg
Aktiv


Registreringsdatum: 30 oktober 2009
Inlägg: 45

InläggPostat: 2009-11-22 22:26:51    Rubrik: Svara med citat

ok, kanske ska förtydliga mitt uttalande

en elmotor har teoretiskt (gäller i stort sett i praktiken också) sett ett konstant maximalt vridmoment som är helt oberoende av varvtalet.
sen sätter givetvis kontrollern (edit: och batterispänningen) ofta begränsningar, men det har ju egentligen inget med motorn att göra.

sen har olika motorer givetvis olika maximalt vridmoment, jag säger inte att alla elmotorer klarar samma vridmoment =)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lhogberg
Aktiv


Registreringsdatum: 30 oktober 2009
Inlägg: 45

InläggPostat: 2009-11-22 22:34:32    Rubrik: Svara med citat

Crimp skrev:
En motor på 11kg och ca: 20cm i diameter borde inte ha mer vrid än hans bilmotor vid 200A eller? Så vad missar vi här???


som jag räknade ut har hans elmotor ett vridmoment på under 30Nm vid 200A som ju är under vad de bensinmotorer som nämnts... eller vad syftar du på?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-11-22 23:17:47    Rubrik: Svara med citat

lhogberg skrev:
Crimp skrev:
En motor på 11kg och ca: 20cm i diameter borde inte ha mer vrid än hans bilmotor vid 200A eller? Så vad missar vi här???


som jag räknade ut har hans elmotor ett vridmoment på under 30Nm vid 200A som ju är under vad de bensinmotorer som nämnts... eller vad syftar du på?


Det Crimp jämför är väl sin Etek 708 med trådens thrige titan llb motor.
Och dom verkar kunna leverera ungefär samma moment vid samma ström trots att dom är ganska olika stora rent fysiskt.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Crimp
Aktiv


Registreringsdatum: 19 oktober 2009
Inlägg: 68

InläggPostat: 2009-11-23 13:13:56    Rubrik: Svara med citat

Ledsen lhogberg, det är som PM_Dawn skrev.
Jag har en förmåga att vara otydlig och ha bråttom när jag skriver, tyvärr en inte så bra förmåga.

Det var just thrige titan llb motor Vs. Perm på 22cm diameter där Perm motorn levererar mera vrid vid samma ström som jag tyckte var lite mysko.

Tackar även för info om el motorers vrid. Kan man hålla stömmen uppe så kan man teoretiskt behålla vridet så gott som.

Sällan man fått sätt grafer med alla data vilket fick mig att frågasätta men det är solklart för mig nu efter det ni skrivit att varför vridmoment kurvan har sjunkit är föratt man inte kunnat hålla strömmen uppe på dessa motorer som varvar lite högre. Idea

Mvh
Crimpen
_________________
-Don't argue with an idiot, he will drag you down to his own level and beat you with experience-
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-11-23 14:09:00    Rubrik: Svara med citat

kolla in Agnis grafer så är det ganska klart tycker jag.

http://agnimotors.com/95_Series_Performance_Graphs.pdf

Helt rakt förhållande mellan ström och vrid och i princip linjärt förhållande till effekten.

dreggel dreggel !!!!!

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
lhogberg
Aktiv


Registreringsdatum: 30 oktober 2009
Inlägg: 45

InläggPostat: 2009-11-23 15:31:18    Rubrik: Svara med citat

Crimp skrev:
Ledsen lhogberg, det är som PM_Dawn skrev.
Jag har en förmåga att vara otydlig och ha bråttom när jag skriver, tyvärr en inte så bra förmåga.
....


ingen fara, hade jag läst lite nogrannare hade jag förstått =)

Crimp skrev:
Tex. en 24v PMDC på S2 i 10 min levererar vid 200A (Typ peak men strömen Vs. varvtal är det viktiga här) 38NM vid 1080 varv på 200A.
Motorn har högre rating på spänningen än så = högre varv dock så är det vridmomentet jag vill bära fram. Storlekmässigt inte långt ifrån min Etek 708'a. Mindre motor och mindre ström men ändå högre vrid.


Crimp skrev:
En motor på 11kg och ca: 20cm i diameter borde inte ha mer vrid än hans bilmotor vid 200A eller? Så vad missar vi här???


förklaringen ligger i att man har väldigt stor frihet när man designar en elmotor.
kan inte säga exakt vad som gör Etek 708:an högre vrid. Men jag skulle tippa på att den har fler poler än elbilens motor. Detta gör att man får ett högre vridmoment mot att motorn inte klarar lika högt varvtal. Det t.ex. även vara så att den motorn är gjord med högre precision vilket gör att de kan hålla ett mindre luftgap mellan stator och rotor. Kan man halvera avståndet mellan stator och rotor, DUBBLERAS vridet som motorn klarar (i alla fall elektromagnetiskt, den måste ju också klara det mekaniskt).

Finns väldigt många parametrar man kan leka med när man designar motorer. Jag råder dig att låna en bok om Elektriska maskiner på biblioteket, det är ett väldigt intressant ämne =).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.