Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


GDS-motor
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
axbor22
intresserad


Registreringsdatum: 06 juli 2009
Inlägg: 34
Ort: Örebro

InläggPostat: 2009-07-06 10:06:42    Rubrik: GDS-motor Svara med citat

Hej alla!

Jag håller på ett snickra ihop en egen elmotor tänkt till en konvertering av en Yamaha TZR 125:a till eldrift. Very Happy
Här är två korta klipp med ett par stillbilder från motorbygget och en filmsnutt som visar belastnings-test med propeller.

http://www.youtube.com/watch?v=_TC57GCt37w&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=hy6jZEW9uxc
http://www.youtube.com/watch?v=u0I0Tg8sxYw

Edit: la till det senaste 11.5kW klippet

Simma lugnt....
_________________
Axel


Senast ändrad av axbor22 den 2009-08-06 21:34:19, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2009-07-06 11:30:37    Rubrik: Svara med citat

Crazy!!

Gillar det! Håll oss gärna informerade och fråga om hjälp om det behövs.
Jag har en bra utrustad verkstad om det behöver göras något i aluminium.
Transport t.o.r Örebro kan säkert ordnas.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1238
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-07-06 11:51:15    Rubrik: Svara med citat

En "klase" fartreglage...... smart!
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
sonic
intresserad


Registreringsdatum: 30 december 2007
Inlägg: 26
Ort: Gävle

InläggPostat: 2009-07-06 20:53:33    Rubrik: Svara med citat

vilket ljud, som en spitfire....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1209
Ort: Frösön

InläggPostat: 2009-07-06 21:38:02    Rubrik: Svara med citat

Inspirerande!

Kanske man ska fråga studieförbunden om det finns någon kurs i att bygga elmotorer, styrningar och batterier så att vi har något att göra i vinter.
Detta var bara för häftigt!!!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 852
Ort: Gbg

InläggPostat: 2009-07-07 03:28:36    Rubrik: Svara med citat

Outstanding well!!!
Med risk för att ge svensk bilindustri fullkommligt superkomplex, oss enkla "amatörer" som tillverkar allt som behövs till en elbil (eller flygplan för den delen), med hjälp av ett par tusenlappar och skolbasic, och starta en kurs på det...., skicka en gratis inbjudan till HK på Hisingen och Trollhättan... Tro f-n att dom inte kommer, dom ska ju självändamålsenligt själva "utveckla/forska" på sina eviga "framtidslösningar" i ett par decenier till innan förbränningsskräpet tilllåts gå i graven....

Den här "diskmotorn" borde väl gå att seriekoppla (fysiskt), då skulle 10 st av den som ger 14 kW resultera i 140 kW, för matrialpriset vadå, ca 5000 SEK?
-Mums!
Ritningar och spec uppskattas nog av inte bara mig..., pris eller gentjänst?
Vad skulle ett färdigt "rå"-ex av 14-kW:arn kosta (matrial resp arbete), lägger gärna ev en beställning?!
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
axbor22
intresserad


Registreringsdatum: 06 juli 2009
Inlägg: 34
Ort: Örebro

InläggPostat: 2009-07-07 14:29:27    Rubrik: Tack för glad respons! Svara med citat

Tack för glad respons!
Härligt att vara bland likasinnade!

Visst är det lustigt att det är propellern som skapar det där flaff-flaff-ljudet?
Jag har alltid trott att det var de lindrigt ljuddämpade fyrtaktsmotorerna som gjorde det ljudet.

Angående fartreglagen: denna motorn har en 7-delad stator, så varje fartreglage styr endast tre spolar ( 7st 3faser = 21 spolar totalt).
Poängen är att man kan använda billiga fartreglag, 210kr/st, totalt under 1500kr för ett styrsystem som tål 700A, i stället före de mer kostamma proffsvarianterna. Nackdelen är att man är hänvisad till låg spänning, i detta fall 30V och dåliga start-egenskaper pga den sensorlösa designen. Detta är ok med en propeller som har en låg massa, men det fugerade dåligt då jag monterade det hela på Yamaha:n, så nu väntar jag med spänning på att få en 7000kr Kelly-controller levererad.
Då denna controllern styrs av signaler från hall-sensorer så har jag monterat tre sådanna på motorn. Detta var lättare än väntat, det var bara att limma dit de tre sensorna, en i mitten på var och en av tre spolar i följd i ett av de knippen med spolar som utgör en enskild 3-fas-enhet.
Jag har testat det hela med ett av de minsta fartreglagen ur Kellys sortiment

Motorn är tyvärr inte superbillig pga de många och kraftfulla magneterna som behövs för bygget.
I de måttliga kvantiteter jag köper dem i från Supermagnete.de så hamnar man på 2000kr+ för 56st.

Jag håller på att sammanställa en liten handfast skrift som steg för steg visar hur jag byggt denna motorn och andra mindre varianter , jag hojtar till när den är klar, men det dröjer ett tag till då jag vill hinna utvärdera denna större motorn först.

Postar lite mer info och bilder vartefter jag gör framsteg.
Och igen, tack för det trevliga mottagandet av en nykomling!

Simma lugnt /Axel
_________________
Axel
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pollyochips
Nyfiken


Registreringsdatum: 26 maj 2009
Inlägg: 5

InläggPostat: 2009-07-08 07:27:47    Rubrik: Svara med citat

Har sällan kollat på samma videoklipp så många gånger Very Happy

Vilket varvtal körs den på i det andra klippet?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tjus
Elektrisk


Registreringsdatum: 18 oktober 2008
Inlägg: 103
Ort: Göteborg / Wuppertal

InläggPostat: 2009-07-08 10:42:59    Rubrik: Svara med citat

Den ä så jäkla fräck!
Jag såg dina youtube videos i stort sett när de va nyupplagda, höll ju på att tappa hakan Smile

Hur svårt var det att få 'klasen' med kontroller att jobba tillsammans? gör de det utan nåra som helst problem tack vare 'feedbacken' från motorn? (tänker på killen med tre flygmotorer på gokarten, http://www.youtube.com/watch?v=vwODx028_Jw )
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
magnus_jo
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2007
Inlägg: 823
Ort: Gärdhems-Lunden Björkelund i Trollhättan

InläggPostat: 2009-07-08 19:51:36    Rubrik: Generator bygd på liknade sätt Svara med citat

Jag gillade skarpt youtube filmen ovan också kul att ni bygger egen motor.
Generator bygd på liknade sätt finnes här http://24volt.eu/generatorkonstruktion.php
med en del byggbeskrivningar och tips om dimensionering.
Mer info om en uppdaterad konstruktion här http://24volt.eu/stator_kort.php
_________________
magnus_jo Har kör VW Golf ll City STROMer sedan 2006 http://www.evalbum.com/1485 bytt till Tesla X 2016
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Yahoo Messenger
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-07-08 21:59:57    Rubrik: Svara med citat

Från bilderna tolkar jag det som 7 individuella 3fas-kopplingar.
7 stycken 3-fas controllers alltså?

Spänningen borde du väl kunna höja genom att helt enkelt koppla de 7 kretsarna i serie?
7*30V = 210V
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
axbor22
intresserad


Registreringsdatum: 06 juli 2009
Inlägg: 34
Ort: Örebro

InläggPostat: 2009-07-18 09:24:33    Rubrik: Svara med citat

Sådärja, då var semestern igång!
I 7kW-klippet drar motorn runt propellern med nästan precis 2300rpm
och i 11.5kW-klippet snurrar propellern 2830rpm och ger drygt 50kg dragkraft.
Jag har inte testat att seriekoppla fartreglagen, vilken galen tanke!
Tänk om det är så enkelt?!

Nu hoppas jag att jag lyckats ladda upp lite bilder på bygget.
Jag har lackat motorn för att ge den lite grundläggande fuktskydd.
Mc-bilder innan och under ombyggnad.
Primitivt last-test av Thundersky 90Ah batteri. Vid 330-270A faller spänningen innom loppet av 10-30sek från ca 3.4V till ca 2.9-2.7V

På återhörande/Axel

















_________________
Axel
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1238
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-07-18 10:11:44    Rubrik: Svara med citat

Otroligt inspirerande
11,5 kW 50kg dragkraft skulle gott o väl räcka för att få min quicksilver mx i luften med mig i

Citat:
Jag har inte testat att seriekoppla fartreglagen, vilken galen tanke!
Tänk om det är så enkelt?!


kommer dom verkligen kunna synka upp och gå i fas alla 7 (för det gör dom väl med back emf)
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
magnus_jo
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2007
Inlägg: 823
Ort: Gärdhems-Lunden Björkelund i Trollhättan

InläggPostat: 2009-07-19 22:20:50    Rubrik: Vad väger motorn ? Svara med citat

Vad väger motorn undrar en nyfiken supporter ?
_________________
magnus_jo Har kör VW Golf ll City STROMer sedan 2006 http://www.evalbum.com/1485 bytt till Tesla X 2016
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Yahoo Messenger
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2009-07-21 11:04:21    Rubrik: Svara med citat

WOHOO! Shocked
Inte illa! Blir bara lite orolig att nått skall hända på filmen (gammalt skyddsombud). Verkar inte vara allt för stort vridmoment. Då skulle väll testriggen slå runt, proppen i backen och... Embarassed
Men oj, va häftigt! Hehe!

Edit: Eller vänta nu! Vridmomentet kan ju vara högre på högre varvtal. Hur är det på en sådan tingest egentligen? Konstant vridm?
Det verkade inte rycka till för mycket i starten ändå.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
axbor22
intresserad


Registreringsdatum: 06 juli 2009
Inlägg: 34
Ort: Örebro

InläggPostat: 2009-07-25 21:03:03    Rubrik: Svara med citat

Hejsan!
Motorn väger lite drygt 10kg, men skulle kunna minskas till 9-något.
Jag har onödigt mycket CA-lim mättade järnfilsspån bakom permanentmagneterna.

Vridmoment vet jag inte mycket om, men fartreglager låter mig starta motorn mycket försiktigt, i alla fall i teorin, i praktiken blev det en obehaglig plötslig uppvarvning i 11.5kW klippet då jag kopplat fartreglaget till ett mc-gashandtag som jag i klippet styr med vänster hand mot mitt knä så det blev ryckigt och nästan fullgas direkt.

Säkerhet, ja jag vet, det finns en del övrigt att önska. Men jag hade mc-hjälm på mig i 11.5kW klippet. Det är läskigt att stå nära den relativt tunga propellern då bladspetsarna passerar mach 0.5 Mycket rörelse energi blir det....

Jobbar just nu med att montera farreglage, kontaktor och dc-dc omvandlare. Det går långsamt men säkert frammåt.

Simma lugnt! /Axel
_________________
Axel
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2009-07-27 16:09:46    Rubrik: Svara med citat

Wah!! Shocked Very Happy
Sitter med ett gott leende här nu. Vet inte vad jag skall säga?
Ser du ut som han "Doc" i Tilbaka till framtiden?
Haha! Laughing Är sugen att komma på ett besök.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
axbor22
intresserad


Registreringsdatum: 06 juli 2009
Inlägg: 34
Ort: Örebro

InläggPostat: 2009-07-29 11:47:53    Rubrik: Svara med citat

Hallå i stugan!

Citat:
11,5 kW 50kg dragkraft skulle gott o väl räcka för att få min quicksilver mx i luften med mig i


Skulle verkligen vara roligt att testa. De där qicksiver-maskinerna är så underbart enkel-geniala!

Citat:
Ser du ut som han "Doc" i Tilbaka till framtiden?


Mohahaha!, det hade ju bara varit för coolt, men tyvärr....


Bygget fortsätter nu i rask takt. Har nu kommit till den punkt då det är dags att montera de thundersky-cellerna jag ännu inte har.... men jag har måttat in dem med volym-modeller i papp. Jag har skurit ut botten på tanken så att den kan träs över batteripaketet. Jag hoppas att det bara skall vara avsaknad av avgasrör som utseendemässsigt skall skilja denna el-varianten från orginalet.
Prestanda, miljö, ekonomi och upplevelsen hoppas jag skall vara bättre än orginal! Very Happy

Dc-dc omvandlaren jag inhandlat billigt på e-bay fungerar fint och cykeln har nu återfått sina vanliga el-funktioner. Den syns på sista bilden och sitter där det ordinarie 12V mc-batteriet satt från början.

I väntan på de riktiga batterierna så har jag stoppat i blandade biltema blyackar för en liten provtur på gatan. Spänningsfallet blir stort redan vid strömutag på 120-140A vilket är blygsamt i detta sammanhanget. Kom väl upp i knappt 50km/h innan kvarteret slutar i en T-korsning. Accelerationen var slö. Jag har dock gott hopp om att det blir helt andra bullar med strömtåligare batterier på plats.
När jag testkörde motorn med propeller och STORA blybatterier så peakade jag 700A med 600A Kelly controllern under uppvarvning...
Kellys controller är ju inte kända för att leverera vad de lovar med med en fasresistans på rätt precis 1.5 milli-ohm så kan tydligen inte ens Kellys controller knipa igen..... Very Happy Hurvida det är bra eller dåligt kommer jag antagligen få lära mig snart.... Confused











_________________
Axel
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
axbor22
intresserad


Registreringsdatum: 06 juli 2009
Inlägg: 34
Ort: Örebro

InläggPostat: 2009-08-06 09:57:45    Rubrik: Svara med citat

Uppdatering:

Jag har nu provkört mc:n utanför villakvarteren.
Jag har fortfarande bara tillgång till begagnade blybatterier i varierande storlek och kondition + en thundersky cell. Den samanlaggda spänningen ligger på knappt 30V fullladdat.

Jag kommer upp i 90 km/h(!). Batterispänningen är då nerpressad till knappt 20V och strömmen ligger på ca 270A. Vid 50km/h så är motsvarande siffror 26V 65A. Med mer strömtåliga batterier finns det mer att ge då det är controllern som begränsar strömuttaget när spänningen sjunker under 20V. Efter en tur i full fart kommer spolarna i motorn upp i ca 50 grader C.

Det som är lite underligt och en smula tråkigt är att motorn inte får mer än 100-150A (batteri Ampere) under fullgas-acceleration upp till ca 40km/h.
Detta innebär att mc:n känns lika trög som med orginalmotorn i lägre hastigheter. Men varefter farten ökar så känns den piggare och piggare och den drar många hundra A vid fullt gaspådrag vid lite högre farter.
Vad handlar det om?
Jag tog bort den 500A säkring jag tidigare haft monterad för att kolla att det inte var den som var flaskhalsen då den hade misstänkt mycket mindre ledararea än en snarlik 300A säkring jag har liggandes. Postar bild på det senare så fattar ni vad jag menar.

Jag har bla ett 12V 30Ah gel batteri monterat mitt batteri paket och det blir lite mer än ljummet efter en åktur, men det borde inte hindra att jag tar ut höga A under tidig accelerations fas. Samma batteri lämnar ju mer än 400A vid acceleration i högre farter?!
Någon som har förslag på åtgärd för att få till högre A vid låga varv?

Roligt: Att backa upp för garge nedfarten! Det bara att slå på en liten strömbrytare för att köra motorn baklänges.

På återskivande/Axel
_________________
Axel
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-08-06 12:34:36    Rubrik: Svara med citat

Du är fanemig helt galen, du. 90 pinn med en motor byggd i trä? Vansinne. Skitcoolt, men fullständigt galet! galen

Skriv mer, jag vill veta allt! Mr. Green
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Sida 1 av 7

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.