Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


GDS-motor
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
axbor22
intresserad


Registreringsdatum: 06 juli 2009
Inlägg: 34
Ort: Örebro

InläggPostat: 2009-08-06 22:03:47    Rubrik: Svara med citat

Till mitt försvar vill jag bara säga att det är kolfiber och glasfiber som tar upp krafterna + att trä faktiskt är ungefär lika starkt som låglegerat stål i förhållande till sin vikt Wink

Bild 1,
Jag vet inte om det syns, men den smala säkringen är märkt 500A
och den mer än dubbelt så breda 300A.
Men de var ju så billiga....

Bild 2,
Ordet "provisoriskt"vore en överdriven komplimang i samanhanget...
30Ah blybatteriet blir ordentligt varmt medan Thundersky cellen verkar helt oberörd efter en runda med hyggliga strömutag. Magiskt.





_________________
Axel


Senast ändrad av axbor22 den 2010-05-12 09:01:09, ändrad totalt 3 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-08-06 22:16:12    Rubrik: Svara med citat

axbor22 skrev:

Jag har inte testat att seriekoppla fartreglagen, vilken galen tanke!
Tänk om det är så enkelt?!


Nej, nej, inte seriekoppla fartreglagen. Det kan aldrig gå väl.
Det jag menade var att du skulle kunna seriekoppla spolarna i statorn. Koppla 7 spolar i serie, så behöver du bara ett enda fartreglage och arbetsspänningen blir betydligt högre.

Du nämnde ju något om att nackdelen med nuvarande lösningen var just den låga spänningen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
riksost
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 augusti 2007
Inlägg: 193
Ort: Torslanda

InläggPostat: 2009-08-07 08:33:51    Rubrik: Svara med citat

Riktigt spännande att följa ditt bygge!
Hur ser det ut med den MC-modell du valt, blir det några konstigheter med besiktning?
Vet du vad som gäller med årsmodeller, eller motoreffekt mm?
_________________
Ladda är silver, trampa är guld.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
axbor22
intresserad


Registreringsdatum: 06 juli 2009
Inlägg: 34
Ort: Örebro

InläggPostat: 2009-08-07 13:30:19    Rubrik: Svara med citat

Jag har mailat och frågat VV vad man behöver göra för att det skall bli lagligt och besiktnings/försäkringsbart. Svaret var generellt jakande men lite diffust.
_________________
Axel


Senast ändrad av axbor22 den 2010-05-12 08:33:10, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tjus
Elektrisk


Registreringsdatum: 18 oktober 2008
Inlägg: 103
Ort: Göteborg / Wuppertal

InläggPostat: 2009-08-27 16:01:33    Rubrik: Svara med citat

Du har inga nya smaskiga detaljer att berätta om snart? Har batterier kommit t.ex.?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
axbor22
intresserad


Registreringsdatum: 06 juli 2009
Inlägg: 34
Ort: Örebro

InläggPostat: 2009-08-29 23:31:22    Rubrik: Svara med citat

Tyvärr inga intressanta nyheter ännu.
Batterierna är just nu i Helsingborg i väntan på att tullmyndigheten skall räkna ut vad jag skall betala dem, men jag hoppas ha dem här innom en eller ett par veckor.

Jag har nu fått lite bättre kläm på varför min tidigare motor var accelerationssvag men kraftfull nog att köra i höga farter. Det har att göra med hårdvaruinställningar i controllern som mäter ström toppar och inte medelströmmar.
Så nu håller jag på att bygga en ny motor som jag tror och hoppas skall matcha controllern bättre för att få en motor med både bra acceleration och vettig topphastighet.

Postar så fort jag har något vettigt att berätta!
_________________
Axel
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
exile
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 februari 2008
Inlägg: 123

InläggPostat: 2009-08-30 10:59:36    Rubrik: Svara med citat

Kul ide, har du testat att köra lindningarna i serie om 2 eller fler. iså fall kanse du inte behöver bygga om motor, med lite tur.
Kod:

exemel
---+--())))---())))--+
   |                 |
   +--())))---())))--+
   |                 |
   ..                ..
   |                 |
   +--())))---())))--+
                     |
---------------------+

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tjus
Elektrisk


Registreringsdatum: 18 oktober 2008
Inlägg: 103
Ort: Göteborg / Wuppertal

InläggPostat: 2009-08-31 21:29:11    Rubrik: Svara med citat

... förresten, borde inte tråden flyttas till "Elmotorcyklar"-delen istället för RenaultClio-motorer?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2009-10-07 20:56:47    Rubrik: Svara med citat

misstar jag mig eller är motorn järnlös? Mycket intressant i så fall, har spånat en jäkla massa på just sådana. Får nästan förhöra dig på dina erfarenheter nån gång framöver...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
axbor22
intresserad


Registreringsdatum: 06 juli 2009
Inlägg: 34
Ort: Örebro

InläggPostat: 2009-10-30 17:04:40    Rubrik: Svara med citat

Jodå den här motorn är järnlös, förutom lite skruvar och axeln då Wink
Jag har nu byggt en motor med längre koppartrådar, var och en av de 21 spolarna har 38st 0.2mm trådar á 6.2meter långa. Det är den längsta trådlängd jag testat. Total fas resistans hamnar på ca 8.5 milliohm då spolarna är delta-anslutna.

"Kul ide, har du testat att köra lindningarna i serie om 2 eller fler. iså fall kanse du inte behöver bygga om motor, med lite tur. "

Bra idé, det skulle säkert fungera!
Jag ville dock biffa upp axeln til 20mm diameter och så ville jag bygga en snygg-variant där jag dokumenterade steg för steg, så jag gjorde en ny från scratch i alla fall.


Jag har fått hem och testat åtta 90ah Thundersky batterier köpta genom evcomponents.com i amerikat. De fungerar fint. Väntar nu på 4 celler till för att min nya motor skall trivas.

Jag har också inhandlat och monterat en fin liten temp mätare egentligen ämnad att mäta dator-låd-temperatur med som passar bra då den maxar ur vid ca 80 C vilket jag tror är ungefär vad epoxylaminatet, som spolarna är inbakade i, klarar utan att bli för mjukt.

Accelerationen är nu bra och toppfarten med 8 celler ca 65km/h.
För att nå 90km/h, vilket är målet, så behöver jag alltså 4 celler till.
För att få plats med dessa så har jag byggt en ny sadel som rymmer dessa.


Tanken rymmer 7 celler.



Sadeln rymmer 4 celler.


Sadeln glasfibrad, vadderad och klädd.


Cycel analyst till höger och ny digital tempmätare där den gamla analoga tidigare satt.


"Snyggvarianten" under slutmontering.

"Snyggvarianten" under slutmontering.

Ja, flytta gärna tråden till MC sidan, jag slarvläste första gången jag postade och såg inte att det var CLIO-motorer/växellåda som avsågs.
Så ivrig kan man vara.... Very Happy
_________________
Axel
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tjus
Elektrisk


Registreringsdatum: 18 oktober 2008
Inlägg: 103
Ort: Göteborg / Wuppertal

InläggPostat: 2009-11-01 19:03:50    Rubrik: Svara med citat

Det är såå spännande att följa ditt bygge!

får man fråga hur mycket det kostat dig i material till motorn? blir det verkligen någon vinst mot motsvarande köpt motor?

*väntar med spänning till man får se någon skymt av ritning till motorn* Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2009-11-01 21:59:04    Rubrik: Svara med citat

grymt intressant, har funderat mycket över hur en kelly controller skulle fungera ihop med en järnlös motor, med den låga induktansen i åtanke. Men du har alltså fått den att leverera bra vridmoment även vid lägre varv nu? Gjorde du nåt särskilt för att få det att funka?

Verkningsgraden man kan få ut av järnlösa motorer är ju sanslös, skissade nyligt på en som skulle leverera upp till och över 100kW, vara lämplig för montering på växellådan till en bil, och ha en maximal förlust på 125 watt (alltså över 99,8% verkningsgrad vid full effekt). Tillverkningskostnaden skulle, för mig, hamna på runt 10kkr varav cirka 6kkr i tillverkningskostnad.

Alternativt kan man konstruera den för att passa direkt på diffen, då skulle man tappa lite verkningsgrad i motorn men minska transmissonsförlusterna och vikten och på så vis gå med vinst.

Tyvärr har jag långt ifrån tillräckligt med pengar för att faktiskt utföra projektet, men tillsvidare får jag drömma och studera andra projekt. Så se till att lämna utförliga beskrivningar och ta mycket bilder!

Förresten, hur stora är hallsensorerna, och följer dom med controllern?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
1984:an
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 juli 2008
Inlägg: 202
Ort: Höör // Skåne

InläggPostat: 2009-11-02 17:33:33    Rubrik: Svara med citat

Det där blir ju grymt snyggt! Jag har precis likadana tempmätare avsedda för datorer liggande som ska användas till mitt mc bygge. Och såklart en cycle analyst, stora modellen. Väntar fortfarande på mitt 72v 50ah batteri med bms-laddare.... borde skickas denna månaden.
_________________
Enjoy The Silence

Bygger om VW Citystromer 1991.
Merida framhjulsdriven elcykel, 53km/h (skrotad)
Merida bakhjulsdriven elcykel, 67km/h
KMX Karts trike elcykel, 350km räckvidd, 65km/h
Tugger 24v, renoverad, såld
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
axbor22
intresserad


Registreringsdatum: 06 juli 2009
Inlägg: 34
Ort: Örebro

InläggPostat: 2009-11-04 22:20:23    Rubrik: Svara med citat

Ja, men visst finns det väl en möjlighet att det här kan bli ett fint bygge!? Very Happy

Kostnad delar till motorn? Jag vet faktiskt inte, men någonstans i närheten av 3-5 tusen kr tror jag.

Hall-sensorerna är som synes mycket små, köpta på Elfa, bipolära latchade. Monterade mitt i spolarna.

Just den på bilden är köpt som reservdel till crystalyte navmotor på http://www.ebikes.ca/store/store_connectors.php. Jag köpte även ett par billiga shunt motstånd där för A-mätning samt den tidigare nämnda Cycle Analyst. ebikes.ca är för övrigt en webbaffär jag gärna rekomenderar, liksom supermagnete.de för magnetinköp

"har funderat mycket över hur en kelly controller skulle fungera ihop med en järnlös motor, med den låga induktansen i åtanke. Men du har alltså fått den att leverera bra vridmoment även vid lägre varv nu? Gjorde du nåt särskilt för att få det att funka? "

Jag har nästan fördubblat lindningarnas längd och får då dubbla vridmomentet vid samma ström enligt F=BxIxL. Därav behovet av fler batterier för att få upp spänningen och varvtalet, som är lågt.
Jag kör med orginaldrev 16-45 kuggar =1:2.8 utväxling.
Ja, Kelly controllern var väl inte superglad åt att behöva driva en motor med bara en dryg milli-ohms motstånd, men den gjorde det. Då blev den dock ganska varm efter en stunds körning, men motorn knappt ljummen. Nu är det tvärtom, motorn blir ljummen, medans controllern förblir sval.

"Det där blir ju grymt snyggt! Jag har precis likadana tempmätare avsedda för datorer liggande som ska användas till mitt mc bygge. Och såklart en cycle analyst, stora modellen. Väntar fortfarande på mitt 72v 50ah batteri med bms-laddare.... borde skickas denna månaden."

Roligt!
Sista bilden visar var/hur jag placerade Cycle Analysten:s hatighetsmätar-magnet. Den är inbakad i vit-grå knåd-epoxy.
Test visar att orginalmätaren visar ca 4km/h för hög hastighet om cycle analysten visar rätt.









_________________
Axel
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2009-11-06 19:01:38    Rubrik: Svara med citat

Jag tänkte mer på induktansen i lindningarna än deras resistans. Låg resistans har bara fördelar men låg induktans kan bli ett problem enligt vad jag läst mig till. Antar att det beror på att lindningarnas induktans agerar som ett lågpassfilter och hjälper till att hålla störningarna från PWM operationerna under kontroll. Lägre induktans innebär ju mindre filtrering, så det är skönt att höra att det funkade ändå.

Men hur är det nu, du får förstås bättre vridmoment av att linda om den men är det fortfarande ännu bättre vridmoment vid högre varvtal? för det jag oroade mig över var det faktum att vridmomentet var sämre vid lägre varvtal.

Förresten, hur många poler har du? Är lite intresserad av det maximala elektriska varvtalet (mekaniska varvtal*antal poler). Kelly ska "bara" kunna hantera upp till 40 000 elektriska rpm vilket för (exempelvis) en 12polig motor innebär max 3333rpm. Något begränsande tyckte jag...


Senast ändrad av crap den 2009-11-08 22:32:52, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
axbor22
intresserad


Registreringsdatum: 06 juli 2009
Inlägg: 34
Ort: Örebro

InläggPostat: 2009-11-08 22:07:06    Rubrik: Svara med citat

Aha, du menar så... Very Happy
Jag vet faktiskt ingenting om induktans... men controllern har överlevt motorvarianter med spolar med trådlängd på 0.9m, 4mm tjocka ( =spolar med 7-9 varv) som rimligen bör ha haft en mycket låg induktans.

Min upplevelse är att accelerationen är konstant från ca 5km/h.
Cycle analysten visar dock att jag toppar 11kW (ineffekt, säkert <10 kW ut) någonstans runt 20-30km/h för att sen minska till ca 3.5kW vid 65km/h

"Förresten, hur många poler har du? Är lite intresserad av det maximala elektriska varvtalet (mekaniska varvtal*antal poler). Kelly ska "bara" kunna hantera upp till 40 000 mekaniska rpm vilket för (exempelvis) en 12polig motor innebär max 3333rpm. Något begränsande tyckte jag..."

Men eller hur!
Vad handlar det om!?
RC reglagen klarar ju ofta 210.000 "electric rpm"....MEN när jag köpte min controller i början på sommaren så var den märkt att klara 60.000 rpm och inte som det står nu, 40.000, vilket verkligen är begränsande. Sad Framförallt eftersom min motor har 21 poler...
Min Controller toppar i praktiken 3050rpm, vilket funkar ok eftersom min drevning är 1:2.8 och bakhjulet har en omkrets på 2meter. Men det vore bra om rpm taket hade varit 100.000 + "electric rpm".
Måste maila och fråga varför de har sänkt ett redan lågt värde.
Annars får jag bygga motorer med färre och större magneter/spolar.
_________________
Axel


Senast ändrad av axbor22 den 2010-05-12 08:36:11, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2009-11-08 23:32:45    Rubrik: Svara med citat

Men visst är det antalet magnetpoler man räknar? Du har inte 21st sådana hoppas jag, det skulle funka dåligt Wink

Hur som helst, det skulle klart behövas högre varvtal. För att konvertera en normal bensinbil via original-växellådan skulle man vara begränsad till max 6 poler, och då få ut ett varvtal på 6667rpm. 8 poler skulle ge max 5000rpm, alltså lite väl lågt.

Mycket irriterande...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
axbor22
intresserad


Registreringsdatum: 06 juli 2009
Inlägg: 34
Ort: Örebro

InläggPostat: 2009-11-09 15:30:57    Rubrik: Svara med citat

Ja, då är det ju ännu värre...
Jag har 28 magneter per rotor, 40.000/28=1429rpm.
Men som sagt, jag ser det dubbla på min motor i dagsläget.
_________________
Axel
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2009-11-09 18:39:59    Rubrik: Svara med citat

ah, nu när du säger det upptäckte jag just nåt intressant! På den här sidan ( http://www.kellycontroller.com/mot/Brushless-DC-Motor-Controller.html ) står det:

•Up to 40000 electric RPM. (Electric RPM = mechanical RPM * motor poles)

Men i instruktionsboken står det:

•Up to 40000 electric RPM. (Electric RPM = mechanical RPM * motor pole pairs)

Det verkar alltså vara antalet polpar det handlar om, inte antalet poler! Så du borde kunna få ut nästan 3000rpm, vilket tycks stämma.

Sen tycker jag fortfarande att det borde gå att få ut lite mer med 16,6kHz PWM frekvens, men vad gör man?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
axbor22
intresserad


Registreringsdatum: 06 juli 2009
Inlägg: 34
Ort: Örebro

InläggPostat: 2009-11-10 18:03:02    Rubrik: Svara med citat

Men du!
Då får jag faktiskt det hela att stämma;
Jag lyckas "Bara" få upp motorn i 2830rpm under last, 3050rpm utan, även med spänning som räcker till mer i båda fallen.
40000/14(polPAR) = 2857rpm. Å det är ju rätt nära 2830...
Trevligt när teori och praktik matchar varandra. Att jag kan komma upp i 3050rpm utan last är lite lite mysko men inte direkt besvärande.

Bra iaktagelse ang. poler/polpar!
_________________
Axel
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Sida 2 av 7

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.11 sekunder att ladda.