Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


GDS-motor
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2010-04-22 21:35:54    Rubrik: Svara med citat

Jag bara gapar av beundran och avund.

Inte nog med att du byggt motorn själv, den verkar fungera oförkämt bra och sitter dessutom i ett av de snyggaste ombyggen jag sett.

Enda minus jag lyckas komma på är att man inte ser motorn.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2010-04-23 10:29:59    Rubrik: Svara med citat

axbor22 skrev:
Tack, mycket vänligt.

Stator-tjockleken är ca 9mm.
Medeldiametern ca 260mm
Luftgap mellan magneterna ca 14mm
Det finns goda möjligheter att optimera den här
motorn för att få ut mer effekt. Bara en sådan sak som att jag
använder runda, inte kilformade, magneter och ändå kan få ut
mer kW än jag behöver är ju nästan osannolikt Wink


Låter lovande för min del, kanske luftkylning duger.
Kilformade magneter har jag hittat här till rimlig kostnad:
http://www.solbergavind.se/

Finns tyvärr bara två storlekar och även den mindre ger nog för stor medeldiameter för din motor, men någon annan kanske får nytta av det. Själv tänkte jag använda dessa, jag använde dem till en järnlös generator i skolan med gott resultat:

http://i43.tinypic.com/2zef9s0.jpg
http://i43.tinypic.com/nysba8.jpg
http://i40.tinypic.com/10xaq1x.jpg
http://i43.tinypic.com/20fuhsg.jpg
http://i39.tinypic.com/24q5o2u.jpg
http://i40.tinypic.com/16c9enm.jpg
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
axbor22
intresserad


Registreringsdatum: 06 juli 2009
Inlägg: 34
Ort: Örebro

InläggPostat: 2010-04-24 08:09:52    Rubrik: Svara med citat

Ah, vad roligt!
Det var ett stadigt bygge, kul att se bilderna.
Jag har på senare tid funderat på möjligheten att gjuta in spolarna i
aluminium-damm-mättad epoxy som ett sätt att dra ut värme ur spolarna.
Aluminium i finkornig damm-form för att minimera eddyförlusterna.
Och appropå det, mina magneter färdas över spolarna med ca 40m/s vid max rpm och skiftar polaritet 1400ggr/s. (28 magneter på en rotor vid 3000rpm). Eddy current förlusterna är bla beroende på magnetfältets skiftes frekvensen och det ledande materialets elektriskt samanhängande volym. Så vid höga varvtal är det avgörande att minimera de enskilda spoltrådarnas storlek. På den generator du byggt i skolan gissar jag att varvtalet var ganska måttligt och det därför gick bra att använda det lite grövre tråddiameter som syns på bilderna.
Om du vill komma undan med luftkylning vid lite högre varvtal/effekter så är mitt råd till dig att använd de tunnaste trådarna du kan hantera! Halverad ledararea = en fjärdedel eddy förluster.
Hoppas du sätter planerna i verket, det vore så spännande att se hur mycket kraft du får ut ur en lite större och mer optimerad axial flux motor. Så stora magneter som du spana på kostar en del, men när du väl byggd rotorn så kan du använda den till att testa olika statorvarianter som inte alls är lika kostsamma att bygga.
_________________
Axel
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2010-04-24 09:43:24    Rubrik: Svara med citat

Jodå, eddyförluster ska man hålla koll på, och jag har bra metoder för att beräkna dem. Generatorn där skulle bara snurra kring 100 varv per minut, så eddyförlusterna blev helt försumbara även med 1mm tråd. Vi ska bara inte glömma att tunnare trådar minskar packningsgraden (andelen emalj ökar, och de korsar varandra oftare), så kopparförlusterna ökar med tunnare tråd. Man får göra en kompromiss, och jag lutar åt omkring 0,3mm tråd.

Personligen har jag funderat mycket på att gjuta fast spolarna på en vattenskuren aliminiumspindel med en massa flänsar, för att leda bort värmen. Det skulle funka väldigt bra men det skulle nog kosta en tusenlapp extra, så ska försöka komma på ett bra sätt att gjuta in vattenkylningskanaler direkt i epoxyn istället.

Är man riktigt ambitiös kan man skicka spolarna till en lindningsverkstad och köra dem i ugnen med riktig lack, det fyller upp tomrummen mellan trådarna helt och ger avsevärt förbättrad värmeavledning. Så gjuter man in dem i epoxy efteråt.

Vi gav oss på att härleda alla formler som berör järnlösa maskiner när vi gjorde generatorn, ska se till att lägga upp formlerna här sen. De är skrivna på en ganska smidig form som är lätt att jobba med, man slipper till exempel ta hänsyn till lindningsvarv när man optimerar. Själv har du nog redan bra koll, men andra som läser tråden har säkert nytta av dem.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
axbor22
intresserad


Registreringsdatum: 06 juli 2009
Inlägg: 34
Ort: Örebro

InläggPostat: 2010-04-24 22:30:07    Rubrik: Filmklipp! Svara med citat

Tog en liten kvällstur som jag försökte dokumentera med en liten, liten HD kamera. Bildkvaliteten är bra när ingenting rör sig...
Åkturen är ytterligt beskuren, men det finns en 0-90km/h sekvens i mitten av klippet. Youtube komprimerade filen ytterligare så cycle analystens skärm blev tråkigt nog inte möjlig att avläsa, men jag la in ett par separata rutor med fakta.
Hoppas det roar!
http://www.youtube.com/watch?v=O59p5OohNUs
_________________
Axel
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2010-04-26 19:50:40    Rubrik: Svara med citat

Du är min idol !!!!!
Till överst på sidan
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2010-04-26 20:35:59    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag tagit mig för att ladda upp formlerna och härledningarna vi tog fram i skolan. Jag tänker utveckla och renskriva senare men med risk för att jag är lat och tar onödigt lång tid på mig så finns här en preliminär version: Filarkivet

Fin provkörning. Låter motorn sådär "högt" i verkligheten eller är det kameran som gör det?

Edit:länk, se nedan.
/Henric

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2010-04-26 21:10:27    Rubrik: Svara med citat

Av div olika div. orsaker har jag valt att länken till filarkivet inte ska synas utan att man loggat in därför gjorde jag om länken
Filarkivet
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2010-04-27 17:44:31    Rubrik: Svara med citat

Hmm... nåja, den som vill ha filen får visst gå in på filarkivet och leta upp följande dokument:

"Formler för icke överlappande axialmagnetiserad järnlös motor eller generator - version 1.1 (2010-04-26).doc"

När jag gjort en renskrivning laddar jag upp den på en annan server så alla kan komma åt den.
Till överst på sidan
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2010-04-27 20:13:08    Rubrik: Svara med citat

Anonymous(Crap´s IP) skrev:
Hmm... nåja, den som vill ha filen får visst gå in på filarkivet och leta upp följande dokument:


ja så får det viss bli.

För alla som har ett konto på forumet är filerna fritt åtkomliga och som Crap fått förklaring på via PM finns det orsakt till att det ser ut som det gör.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
axbor22
intresserad


Registreringsdatum: 06 juli 2009
Inlägg: 34
Ort: Örebro

InläggPostat: 2010-04-28 09:42:00    Rubrik: Svara med citat

Crap: tack för att du fortsätter bidra med värdefull information till den här tråden!

Ang. ljudet, ja den är ganska högljud vid lägre hastigheter och kraftigt gaspådrag. Tråkigt nog är det dessutom svårt att tänka sig ett mer osexigt ljud... Sad Men vid högre varvtal är det mindre markant. Kelly:s controllrar är kända för sina trista akustiska egenskaper och den här typen av motordesign minskar inte det problemet.
Jag skall dock tillägga att kameran var stumt monterad på motorcykels tank så vibrationerna fortplantatde sig direkt till kamarens mikrofon.

Ang. Eddy förluster.
Om du bygger en motor av Hallbach-typ eller har järn bakom magneterna för att få ett mer fokuserat magnetfält i/ runt magneterna så kan du kanske använda 0.3mm trådar.
Jag ville i just detta motorbygge göra en så enkel men ändå kraftfull motor möjligt, så jag hoppade över bägge dessa allternativen och satsade på råstyrka genom stora kraftfulla magneter. Resultatet är en lättbyggd motor som dock har ett vildvuxet magnetfät som genererar förluster i all "tjock"metall i motorn som inte roterar med rotorn. Av detta skäl har jag valt att jobba med tunnare trådar trotts deras relativa tjocka lager av isolering. Min erfarenhet visar komiskt tydligt hur viktigt det är och att det utan vidare kompenserar för den mindre mängden koppar i motorn. En motor jag byggd blev mer än 80 grader varm när jag körde den OBELASTAD på max varvtal. En tröttsamt tidskrävande och dyrbar lektion för mig den gången...
Jag brukar dra runt mina motorer med en vanlig borrmaskin i 2.5 min och mäta varvtal vid körningen och temperaturen i spolarna efter. Det skiljer en hel del på motorrer byggda med 0.2 och 0.1mm trådar i spolarna:
2.5 min 1690rpm=45C 0.2mm trådar 4.6m långa
Samma trådlängd men 4x så många 0.1mm trådar:
2.5min 1990rpm 25C. Lufttemp ca 20 grader i båda fallen. Bormaskinen kördes på full gas i båda fallen, naturligtvis.

Graden av Eddycurrent-upphettning av spolarna blir helt avgörande för hur mycket effekt motorn i praktiken klarar av att hantera.
Nästa rotor jag bygger kommer jag dock återgå till att ha järn bakom magneterna.
Den ökade komplexiteten och de ca 2 kg extra motorn då väger är värt besväret för att få en motor med ett rpm/V som är ca 20% lägre med samma stator. Det öppnar ju för att skapa en motor som har märkbart högre verkningsgrad. Och det är ju bra på så många olika sätt Very Happy
_________________
Axel
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2010-04-29 07:31:02    Rubrik: Svara med citat

Nu kan jag (naturligtvis) inget om det här, men de där som Solberg Vind säljer, skulle det vara idé att bygga en liknande motor med deras magneter och en av deras rotorer (i stål)?
Eller vore det nån nackdel att använda deras färdiga koncept?
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
axbor22
intresserad


Registreringsdatum: 06 juli 2009
Inlägg: 34
Ort: Örebro

InläggPostat: 2010-04-29 08:15:06    Rubrik: Svara med citat

Jag tror det skulle fungera fint!
Det är inte utan att jag blir lite sugen på att bygga en bara för att testa. Om man är nyfiken och händig har man aldrig pengar över...
De relativt låga polantalet ( jag har 28 magneter per rotor) 12 eller 16 poler, innebär lägre switch frekvens = lägre eddy förluster men måhända lite större kopparförluster.

Enda avgörande ändringen jag skulle göra är
alltså att linda spolarna med många tunna koppartrådar i stället för
en enda grövre för att minska de nämnda eddy current förlusterna.
Med solbergas stora rotorer och N42 wedge magneterna de säljer så bör det kunna bli ett riktigt kraftpaket!
_________________
Axel
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2010-04-29 10:19:48    Rubrik: Svara med citat

FreThor skrev:
Nu kan jag (naturligtvis) inget om det här, men de där som Solberg Vind säljer, skulle det vara idé att bygga en liknande motor med deras magneter och en av deras rotorer (i stål)?
Eller vore det nån nackdel att använda deras färdiga koncept?


Det skulle helt klart funka. Du kan göra lite överslagsberäkningar med formlerna jag delgav, bara att fråga om det är nåt som är otydligt. Beräkna kopparförlusterna för max vridmoment samt eddyförlusterna för max varvtal så får du en bra fingervisning. Du kan anta ett Bmax (magnetflödestäthet) på 0,65T vid 14mm luftgap för de mindre kilmagneterna (24 magneter, 12 poler), har beräknat det med dator tidigare. Kom bara ihåg att alla mått ska vara i meter och inte millimeter eller liknande, och rotationshastigheten i radianer per sekund. SI enheter hela vägen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
axbor22
intresserad


Registreringsdatum: 06 juli 2009
Inlägg: 34
Ort: Örebro

InläggPostat: 2010-04-29 11:28:25    Rubrik: Svara med citat

Ah, som vanligt missar jag skillnaden mellan enskild magnet och poler...
tur att det finns folk här omkring som vet bättre!

Citat:
Enda minus jag lyckas komma på är att man inte ser motorn


Man vill ju inte göra någon besviken.... Wink

Fläns-stödlager synligt bortom controllern.
Reflex-taperemsor på rotorn och bakhjulet för kontrollmätning av varvtal.








_________________
Axel
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
cobree
intresserad


Registreringsdatum: 18 november 2009
Inlägg: 16
Ort: Lidköping

InläggPostat: 2010-04-29 21:52:12    Rubrik: Svara med citat

Snyggt jobbat Axel, jag har inte ens börjat bygga, men när man ser detta så blir man sugen jag skall kolla på formlerna, ser bra ut magneterna ligger på hyllan det blir att se till att ta sig tid och bygga.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
axbor22
intresserad


Registreringsdatum: 06 juli 2009
Inlägg: 34
Ort: Örebro

InläggPostat: 2010-04-30 18:20:22    Rubrik: Svara med citat

Då det finns ett par personer som uttryckt intresse av att få ta sig en närmare titt på mina hembyggda elmotorer och mc-bygget i verkliga livet, så tänkte jag att det vore smidigt samla ihop alla som är intresserade till en gemensam träff genom att skicka ut denna öppna inbjudan:

Lördag 22-maj, pingstafton, 15:00 slår jag på kaffebryggaren.
Om du är intresserad och har möjlighet att ta dig till Ringstorpsvägen 55 i Örebro så finns det en eller annan elmotor att titta på och måhända provköra.

Jag har också en MTB med en Crystalyte navmotor av 5-serien (1kW)till beskådan.

Väl mött! /Axel
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
cobree
intresserad


Registreringsdatum: 18 november 2009
Inlägg: 16
Ort: Lidköping

InläggPostat: 2010-04-30 20:22:59    Rubrik: Svara med citat

Hej
Jag kommer gärna för att titta på motorerna, måste komma igång att bygga
Håller även på att beräkna motorstyr, du skulle behöva ett bättre låter det som....

Mvh Conny, Lidköping
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2010-05-01 22:37:42    Rubrik: Svara med citat

Vore trevligt att komma och inspektera, ännu bättre om jag kan åka elbilen. Vore nog bra om jag fick en deadline, jag jobbar snabbare då. (eller inte fult så långsamt)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
cobree
intresserad


Registreringsdatum: 18 november 2009
Inlägg: 16
Ort: Lidköping

InläggPostat: 2010-05-02 21:29:33    Rubrik: Formler Svara med citat

Crap

Jag har provat dina formler jag får inte ihop det....

Om jag ska bygga med 16 poler, Diameter 0.16m, Ri = 0.068, Ry= 0.92, Bmax = 0.6T enligt FEMM, omega = 209 rad/s, Spänning = 48VDC,

Jag får inte ut några vettiga värden...
Kw blir det 48/209?
då jag räknar ut n ger det pga av p väldigt litet, mkt många varv....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Sida 4 av 7

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.