Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


GDS-motor
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
cobree
Gäst





InläggPostat: 2009-11-16 11:17:09    Rubrik: Svara med citat

hej underbar motor, jag hitta denna motor konstruktion när jag satt och designar en drivning till BLDC, så nu måste jag bara bygga en motor som jag kan testa min styrning på, ser att ni pratar om pwm frekvenser m.m om jag funderar på spole och magnet 3 fas ligger de i korrekt fysiskt läge i alla 3 faser eller förskjutna,?

Styrning jag skissar på använder typ hallsensorer och styr utspänningen enligt bild

Men frågan är hur kommer detta funka på en liknande motor som axbor.

Jag räknade med 48V ca 150 A till en början, skall räkna lite på lindningar varv och trådtjocklek, tänkte mig 18 poler magnet (diam 25), 3x6 lindningar är det korrekt tänkt...
ger väl en motorstorlek på 150mm i daimeter
Till överst på sidan
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2009-11-16 18:11:40    Rubrik: Svara med citat

cobree skrev:
hej underbar motor, jag hitta denna motor konstruktion när jag satt och designar en drivning till BLDC, så nu måste jag bara bygga en motor som jag kan testa min styrning på, ser att ni pratar om pwm frekvenser m.m om jag funderar på spole och magnet 3 fas ligger de i korrekt fysiskt läge i alla 3 faser eller förskjutna,?

Styrning jag skissar på använder typ hallsensorer och styr utspänningen enligt bild

Men frågan är hur kommer detta funka på en liknande motor som axbor.

Jag räknade med 48V ca 150 A till en början, skall räkna lite på lindningar varv och trådtjocklek, tänkte mig 18 poler magnet (diam 25), 3x6 lindningar är det korrekt tänkt...
ger väl en motorstorlek på 150mm i daimeter


om du bara ska en motor för att testa din styrning blir det nog billigare och enklare att bara beställa en sån här:
-------
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5139&Product_Name=Turnigy_80-100-A_180Kv_Brushless_Outrunner_(eq:_70-55)
---------

Den passar utmärkt för 48V och 150A.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
cobree
Gäst





InläggPostat: 2009-11-17 22:21:26    Rubrik: DIY BLDC Svara med citat

Jag hade inte tänkt mig bygga någon motor innan jag läste om denna typen, suveränt om man kan bygga en liknande, coh som man sen kan använda till tex cykeln, mina barn pluggar nu och de bygger små elmotorer så jag kan inte vara sämre.....
Drivning kommer att vara tillgänglig, men detta projekt är för att repetera gamla kunskaper, ser framåt och bygga med lite större effekter och spänningar men ett steg i taget
Till överst på sidan
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2009-11-17 23:39:10    Rubrik: Svara med citat

nåja, som svar på tidigare fråga då: det funkar nog inte så bra att ha samma antal spolar som poler, då skulle ju alla lindningar alltid vara i fas med varandra. Har du dessutom icke-överlappande lindningar (som den axbor22 byggt) skulle motorn inte röra sig överhuvudtaget. 20poler och 3x5 spolar borde däremot funka. (20/15=1,33333. dvs samma förhållande som axbor22's motor där 28/21=1,33333)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Gäst






InläggPostat: 2009-11-18 16:17:37    Rubrik: Svara med citat

Japp du har rätt jag hitta också att förhållandet är 4/3, har hittat färdiga stålplattor 2st 49 eur, då med 12 magneter ger 9 spolar. Får testa detta först och bygga.

Beräknar att linda motorn för 1 kw om det går.
Beräknad matning 48VDc
Ger ca 21A genom MOSFET dessa ska klara 210A som jag har ritat in.
Frågan är hur många varv tråd, vilken diameter på tråden.
Spolarna skall vara stjärnkopplade.
Håller på att leta beräkningar på nätet.
Till överst på sidan
cobree
intresserad


Registreringsdatum: 18 november 2009
Inlägg: 16
Ort: Lidköping

InläggPostat: 2009-11-18 16:22:29    Rubrik: Svara med citat

Om man läser igenom så fanns det en länk till beräkningar, missat denna används för att beräkna generatorer

"pannkaksgeneratorer".

N = U / (A x R x B x P x 2)

N = totalt antal lindningsvarv per fas
U = Total spänning (Emk) över samtliga lindningar i en fas
A = Magnetens area i kvadratmeter (en magnet)
R = varvtalet per sekund (ej varv per minut)
B = magnetisk flödestäthet i Tesla (oftast ca: 0,5 Tesla)
P = Antal magnetpoler per rotordisk (antal magnetpoler = antal magneter)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2009-11-19 17:51:56    Rubrik: Svara med citat

för att få bättre värden på magnetfältstyrkan kan du använda FEMM:
http://www.femm.info/wiki/HomePage
Magnetfältstyrkan är ju ganska avgörande för hur man ska linda...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
cobree
intresserad


Registreringsdatum: 18 november 2009
Inlägg: 16
Ort: Lidköping

InläggPostat: 2009-11-19 21:07:53    Rubrik: Linda spolar Svara med citat

Hej och hå, det var inte ett enkelt program, men det är väl bara att lära sig, och se till att spolarna blir rätt från början.
Lägger ut lite beräkningar så fort jag fått fram ngt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2009-11-19 22:26:18    Rubrik: Svara med citat

När du installerar det får du med några guider, bland annat en som heter "Tutorial-Magnetic" som du får i startmenyn. Den visar hur man simulerar magnetfältstyrkan i en järnlös spole, när du gått igenom det blir det lätt att lista ut hur man simulerar permanentmagneter.

Lär man sig programmet tillräckligt bra kan man nog rita upp hela sin motor och få ut eddy-förluster, kopparförluster, vridmoment och ledarnas aktiva längd för en viss spänning och rotationshastighet. Men så långt har jag själv inte orkat lära mig. Jag simulerar bara permanentmagneterna och räknar vidare utifrån magnetfälstyrkan.

Förresten så hittade jag nyss en sida som säljer riktiga ringsegments-magneter: https://www.hkcm.de/?hkcm=engineering&dna=7&mwst=on&des=off&osCsid=7074afc59a7e36ac11055d1bb1fc0d36

Tyvärr var dom ganska dyra, men det kanske blir intressant för ett framtida mer seriöst projekt... Magnetfältstyrkan är trots allt avgörande för verkningsgraden och effektdensiteten.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 991
Ort: Gbg

InläggPostat: 2009-11-19 23:13:09    Rubrik: Svara med citat

eBay har mkt att välja på beträffande magneter.
http://stores.ebay.com/Neodymium-Magnet-For-Less

Om man inte är så noga kan det även fungera med (i regel mkt billigare, beroende på större volymtillverkning) rektangulära block (istället för bågformade).
http://cgi.ebay.com/25-2x1x0-5-Neodymium-Magnets-Wind-Turbine-Epoxy-Hole_W0QQitemZ170406333777QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item27ad024d51
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
cobree
intresserad


Registreringsdatum: 18 november 2009
Inlägg: 16
Ort: Lidköping

InläggPostat: 2009-11-22 14:31:22    Rubrik: Spole simulering Svara med citat

Nu har jag testat lite och jag tänkte lägga in även magnet, men det verkar bli lite konstiga värden, men skit in skit ut... får väl testa lite mer, se resultatet:



Men ska köpa in lite tråd, testar med 0.6 eller 0.8 ... och kanske kan jämföra med beräkningar på bara spole, det andra är nog överkurs....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2009-11-23 00:13:14    Rubrik: Svara med citat

ok, såhär gör jag mina analyser iaf:
http://i49.tinypic.com/icju2v.jpg

Här har jag ritat upp en fyrkantig rymd, ritat permanentmagneterna (här är det kvadratiska magneter anordnade i ett halbach-mönster för ensidigt magnetfält) och ritar statorskivan emellan de två magnetraderna.

Man kan därefter plotta magnetfältstyrkan över en linje, här har jag plottat magnetfältet över centrum för statorskivan:

http://i50.tinypic.com/2s690ki.jpg

Mycket användbart verktyg detta program...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
cobree
intresserad


Registreringsdatum: 18 november 2009
Inlägg: 16
Ort: Lidköping

InläggPostat: 2009-12-13 13:56:52    Rubrik: Linda flera i serie Svara med citat

Hej
Har pluggat lite och sett flera förslag att lägga typ 2-3 lindningar i serie och per fas dessa lindningar skall ligga omlott så man får så tätt som möjligt vilket innebär att man kan bygga tunnare, mindre magnet förluster givetvis lite jobbigare att linda man får vinkla ändarna och växelvis lindat, dessa 2-3 st täcks av samma magnetpol, detta ger bättre moment, har ni testat detta?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2009-12-13 17:31:48    Rubrik: Svara med citat

Överlappande lidningar är fint, men det blir ju klart krångligare både att linda och att få ihop, mycket eftersom ändlindningarna blir tjockare än den aktiva delen av statorn.

Teoretiskt får man in tre gånger så mycket aktiv koppar i statorn med överlappande. Om man dessutom gör sick-sack lindning istället för rundlindning blir man av med hälften av ändlindningarna, men det blir potentiellt ännu lite krångligare...

Jag har inte hunnit tillverka någondera motortyp, men om du känner att du orkar göra överlappande lindningar så tycker jag det är en bra idé.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2010-03-24 21:09:52    Rubrik: Svara med citat

Det där med dåligt vrid vid start, kunde man inte avhjälpa det med en slirkoppling från en modern scootermoppe? Då kan ju motorn få lite lagom varv innan den börjar dra.
Bara en tanke...
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
axbor22
intresserad


Registreringsdatum: 06 juli 2009
Inlägg: 34
Ort: Örebro

InläggPostat: 2010-04-22 09:41:08    Rubrik: Snart dags för besikting! Svara med citat

Dom faller 12 maj 8:00!
Nu är jag färdig för ett första försök att registreringsbesiktiga el-mc:n som
ombygggt fordon. Jag har testkört den ett antal mil på en avskild vägsträcka och allt fungerar till synes utan problem. Jag har ställt in
Kelly controllerns max batteriströmsvärde så att motorn drar max 11Kw. Det har visat sig att den under korta stunder lätt låter drygt 17Kw passera igenom"ostrypt". Men de 694 (!) amperen är tortyr för de 11st 90Ah thundersky cellerna. 270A, 3C, är max konternuerlig ström enligt databladet.

Motorn är förbättrad från tidigare varianter och genererar nu något mindre värme än tidigare.
Jag har uppnått maximalt 45 grader i spolarna med en utomhustemperatur på 6 grader. Ganska bra med tanke på att spolarna är monterade i material som är i det närmaste att betrakta som isolerande. Beroende på hastighet och körstil under teststräckorna jag kört landar förbrukningen på 50-60Wh/km, vilket är helt normalt. Toppfarten är enligt ordinarie hastighetsmätare precis under/vid 100-sträcket, vilket enligt cycle analysten, som jag tror är bättre kalibrerad, motsvarar 92km/h. Accelerationen i mellanregistret är fin även med 11kW begränsningen, men naturligtvis mer imponerande vid de 17.7kW den drar utan batteriström-begränsningen.
Vikten hamnade enlig badrumsvågen ganska precis på orginalets 131kg.
Vid besiktningen skall de väga mc:n så jag får snart veta om badrumsvågsmätningarna stämmer.
Jag har precis kollat med bilprovningen så nu vet jag att jag får köra mc:n till besiktningen, (jag har en trafikförsäkring på den genom Folksam)vilket skall bli roligt. Sen får vi väl se om jag får köra hem den på släp eller för egen maskin....








_________________
Axel
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2010-04-22 11:40:48    Rubrik: Svara med citat

vackert, vackert. Kan man få fråga lite mer om specifikationerna på motorn? Jag är sugen på att bygga en egen i elbils-storlek, men är lite fundersam på hur det ska gå med kylningen eftersom man gjuter in allt i epoxy. Skulle bara vilja veta vad du har för stator-tjocklek, medeldiameter på lindningarna (inte de enskilda spolarna utan avståndet avståndet mellan mitten på två spolar på varsin sida motorn) och totalt luftgap mellan magneterna. Så kan jag göra lite överslagsräkningar och fundera ut hur mycket värme man kan förväntas luftkyla bort, om jag bör ordna vattenkylning eller inte...

Väldigt snyggt bygge på alla sätt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1736
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-04-22 12:17:15    Rubrik: Svara med citat

TJena !

Tjusigt bygge!

MEN du måste ju ha LiPo om du skall trycka dom där strömmarna.
10s18p LiPo skulle väl sitta fint. Minimalt med spänningsfall också.

Turningy 5ah skulle kosta ca 1440 $ mot ca 1290$ för dina TS
Och skulle väga ca 22kg.

Skulle klara 1350 A kont och 1800 A i peak.

Mums.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Crimp
Aktiv


Registreringsdatum: 19 oktober 2009
Inlägg: 68

InläggPostat: 2010-04-22 16:37:30    Rubrik: Svara med citat

Måste bara applådera! saknar ord ..

/Crimpen
_________________
-Don't argue with an idiot, he will drag you down to his own level and beat you with experience-
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
axbor22
intresserad


Registreringsdatum: 06 juli 2009
Inlägg: 34
Ort: Örebro

InläggPostat: 2010-04-22 20:36:03    Rubrik: Svara med citat

Tack, mycket vänligt.

Stator-tjockleken är ca 9mm.
Medeldiametern ca 260mm
Luftgap mellan magneterna ca 14mm
Det finns goda möjligheter att optimera den här
motorn för att få ut mer effekt. Bara en sådan sak som att jag
använder runda, inte kilformade, magneter och ändå kan få ut
mer kW än jag behöver är ju nästan osannolikt Wink
_________________
Axel
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Sida 3 av 7

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.