Forumindex ELBIL
för elbilsfantaster och andra intresserade
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Prius, hur långt går den på ett fulladdat batteri?
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Felbil
intresserad


Registreringsdatum: 04 januari 2013
Inlägg: 18

InläggPostat: 2013-01-04 00:38:49    Rubrik: Svara med citat

Hej på er

Ny på forumet, såg dock att detta verkar vara en jättegammal tråd, men är klart intresserad att köpa ett plug in kit till prius, men borde gå att lura den att åka lite snabbare, ser att vissa åker 87kmh innan bensinmotorn slår till, det skulle vara klart godkänt..

Ingen som provat eller byggt och converterat?

Tack på förhand
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
svenne
intresserad


Registreringsdatum: 04 juli 2008
Inlägg: 14

InläggPostat: 2013-01-04 10:34:16    Rubrik: Svara med citat

Vad har du för Prius? Det beror på vad du stoppar i bilen och vad du vill åstadkomma (lägre förbrukning eller full-EV). Generellt verkar det vara 80 km/h för en Gen 2 och 100 km/h för en Gen 3.
Jag är precis i startgroparna att skicka iväg beställning på plugin och batterier för att göra om vå 2010:a till full-EV, ska vi samköra en order och dela frakt?
Det är bättre att start en ny tråd istället för att fortsätta här, eller så PM:ar du mig.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1350
Ort: Täby

InläggPostat: 2013-01-04 13:18:56    Rubrik: Svara med citat

Hej!
För gärna debatten öppet då jag tycker det är kul att följa Era resonemang och resultat!

Idealet vore väl att "hotta" en Prius Laddhybrid!

När vi konverterade Mercedes A klass till eldrift (28 KW LiFePO) funderade vi också på att använda Prius.

Hälsningar
Lars som nu kört A-klass Electric sedan aug 2012 dagligen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
svenne
intresserad


Registreringsdatum: 04 juli 2008
Inlägg: 14

InläggPostat: 2013-01-04 15:34:20    Rubrik: Svara med citat

lem skrev:
Hej!
För gärna debatten öppet då jag tycker det är kul att följa Era resonemang och resultat!

Idealet vore väl att "hotta" en Prius Laddhybrid!

När vi konverterade Mercedes A klass till eldrift (28 KW LiFePO) funderade vi också på att använda Prius.

Hälsningar
Lars som nu kört A-klass Electric sedan aug 2012 dagligen


Varför hotta en Ladd-Prius? Den funkar ju redan som den är och hade jag köpt en sån istället för den jag har nu så hade jag klarat 95 % av alla resor på el. Jag är inte ute efter 10 mil el, vilket betyder fjäderbyten bland annat. Klarar vi samma sträcka på el som ladd-Priusen är vi i hamn.
Jag fick tag i en -10:a till löjligt bra pris och hottar den istället. Generation 3 har redan "EV-mode" och ingreppet är relativt litet för att få det att fungera med extrabatteriet. Nu handlar det bara om att hitta ett batteripack jag är nöjd med sen rullar jag in bilen i verkstan.

BTW, Peter på Automek i Karlskrona ska ha en stor eloge för tålamodet med alla mina frågor. Hyvens kille det där!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Felbil
intresserad


Registreringsdatum: 04 januari 2013
Inlägg: 18

InläggPostat: 2013-01-04 22:27:19    Rubrik: Svara med citat

Hej igen

Nej jag är längre bort än så, håller på att söka en andra bil, och jag pendlar ca 3.5 mil/dag till jobbet, med motorvärmarstolpe på jobbet,

Har inte alla svenska modeller EV-mode? Sen verkar många lura bilen att ta ut säkringen till bränslepumpen, för att få den i "limphome" läge.., men lugnt om den klarar 85-90km/h..sen på vintern är det bara att starta fossilmotorn.

Hur har du tänkt bygga om? Bara mer batterier och laddare?

/Andreas


Senast ändrad av Felbil den 2013-01-05 22:36:12, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
svenne
intresserad


Registreringsdatum: 04 juli 2008
Inlägg: 14

InläggPostat: 2013-01-04 22:53:19    Rubrik: Svara med citat

Felbil skrev:
Hej igen

Nej jag är längre bort än så, håller på att söka en andra bil, och jag pendlar ca 3.5 mil/dag till jobbet, med motorvärmarstolpe på jobbet,

Har inte alla svenska modeller EV-mode? Sen verkar många lura bilen att ta ut säkringen till bränslepumpen, för att få den i "limphome" läge.., men lugnt om den klarar 85-90km/h..sen på vintern är det bara att starta fossilmotorn.

Vart hittade du bilen? Tunt på blocket just nu, KVD?

Hur har du tänkt bygga om? Bara mer batterier och laddare?

/Andreas


Tunt på Blocket, räcker inte nio sidor med annonser? Wink
Jag köpte en nästintill ny bil ur ett dödsbo. Fantastiskt fin bil, knappt körd och med all utrustning man kan tänka sig.
Vill du köra 3,5 mil så behöver du mer än bara batterier. Jag kommer att använda Plugin Supply:s system och det lurar bilen via CAN-Bus att stanna kvar i EV-läge.
Med motorvärmarstolpe på jobbet har du ju ett klockrent case!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1191
Ort: Falköping

InläggPostat: 2013-01-05 11:33:35    Rubrik: Svara med citat

Generation 2 och framåt har "EV-mode" i europa. (på gen2 till 48kmh)

Om inte jag är helt ute o cyklar... När man lurar prius till limphome mode så kommer bensinmotorn att spinna med på gen2 runt 65-70kmh. för att inte övervarva MG2 precis som den gör vid motorvägstempo i utförs-lut.
Den gör detta i ett lågfriktionsläge med minimala pumpförluster och bara ett par hundrawatt i förluster med varm motor, så det kan nog vara läge o ha varm motorolja (isolerad motor o blockvärmare/slangvärmare kanske)

Min prius -06 Som Robert (julle) och Mats intresserat tittade under huven på när jag köpte den och A-Klass projektet precis var påbörjat har nu rullat 19500mil och batteriet är inte vad det varit, så närmar sig kanske ett läge där det är dags för modifiering även för min prius.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.

Prius
Unimog 404
Honda vfr750 (x2 en kommer bli "efr")
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
elfi
Forumstammis


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 814
Ort: Örebro

InläggPostat: 2013-01-05 15:25:03    Rubrik: Svara med citat

”vanlig” gen2 Prius kan prestera mycket bra och sparsamt utan store modifiering. Upp till 49km/h kan bilen köras med enbart batteri så länge energi finns tillgänglig. Man kan komplettera med extra batteri/spänningsomformare typ som ENGINER och utnyttja laddade batterier att minska förbrukningen drastisk. Jag har kört min Prius med extra batterier och hade 0,22 liter/mil sommartid utan problem/modifiering, så länge energi har existerat i extra batteri.

Eller man kan lura bilen om man monterar vanligt brytare och avbryter bensin pump… då fungerar Prius som en ELBIL så länge batteri har energi… nackdel är att man kan inte accelerera som ”vanligt” eftersom bilen är elektrisk och tillåter inte att man bränner komponenter med ”original” inställning…

Eller man kan komplettera med ”hybrid interface” och extra batteri paket… då har man extra knapp att aktivera ELBIL läge… förutsättning är att motor är varm, spänning nivå tillräckligt hög, och gaspåslag inom viss område… annars startar bilen förbrännings motor för att värma kupé, katalysator eller att pröjsa med extra kraft eftersom elmotor har 50hk att erbjuda och om pedalen kräver 110hk då hoppar förbrännings motor i gång blixt snabbt och hjälper. Med andra ord om man inte har för bråttom och nöjer sig med normal acceleration då kan man köra Prius som ELBIL ganska länge och även upp till 100km/h… jag brukar accelerera snabbt och sedan släppa gaspedal, då stänger bilen förbrännings motor och man kan fortsätta gassa mycket mjukt och köra som elbil, på så sett kör man som ”hybrid” med snitt förbrukning 0,12 liter/mil + 1kWh/mil, eller om man räknar att bensin kostar 14kr/l då käkar laddhybriden 3,18kr/mil…

Och om man undrar sig hur långt går prius på full laddat batteri så är svar följande… ”vanligt” Prius laddar aldrig någonsin batteri till 100%!!! Prius batteri jobbar inom områden 45-80% SoC… så om man räknar att batteriet är fulladdat, 80% SoC, då kan man åka 2-3km med enbart batteri drift med original batteri… jag har 07 prius med 19000mil på mätaren och batteri fungerar mycket bra i ”original” utförande…




_________________
FIat 500EV: http://www.evalbum.com/4866
Prius gen3 laddhybrid: http://www.evalbum.com/4601
Zippy Pro & Wuxing El-konverterad: http://ackumulator.blogspot.se/2013_08_01_archive.html
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Elon Jr.
Aktiv


Registreringsdatum: 03 februari 2012
Inlägg: 72

InläggPostat: 2013-01-05 16:33:59    Rubrik: Svara med citat

Jag följer diskussionen med stort intresse. Antagligen är det här enklaste och billigaste sättet för många (inkl mig!) att få köra elbil på riktigt.

Några frågor:

Är någon Prius-modell lämpligare än någon annan att utgå från?

Köper man lämpligen ett komplett kit från Enginer eller tar man batterier från någon annan?

Klarar man konverteringen själv som hyggligt händig? (fixar det mesta på en bil med lite tid, skulle i teorin kunna koppla den mesta elen hemma om jag fick osv).

Är det rimligt att tro att 130000 kr skulle räcka för en konvertering inkl bil?

Jag har ca 4 mil till jobbet enkel resa. Hälften motorväg, andra hälften är 70/90/stadskörning. I nuläget går det inte att ladda på jobbet men det är kanske inte omöjligt att lösa.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Forumstammis


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 814
Ort: Örebro

InläggPostat: 2013-01-05 21:15:00    Rubrik: Svara med citat

Elon Jr. skrev:
Jag följer diskussionen med stort intresse. Antagligen är det här enklaste och billigaste sättet för många (inkl mig!) att få köra elbil på riktigt.

Några frågor:

Är någon Prius-modell lämpligare än någon annan att utgå från?

Köper man lämpligen ett komplett kit från Enginer eller tar man batterier från någon annan?

Klarar man konverteringen själv som hyggligt händig? (fixar det mesta på en bil med lite tid, skulle i teorin kunna koppla den mesta elen hemma om jag fick osv).

Är det rimligt att tro att 130000 kr skulle räcka för en konvertering inkl bil?

Jag har ca 4 mil till jobbet enkel resa. Hälften motorväg, andra hälften är 70/90/stadskörning. I nuläget går det inte att ladda på jobbet men det är kanske inte omöjligt att lösa.



Först hemläxa, forska bil och sök Prius 04-nyare… bilen är mycket slitstark och super seriöst byggd… bromsar och annat är lite fix oftast… som sagt läs på!!!

KIT från ENGINER, montering är ”peace of cake”, om man är händig, följ länk:

http://www.youtube.com/watch?v=MdTiRjTsYOs


Laddplats på jobbet är måste!!! Med 4kWh KIT

Ekonomisk aspekt är mycket personligt och material beroende…
Min PRIUS med själv designad KIT har kostat runt 125.000kr… bilen klarar 6mil som elbil respektive 10mil som laddhybrid…
_________________
FIat 500EV: http://www.evalbum.com/4866
Prius gen3 laddhybrid: http://www.evalbum.com/4601
Zippy Pro & Wuxing El-konverterad: http://ackumulator.blogspot.se/2013_08_01_archive.html
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
svenne
intresserad


Registreringsdatum: 04 juli 2008
Inlägg: 14

InläggPostat: 2013-01-05 22:05:04    Rubrik: Svara med citat

Vad man vill ha ut av ombyggnaden är också en viktig faktor. De olika systemen har olika tekniska lösningar som också i slutänden ger olika resultat. Det absolut enklaste är att hänga på ett eller två extra Prius-paket (köpta från bildemontering), kräver lite hemmapill men det är bara att googla fram facit. Jag vet minst en i Sverige som kör så och de jag har pratat med på vägen under mina efterforskningar har nämnt några till. Det blir inga långa körningar i EV-läge, men om man är duktig på regenereringen åker förbrukningen ned rejält.
Enginer också ett superenkelt alternativ, men som inte heller är tänkt att gå i EV-läge helt och hållet.
Jag har valt ett lite mer bökigare alternativ, mot att jag får en lösning som jag tycker är bättre tekniskt och som ger ytterligare fördelar. Lite dyrare, lite mer jobb, lite mer optimerat i slutänden.

Det är bara att gräva i träsket som vi kallar Internet och sålla bort MYCKET skitsnack, många som tycker saker utan att ens ha testat. Jag har tagit mig tid och letat efter människor som verkligen har kört systemen och pratat med dem, det har lönat sig.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Felbil
intresserad


Registreringsdatum: 04 januari 2013
Inlägg: 18

InläggPostat: 2013-01-05 22:22:42    Rubrik: Svara med citat

Oj vad nyfiken jag är! Ska genomföra detta! Men har svårt att förstå vad som riktigt behövs, förutom batterier, och trots jag Googlat och läst, hittar jag inte riktigt vad som behövs.

Vill bygga själv, och komma undan rätt billigt, endast batteri och laddare är stor utgift, men vad är det mer som behövs? Vad händer om jag endast sätter in laddare och litet batteripack?

Tack för bra input än så länge..

Ni som själva modifierat, har ni köpt färdigt kit? Eller själv provat er fram?

Trevlig kväll.

/Andreas
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 201
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2013-01-06 11:31:00    Rubrik: Svara med citat

Någon som vet vad Bilprovningen säger om detta?
Är själv intresserad av att köpa en Prius Gen 2 och bygga om till plug-in hybrid.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Felbil
intresserad


Registreringsdatum: 04 januari 2013
Inlägg: 18

InläggPostat: 2013-01-06 11:51:07    Rubrik: Svara med citat

Vad ska de säga? Syns inget om du bygger 4kw systemet..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Elon Jr.
Aktiv


Registreringsdatum: 03 februari 2012
Inlägg: 72

InläggPostat: 2013-01-06 15:07:27    Rubrik: Svara med citat

Och hur stor är egentligen skillnaden jämfört med t.ex. en dieselpickup med ett fat extra diesel på flaket?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
svenne
intresserad


Registreringsdatum: 04 juli 2008
Inlägg: 14

InläggPostat: 2013-01-06 15:09:05    Rubrik: Svara med citat

Bilprovningen har ingenting att säga till om, drivlinan är oförändrad.
Dessutom har de inget att göra i min reservhjulsbalja.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 201
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2013-01-06 16:31:57    Rubrik: Svara med citat

Elon Jr. skrev:
Och hur stor är egentligen skillnaden jämfört med t.ex. en dieselpickup med ett fat extra diesel på flaket?

Very Happy

Jag har kollat på de lite större systemen då jag behöver komma 40km på el.

/Ola
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
elfi
Forumstammis


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 814
Ort: Örebro

InläggPostat: 2013-01-06 17:35:59    Rubrik: Svara med citat

Tips för er att börja läsa:

Prius PHEV

Prius Stealth mode

Prius batteri påbyggnad

Att prova sig framåt är dyraste… att använda skrotade original batterier är mest krävande och minst effektivt, i bästa fall 2 extra batteri pack ger 2+2+2km=6km total… dessutom är det mest komplicerad och krävande laddare som behövs med temperatur kompenserad laddkurvan och såna är svårt att hitta…

Mest för pengar är ihop snickra själv med bra och stabila batterier och kring utrustning som är formad efter systemet.

”Besiktning” … Prius har generöst utrymme under bagage golvet, besiktningsmän brukar inte skicka där under … och påbyggnad är entusiast grej inget ORIGINAL… och jag brukar säga ”originalet är för gubbjävlar”… samma som vanligt 12V batteri från BILTEMA inte är ORIGINAL Volvo!

Prius som ren ELBIL? Det finns set att köra Gen2 och 3 som ren elbil, men… 8

hoppas att ni läser först hur och vad krävs, vad är realistisk att förvänta sig… hur man kan göra saker och ting enkelt… Jag kan skriva i timmar, prata i dagar men det bästa är provköra laddhybrid Priusen hos Toyota…
_________________
FIat 500EV: http://www.evalbum.com/4866
Prius gen3 laddhybrid: http://www.evalbum.com/4601
Zippy Pro & Wuxing El-konverterad: http://ackumulator.blogspot.se/2013_08_01_archive.html
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Felbil
intresserad


Registreringsdatum: 04 januari 2013
Inlägg: 18

InläggPostat: 2013-01-06 18:45:06    Rubrik: Svara med citat

Hej igen

Detta BMS, är detta endast för styrningen av laddning? Eller vill bilen veta status på batteriet?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Elon Jr.
Aktiv


Registreringsdatum: 03 februari 2012
Inlägg: 72

InläggPostat: 2013-01-06 18:47:42    Rubrik: Svara med citat

Amir, tack för länkarna. Nu ska jag läsa på.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.