Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Att generera eller inte generera det är frågan

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
AMAZohm
Aktiv


Registreringsdatum: 26 mars 2009
Inlägg: 50
Ort: GÖTEBORG

InläggPostat: 2009-06-20 17:42:38    Rubrik: Att generera eller inte generera det är frågan Svara med citat

Det förekommer inom elbilsbranschen liksom andra områden påståenden
som automatiskt skall anses som sanna.
Ett populärt påstående är att man kan spara mycket energi genom
regenerering när man transporterar sig med elbil. Speciellt motorjournalister , troligen har de aldrig kört någon elbil , är
förtjusta i regenereringstanken.

Själv har jag min uppfattning klar efter att ha kuskat runt med elbil
i 20 år.
Regenerering är meningslöst.
Kör ofta mellan Göteborg och Stenungsund och vet exakt
vilken elförbrukning som krävs för att transportera sig sommar som vinter mellan de båda platserna.
Har möjlighet att koppla i och ur regenereringen som jag själv vill.
Har gjort flera provkörningar och upptäckt att minsta möjliga energiåtgång
får man när regenereringen är bortkopplad. Det finns inget så effektivt som att utnyttja frirullning, släpp "gasen" och rulla så ofta som möjligt.
Om man använder regenerering bromsas bilen i onödan och den energi
som pumpas in i batterierna verkar inte kunna tillgodogöras som ren energi, gäller både bly som litiumbatterier.
Den enda fördelen med regenerering är att man kan få stopp på bilen
utan att slita på bromsarna, dessutom är det psykologiskt uppmuntrande
när man kört slut på batterierna att se att batterierna laddas upp i nerförsbackarna. Men någon verklig effekt har jag aldrig märkt.
Finns det andra på forumet som upplevt samma effekt eller inte?
_________________
AMAZohm
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-06-20 18:56:58    Rubrik: Svara med citat

Jag kör ju elclio och det är förstås inte så
lätt att koppla bort regenereringen som på
din bil. Man kan förstås se till att inte släppa
på gasen då blir det ingen motorbroms.
Men om man samtidigt behöver bromsa
blir det ju svårare om det nu skall vara
helt jämförbart.
Jag har hört siffror på 5 kanske upp till 10%
sparat, vilket jag oxå anser orealistiskt.

Sen beror det helt klart på hur och var man
kör, du måste ju använda motorbromsen
för att det skall ge något tillbaka. Åker man
långa sträckor utan några stopp blir det ju
inte mycket att hurra för.

Ditt test låter ju väldigt bra och det stämmer
säkert att det inte ger så mycket. För min del
tror jag dock att det funkar bättre i clio.


En anledning är att det sitter NiCd ack. där och
dessa är vad jag har hört betydligt bättre på
att skifta mellan ur- och uppladdning.
En inbromsning i från 70 pytsar tillbaka
ca 20kW fast under väldigt kort tid såklart.

Kör man med bly sägs det att det är det onödigt
att använda regenerering eftersom de vill vila sig
lite mellan ur/uppladdning. Vet ej om det stämmer.

Om man inte tycker att motorbromsen är så viktig
(tycker själv att det är kanon) så är det nog inte
försvarbart med den extrakostnad som det innebär
att fixa regen.

Hur är det med Toy-prius laddas den enbart med
regen eller laddas ackarna när man kör? Magoo?
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
magnus_jo
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2007
Inlägg: 827
Ort: Gärdhems-Lunden Björkelund i Trollhättan

InläggPostat: 2009-06-20 19:19:05    Rubrik: Erfarenhet frånVW Golf city stromer 1991 Svara med citat

Min uppfattning är att det är ganska bra gjort på Citystromer den frirullar när man släpper gasen men elbromsar när man lägger foten på bromspedalen det är en bra kombination tror jag. planerar man då sin körning behöver man aldrig använda friktions bromsen.
Har kört andra elbilar och det verkar bara irriterande att den bromsar när man lättar på gasen.
_________________
magnus_jo Har kör VW Golf ll City STROMer sedan 2006 http://www.evalbum.com/1485 bytt till Tesla X 2016
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Yahoo Messenger
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-06-20 20:51:36    Rubrik: Svara med citat

Tycker mest att motorbromsen är irriterande som den fungerar på Clion. Den gör det svårt att köra ekonomiskt, det blir lätt mycket ojämnare hastighet än det hade blivit utan. När det är dags för längre rullningar så petar jag i N, och bromsar sedan med växelspaken. Hade varit perfekt med det system du beskriver på Golfen, att ett lätt tryck på bromsen först kopplar in generatorbromsen. Har någon en idé hur man skulle kunna få till det så vore det en välgärning.

Hur effektivt det är, tja det är väl svårt att säga. Jag har en kulle jag ska över på väg till stan, som brukar svälja 5 Ah på väg upp oberoende av riktning. På nerförssidan får jag gissningsvis tillbaka en halv Ah, det räknar upp en Ah ungefär hälften av gångerna. Sträckan är 2-3 km. VId intensiv start/stopp-körning kanske det ger mer. Jag hörde en siffra på att NiCd hade en verkningsgrad på 60 %, och med gammal ineffekiv elektronik kanske det inte blir så mycket kvar då. Nyare batteritekniker och effektivare styrelektronik kanske gör det lönt?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-06-20 22:25:07    Rubrik: Re: Erfarenhet frånVW Golf city stromer 1991 Svara med citat

Det här var ju en alldeles lysande tråd med tanke på att vi planerar att implementera regenerering i vår controller!

magnus_jo skrev:
Min uppfattning är att det är ganska bra gjort på Citystromer den frirullar när man släpper gasen men elbromsar när man lägger foten på bromspedalen det är en bra kombination tror jag.


Här måste jag nyfiket fråga, är elbromsningen bara på/av eller finns det någon form av givare som avgör hur hårt man trycker på pedalen? Vi har nämligen funderat på hur man ska hantera elbromsning snyggast och har bland annat varit inne på just det där att elbromsa vid noll gas för att härma motorbroms, men har börjat misstänka att det kanske inte är en så himla bra ide trots allt. Att bara haka på bromslamporna är ju enklast, men jag funderar lite på om det inte blir lite jobbigt med bara på/av på bromsverkan.

Hur gör Citystromern?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1596
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2009-06-21 08:19:43    Rubrik: Svara med citat

Jag har, som så många andra, funderat på värdet av regenereringen och har kommit fram till följande ostrukturerade tankar:
1) Har man blyackar så funkar det inte med regenerering om man inte åker ner för extremt långa backar. Har man NiCd så fungerar det åtminstone.

2) Regenerering gör att mitt körsätt blir mer likt en fossilbrännares än utan. Om jag skulle frirulla fram till alla ljus så att jag lagom stoppar vid "linjen" skulle jag förmodligen vara tvungen att ha gorillamask på mig så ingen känner igen mig. Mha regen kan jag åtminstone "bromsa" på ett acceptabelt sätt.

3) Jag tror att det är väldigt olika hur mycket man får tillbaka. Kör man i en väldigt kuperad stad (har inget lokalt exempel, så..) t.ex Los Angeles (edit: jag menar givetvis San Fransisco ) så skulle jag inte vara utan det, eller om jag kör med väldigt många trafikljus. Om jag däremot körde bara landsväg så skulle det förmodligen inte spela någon roll om jag hade det eller inte.

4) Regen i Renault är lättstyrd. Vissta kan man krångla med att lägga i neutralen när man vill frirulla, men det är ju bara att släppa gasen lagom mycket så är man ju i frirullning. Lätt att moderera bromsverkan är det också. Släpper jag gasen helt får jag maximal regenerering. Har dock även här en känsla av att topografin har rätt stor betydelse. Det mesta upp och ner jag själv kör i är upp/ner för Älvsborgsbron, dvs en höjdskillnad på ca 30m.

5) Om vi bortser från möjligheten att ta sig några km extra så är regen ett ekonmiskt fiasko. Jag tänker då på hur mycket jobb jag måste lägga ner på att renovera bromsar varje år pga att dom aldrig används och därför beckar igen. Å vad jag skulle vilja ha trumbromsar fram också !

6) Jag tror att speciellt motorjournalister har mycket god nytta av regen då man i alla motorprogram ser hur dom kör. Om man hela tiden måste upp i maximal hastighet innan man tvingas tvärbromsa vid nästa hinder då finns det säkert en hel del att spara in på regenerering. Vi som tvingats lära oss den hårda vägen (för att slippa bli bogserade hem) hur man kör ekonomiskt har sannolikt betydligt mindre nytta av det.

7) När elbilar blir allt vanligare och batterierna allt bättre kommer sannolikt den nya tidens elbilsägare att köra allt mer som "vanligt folk" (läs motorjournalister) å då kanske dom får bättre användning för regenereringen ?


Är det nån som har några tankar om hur man skall mäta uttagen/inmatad ström i batterierna under färd ?
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.


Senast ändrad av Poppe den 2009-06-21 17:30:29, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-06-21 10:22:39    Rubrik: Svara med citat

hawk skrev:
Hur är det med Toy-prius laddas den enbart med
regen eller laddas ackarna när man kör? Magoo?


Dom laddas av både motor och inbromsning.
Regenbromsning ner till 8km/h sen styrs dom mekaniska bromsarna ut om man inte bromsar för hårt eller att ABS träder in.
Regen blir det inte heller på håliga vägar, antagligen känslig abs.

Hur motorn används för återladdning är inget att ta i denna tråden.

På Prius måste man nog säga att "regen" ger nåt, men det är med batterier som är utvecklade för detta ändamålet.
1´a gen prius (såldes bara i japan) med cylindriska celler hade problem med just återladdning + lite annat och hade faktiskt inbyggd laddare till högspänningsbatteriet.

I övrigt instämmer jag i stort med övriga skribenter.
På en clio ger det inte så mycket mer än mindre bromsslitage o det är ju inte alltid en fördel.
Sen får men nog anta att dc-motorer är betydligt sämre lämpade regen än vad ac-motorer är.

Men regen skulle vara till stor nytta om man hade en redig kondensatorbank.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2009-06-21 23:32:03    Rubrik: Svara med citat

jonas.
När du rullar på N, och sedan bromsar med växelspaken. Petar du i D då? Vågar man det? Jag har aldrig vågat prova. Intressant.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1246
Ort: Frösön

InläggPostat: 2009-06-21 23:42:58    Rubrik: Svara med citat

Om jag lägger växelspaken i läge N när bilen är i rullning så måste jag stanna helt innan jag kan få hackaren att acceptera driveläget. Tills dess jag står stilla händer det ingenting. Kan det skilja på olika utföranden av hackare eller ev UCL?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-06-22 08:44:09    Rubrik: Svara med citat

Ja, jag växlar mellan N för frirullning och D för motorbroms.
Jag har aldrig tänkt att det kan vara någon fara med det, den ska ju inte försöka växla riktning när det rullar fortare än 100 rpm eller vad det var.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.27 sekunder att ladda.