Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Lite lösa byggfunderingar (hybrid)

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
zii
Gäst





InläggPostat: 2009-06-12 17:16:59    Rubrik: Lite lösa byggfunderingar (hybrid) Svara med citat

Hej!

Har lekt lite med tanken på att bygga om en bil till eldrift, men istället för en fet batteribank har man bara en liten bank, som sen underhålls av typ ett dieselelverk.

Vet inte om det är en bra eller dålig idé...
Tanken är iallafall att man ju normalt sett inte behöver alla hästarna en normal bilmotor släpar på, så att säga.. bara vid enstaka tillfällen, typ acceleration, uppförbackar, omkörningar. Det är vid dessa tillfällen batteribufferten ska användas, i övrigt ska elverket ge ungefär lika mycket ström som bilen drar vid normal körning.

Jag skummade runt lite på forumet innan jag skrev detta, men hittade ingen som gjort enligt ovanstående. (Jag kanske bara letade dåligt?)

Synpunkter?
Till överst på sidan
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-06-12 18:06:41    Rubrik: Svara med citat

Det du pratar om är en hybridbil.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2009-06-12 19:22:48    Rubrik: Svara med citat

Yepp, det var därför jag skrev "hybrid" i rubriken. Smile

Vet inte om hybrider är "fel"/off topic för detta forumet, men så som jag tänkt mig det hela, är ju det allra mesta av drivlinan likadant som i en ren elbil, bara det att man byter ut en del av batteribanken mot ett portabelt laddsystem så att säga.
Till överst på sidan
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1729
Ort: GBG

InläggPostat: 2009-06-12 19:40:53    Rubrik: Svara med citat

Det står om detta i en annan tråd, man får räkna med att ett tillräckligt kraftigt elverk drar 0,7-1L/mil p.g.a. alla förluster, vilket inte gör detta till något vettigt projekt ur varken ekonomi eller miljösynpunkt....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2009-07-29 13:28:21    Rubrik: Svara med citat

Solon 2000.

hade MC motor som laddade batterierna.
http://www.tekniskamuseet.se/templates/ThingPage.aspx?id=19187&idnr=TM44210

Mvh
Till överst på sidan
Hybrid
intresserad


Registreringsdatum: 06 augusti 2009
Inlägg: 13
Ort: Linköping

InläggPostat: 2009-08-07 11:52:31    Rubrik: Svara med citat

Johnny J: Varför drar ett tillräckligt kraftigt elverk 0,7 - 1 liter /mil? Jag är tekniskt okunnig, men förstår att det blir verkningsgradsförluster när man omvandlar energi. Dock måste man ju ta med i beräkningen att hela systemet med en seriehybrid motverkar verkningsgradsförlusterna just för att man kan ta toppbelastningar med en högeffektiv elektrisk drivlina (kondensatorer kopplade till elmotorer) och mata kondingarna med en betydligt mindre förbränningsmotor än vad som hade behövts för att klara toppbelastningarna med den? Dessutom kan man ju köra elverkets förbränningsmotor på ett konstant varvtal, vid en konstant temperatur och reglera effektuttaget så att till och med vridmomentuttaget blir konstant. Detta borde ge förutsättningar att trimma in förbränningsmotorn till betydligt snålare gång, jämfört med om den ska ha vrid över hela registret och gå jämnt med olika belastningar.

Eller tänker jag fel nånstans? Jag är som sagt inte tekniskt skolad, utan ifrågasätter mest för att lära mig själv, så ta inte illa upp Smile
_________________
Ge mig ett seriehybridsystem nu!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-08-07 12:54:01    Rubrik: Svara med citat

Det du bortser ifrån är att du inte bara har effektförluster i motorn. Visst, det går att öka effektiviteten i bensinmotorn ganska rejält genom att köra den på konstantvarv, men sen tappar du effektivitet i generatorn, i batterierna, i controllern och i motorn så fan vet om det blir en nettovinst i slutänden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.14 sekunder att ladda.