Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Nu är det dags igen!!
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1736
Ort: GBG

InläggPostat: 2009-05-28 20:16:20    Rubrik: Nu är det dags igen!! Svara med citat

Ja då har jag köpt bilen till nästa projekt.

Blev en Daewoo Matiz -03 för 25.000:-
Gått 6300mil och karossen är i mycket bra skick.

Väntar nu på ny bakaxel med monterade navmotorer á 2x10kW som kommer från Kina om några veckor.


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-05-28 21:47:18    Rubrik: Svara med citat

Mycket intressant!
AC eller DC?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1736
Ort: GBG

InläggPostat: 2009-05-28 21:59:52    Rubrik: Svara med citat

DC 72V, styrning med inbyggd elektronisk diff.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-05-28 22:07:17    Rubrik: Svara med citat

Blir det en parallell-hybrid.
Behålla motorn på framhjulen?
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1736
Ort: GBG

InläggPostat: 2009-05-28 22:49:48    Rubrik: Svara med citat

Jag har faktiskt haft tankar åt det hållet, om motorer och styrning funkar bra kanske det blir så på nästa....
Å andra sidan...10kWh Li-batterier väger ju bara drygt 100kg, skulle man kunna ha i bagaget...5-7mil på batterier....jag har ju inte beställt batterier ännu, vi får se..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2668
Ort: Örebro

InläggPostat: 2009-05-29 05:37:51    Rubrik: Svara med citat

Undrar om DC styrning har hjul vinkel position referens för kraft fördelning eller annat typ av logik till kraft fördelning mellan motorerna?
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
riksost
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 augusti 2007
Inlägg: 193
Ort: Torslanda

InläggPostat: 2009-05-29 07:28:11    Rubrik: Svara med citat

Vad roligt Johnny!!!

Ser fram emot många spännande bilder och intressanta lösningar på problemen som uppkommer.

Lycka Till!
_________________
Ladda är silver, trampa är guld.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-05-29 09:05:13    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
Undrar om DC styrning har hjul vinkel position referens för kraft fördelning eller annat typ av logik till kraft fördelning mellan motorerna?

Kraften behöver nog inte aktivt fördelas mellan hjulen.
Tänk på vad som skulle hända om man körde på en isfläck med ena hjulet, det skulle spinna loss. Det enstaka varv extra som ytterhjulet behöver göra i en kurva. går bra ändå.

Johnny, ska bli kul att höra om detta. Vad har motorerna kostat? Vad säger bilprovningen, tros, du får väl byta ut en del av hjulupphängningen också för att få dit dem.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1736
Ort: GBG

InläggPostat: 2009-05-29 10:01:01    Rubrik: Svara med citat

Jo som jag skrev tidigare har controllern elektronisk diff och skall kunna fördela kraften individuellt, vet inte ännu exakt hur det funkar.

Vad det gäller bilprovningen görs är ju bilen EU-typad och "ombyggt fordon" krävs. Dock blir det ju ganska stora förändringar, från fram till bakshjulsdrift, byte av bromsar bak och jag hoppas det skall räcka, kanske får jag göra någon mer ändring, kanske byte bromsar fram också...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-05-29 11:16:33    Rubrik: Svara med citat

Vad jag menar är att man inte behöver tänka på någon diff, är det två individuelle motorer med varsin styrning så kommer de ju att sköta det där själva. Vid sväng så blir det bara lite lägre motständ för yttermotorn, och då snurrar den glatt lite fortare.

Finns det sådana lågvarviga motorer för montering direkt på dirvaxel, men inte vid navet? I så fall så skulle det nog vara den smidigaste konverteringen man kan tänka sig.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
riksost
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 augusti 2007
Inlägg: 193
Ort: Torslanda

InläggPostat: 2009-05-29 11:33:28    Rubrik: Svara med citat

Men visst finns det navmotorer för montering direkt på befintlig axellösning?
Du har väl valt en mer avancerad variant bara Johnny?
_________________
Ladda är silver, trampa är guld.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1736
Ort: GBG

InläggPostat: 2009-05-29 12:09:01    Rubrik: Svara med citat

Jonas, jag har tidigare byggt en trehjulig moped med 2 navmotorer bak för att testa hur det skulle funka.
På asfalt var det inga problem, men körde jag på grus, svängde och gasade så spann innnerhjulet.
Nu använde jag i och för sig bara en styrning, men jag tror att principen är att man måste begränsa kraften till innerhjulet för att det skall funka bra.
Större tillverkare (t.ex. PML flightlink) av hjulmotorer har elektronisk diff på sina styrningar.


Senast ändrad av Johnny J den 2009-05-29 13:42:22, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2668
Ort: Örebro

InläggPostat: 2009-05-29 13:25:12    Rubrik: Svara med citat

Precis, jag har byggt om en 4-hjulig och på gruset var det hysteriskt rulligt med bara enkel controller till var navmotor, sen fick vi byta till en mer avancerad Zapi controller och så blev det mycket lugnare körning, speciellt för barn. Sen på alla truckar med dubbla motorer gäller samma princip. Men, man vet aldrig 100%, Johnny grejar säkert! Lycka till Johnny förresten.
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-05-29 16:52:56    Rubrik: Svara med citat

Johnny J skrev:
Jonas, jag har tidigare byggt en trehjulig moped med 2 navmotorer bak för att testa hur det skulle funka.

Det beror inte på att det var två separata motorer. Det beror på att en trehjuling ofta har så hög tyngdpunkt att du knappt fick något tryck mot marken på innerhjulet.
Jag tor du skulle fått samma problem om du hade använt en traditionell diff, bara den inte var så trög. I slutet av 80-talet förekom en trehjulig variant av de idag så populära fyrhjuliga motorcyklarna, som hade ungefär samma problem.

Har controllrarna någon koppling till styrningen? Annars kan de ju inte veta när man svänger... Sedan beror det säkert mycket också på hur "hårda" motorerna/styrningarna är. Den jag har praktisk erfarenhet av (Clion) har ett väldigt stort varvtalsområde för varje givet gaspådrag ("mjuk" menar jag alltså med detta).
Sen kanske vissa fordon behöver den styrhjälpen som en diffbroms faktiskt är. Tror inte en normalkörd personbil behöver den hjälpen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1736
Ort: GBG

InläggPostat: 2009-05-29 18:28:10    Rubrik: Svara med citat

Jag tror det funkar så att "dubbelcontrollern" mäter varvtalet från motorerna och ger mindre effekt till den motor som snurrar långsammare, kanske....är nog mer avancerat annars skulle man inte kunna accellerera alls...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-05-29 19:14:35    Rubrik: Svara med citat

Är det inte så att en diff ger samma vridmoment men olika varvtal på de två hjulen när man svänger?

Paralellkopplar man två DC-motorer så får man samma effekt i båda motorerna. Om varvtalet då skiljer sig mellan de två motorerna på grund av att man svänger så kommer vridmomentet också att skilja sig, men hur mycket då? Inte jättemycket..
Trehjulingar har både snävare svängradie och högre tyngdpunkt.

Hade det varit AC-motorer så hade det givetvis varit omöjligt att paralellkoppla dom. Däremot hade det förmodligen funkat utmärkt med dubbla AC motorstyrningar som är inställda i torque-läge, och gaspedalen säger åt båda att ge samma vridmoment till motorerna.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-05-29 21:25:24    Rubrik: Svara med citat

Jo, det låter avancerat.

Om man tänker sig att man seriekopplar två dcmotorer så borde det bli exakt samma effekt som en mekanisk diff. Eftersom de har samma ström så borde de också ge samma moment.

Om man däremot parallellkopplar två dcmotorer men med samma controller så borde de försöka hålla samma varvtal, fast inte lika hårt som en fast axel.

Om de får varsin controller så borde de ha mer individuell frihet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2009-05-31 15:21:15    Rubrik: Svara med citat

Nikon skrev:

Hade det varit AC-motorer så hade det givetvis varit omöjligt att paralellkoppla dom. Däremot hade det förmodligen funkat utmärkt med dubbla AC motorstyrningar som är inställda i torque-läge, och gaspedalen säger åt båda att ge samma vridmoment till motorerna.


Att parallelkoppla 2 AC-motorer är fult möjligt, i det här fallet så lär motorerna vara identiska och då uppkommer inga problem. Dock måste man ha separata motorskydd efter frekvensomformaren. Hur motorerna beter sig i kurvor vet jag inte, men jag skulle tro att kraften fördelas lite förskjutet från 50/50 när en motor kräver högre moment.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-05-31 20:20:44    Rubrik: Svara med citat

Hernik skrev:
Nikon skrev:

Hade det varit AC-motorer så hade det givetvis varit omöjligt att paralellkoppla dom. Däremot hade det förmodligen funkat utmärkt med dubbla AC motorstyrningar som är inställda i torque-läge, och gaspedalen säger åt båda att ge samma vridmoment till motorerna.


Att parallelkoppla 2 AC-motorer är fult möjligt, i det här fallet så lär motorerna vara identiska och då uppkommer inga problem. Dock måste man ha separata motorskydd efter frekvensomformaren. Hur motorerna beter sig i kurvor vet jag inte, men jag skulle tro att kraften fördelas lite förskjutet från 50/50 när en motor kräver högre moment.


AC-motorer går väl (nästan) synkront med frekvensen på spänningen. I en kurva så kommer då båda hjulen fortfarande att snurra lika fort, vilket inte är så bra.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1736
Ort: GBG

InläggPostat: 2009-06-04 22:28:48    Rubrik: Svara med citat

Det börjar luta åt att bilen blir en "hybrid".
Motortillverkaren i Kina har gjort just så på sin Matiz (eller Spark i Kina).
Känns ju faktiskt som en mycket enklare konvertering, hade ju varit trevligt jämfört med jättejobbet jag hade på Fiestan...

Ett problem är bara att jag inte kan få in så mycket batterier tack vare vikten, har tittat på 24x160Ah TS= 134kg, 12,3kWh.
Runt 7mil på batterier, borde funka rätt bra.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Sida 1 av 9

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.93 sekunder att ladda.