Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Genomföra förbättringsåtgärder på Hackare NU!!!

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-04-19 11:06:51    Rubrik: Genomföra förbättringsåtgärder på Hackare NU!!! Svara med citat

Hej!
Vi har en smärre irritation i familjen där ytterligare en hackare gått pga slarvig backning och snabbt islängande av "framväxel". Säkringen gick men hackaren fungerar ändå inte...

Nu har vi alla tre chaufförer tagit var sin hackare (men jag åker alltid på jobbet!).

Kan vi inte hitta på ett sätt att lösa detta permanent? Det kan få kosta (bilarna är ju så billiga att köra ändå!)!

Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-04-19 11:20:14    Rubrik: Svara med citat

Är det alltid för att växlingsreläet kortsluter?

En tanke är att ersätta det med någon pryl med inbyggd fördröjling, så att man kanske först kopplar bort magnetiseringen helt, väntar en sekund, därefter kopplar in på andra hållet. Kanske kortsluter lindningen genom något lagom stort motstånd under pausen för att ta hand om eventuell kvarvarande energi .

Borde inte vara helt omöjligt att åstadkomma. Skulle det hjälpa?



Fram och back är två reläer som styrs av något intelligent som tillför frdröjning vid växling.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-04-19 13:19:55    Rubrik: Svara med citat

Det är synd att man inte kan eller snarare vill testa
om de "förbättringar" man gjort fungerar.
Det blir lite för dyrt att laga hackare om inte.

Jag har hur som helst kvar min säkring i serie med
fältlindningen och har dessutom kompletterat med en
varistor parallellt med lindningen.

Jag är väldigt noga med att inte växla riktning vid
rörelse efter att säkringen gick första gången, så
om mina ändringar är förbättringar eller inte, det är
ju väldigt svårt att veta.

Jag kan säga med säkerhet att en varistor inte
påverkar driften i alla fall.

Fortsättning lär följa.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2009-04-22 11:57:53    Rubrik: Svara med citat

Den där Controllern Julle pratade om. Phoenix! Kostade inte den bara 7000kr? Man blir ju snabbare i rödljusena också. Jag är tänd på att pröva en sådan. Men har andra prioriteringar just nu.
Ett gruppköp kanske pressar ned priset något ytterligare. Men den behöver testas.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-04-22 21:30:48    Rubrik: Svara med citat

Hej !

Jag har fått klartecken från Italien att det skall gå att använda denna controller (Phoenix) med den inbyggda varvtalssensorn i ABB motorn.
De lovade att man på det sättet skulle kunna begränsa maxhastigheten på motorn. Jag har även fått ett nettopris på den. Jag är mycket intresserad av att testa den med en Cliomotor för att se hur den uppför sig. Jag tror att manual osv finns att hitta här på forumet någonstans i nån tråd, annars så kan jag ladda upp den i Arkivet. Men i manualen finns inget om Vartalsstyrningen.

Just nu har jag dock varken råd eller tid eftersom jag är mitt uppe renoveringen av Clion med tillhörande LiFePo batterier.

Men om någon har tid och råd ca 8000kr exkl frakt blir priset för en 600A controller.
Det kan dock bli vissa problem med att den inte klarar fulladdat NICD batteri den är specad till 120 +20% vilket ger 144v, men jag tror att firman kan tweaka den lite mer kanske upp till 160 som orginalet klarar.

Och jag tror inte att interfaceningen till UCL behöver vara så svår. jag tror att UCL blir nöjd om den får rätt saker på rs232 kabeln, så det gäller bara att spåra och skicka på samma som orginalet.

Mvh
/Per


Senast ändrad av pm_dawn den 2009-04-25 22:50:53, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2009-04-23 09:46:48    Rubrik: Svara med citat

Med 600A vid 120V får vi ut ca 90hk ur Cliomotorn, jag beställer en omgående!

Du har PM
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-04-23 11:16:07    Rubrik: Svara med citat

Man kanske får hålla sig på 500A max
om man inte gillar "burn in" snarare än "burn out"
Men nog vore det väl kul med ett rejält drag i clion.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-04-25 15:28:51    Rubrik: Svara med citat

En phoenix hackare har lite lägre switchfrekvens än våra clio hackarehttp://www.youtube.com/watch?v=QYc3Yp3pU8g&feature=PlayList&p=93ADFD1E0FF98726&index=2

Att ersätta originalhackaren med en phoenix verkar ju kul, men lösa problematiken att inte bränna originalet vid färdriktningsbyte känns som ett viktigt problem att lösa ändå.

500ah klarar nog motorn under ett par 3-5sek förutsatt att man inte har för lågt eller högt varvtal
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2009-04-27 00:17:00    Rubrik: Svara med citat

HAHA! Nu blev det fart här! Very Happy Jag har en fungerande bil som står avställd. Batterierna begränsas numera av 2 (4cellare) block som håller ca 40 ah. Jag tar en tur då o då. Blocken är klart piggare än på den bil jag kör dagligen med nya sortens SAFT. Kan låna ut bilen för test av Phoenix.

Edit: LEM. Har du vaknat? Wink
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lus
Nyfiken


Registreringsdatum: 30 april 2009
Inlägg: 10
Ort: Vaggeryd

InläggPostat: 2009-05-11 11:53:54    Rubrik: Svara med citat

Jag är ny inom detta fora. har dock elkonverterat mina radiostyrda 1:8 Mugenbilar, där går det undan må jag säga! Anledningen till att jag skriver är att det är ju samma princip med fartreglaget på mina bilar som på 1:1 bilar! Nu kan man ställa punch osv. Men, när man bromsar så är det ställbar tid innan backen går i (motorn vänder), och man måste bromsa en gång till innan den backar. Kanske detta kunde vara något för er att ta efter. "backspaken" skulle kunna vara fjädrande i ett 3:e läge för att repetera rörelsen? Ev även att bromsen måste vara aktiverad (bromskontakten)? OBS m,an använder bara motorn för bromsning i mina RC bilar, "dubbelrörelsen" skulle nog spara en del controllers kan jag tänka mig. Bara en tanke som slog mig.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hannes
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 juni 2006
Inlägg: 197

InläggPostat: 2009-11-01 21:17:24    Rubrik: Svara med citat

Har ni någon modellnamn / länk till Phoenix-controllern som omtalas ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
giuseppe916
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 juli 2007
Inlägg: 350
Ort: Shanghai

InläggPostat: 2009-11-01 21:49:19    Rubrik: Svara med citat

hannes skrev:
Har ni någon modellnamn / länk till Phoenix-controllern som omtalas ?


Modellen heter T62: http://www.elektrosistem.com/e/p2.htm
Hör med pm_dawn eller Julle som har haft kontakt med dem.
_________________
Pehr
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-11-01 22:45:51    Rubrik: Svara med citat

Jockepocke här på forumet har nog kanske fått hem sin redan.
Kolla hans blogg kanske eller PM:a.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.1 sekunder att ladda.