Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


funderingar på att bygga el-bubbla

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
holma
Passiv


Registreringsdatum: 16 februari 2009
Inlägg: 4

InläggPostat: 2009-02-16 19:26:08    Rubrik: funderingar på att bygga el-bubbla Svara med citat

hej jag är en ny medlem som har läst de flesta trådar på forumet och har börjat fundera på att bygga en billig el bil. bilen jag funderar på att bygga om är en bubbla (bara för att den verkar lättast). som motor vet jag inte riktigt än men jag tror jag kommer billigast undan om jag köper en gammal el-truck. jag vet inte motor effekten en sån har eller hur mycket jag behöver (vill att bilen ska komma upp till runt 120 km/h) batterierna tänkte jag ta ett gel baserat lastbils batteri (biltema) batterierna har olika Ah (95-220 ah) och bara för att jag inte har bestämt vilken motor jag ska använda eller någon annan del av "bygget" så borde inte det spela nån roll nu. Men motorn hade jag tänkt mig en 12-15 kw bara för jag tror det passar bäst till dom hastigheterna. det kommer även att vara en stads bil så den behöver inte nån högre räckvidd men ju mer desto bättre. jag undrar även vilka delar jag behöver all hjälp uppskattas.

några hemsidor/filmer som inspirerade mig

how killed the electric car.
http://www.grassrootsev.com/index.htm
http://ecomodder.com/blog/a-672-electric-car/
http://www.kellycontroller.com/shop/
http://www.youtube.com/watch?v=GLultcRQBAU&feature=related


PS: har ni några idéer på hur man kan göra denna idéen bättre så uppskattas det ...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-02-16 20:26:18    Rubrik: Re: funderingar på att bygga el-bubbla Svara med citat

holma skrev:
http://www.kellycontroller.com/shop/
...
PS: har ni några idéer på hur man kan göra denna idéen bättre så uppskattas det ...


En ide har jag: Köp inte Kelly.

Tsk, min första post i det här forumet och det första jag gör är att gnälla. Dålig start. Wink

I vilket fall som helst, många har haft stora problem med just Kelly och på tex http://www.diyelectriccar.com/ har debatterna tidvis varit rätt vilda vad gäller Kelly. Det är flera som råkat ut för att deras Kelly har brunnit och några satar har dessutom råkat ut för att deras ersättningscontroller från Kelly också brunnit så många har resignerat och köpt Curtis i stället. Andra har inte haft några problem alls och försvarar sina kära Kellys med näbbar och klor. Om det är tur eller konstruktionsskillnader som avgör har inte varit helt klart, mängden relevant information har varit begränsad mellan de snarstuckna uttalandena...

En mycket läsvärd tråd finns här:

http://www.diyelectriccar.com/forums/showthread.php/kelly-controller-kdh12600-post-mortem-22300.html

Curtis verkar däremot vara rätt slitstarka och även om de är klart osexiga (relativt mediokra prestanda, inga roliga finesser) så verkar de vara robusta och pålitliga. OM du tänker köra en Kelly ändå är mitt tips; kör inte i närheten av full batterispänning (inklusive den överspänning batteripacken har precis när laddningen avbryts) och håll kablarna till motorn så korta som det bara går. Då ökar oddsen för att din Kelly överlever.

Kelly är definitivt inte ensamma om att ha de här problemen, det är helt enkelt svårt att göra en kontroller som överlever alla tänkbara situationer. Curtis har haft många år på sig att lära sig av sina misstag och tex modell 1231 är vid det här laget en väl beprövad arbetshäst. Fast hänger du på en Warp 11 eller Warp 13 kan du spränga en sån med för den klarar inte de induktanserna.

Jag bör nog nämna att jag själv är involverad i att konstruera en kontroller tillsammans med bland annat Tesseract som skrivit post mortem-tråden ovan. Vi har fått uppdraget just för att det har varit stora problem just med Kelly, som också nämns i tråden ovan. En av de saker vi lagt mycket fokus på är just problemet att en kontroller får ta MYCKET stryk i vissa lägen och det kräver mycket både av hård- och mjukvara att undvika att MOSFETar eller IGBTer leker popcorn och att bilen antingen dör (vilket är dåligt) eller skenar (vilket är sämre). Jag tror vi är uppe i tre grillade prototyper nu, varav två fick IGBT:n sprängd. Allt för att lära oss var Akilleshälen sitter.

När våran kontroller kommer ut på marknaden är inte klart än (mer än "i år", det finns ingen som helst deadline så vi kommer inte släppa den förräns den är redo), så av de som finns på marknaden idag rekommenderar jag, som sagt, Curtis. Det är vad jag själv skulle köpt nu när Zilla-serien inte längre finns kvar på marknaden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
holma
Passiv


Registreringsdatum: 16 februari 2009
Inlägg: 4

InläggPostat: 2009-02-16 22:38:39    Rubrik: Svara med citat

tack för att du varnar mig för dåliga delar/ delar som inte håller i längden. jag vet inte om motorn jag ska köpa ska vara ny eller beg. men WarP verkar vara bra motorer.

kul att höra att ni gör en bra kontroller och hoppas ni hittar akilleshälen på den och att den kommer funka bra.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-02-16 22:58:14    Rubrik: Svara med citat

holma skrev:
tack för att du varnar mig för dåliga delar/ delar som inte håller i längden. jag vet inte om motorn jag ska köpa ska vara ny eller beg. men WarP verkar vara bra motorer.


Både ADC och WarP verkar vara mycket bra prylar, välbyggda och slitstarka. WarP är kanske snäppet värre om man vill börja pressa prestanda, men för "vanliga" bilar duger nog båda två. Det finns en Bulgarisk firma som heter Kostov som också har använts i en del konverteringar, det kan kanske bli billigare än att transportera hit en motor över pölen, annars finns förstås även BT-truck här i Sverige, men jag vet inte om de har lust att sälja till privatpersoner.

Kostov: http://www.elprom-ems.com/dcmotors/traction/

För att ge dig ännu fler val att vela mellan så har många kört med begagnade motorer. Det här är en bra tråd om hur man väljer motor:

http://www.diyelectriccar.com/forums/showthread.php/using-forklift-motor-and-choosing-good-7598.html

Den är riktigt bra i början, sen blir den sakta sämre allt eftersom ämnet börjar bli urvattnat och Jim fick för mycket att göra i verkligheten för att hinna svara på alla frågor. Har man tur och vet vad man ska leta efter kan man hitta en juste motor för under tusingen, en bagge kräver ju inte heller så himla stor motor. Förmodligen räcker en 7" mer än väl.

Här är ett färdigt kit för bubblor:

http://www.rebirthauto.com/96voltkit.html

Det är iofs en Kelly-kontroller, men notera att det är en 120 Volt som de kör på 96 Volt. Ger lite mer marginal...

Förmodligen vill du inte beställa batterierna därifrån, fast det beror väl på vad pallpriset blir med respektive utan batterier. Dvs om du vill beställa över pölen alls, om inte annat kan du ju ha listan som en slags referens på vad du behöver.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
holma
Passiv


Registreringsdatum: 16 februari 2009
Inlägg: 4

InläggPostat: 2009-02-17 13:27:23    Rubrik: Svara med citat

Citat:
en bagge kräver ju inte heller så himla stor motor. Förmodligen räcker en 7" mer än väl.


räcker en 7" för att komma upp i motorvägs hastighet. kittet på bubblan hade dock en 7 kW och kom upp i runt 100 km/h men skulle vara kul å komma upp i mer.

om jag köper en truck ä den nog begangnad då kan man få en "palltruck" för runt 5000:- och en "vanlig" truck för
15 000:-. jag tror i fall detta blir av kommer jag nog köpa en palltruck.

men räcker den motorn och Rpm är ju så mycket större hur får man det att funka??

ett kit skulle vara enkelt å bra å köpa och bygga så jag kanske ska köpa det. får se.

tack för din hjälp och dina tips förresten

Very Happy Very Happy Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-02-17 19:08:59    Rubrik: Svara med citat

holma skrev:
räcker en 7" för att komma upp i motorvägs hastighet. kittet på bubblan hade dock en 7 kW och kom upp i runt 100 km/h men skulle vara kul å komma upp i mer.


Uj. Tänkte du köra SÅ fort? Jag tror inte nödvändigtvis att motorns storlek kommer vara den stora stötestenen, här är tex en bagge som gör styvt 100 på en 6.7"-motor:

http://www.evalbum.com/1675

Här är en länk till den motorn han använder.

http://www.evmotors.com.au/products/l91.html

Här en bagge som kommer upp i drygt 110 på en 8"-motor.

http://www.evalbum.com/1249

EValbum är rätt kul att söka runt på, man kan få rätt många tips och ideer och det verkar finnas många baggar där med. Fullständigt livsfarligt att surfa där, man kan döda en helkväll på egen hand utan problem. galen

Det som främst brukar begränsa prestandan är ström och spänning, ström har ett ganska linjärt förhållande till momentet och spänningen till högsta varvtalet, vill man gå snabbare behöver man mer Volt, helt enkelt. Den största faran med för liten motor är nog primärt att man riskerar att den brinner upp om den överlastas längre tider, inte att det inte kan gå fort nog. Ett problem är dock att om man kör fort går det åt en j-a massa effekt och det tenderar att eskalera rätt vilt nånstans vid 80 knyck och uppåt, så även om du kanske kan få baggen att braka på i 110 pinn så lär det vara svårt att göra det nån längre sträcka.

Bly brukar sällan hålla laddningen speciellt bra om man börjar köra fort, för dels sticker strömförbrukningen med kvadraten och dels har man den eländiga peukerteffekten som gör att om du dubblar strömuttaget så minskar den tillgängliga drifttiden med _MER_ än hälften så räckvidden pajar snabbt om man har tung högerdoja. Lithium är mycket bättre att använda i elbilar för dels väger det markant mindre per kWh och dels är peukerteffekten mycket mindre (snudd på försumbar). Nackdelen är att prislappen är desto större...

holma skrev:
men räcker den motorn och Rpm är ju så mycket större hur får man det att funka??


Nu hänger jag inte riktigt med är jag rädd?

Normalt sett brukar varvtalet på elmotorer vara lägre än vad en bensinmotor ligger på, men det mest ekonomiska brukar vara att ligga på relativt höga varv till skillnad mot bensinmotorer som brukar gilla att ligga på ganska låga varv för att hålla bensinförbrukningen låg. Jag skulle tro att även om du tänker bränna på i 110 pinn så kommer det förmodligen vara så att 3:ans växel är den som visar sig vara lämpligast.

Var det rätt svar? Wink

holma skrev:
tack för din hjälp och dina tips förresten


Så lite så.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
holma
Passiv


Registreringsdatum: 16 februari 2009
Inlägg: 4

InläggPostat: 2009-02-17 21:22:41    Rubrik: Svara med citat

tanken är att jag ska bara ha den runt stan (örebro) men bara för att motorvägen går ganska nära staden så tycker jag att om jag ska göra en el-bil ska den nå 90 helst 110 km/h. men det kanske inte går än för den penningen jag hade tänkt men kanske om några år.

det där med Rpm menade jag att en El-trucks motor har högre Rpm än en "vanlig" DC motor men det kan man nog kanske lösa med några kuggar eller nått sånt.

batterierna har du rätt i. dom kommer vara det största problemet jag vill ju fortfarande göra detta hyfsat billigt och då ä nog inte li-on bäst. men det kanske jag behöver för att få upp den i 90km/h

här hitta jag några hyfsat billiga batterier (li-on) men man behöver nog ganska många bara för det är egentligen dator batterier.

http://www.73.com/specs/ts253.php

http://www.73.com/a/ts253-1.jpg

http://www.73.com/a/0696.shtml
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-02-17 21:55:10    Rubrik: Svara med citat

holma skrev:
tanken är att jag ska bara ha den runt stan (örebro) men bara för att motorvägen går ganska nära staden så tycker jag att om jag ska göra en el-bil ska den nå 90 helst 110 km/h. men det kanske inte går än för den penningen jag hade tänkt men kanske om några år.


Går går det nog men det kommer käka rätt grymt med ström. Det finns elbilar som rätt så lätt fixar 200 pinn, men så snackar vi också rätt många hundra Ampere i ström med. Det blir inte så praktiskt med blyackar.

holma skrev:
det där med Rpm menade jag att en El-trucks motor har högre Rpm än en "vanlig" DC motor men det kan man nog kanske lösa med några kuggar eller nått sånt.


ADC gör just truckmotorer och WarP 9 är i princip bara en ADC som blivit lite upphottad för att passa elbilar bättre, speciellt högpresterande elbilar. En truckmotor som är en 7-9" går inte så fasligt fort och de små, som går fort, duger möjligen till motorcyklar.

Men om du behåller växellådan så är det inga problem, använd bara den växel som funkar bäst. Smile

holma skrev:
här hitta jag några hyfsat billiga batterier (li-on) men man behöver nog ganska många bara för det är egentligen dator batterier.


Fast det är inte riktigt så enkelt (förstås). Lithiumbatterier kräver speciella system som allmänt kallas Battery Management System, BMS. För att ställa till det lite så finns det även Battery Monitoring System som också förkortas BMS.

Lithiumbatterier kräver i vilket fall BMS (den första typen) som ser till att inget batteri blir överladdat, för blir det det så är den cellen körd. Det kan snabbt bli dyrt som fan. Blyackar behöver inte BMS eftersom en blyack i sig är självbalanserande, överladdar du en blyack så genererar den vätgas och blir av med överskottet på det sättet. Det kan inte Lithiumbatterier så de överhettar och förstörs i stället.

Lithium är varken billigt eller enkelt, tyvärr. Sen tror jag att LiFePO4 är en bättre batterityp än LiIon eftersom LiFePO4 inte har samma otäcka tendens att ta eld om de kortsluts eller förstörs mekaniskt. Det finns demonstrationsvideos på nätet (säkert på YouTube) där man demonstrerar vad som händer om man slår en spik rakt igenom en LiFePO4-cell, absolut ingenting. Gör du samma sak med LiIon får du förmodligen öppen brand och kanske tom en mindre explosion.

Ja, det är en djungel! Hoppas jag inte skrämmer dig för mycket. Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Oddman
Aktiv


Registreringsdatum: 26 augusti 2008
Inlägg: 47

InläggPostat: 2009-02-18 14:47:38    Rubrik: Svara med citat

Hej Holma och välkommen

Några råd
Börja med att skriva upp vilka krav du har på bilen
typ: top fart, actions radie, total kostnad och liknande
kolla sedan vad för hårdvara som behövs till de kraven och vad den kostar
kolla sedan upp vad batterierna/motor/controller väger och kolla om bubblan kan bära tyngden

Har lite kort om tid idag, men ställ gärna mera frågor och tala gärna om dina krav som du har på elbilen

MVH
/Odd
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2598
Ort: Örebro

InläggPostat: 2009-03-19 05:29:30    Rubrik: Svara med citat

Hej Holma.
Det är svårt att rekommendera, allt är smak sak, sen det handlar mycket om pengar och resurser. Alltså, det kan bli 5x biligare och köpa sats med elmotor och klart adapter mellan motor och växellådan än bygga på nytt. Men gillar man utmaningar så blir det eget.
Elmotor är avgörande faktor. Allt annat ska man anpassa till den. 3-fas, DC-motor, permanentmagnet motor, pankaksmotor, sep-ex motor osv. Alla typer har starka sidor och svaga punkter. Räkna med renovering om du ska köpa beg truck motor, och det kan handla om tusentals lappar.
http://www.evpermanent.com/en/pricelist.php
http://www.everything-ev.com/
http://www.brusa.biz/e_welcome.html
http://www.perm-motor.de/site/en/products/dc_motors.php?linkid=p&linkid2=4
EU länkar, bra och ha kanske.
http://www.etpab.se/
Svensk firma med allt som man behöver. Sen om du vill så kan du komma till Kumla och provköra hemmabyggd elbil. Man får mycket mer kött på ben om man ser en objekt i verkligheten.
Mvh Admir
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Ultras
Gäst





InläggPostat: 2009-04-02 19:05:26    Rubrik: Svara med citat

Her er noen som lager el-bobler, så det må gå fint an.
Det er kanskje litt baktungt med alle bateriene bak baksetet?

Wink http://e-volks.com/about.html
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.