Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Rostande bromsrör

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> mekaniska problem
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-02-08 16:29:31    Rubrik: Rostande bromsrör Svara med citat

Ett av bromsrören under bilen har rostat sönder,
och då upptäcker man ytterligare en fransk "uppfinning"

PLASTKANALEN för saltvatten, sand och bromsrör!!!
En ytterligt bra kombination som säkert fungerar extra
bra på en elbil med mycket krypströmmar.
Funktion: Att få bromsrören att rosta sönder snabbt!

Tex på en bil som min som endast gått 1.500 mil!!!
Min 945:a -94 47.000 mil har inte samma franska pat.
alltså har rören inte rostat sönder än. 8

fina bilder på detta nedan.
Alltså en varm rekomendation att kolla hur rören ser ut
inne i kanalerna samt göra rent från skit. så slipper
man råka ut för att pedalen går i botten








Jag har kapat rören där de går ner bredvid främre batterilådan
och skarvar där istället för att behöva lossa längst in.
Eftersom jag mekar ute i snöslask är det lite lättare!
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-02-11 09:54:51    Rubrik: Svara med citat

Nu är bilen på banan igen, HÄRLIGT. Laughing

Byte av bromsrör gick bra även om det
tog lite tid i kylan. Nya problem uppstod
då det var omöjlligt att lossa luftnipplarna
på bakcylindrarna för luftning.

Rengöring - 5-56 -värme - 5-56 - banka - osv.

Efter att bilen fått vila en dag gick det med
hjälp av en svetstång att lossa så pass mycket
att det gick att lufta. skönt att slippa byta bägge
cylindrarna + ev rör.
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2009-02-12 19:41:36    Rubrik: Svara med citat

Tack Hawk för dessa goda tips o bilder. Mycket uppskattat! Inte varje dag man tittar därunder.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2207
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2009-02-13 09:36:42    Rubrik: Svara med citat

hawk skrev:
Nu är bilen på banan igen, HÄRLIGT. Laughing

Byte av bromsrör gick bra även om det
tog lite tid i kylan. Nya problem uppstod
då det var omöjlligt att lossa luftnipplarna
på bakcylindrarna för luftning.

Rengöring - 5-56 -värme - 5-56 - banka - osv.

Efter att bilen fått vila en dag gick det med
hjälp av en svetstång att lossa så pass mycket
att det gick att lufta. skönt att slippa byta bägge
cylindrarna + ev rör.


Du hoppas du bytte nipplarna och smörjde in dem med så vi inte läser om ett år att du fick byta oket för nippelns inte gick o lossa Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-12-30 15:11:38    Rubrik: Svara med citat

Nu gick pellen i botten IGEN Mad
och olja sprutade ut på marken under kanalen
som förra gången, Vet inte än om det är samma
rör eller ett annat, för det går väl 2 där??

Och så klart skall detta alltid ske på vintern galen

EDIT:
Såg vid demontering att båda rören som jag bytte 02 2009
har koroderat kraftigt, en har det gått hål på och den andra
är på väg, i bakändan där de går in i plastskyddet under bilen.

Jag är säker på att detta har med läckströmmar att göra
men vet inte var, det var grönt av ärg. Jag har en ledning
som går nära bromsrören mellan mitt motorrumsbatteri
(20:de) till PakTrakr, men i denna kan det ju inte gå någon
ström att tala om. Kan det vara så att elektronerna tar sig
igenom plastisoleringen på något märkligt sätt.

Skall man jorda bromsledningarna någonstans på vägen,
löda dit en kopparledning och fästa i karossen?

Kan man lägga på en krympslang eller vulktejp runt
bromsledningen för att slippa korrosion?

Har verkligen ingen lust att göra detta igen, skall flytta
PakTrakr-ledningen till insidan bilen nu, om det hjälper.
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-12-31 17:16:08    Rubrik: Svara med citat

Jag hittade boven när jag bytte bromsrör inatt
Ett pyttepyttehål i elkabeln mellan batteri och Paktrakr
orskade en galvanisk korrosion med hjälp av franskt
patent, "saltsand i plastbalja med bromsrör" och minuspol
på driftsbatteriet. Nu har jag en dubbelisolerad kabel i
plastslang, livrem och hängselvariant. Very Happy
Nu får jag se om jag samtidigt kan slippa det irriterande
pipet och isoleringsfel-meddelandet.
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Finell
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 januari 2010
Inlägg: 119

InläggPostat: 2011-07-12 20:12:26    Rubrik: Re: Rostande bromsrör Svara med citat

Citat:
Min 945:a -94 47.000 mil har inte samma franska pat.
alltså har rören inte rostat sönder än.


Beror på att 940 serien har kopparrör orginal, Många Volvobilar har det - men inte alla
Byt ut de bromrör som är rostangripna mot koppar rör - och tänk på att kopparrören inte får ligga och skava mot något eftersom koppar är ett ganska mjukt material.
_________________
Finell
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> mekaniska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.75 sekunder att ladda.