Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Nu har UCL fått spel

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1584
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2007-01-23 11:44:03    Rubrik: Nu har UCL fått spel Svara med citat

Problemen hopar sig.
När jag kom ner till bilen i morse så kunde jag avläsa normala 13,5 kWh laddade under natten.
Bilen själv sa däremot att "Batteriet nära urladdat", tankmätaren visade 0% och lampan för urladdat batteri lös. Mätte spänningen från batteriet som visade på 126 V vilket inte riktigt matchar "Batteriet nära urladdat" visningen. Chansade på att åka till jobbet I alla fall, en sträcka på 25 km enkel väg. Upptäckte strax att batterispänningen höll sig på hygglig nivå så någon verklig fara med låg batterinivå föreligger inte. Amperemätaren (den momentana) funkar och visar rimliga värden, däremot Ah/10 km-mätaren visar kontinuerligt 99,9 vilket troligen är maxvärde som kan visas.
Nån som råkat ut för nåt liknande ?
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2182
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2007-01-23 12:05:11    Rubrik: Svara med citat

en vild gissning är att vägsaltet har gjort så att någon koppling oxiderat och då får datorn fel värde.. men som sagt min vilda gissing
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2007-01-23 12:05:43    Rubrik: Svara med citat

Det låter som UCL inte får information från strömtransformatorn.
Kolla det vanliga, oxid/fukt vid UCL anslutningarna, följ grova ledningarna från hackaren (fartreglaget) mot batteriet så ska du hitta en fyrkantig plast pryl med 3 flatstiftskontakter som en grov kabel passerar igenom.
Kolla så att det inte är oxid på dessa kontakter, skulle det fortfarande inte fungera så har jag ett knippe såna strömtransformatorer liggande.
Skicka ett PM med adressen.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1584
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2007-01-23 12:17:01    Rubrik: Svara med citat

Julle skrev:
Citat:
Det låter som UCL inte får information från strömtransformatorn.
Kolla det vanliga, oxid/fukt vid UCL anslutningarna, följ grova ledningarna från hackaren (fartreglaget) mot batteriet så ska du hitta en fyrkantig plast pryl med 3 flatstiftskontakter som en grov kabel passerar igenom.

Men om det var den skulle jag väl inte få nåt momentanvärde på strömförbrukningen heller ?
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2007-01-23 12:27:04    Rubrik: Svara med citat

Nu är jag ute på lite tunn is men jag har för mig att information om momentanvärden kommer från hackaren och all annan information om ström till/från batteriet kommer från strömtrafon.
Tex. om jag laddar en bil med extern laddare kommer UCL fortfarande att mäta och visa korrekt antal Ah under förutsättning att den är aktiv.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Wiik
Aktiv


Registreringsdatum: 10 januari 2007
Inlägg: 87
Ort: Hallsberg

InläggPostat: 2007-01-23 15:10:01    Rubrik: Svara med citat

Jag har varit med om snarlika fel med olika typer av helt felaktiga värden på andra typer av datorer än ucl och då har det ofta berott på för låg matarspänning till moderkorten...
Kan det vara så att UCL drivs för egen del av 12v men ditt 12v batteri kanske har dalat för mycke när du startat för mycke andra prylar vid nåt tillfälle?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1584
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2007-01-23 15:32:54    Rubrik: Svara med citat

Julle skrev:
Citat:
Nu är jag ute på lite tunn is men jag har för mig att information om momentanvärden kommer från hackaren och all annan information om ström till/från batteriet kommer från strömtrafon.

OK, det var en nyhet för mig. Skall ut och rengöra kontakter om en stund.

Wiik Skrev:
Citat:
Kan det vara så att UCL drivs för egen del av 12v men ditt 12v batteri kanske har dalat för mycke när du startat för mycke andra prylar vid nåt tillfälle?


Det där "vid nåt tillfälle" inträffar dagligen då 12V batteriet räcker för ca 50 km körning. Efter 40 km vägrar bensinbomben starta och då är det ca 11,5 V.

I övrigt verkar det funka, laddlysdioden blinkar som den skall och på 220'n drar det ca 3300W. Det är bara avläsningen som beter sig.
Jo förresten jag nämnde Ah/10km-mätaren. Den började på 99,9 och har nu långsamt masat sig neråt och visar just nu ca 43 Ah/10km.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2007-01-23 16:22:59    Rubrik: Svara med citat

Jag har inte börjat köra ännu med mina Express men har för mig att Ah/10km räknaren går att nollställa, När värdet visas trycker man ned och håller "bläddra" knappen nere (ca 3sek) tills start läget visas.

Skriv gärna om det fungerar eller om det var en annan procedur.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1584
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2007-01-24 09:27:58    Rubrik: Svara med citat

Uppdatering onsdag morgon:

Efter att ha laddat under natten men inte putsat kontakter så visar nu tankmätaren 100% vid start. Dock är glädjen kortvarig då jag strax upptäcker att UCL tror att jag har tillgång till 255 Ah i batterierna och även tankmätaren utgår från denna siffra.
Ah/10km visar dock riktiga värden.

Julle skrev:
Citat:
Jag har inte börjat köra ännu med mina Express men har för mig att Ah/10km räknaren går att nollställa, När värdet visas trycker man ned och håller "bläddra" knappen nere (ca 3sek) tills start läget visas.

Nej, den går inte att nollställa. Om det beror på att den sitter i en Express eller att det är en UCL utgåva 7 vet jag dock ej.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Wiik
Aktiv


Registreringsdatum: 10 januari 2007
Inlägg: 87
Ort: Hallsberg

InläggPostat: 2007-01-24 10:33:28    Rubrik: Svara med citat

Julle skrev:
Jag har inte börjat köra ännu med mina Express men har för mig att Ah/10km räknaren går att nollställa, När värdet visas trycker man ned och håller "bläddra" knappen nere (ca 3sek) tills start läget visas.

Skriv gärna om det fungerar eller om det var en annan procedur.


Jag höll inne 3 sek på min Clio-97 i dag igen bara för att kolla med säkerhet om Julle och jag mindes rätt och det stämmer som Julle sa, både Ah/Mil och beräknad återstående körsträcka nollades.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1584
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2007-01-24 17:13:04    Rubrik: Svara med citat

Tro mig !
Det funkar inte i min Express, men varför det vet jag inte.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ghost2r
Nyfiken


Registreringsdatum: 25 december 2013
Inlägg: 10

InläggPostat: 2014-02-08 00:54:25    Rubrik: Svara med citat

Poppe skrev:
Efter att ha laddat under natten men inte putsat kontakter så visar nu tankmätaren 100% vid start. Dock är glädjen kortvarig då jag strax upptäcker att UCL tror att jag har tillgång till 255 Ah i batterierna och även tankmätaren utgår från denna siffra.
Ah/10km visar dock riktiga värden.

Jag har samma problem med min Express. Hur gick det, hur fick du rätta nummer tillbaka? Eller...?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.24 sekunder att ladda.