Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Renoveringstråd
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... , 18, 19, 20  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-11-23 10:33:02    Rubrik: Svara med citat

Jag har kikat lite mer på Headway cellerna.
Det kanske inte är en sån dum idé ändå.

Det får plats ganska exakt 18st celler x 2 lager på samma plats som ett STM5-100, Det finns 9ah headway som är lite billigare än 10ah, dessa kostar i styckepris ca 12$ då kan man skapa ett 38 cellers 162ah headwaypack för ca 8200$ då har man ett pack som kan leverera sjuka mängder ström typ 1500A utan problem. och vikten blir ca 250 kg.

Jämför det med 38st TS 160ah celler som kostar ca 6700$ och väger ca 220kg

Kanske går att komma ner i pris lite också.

Mvh
/Per


Senast ändrad av pm_dawn den 2010-11-23 11:09:43, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1235
Ort: Frösön

InläggPostat: 2010-11-23 11:04:20    Rubrik: Svara med citat

Var har du hittat ett så bra pris? De ställen jag har tittat på begär usd 16-18...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-11-23 11:12:24    Rubrik: Svara med citat

bmsbattery.com dom har 9ah 10ah 12ah 10C celler och 8ah 20C celler

Kan kanske gå att få ännu billigare om man går direkt mot headway eller om man kollar e-city power, som verkar leverera till BMSbattery.

E-city har ju även hela serien med Elcon laddare till absolut lägsta pris.
Båda tar paypal.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-12-29 08:01:47    Rubrik: Svara med citat

Fcuking Crap!!!!!

I går hade jag ställt bilen på laddning när jag var på jobbet. (Har en dedikerad laddparkering bara några hundra meter från jobbet.)
Döm om min förvåning när bilen inte vill röra sig urfläcken när jag komemr dit. !!!!! Satan !!!! vad har hänt. Kollade hemliga menyn. 169v........ Inte bra Alls. Det verkar som om min special med DCDC omvandlaren har pajjat någon gång under laddningen eller innan utan att jag märkt det. Måste kolla om det är relät eller själva DCDC:n som har lagt av.

Inge bra !!!!
Måste kolla lite mer på detta innan jag kan ladda igen.

I övrigt går bilen toppen. De isolerade lådorna gör helt klart sitt till även utan värmning. Även om värme vore grymt bra..........

Bil nr 2 står under ca 50cm snö och ser väldigt kall ut.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-12-29 20:20:47    Rubrik: Svara med citat

Det verkar vara dcdcn som inte fungerar längre. Relät fungerar som det skall men ingen extra spänning visas när relät drar och det pekar ju på dcdcn

Jag får väl plocka in dcdcn och mäta mera.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2016
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-12-29 20:33:58    Rubrik: Svara med citat

Hur illa är det för life-batterierna?
Vad blev max från laddaren när
din DC/DC var trasig.
172V/40 = 4,3V per styck eller?
Verkar de ha svällt upp
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-01-02 15:25:28    Rubrik: Svara med citat

Jag har inte hunnit kolla hur cellerna ser ut.

Men jag tror att det var precis uppe i 170v.
Dvs över 4,2v per cell.

Jag har inte hunnit kolla upp DCDC:n ännu.
Men jag fick ett skumt fel nu när jag skulle iväg med bilen.
Jag fick felsökning ej verksam och var tvungen att plocka bort min koppling via relät. Så tydligen fick jag ingen säker koppling i relät så jag fick koppla in UCL direkt istf via relät.

Jag måste nog ta och kolla varför relät inte funkar som det ska, och kanske helt enkelt skrota relätlösningen och göra något annat.

Jens hur kopplade du in DCDC på Norskarnas bilar ????

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-01-08 21:38:10    Rubrik: Svara med citat

DCDC:n är kass.
Den är helt död.
Vet inte vad som hänt med den om det blivit kortslutning i relät som gjort att DCDC:n har kolat vippen.
Eller så skulle det kunna vara så att DCDC:n inte tål UCL:ns Isolations tester. Vet inte riktigt hur många volt som UCL peakar på med.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2011-01-09 14:43:03    Rubrik: Svara med citat

Hej.

Jag gjorde en liten 100-khz (+/-12V) oscillator och körde det genom en liten pulstransformator som var lindad 1:2 så jag fick ut 48 volt på andra sidan, bara några få mA. Detta reglerades sedan med en trimpot ner till önskad spänning med hjälp av spänningsregulatorn TL431. Denna fungerar även som backdiod så om 12-volten stängs av så går högspänningen vidare till UCL via den dioden. Tyvärr så verkade den ge upphov till isolationsfel, trots att transformatorn skulle isolera > 1000 volt. Dessutom glömde jag att trimma in oscillatorfrekvensen på den som Kenneth fick, så den blev inte optimal (för hög frekvens => för låg ström/spänning ut) men den verkade ju fungera för ändamålet. Man måste se till att koppla ur den helt när laddaren är avstängd. Kan göras med ett dubbelkontaktrelä som går på 230V AC. Kenneth satte bara dit ett relä med en pol som bröt +12V till den lilla DC/DC:n.

Jag har ingen aning om hur UCL gör sitt isolationstest.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-01-10 17:34:15    Rubrik: Svara med citat

Jag har ju kört med ett DPDT relä som har använts under några månader och fungerat fint. Det har gått på 12v och varit kopplat till evakfläkten, den går på även när man kör(regen) och det har gjort att relät har dragit lite då och då. Men kan det vara det som har tagit död på DCDCn ????

Jag skall sätta dit ett annat 230v DPDT relä och koppla det till 230 som går till laddaren, men jag måste fortfarande ha ett relä som fixar 12v till DCDCn......

Sagan fortsätter......

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-01-31 11:46:21    Rubrik: Svara med citat

Fick ett litet missöde häromdagen.
Lyckades köra loss den bakre skyddplasten.
Körde över en hårt snökant och lyckades rycka loss två av fästena i nya låda. Lite mitt eget fel dock. Del för att jag körde över kanten och dels för att jag bara fäst plasten i de två yttre fästena och inte i alla fyra.
Det blir till att rikta plåtarna och popnita fast dom igen och sedan använda alla fyra fästena i framtiden.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1729
Ort: GBG

InläggPostat: 2011-01-31 19:52:45    Rubrik: Svara med citat

Ja, jag fick den 100.000:nde visningen!

Vad har jag vunnit?

Per?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-01-31 21:16:53    Rubrik: Svara med citat

En glass när vi träffas.
Eller en öl kanske.

Mvh
Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1729
Ort: GBG

InläggPostat: 2011-01-31 22:57:30    Rubrik: Svara med citat

En öl låter bra, hör av dig nästa gång du ska till Göteborg, jag kanske kan bjuda på en Whisky till ölen!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-02-28 11:04:09    Rubrik: Svara med citat

Tjena !

Våren börjar nu kika fram och här i Östersund börjar den femte årstiden nu, vårvintern. Det är blande det finaste som finns med mycket ljus och lite varmare klimat. Min renoveringstråd för Elin (vår första och mycket illa tilltygade Clio) har haft över 100000 visningar, vilket innebär att intresset är stort för denna typen av upprustningar/konverteringar.

Nu är det dags för nästa bil: Elias som barnen den till.
Det är en Clio helt i orginalskick som skall göras till en LiFePo4 Clio med ca 120ah 128v pack.

Det som skall göras är.
Nya lådor. (hawks)
Nytt Batteripack. (Thundersky 40ah x3/cell x ~40)
Komplett BMS (Jens)
Integration av BMS mot Laddare och gasreglage.
Batterivärme
Uppgradering av hackare med protistor.
Strippning av allt NiCd relaterat, dvs kylning osv.
Extra bälte bak så den blir 5-sitsig.
Byte av lite slitdelar, typ bromscylindrar bak och bromsslangar.
Nya dämpare bak.
Lite rostförebyggande(delvis redan gjort).

Jobbet med Batteripacket är redan igång.
Jag mäter kapacitet på battericeller för att kunna matcha ihop ett väldigt jämnt pack i formationen 40s3p av thundersky 40ah celler. Det blir 120 celler att mäta igenom. Jag har kommit ca 40%

BMS är beställt.
Lådor är beställt.

Bilder kommer såklart frammåt här.
Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
konverty
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 september 2007
Inlägg: 259
Ort: Uddevalla

InläggPostat: 2011-02-28 12:55:55    Rubrik: Svara med citat

pm_dawn skrev:

Jag mäter kapacitet på battericeller för att kunna matcha ihop ett väldigt jämnt pack i formationen 40s3p av thundersky 40ah celler. Det blir 120


Är det någon särskild anledning till att du har valt den konfigurationen istället för att köra med färre block med högre kapacitet?
Pris/ servicebarhet??

Intressant med BMS:en , hur är den tänkt att samverka med bilen/laddare?
/Lars
_________________
Mer spänning i tillvaron!

f.d Renault Clio Electrique -97
Mountain E-bike med 48V LiFePo4 batteri -11
Ford Mondeo 2005
Jaguar s-type 2005
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-02-28 14:21:32    Rubrik: Svara med citat

Anledningen till att jag kör med 40ah celler är att jag kom över dom till ett humanare pris än om jag hade köpt dom direkt från tillverkare.
Plus att jag ämnar att sälja bilen och känner inte att man kan sälja en Clio -97 för 130ksek med en uppsättning 160ah i det finns nog inte så många som är beredda att ge det för en 97a även om det är en helfräsch elbil med garantier. Jag kommer att kunna erbjuda denna bil för precis under 100k med helt nya Li batterier, vilket jag tycker är i styvaste laget för en 14 år gammal bil oavsett hur nya och bra batterierna är.

Man kommer ju att ha säkra 100ah att köra på så 9-11 mils räckvidd är nog vad man kommer att kunna plocka ut vid normal körning.

Dessutom verkar konfigurationen av batterier fungera bra i lådorna.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-03-15 10:40:06    Rubrik: Svara med citat

Tjohej !

Har nu mätt igenom ca 70 av 120 st celler.
Det är dock lite störigt att jag har två olika laddare och de ger olika resultat på samma cell. Jag håller på att utverka en omvandlingstabell mellan laddarna så att jag kan räkna och match ihop cellerna på bäst sätt.

En hel del tid går åt till detta. Men vill man var lite mer säker på sitt pack så måste man helt enkelt veta vad det går för......

Skall se om jag kan börja riva lite i bilen snart. Det börjar ju bli lite varmare.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-03-15 16:51:06    Rubrik: Svara med citat

Glömde att informera om att jag fått hem BMS:et åxå.
Ser trevligt ut. lite naket bara.
Skall titta på dom och planera lite mer hur jag skall placera korten för att få det bra...

Story goes on....

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2011-03-28 19:00:13    Rubrik: Svara med citat

Skönt att se att nån får saker gjorda, själv har jag mer eller mindre gått i ide. Har dåligt samvete för bilen men får inte mer tid för det. Nu börjar det bli lite ljusare så orken kanske kommer tillbaks. Har ju inte så mycket kvar men när man inte får något alls gjort så tar det ju ganska lång tid.. En fördel är ju att jag slipper laga brännaren, går att skjuta på till hösten.

Blir det en ny tråd för nya bilen eller är det tävling till 200k visningar nu? galen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... , 18, 19, 20  Nästa
Sida 19 av 20

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.