Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Renoveringstråd
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19, 20  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-08-17 20:30:21    Rubrik: Svara med citat

Tjena PA!

Jo dom fungerar mycket bättre på sommaren än på vintern. Det verkar inte finnas någon större risk att som skall bli för varma i vårt klimat här i Jämtland. Tror faktiskt att batterierna presterar riktigt bra när dom blir varma uppåt 60 -70grC tror jag är ganska optimalt för att få ut mest energi och effekt ur dom. Men åldrings mässigt skall man nog försöka hålla dom under 40grC på lång sikt.

Jag skall ta och ha en riktig visning på jobbet eller typ efter jobbet så att folk får provköra och titta och klämma. Men det är lite trix jag skall göra klart först.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-08-31 10:10:49    Rubrik: Svara med citat

Tjena !

Dags för lite uppdateringar.
Har nu labbat lite mer med laddningen och jag tror att jag har en ganska bra lösning. Ett tvåpols växlande relä som jag har dragit UCL:ens HS via. när reläet är av så passerar kopplingen bara raktigenom reläet. Men när det är dragit kopplas en isolerad 12/24 DCDC in i serie med HS så att spänningen som UCL läser av är ca 24v högre. Detta gör att när batteripacket kommer upp i 148v kommer UCL att se 172v och då kommer laddaren att backa ned till 1A laddning.

Skall nog fungera rätt bra tror jag.

Har tyvärr en cell som lämnat in, den har precis som för AMAZOhm blivit helt kortsluten. Jag kör nu på 39 celler och har kopplat förbi den trasiga cellen. Jag har som tur är en cell till som jag skall stoppa i nu när jag skall byta lådor.

Ja just det jag har köpt lådor av Hawk och skall under nästa vecka montera ihop och installera dessa i Clion. Samtidigt skall jag då vinterbona lådor och bil lite mera. Självklart blir det även värmekablar i lådorna för att batterierna skall ha det mysigt i vinter.

Vad gäller BMS så kör jag just nu utan. Jag har inte riktigt haft tid att laga min byggsats och jag är lite fundersam på om jag behöver balansering över huvudtaget. Skall förbereda med kopplingsplintar osv nu när jag byter lådor. Så att jag kan använda mina Cellogers iaf. Då serman ju huruvida man behöver balansera eller ej.

Kommer förhoppningsvis att hinna med en hel del nästa vecka.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-08-31 11:09:26    Rubrik: Svara med citat

pm_dawn skrev:
----
Har tyvärr en cell som lämnat in, den har precis som för AMAZOhm blivit helt kortsluten. ---


Hej Per!
Detta är ju något man är väldigt rädd för då hela ekonomin ligger i att paketet håller. Fick Du ngn indikation att detta batteri började ramla igenom eller dog det bara? Är det samma batch och har det en historik som kan ge någon vägledning? Har andra samma problem?

Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-08-31 11:29:43    Rubrik: Svara med citat

Tjena !

Samma batch som alla andra i packet.
Vet ej exakt när den dog faktiskt.
Och jag inser just att mitt analoga BMS inte kan hantera att en cell får helt kortis och bara blir en ledare. Mitt bms måste nog känna en viss spänning men under 2,7v. vet inte riktigt vilken undre gräns som man måste ned på för att den skall sluta att indikera underspänning. Jag måste nog labba lite på det.


Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1736
Ort: GBG

InläggPostat: 2010-08-31 13:57:32    Rubrik: Svara med citat

Har för mig jag testade sist, runt 2V tror jag....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-09-01 16:47:32    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag handlar lite godis inför nästa vecka och det tilltänkta lådbyggandet. Popnit och rejäl långskalmad tång. Det blev inte Monel nit utan rostfritt men det verkade vara samma eller bättre hållfasthet både vid drag och skjuv på rostfria nitarna.
90st Nordlock till batteripack och kontaktorer.
För dom som inte sett denna film kanske det är intressant:

http://www.nord-lock.com/default.asp?url=51.16.37

Och lite nya rostfria bultar. Tycker inte riktigt att de från TS var så bra, lite korta och en del hade inte så bra gängor.

Ett litet aber med nordlock är att man inte skall ha någon bricka under, dvs mina ringkabelskor som jag idag har under flatbrickorna ovanpå kopparbyglingarna kommer jag inte att kunna ha kvar. Funderar nu på att borra ett hål i kopparbyglingen och popnita fast en ringkabelsko direkt på byglingen.

Några förslag från Juryn?

Skall även sätta tillbaka orginal laddintag. Eftersom jag nu har en marechal kontakt som jag kan använda.

Jag har nu testat att ladda med DCDC omvandlaren inkopplad i serie med UCL:en och det verkar fungera bra, spänningen över batteripacken är ca 147v när UCL läser av 171 och stryper ned strömmen till mellan 1 och 2A.
Skall bara komma på ett bra ställe att plock 12v ifrån under laddningen för att driva relät och DCDC. Jag har den just nu från utgången som driver ventilationsfläkten. Och det fungerar ju bra när man laddar, men ventilationsfläkten drar även igång så fort man regenererar, så när jag körde och tittade på Spännigen som UCL läser av så sticker den iväg bra när man regenererar. Det verkar ju inte störa körningen och UCL:en men det ser jävligt skumt ut. Jag kan tänka mig att UCL:en skulle kunna stänga ned saker och ting om den får för sig att spänningen är för hög.

Jag skall se om jag hittar någon annanstans att plock 12v ifrån som bara är aktivt vid laddning eller så får jag helt enkelt ta ett 240v relä som dras av nätspänningen vid laddning.

Mvh
Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-09-03 08:17:48    Rubrik: Svara med citat

Jag har en liten fråga !

Hur hårt skall man dra terminalskruvarna i TS 160ah cellerna.
Det är ju rostfria bultar, men det är ju aluminium i terminalerna.
Jag har hittat en moment kalkylator på nätet som sade max 17nm.

Kan det stämma?

En annan fråga, vad skall jag smörja bultarnas gängor med vid åtdragning. Kopparpasta, aluminiumpasta,grafitpasta. ....fullkornspasta ?

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-09-03 08:42:16    Rubrik: Svara med citat

http://www.evworks.com.au/tech/LithiumCareGuide/
här står lite allmänna råd men inget om åtdragningsmoment.

Om du använder fullkornspasta finns risken att du drar lite för hårt. Very Happy
Annars kan nog denna smörja vara bra:
http://www.evworks.com.au/index.php?product=BAT-NOA8OZ

Kom ihåg att borsta bort oxid på alupolerna. Alu leder bra
men oxiderar lätt! Aluoxid är desutom mycket dålig ledare.

Jag hittade en kullrig insex skruv som inte bygger så mycket
på höjden, det är trångt i lådorna så man får försöka minska
där man kan. Tyvärr var den svindyr som allt annat man vill ha.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
konverty
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 september 2007
Inlägg: 259
Ort: Uddevalla

InläggPostat: 2010-09-07 12:48:53    Rubrik: Svara med citat

Vad har du för räckvidd på dina batterier idag ?
/Lars
_________________
Mer spänning i tillvaron!

f.d Renault Clio Electrique -97
Mountain E-bike med 48V LiFePo4 batteri -11
Ford Mondeo 2005
Jaguar s-type 2005
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2010-09-07 20:19:49    Rubrik: Svara med citat

Jag har också funderat en del på det där med polskruvar...
Rostfritt stål är ju inte direkt den optimala ledaren.
Borde man inte kunna använda skruvar i koppar, eller kanske mässing om man vill ha en lite tåligare metall...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-09-15 20:05:45    Rubrik: Svara med citat

konverty skrev:
Vad har du för räckvidd på dina batterier idag ?
/Lars


Hej !

I lördags körde jag 137km i ganska rask takt. Jag hade fortfarande över 3,15v i vilospänning så jag låg nog över 15% i SOC då.
Men det är det längsta jag någonsin kört på en full laddning.












Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-09-15 20:34:06    Rubrik: Svara med citat

Lite mer uppdatering för allt nyfikna.
hawks eminenta lådor är nu installerade.

De gick ganska snabbt att bygga ihop dom.









Jag använde pl400-lim och stålpopnit.
Sedan lade jag ett lager body på lådorna. Som krona på verket lade jag sedan ett lager bitumenmatta på hela lådorna. Och lackade utanpå det.

10mm frigolitisolering i främre lådan. Plus ett lock av två lager liggunderlag. I bakre låda lade jag bara isolering på sidorna eftersom jag annars inte skulle fått plats med mina 28 celler i bakre lådan.
Fick tom slipa av en del av skruskallarna på gavlarna till batterierna för att kunna klämma in alla 4 raderna med batterier i bakre lådan.
Men jag skall limma på mer isolering på utsidan av lådorna senare.

Nord-lock på alla terminaler och dragmoment på 18nm. Slipade av alla terminaler och kopplingsbleck innan ihopmonteringen. Plus att jag tvättade batterierna. Gjorde lite rosthämmande åtgärder bak i infästningarna till bakre lådan och på den skarv som är själva låduppbyggnaden bak.

Jag skall fixa lite mer bilder så småningom. Det blev riktigt sent på Söndagkvällen(mer som måndagmorron) innan jag var klar och kunde styra kosan hemmåt igen.

Installerade även orginal laddintag igen och knåpade ihop en marechal laddkabel. Kör med 2,5mm gummikabel, den var precis på gränsen att få in i marechalen.

Laddning med dc/dc luringen av UCL fungerar utmärkt. Jag har trimmat mina tempsensorer så att UCL tror att det är ca -19grC för att den inte skall byta till Fas2 så tidigt.

Jag har kommit på en sak där till alla som vill prova att ladda på motorvärmarstolpe 6A.
Om man fejkar en högre spänning på samma sätt som jag gör nu borde man kunna få laddaren att gå över i fas två på en gång när man drar igång laddningen. Och låta den stå och ladda i Fas2 läget så länge som den nu vill ladda där.
Jag har inte provat det, men det borde fungera. Om det inte är för att UCL kanske avbryter efter 15% extra är ilagt. Och det är klart 15% extra av ingenting är ju inte så mycket.
Men någon som har en Nicad packe kan ju prova. Min UCL har nog blivit snuvad på så mycket överladdning att den aldrig vill ge upp.

Edit: Glömde en sak! jag fick borra ny hål i den lilla konsolen som håller handbromswiresarna, annars hade det inte gått.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-09-15 22:38:59    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Glömde en sak! jag fick borra ny hål i den lilla konsolen som håller handbromswiresarna, annars hade det inte gått.

Det var tänkt så. Glömde nog säga det.Embarassed
Men jag antar att det funkade bra.
Det var tvunget för att få lite mer plats i främre lådan.

Om du hittar något som behöver justeras får du säga till
inför nästa beställning.
Om det är någon som behöver låda för ombyggnad så pm:a
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-09-16 13:57:13    Rubrik: Svara med citat

Ang justeringar på låda:
Bakre lådan går att göra lite större frammåt och åt sidorna,
På mitten frammåt går det att göra den 10mm större och ute på kanterna(den vinklade delen) kan 20mm frammåt.
Åt sidorna går det nog att öka ca 20mm på varje sida.

Då fyller man bakre hålet helt. Och kan lägga i lite mer isolering.
Annars är jag mycket nöjd.
Plastskydden under bilen passar perfekt.
Jag har ingen besintank ännu, så jag har inte provat hur den passar.


Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-09-16 20:28:10    Rubrik: Svara med citat

Om man gör den bredare och längre går det
inte att skjuta upp den lika högt, om man inte
gjort ett rejält hål. Nu skall det faktiskt gå att
sätta lådan i icke sågade bilar.

Därav begränsningen i bredd x längd
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-09-16 21:03:48    Rubrik: Svara med citat

Ok !

Ja det är klart ! Mitt pucko !!!

Men jag kan nog påstå att det inte blir speciellt lätt att stoppa i lådan i en osågad bil. Man kommer att måsta ha snabbkopplingar eller liknande på kablarna som går inne i slangarna. För det blir trickigt att skruva fast kablarna på terminalerna innan man lägger på locket och fäster lådan.
Men det kan kanske gå med lite tur och två 7-ledade armar.

Men jag är mycket nöjd att ha slutna lådor nu.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-09-16 21:22:50    Rubrik: Svara med citat

Nej det är ju klart att man vill komma åt batterierna.
Men sen är det lite olika hur man sågat i bilarna
en del tar bara av toppen och sparar rundningen.

På min bil är det mer brutalt gjort av tidigare ägaren.
Hela lådan är bortfräst från punktsvetsarna.

Den bil jag mätte på hade bara kapat bort ett platt lock.
jag hade velat göra dom lite större men vågade inte
med risk för att de skulle bli svåra att få dit
men jag är mycket tacksam för idéer, allt går att förbättra.

Inte är du ett pucko inte - bara surjämte!
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-09-20 07:47:08    Rubrik: Svara med citat

Tjohooo!

90000 visningar av byggtråden!!!!!!!
Kanske dags att man stoppar in lite matnyttigt här också Smile
Jag smorde upp marechal intaget med lite siliconspray härom dagen.
Det gick så trögt innan. Även luckan fick sig en dusch. Vilken skillnad det blev. Nu går det mycket lätt både att öppna luckan och stoppa i handsken.

Jag lovar att det kommer med bilder snart.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
konverty
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 september 2007
Inlägg: 259
Ort: Uddevalla

InläggPostat: 2010-09-21 09:24:10    Rubrik: Svara med citat

Hej
Kan du inte ge en liten förklaring hur du fixar laddningen med originalladdaren?
BMS- shuntning max ström och laddkurva för batterierna ?

Sedan undrar jag om du hade köpt batterier idag vad du hade valt för kapacitet 160Ah, 200Ah ? TS hade tydligen problem med 200Ah med samma yttermått som 160 Ah? Är Life med Yttrium så mycket bättre?

Följer med spänning... Laughing Laughing Laughing
_________________
Mer spänning i tillvaron!

f.d Renault Clio Electrique -97
Mountain E-bike med 48V LiFePo4 batteri -11
Ford Mondeo 2005
Jaguar s-type 2005
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-09-21 09:39:46    Rubrik: Svara med citat

Tjena !

Jag använder laddaren precis som den är.
Den jobbar ju i fas1 med konstant effekt. Det ger ju nästan konstant ström vilket LiFePo4 gärna vill ha. Jag har ju nu inga shuntar och inget BMS kopplat på packet. Jag hade shuntar ett tag. dom kunde shunta nästan 1A. Men jag hade haft lite bråttom när jag lödde ihop mitt Goodrum/Fechter BMS så min arbetsyta var inte ESD-säkrad. Av de få aktiva komponenterna i BMS så är vissa väldigt känsliga. Vilket ledde till att någon shunt har fått försig att shunta även när man inte har för hög spänning på cellen.

Celler skall vara fulla när man kommer ned i C/20 ström och spänning ca 3,7v i mitt fall skulle d/20 vara 8A, vilket betyder att laddarens fas2 på 5A räcker för att anse att cellerna är fulla när man kommer till 3,7v

Jag har nu kopplat in en DC/DC mellan batteripacket och UCL som gör att UCL ser ca 24-27v högre spänning än vad packet verkligen är. Då kommer UCL att se 172v när packen är på ca 145-148v dvs ca 3,7v/cell.
Laddaren stryper då ned strömmen till 1a för att hålla spänningen under 172v. Det verkar fungera mycket bra.

Laddkurvan är enligt TS konstant ström c/2 till 4.0v och sedan konstant spänning till strömmen < c/20.

Men jag kör som sagt bara upp till 3,7v.

Du får ställa specifika frågor om det är något speciellt du funderar över.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19, 20  Nästa
Sida 17 av 20

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.