Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Renoveringstråd
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, ... 18, 19, 20  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-01-26 13:11:16    Rubrik: Svara med citat

Hmm, protistor. hur är den inkopplad? Utveckla gärna.

Om det är som Julle skriver i den tråden att det ska vara en signal på 0-5V så borde det ju gå att få till med en annan givare + lite mek. Det verkar ju inte som att du bangar för sådant, och för 3800 har man ju råd att testa några begagnade alternativ.

Jag visade Hustrun denna tråden, och hon hälsar och tackar dig än en gång för att du köpte bilen innan jag hann dit...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1736
Ort: GBG

InläggPostat: 2009-01-26 18:54:21    Rubrik: Svara med citat

Jag köpte 2 sådana BMS-byggisar också, en till mig (som jag inte börjat bygga ännu...) och en till "Riksost".
Jag valde 2,7V low volt "cutout" istället för 2,3, vet inte om det gör så stor skillnad, lite säkrare kanske.
Dock tycker jag att effektresistorerna är lite klena jämfört med min andra BMS, framför allt till dina 160Ah-batterier, kanske kan vara idé att titta på lite större....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-01-26 23:42:31    Rubrik: Svara med citat

jonas.hageberg skrev:
Hmm, protistor. hur är den inkopplad? Utveckla gärna.

Om det är som Julle skriver i den tråden att det ska vara en signal på 0-5V så borde det ju gå att få till med en annan givare + lite mek. Det verkar ju inte som att du bangar för sådant, och för 3800 har man ju råd att testa några begagnade alternativ.

Jag visade Hustrun denna tråden, och hon hälsar och tackar dig än en gång för att du köpte bilen innan jag hann dit...


Jo protistiorn ja !,
den har ju debatterats i en annan tråd: http://www.elbil.forum24.se/elbil-about848.html

Men den är alltså placerad i serie mellan trissan och relät på magnetiseringskretsen. Detta har L gjort åt mig när han hade min hackare innen för genomgång.
Men hans förklaring tror jag finns i tråden. Han var av det uppfattningen att dom gånger som det blir nåt fel med magkretsen så är det förmodligen cpu:n i hackaren som resettar pga spänningsdip och kommer i ett unknown state, då släpper relät medans det fortfarande är spänning kvar över det och det är relät inte dimensionerat för, man får kanske en gnista eller liknande då, plus att relät ju ev växlar, det har ju alltid frammåt som odraget läge, har man tur går bara protistorn då, har man otur så tar magtrissan med sig alla dom andra trissorna i hackaren och då ser det inte roligt ut i hackaren längre.

Sedan har jag bara valt placeringen av säkringshållaren och fixat allt med kabelskor osv.

Och gasreglage, jo det ska nog bli en liten tur till skroten med ett litet 12v batteri och multimetern, det skulle vara skoj att kunna få ett kretsschema på tex den Hella pot som jag sneglar på.

Ang frun jo hälsa och tacka för att jag fick chansen att få magsår, håravfall, migrän osv osv osv osv galen


till Johnny J:
Jo jag har funderat på att sätta på lite värre motstånd och köra med 1A balansering, och fläktkyla hela kortet.
Har också köpt 2,7v refkretsarna till cutoff, kändes lite säkrare, det kanske är så att batterierna saggar lite mer vid last eller när det är kallt och att det då skulle ha funkat med 2,1 som orginalet var, men det känns i alla fall säkrare. Man får väl prova, tycker man att det går in lite tidigt får man väl byta senare då, better safe then sorry.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1736
Ort: GBG

InläggPostat: 2009-01-27 00:05:35    Rubrik: Svara med citat

Nu var det några veckor sedan jag köpte kitten, men om jag minns rätt fanns det väl ingen funktion för att se vilken cell som aktiverar "cut offen"? Eller har lysdioderna dubbla funktioner, balansering aktiv + cut off aktiv?

Mvh

Johnny
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-01-27 16:40:08    Rubrik: Svara med citat

till johnny:

Nej jag tror inte man kan se direkt vilken som triggat LVC, även om man kunde så skulle man måsta upp med luckan och kolla i BMS:et, Men jag ser detta BMS lite som ett experiment innan det finns något bättre som är lite mer komplett.
Vi får se vad det blir senare.


Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-02-28 13:24:57    Rubrik: Svara med citat

Senaste nytt:

Jag inser att jag inte kommer att ha bilen klar och besiktad till den 1/3, vilket är på söndag. Men det händer i alla fall lite saker hela tiden.

Jag har i princip fått tag på alla sakerna till bilen, även gasreglage, även om det inte har kommit hem till mig ännu.

Det jag har gjort sedan sist är följande:

Fixat fläktar och plåt till laddaren, samt satt på en vanlig stickkontakt på den eftersom jag kommer att köra med ett vanligt MiniDefa intag till larrdningen, satt på kabelförskruvningar på båda kablarna.

Grejjat med värmaren, har inte lyckats få den att fungera med den styrdosa som följde med, men jag kopplar på den på kabeln till bilen och provkör den där i stället. Blir lite ombyggnad på kablar osv men det verkar vara ganska överkomligt. Jag har i alla fall alla delar till värmaren även om pumpen behöver lagas lite.

Jag har modifierat fästet för DCDC och kommer att sätta den framför batteriet, precis bredvid vakuumpumpen.

Jag flyttar ner vakuumtanken ner i hjulhuset.

Jag har plockat bort en massa fästen och plåtar i motorutrymmet som jag inser att jag inte kommer att använda.

Jag har plockat bort Marechal intaget. (till salu komplett om någon är intresserad).

Håller på att skarva kabeln bak till batterilådorna.
Tittar på någon bra lösning till kontaktorerna.

Det som står på agendan nu är att få ihop hela värmaren så att jag kan mickla dit den och sedan skruva fast allt i motorutrymmet(laddare, hackare, dc/dc osv).

För er som skulle vilja PWM styra kylfläkten till hackaren så finns här en billig byggsats som verkar kunna fixa det.
http://www.electrokit.se/item_show.php?code_no=10100067

Tänker nog sätta på en sån. Den borde fungera även till att styra en kupéfläkt med.

Det var nog det mesta.

Jo just ja, BMS bygget ligger lite på is just nu för att batterierna inte kommer hit förrän om ca 4 veckor, så då kommer jag att koncentrera mig på att få igång bilen på lite skräpblybatterier först. Bara för att se så att det mesta fungerar innan jag får LiFe batterierna.

Det kommer bilder i nästa inlägg.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-03-09 10:40:32    Rubrik: Svara med citat

Hej !

Nu kommer en liten uppdatering.

Jag har nu stoppat i en hel del saker.
Värmaren med pumpar och slangar och sedan fästplåten till hackaren.
Hackaren sitter på plats. Gasreglaget ditmonterat. Kablar till Hackare och UCL kopplade. DC-DC sitter på plats. En kabel mellan högspänningen på hackaren och DC-DC fattas. Stoppade vakuumtanken ner i hjulhuset, och satte DC-DC bredvid vakuumpumpen. Bilder kommer så småning om.

Mer skruvning i kväll med ev provkörning.
Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
PC
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 september 2006
Inlägg: 118
Ort: Tølløse (Danmark)1xBerlingo, 1xSaxo

InläggPostat: 2009-03-09 11:00:36    Rubrik: Svara med citat

Hej Per!

Jeg har et komplet kabelsæt til en Clio liggende og det er meget muligt at der stadig er det kabel til DC-DC konverteren i "fuglereden".
Jeg undersøger det og vender tilbage med et billede - så kan du se om det er det rigtige kabel Wink

Hilsen Peter
_________________
Kør med El og Vind;-)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-03-09 11:05:30    Rubrik: Svara med citat

Hej Peter!

Ja det skulle vara trevligt att se hur kabeln ser ut.
Jag tror att jag har en kontakt på väg hem till mig i posten.
Så jag skall kunna göra en kabel snart.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
PC
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 september 2006
Inlägg: 118
Ort: Tølløse (Danmark)1xBerlingo, 1xSaxo

InläggPostat: 2009-03-09 11:51:50    Rubrik: Svara med citat

Hej Per!

Jeg er ikke sikker på at det er det rigtige kabel jeg har, og der er også klippet noget over på det - muligvis tilslutningen til hackeren Question
Jeg har ikke min egen Clio hjemme i øjeblikket, så jeg kan ikke checke det.
Het er et par billeder - hvis du kan bruge kablet, må du få det.






Hilsen Peter
_________________
Kør med El og Vind;-)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-03-09 15:22:36    Rubrik: Svara med citat

Hej igen Peter!

Det ser ut att vara helt rätt kabel.
Jag vill gärna köpa den av dig.

skicka ett PM om detaljer.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2009-03-14 00:08:20    Rubrik: Svara med citat

UH!? Shocked
Ajjaj. Jag skulle behöva en komplett kabel"härva" till Clio'n! Confused
Men jag kanske kan köpa det som blir över? Wink
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-03-29 23:24:52    Rubrik: Svara med citat

Lite Uppdatering.

Har nu bogserat hem bilen från garaget där jag haft den senaste tiden.
Kan inte ha kvar garageplatsen eftersom den redan var uppsagd när jag flyttade dit bilen. Har haft problem med displayen den har inte velat fungera. Men nu har jag hittat felet, det var den platta kablen mellan kontaktstycket och själva displayen som hade börjat gå av.
Så jag skall löda dit en ny flatkabel. Men sedan så envisas bilen med att ge mig systemfel. vet inte riktigt varför men jag skall på det igen.
Batterierna har inte kommit ännu, Jag tror att dom i alla fall är lastade på båten i kina nu. Men de lär ju ta några veckor till innan dom kommer hit med andra ord.
Så det går lite trögt just nu, men jag hoppas att det skall lossna snart. Ja g skall fixa displayen och sedan försöka få alla varningslampor att slockna. Planerar att provköra den lite på bly innan jag stoppar i TS batterierna. Jag ligger just nu ca 1 månad efter i schemat eller ännu mer beroende på hur man räknar.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-04-20 22:20:11    Rubrik: Svara med citat

Glada tillrop !

Hurra och gamman.
Bilen har nu rullat sina första metrar i min ägo för egen maskin.
I tur och ordning, ny flatkabel i displayen, så nu fungerar den helt och hållet. Stoppat i 10 st bilbatterier i skuffen. det har fungerat så pass.
Kabel till DC/DC fixad och ditmonterad (Tack Peter), Men sedan hade jag ett problem, Bilen gav mig systemfel jag hade kollat att alla kablar satt där dom skulle och började misstänka hackaren. Jag skulle börja att felsöka på riktigt genom att utesluta vissa saker, plockade av 42-polen till hackaren för att vränga av gummit utanpå kontakten för att kunna mäta direkt i kontakten när den är ihopkopplad, DÅ såg jag att två av kablarna i kontakten inte satt i som dom skulle, det var datakablarna för rs232 som går till UCL:en. Jag tryckte i dom ordentligt och satte tillbaka kontakten, kors i taket då den fungerar. Nice nu slocknar systemfelslampan och allt verkar fungera. Då återstod bara en sak ivägen för en provkörning, Gaswire. Man har ju kört med pimpelgas många gånger i sin ungdom så med en skidstav och handen genom fönstret provkördes bilen fram och tillbaka på gården lite.
Batterierna skall nog komma om ca två veckor så det börjar dra ihop sig lite nu.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1736
Ort: GBG

InläggPostat: 2009-04-20 22:26:41    Rubrik: Svara med citat

Grattis!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-05-01 21:22:44    Rubrik: Svara med citat

Tjena !

Senaste nytt:

Har satt i en gaswire så att jag kan köra med gaspedalen istf en skidstav !
Batterierna kom hem i förrgår 42 st LFP160. Har inte hunnit ta hand om dom riktigt ännu, skall provmäta alla och förmodligen utjämna hela packen parallellt. Jag är dock lite osäker på om det är en bra idé efter allt snack på denna site om parallellkoppling av batterier så verkade ju mottot vara att inte parallellkoppla några batterier öht, men det kanske är ett bra sätt att intieringsbalansera dom.
Men nu är det en del jobb med BMS och laddstyrning kvar innan jag kan fara till besiktningen och väga in den. Plus lite plåtjobb förstås. Båda lådorna skall ju byggas igen och isoleras, mm, mm.
Men de stora bitarna är nu hemma.

Mvh
Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
john
Nyfiken


Registreringsdatum: 05 maj 2009
Inlägg: 7

InläggPostat: 2009-05-06 08:28:22    Rubrik: Tänk först Svara med citat

Parrallell koppla alla cellerna med motstånd, så begränsar du strömrusningen mellan cellerna. 0.1 ohm ger som mest [4.3V(fullt)-2.5(tomt)]/0.1 =omkring 20 A det klarar nog dina 160Ah batterier av.
Men det tar nog en himla tid att ladda dem, det är ju totalt kring 7000 Ah som skall in, vad har du för laddare till detta?

/john
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
riksost
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 augusti 2007
Inlägg: 193
Ort: Torslanda

InläggPostat: 2009-05-06 13:47:19    Rubrik: Svara med citat

Varför överhuvudtaget utjämna dem om det finns en BMS???
Det är väl själva funktionen med en BMS..?
_________________
Ladda är silver, trampa är guld.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-05-06 17:28:38    Rubrik: Svara med citat

john: Just nu har jag ingen laddare alls ! så jag får lösa det på något sätt.

riksost: Jo det är ju bra om man kan börja med en så jämn packe som det bara går. Jag håller på och knåpar ihop ett sånt TPPacks-BMS som du också hade tror jag. Och den kommer inte att shunta mer än ca 1A vid shuntning och då kan det ju ta ganska lång tid att utjämna packen.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-05-12 06:16:10    Rubrik: Svara med citat

Tjena !

Kort uppdatering!

Just nu står det lite stilla eftersom bilen inte vill dra igång laddningen. Har försökt nu hela helgen att få den att ladda, med olika medel men den vill inte ladda. Jag tycker att jag har gjort allt som skall till för att den franska madamen skall vilja ta emot lite kräm, men icke !
Just nu får jag detta senario:
Jag har inte någon marechal så jag byglar "laddhanske isatt" funktionen och ger laddaren nätspänning. Det som händer då är att UCL drar kontaktorerna och kör igång cirkpump, inget annat. Vrider jag då på nyckeln så står det Laddning avvaktar i Disp. Det jag tycker är konstigt är att inte ventfläkten startar.
Vi har provat att byta både UCL och laddare från en fungerande bil utan att få igång det på min bil. Just nu har jag inte några ny uppslag ang laddaren.
Om jag inte byglar "laddhandske isatt" utan bara sätter i nätspänning till laddaren så sparkar den ibland igång med 145v konstant spänning i en stund, den har varit igång allt mellan 30sek till flera minuter.
Men så fort man byglar "laddhandske isatt" stänger den ned. Så det verkar ju som att UCL och laddare har kontakt och kan kommunicera med varandra med det verkar som att något i bilen hejdar UCL från att beordra laddning. Alla tips emottages tacksamt, jag kan ju säga att jag läst det mest om laddproblem här på forumet, men jag har en UCL7 och vet inte riktigt hur det påverkar, de flest verkar ju ha UCL 8 och det verkar ju helt klart skilja en del på hur dom uppför sig.

I övrigt:
BMS korten är nu färdiglödade och inväntar provning.

Har mätt alla celler, alla var 3,30v eller 3,31v så spridningen var mycket liten. Jag håller på att packa om batterierna till fyra styck packar med sju celler i serie och två packar med fem i serie. Har kommit fram till att bakre lådan kommer att se riktigt clean ut eftersom jag kommer att ha ojämnt antal celler i varje rad så kommer man automatiskt att byta polsida mellan varje rad dvs byglingarna mellan raderna kommer att var snygga och smidiga.

Det kommer snart lite mer bilder.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, ... 18, 19, 20  Nästa
Sida 2 av 20

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.33 sekunder att ladda.