Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Fattigmans hybrid

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  

Låter det här som en bra idé?
5. Ja, verkligen!!!
0%
 0%  [ 0 ]
4. Tja, troligen.
0%
 0%  [ 0 ]
3. Hmmm.....
66%
 66%  [ 4 ]
2. Njä, troligen inte,
33%
 33%  [ 2 ]
1. Urkass idé!!!
0%
 0%  [ 0 ]
Totalt antal röster : 6

Författare Meddelande
Tobbe
Passiv


Registreringsdatum: 02 januari 2009
Inlägg: 3

InläggPostat: 2009-01-02 16:33:39    Rubrik: Fattigmans hybrid Svara med citat

Hej alla!

Vilket superbra forum! Har sträckläst. Smile

Har gått och grubblat på en fattigmans hybridbil. Saken är den att jag var ute och körde med min Saab 9000 CSE i Norge för några år sedan. Till min stora förvåning så behövdes bara två tankningar till hela resan och snittförbrukningen gick under 0,65 liter/mil mot normala 0,95. Bästa någonsin! En teori var att det är lägre hastigheter i Norge, men jag har kört långsamt förr. Jag tror det berodde på att det var så backigt och att Saaben stryper bensinen helt när man motorbromsar.

Dessutom råkar jag ha en sproilans ny frekvensomriktare och en passande 2,5 kW 4-polig asynkronmotor, som blivit över. Med frekvensomriktaren kan jag överklocka motorn (220%) och nå upp till ungefär 2800 varv/minut fast med reducerat moment, men med högre totaleffekt. Frekvensomriktaren kan lyfta spänningen, men jag behöver minst 120 DC in. Jag har också en pulsräknare för att hålla reda på varvtalet. I förutsättningarna finns också med att jag har i det närmast fri tillgång till el vid vissa tidpunkter på dygnet och att jag behöver köra max 2,5 mil på en laddning.

Ponera att jag slänger bort exempelvis ACn, som en gång drog upp till mer än 2 kW, men som ändå inte gör någon nytta i min bil längre och sätter in elmotorn där istället (troligen får jag buckla till motorhuven). Här kan jag fixa med varvtalet genom att byta trissa. I backluckan petar jag in 12 Biltemabatterier som tål djupurladdning som jag seriekopplar för att nå över 120 V, med lite marginal.

Jag hoppar in i, startar bensinmotorn, kör ut på landsvägen, accelererar upp till 70 km/timme, startar frekvensomriktaren som snällt lägger sig och varvtalsreglerar och matar ut upp till så mycket den har att ge. Rör jag bromsen eller kopplingen, så finns det redan givare för det till farthållaren och då kopplas frekvensomriktaren ur.

Fördelar:
* Ingen typning
* Enkel konvertering
* Jättebilligt
* Fortfarande oberoende av laddning
* Bilen bibehåller sitt värde.....öh, tja, det är väl det minsta problemet för en gammal Saab 9000....

Nackdelar:
* Man får dra runt hela motorpaketet, men det skulle ju bensinen ändå gjort. Det här är bara en hjälpmotor.
??? Vad finns det fler för nackdelar? Förslag ???

Är det lönt att göra ett försök? Vad säger ni, ack erfarna tekniker, innovatörer och konvertörer? Shocked
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-01-02 22:52:39    Rubrik: Svara med citat

Hej o välkommen till forumet.
Det är alltid trevligt med folk med ideer (av 1000 ideer kommer 1 användbar)

Att sätta en elmotor på den urspungliga platsen för en ac kompressor eller generator är egentligen ingen inte så dumt, jag har själv varit med och utvecklat en "lätthybrid" men med ett lite annorlunda arbetsätt än det du nämner.

På den bilen en Chevrolet Matiz med minsta motorn monterades en förstärkt version av permmotor pmg132 som kördes på 84volt ihop med en hackare från DMC som hade en skräddarsydd mjukvara för ändamålet.
Inriktningen på denna bilen var att elmotorn hjälper den för nomalt bruk underdimetionerade bensinmotorn och puttar till kraft vid acceleration och låga varvtal.
Jag måste säga att den var riktigt kul att köra.

Att köra med elmotor på det sättet du beskriver är inte så effektivt eftersom du sänker verkninsgraden på på din 2 eller 2,3l motor från en vid effekuttag på 10-15kW redan dålig nivå till sämre.
Vid ett lägre effektuttag får du mindre kW per volym bränsle. (eller ja det är inte riktigt så enkelt) så om du matar in 2,5kW från en elmotor till vevaxel så visst minskar du bränsle förbrukningen en smula men det finns nog bättre och effektivare sätt att göra det på.
Tex. eliminera alla kallstarter (eller iaf. minska motortiden under 60Celcius)tex. montera en (ett par) termos kylvattenreservoarer och hitta på nåt sinnrikt system som inte läcker så mycket värme och som "återladdar" precis innan kylet börjar nyttjas.
Och kör effektivare, accelerera bestämt inte "fjös" eller fullgas och läs trafiken och följ den, minimera bromsanvändandet.

men för att återgå till hybridiseringen
miljömässigt....nej
ekonomiskt.... nej
för eget lärande..... definitivt JA

Den motorn skulle nog passa bättre på en CityEl eller MiniEl
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-01-03 10:22:36    Rubrik: Svara med citat

Hej och välkommen.

Jag gillar också idéer, de är inte bara för experterna hoppas jag.

Det är väl vanligen så en (parallell)hybrid fungerar, att en elmotor hjälper en underdimensionerad förbränningsmotor att orka.

För att hålla en modernt utformad bil i motorvägshastigheteter så krävs inte många kW, 10-20 har jag för mig. En bensinmotor på den effekten blir inte stor, och följaktligen snål. Men, den kommer inte att räcka till för acceleration. Då måste elmotorn till.

Elmotorn kan dessutom själv driva bilen kortare sträckor, hur långt hänger på batterikapaciteten.

Genom att behålla den alldeles för stora motorn i Saaben så motverkar du den tanken lite.


Jag har också lagt märke till den skumma effekten att man kan köra snålt i bergiga landskap, på en semester där man var tvungen att köra långa sträckor på 3:an, både uppför och nedför så blev inte förbrukningen högre än normalt.

Misstänker att detta beror på att bensinmotorn jobbar mycket effektivare under hårdare last, och sedan vid motorbroms stänger av insprutningen helt. Har sett en teori på något ecodrivingforum om att man skulle kunna spara bensin genom att accelerera hårt och sedan motorbromsa eller rulla med avstängd motor.

Om man skulle kunna kopiera detta med en elmotor så kanske det skulle kunna göra lite nytta med din tanke. Fast då skulle det nog bli bätter om elmotorn kopplas förbi förbränningsmotorn så att den kan stängas av helt under bromsperioderna. Men det skulle nog kräva en bra mycket större elmotor än den du hade.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Tobbe2
Gäst





InläggPostat: 2009-01-03 19:12:40    Rubrik: För låg andel el Svara med citat

Hej och tack för de utmärkta svaren!

Jag hade väl hoppats att en bil inte drog mer än högst 5 kW vid landsvägskörning och att jag då skulle kunna härma Norge genom att det går lite upp och ner i Sverige också, dvs när det lutar utför en liten aning så tänkte jag att förbrukningen ramlade under 2 kW.

En intressant sak med Saaben är att om jag verkligen anstränger mig med Eco-drivning, så kan jag hamna precis under 0,9, mot normala 0,95. Kör jag som en biltjuv så hamnar jag ändå inte över 1,0. Däremot finns det en skarp gräns precis under 120 km/h och går jag över den, så kan jag t.o.m nå 1,05 liter/milen. Detta oberoende av om det är sommar eller vinter, långfärd eller jobbfärd, osv. ACn märks ju tydligt förstås. Men endast bland de norska bergen så ramlade förbrukningen ner till under 0,65 trots många nerväxlingar.

Urprungsidén var att fejka norska bergen fullt ut genom att ladda ett batteri i de svenska uppförsbackarna och sedan kräma på i nedförsbackarna, men generatorn ger inte tillräckligt på långa vägar och då kunde jag lika gärna lägga pengarna på fler batterier.

Möjligen skulle man kunna sätta dit en större motor eller köra den över märkeffekt när det väl lutar utför, men då springer man direkt på nästa begränsning: vilken effekt som AC-remmen tål att överföra.

Med denna frekvensomriktare och denna motor har jag nått bra över 4 kW under optimala förhållanden i en motorbänk. Jag skulle kunna göra ett enkelt experiment med en 3-fas nätkabel och se hur mycket som behövs för att övervinna motståndet i motorn genom att bara koppla in asynkronmotorn på AC-remmen och se när insprutningen stängs av. Hyfsat enkelt. Sedan behövs det ju en jäkla lång sladd för att prova landsvägskörning, men kanske att man kan få en uppfattning om det är lika bra att ge upp direkt.

När jag ändå byggt en motorbänk borde jag även kunna mäta hur stor effekt jag kan trycka in via AC-remmen. Verkningsgraden på elmotorn är mycket hög, så det är bara att mäta strömmen. Skulle kunna hissa upp framhjulen, lägga i en växel och sedan bromsa bort effekten med fotbromsen.

Sista frågan blir ju att ta reda på effekt profilen på min resa till jobbet. Det kan ju bli lite lurigare.....

Tack än en gång
/Tobbe

PS. Loggade in, men bli utslängd så fort jag går ner i den här tråden. Därför mitt nya ID.
Till överst på sidan
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-01-03 22:33:46    Rubrik: Svara med citat

En Saab 9000 såvitt jag har fått fram har ett Cd värde på 0,34 och jag bara grovuppskattar frontarean till 2,3m2 och om vi tittar på 90km/h så ger det följande

Konvertera hastigheten till m/s.. 90km/h*1000/3600=25m/s
Luftmotstånd i Newton är 0,34*2,3*25 i kvadrat =488,75N
Effekten för att övervinna luftmotståndet i 90Kmh är då ca 489*25=12225Watt

Även rullmotståndet tar ju sin beskärda del.
Om vi gissar att bilen väger 1500kg med förare och fulltank så tar vi en grovuppskatting med bra lättrullande däck
1500*9,8=14700*0,85%=125,0775N

Totalen blir då 125+489=614*25m/s=15350Watt

Så din Saab är rätt så på snittet av av svenska svensson bilar.
Vi snurrar runt i alldeles förstora bilar tillvardags.....

Lätthybrid (eller BoosterHybrid)=Förbränningsmotorbil med elmotor som acc hjälp
seriehybrid=Elbil med laddgenerator
paralellhybrid=Kan drivas mha. elmotor och eller förbränningsmotor individuellt eller samtidigt
SerieParalell=Prius

Om man filar för länge på ett inlägg så är man inte längre inloggad när man skickar (tips cut&paste)

mvh
/Henric

EDIT: Jag korrigerade beräkningarna Embarassed
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag


Senast ändrad av mrMagoo den 2009-01-04 20:35:32, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Tobbe2
Gäst





InläggPostat: 2009-01-04 02:17:06    Rubrik: Rullmotstånd Svara med citat

Återigen tack för fantastiskt bra svar!

Jag räknade dock med din formel och kan inte få den att bli 382 N utan hela 489 N!!! Om jag antar att dina formler är rätt så finns det ett hastighet i kubik förhållande. Jag dristade mig att räkna en hel tabell med enheterna km/h, Newton och Watt. Sista kolumnen är samma beräkning, men med halva vikten.
massa = 1500 kg (750 kg)
rullmotstånd = 1,6% av vikten
Cd = 0,34



Stämmer det så är ju resultatet nedslående. Ska min metod funka så bör jag ligga i 30 och absolut inte över 50. 70 är otänkbart. Elmotorn skulle knappt märkas. En halverad vikt skulle inte ens flytta mig 10 km/h i tabellen om jag ligger över 50.

Dyker det inte upp någon ny revolutionerande information så får jag nog lägga min idé på is så länge.

Tack för att jag slapp hoppa i galen tunna!
/Tobbe

P.S. Jag går först in på tråden. Därefter klickar jag på Logga in. När jag gjort det hamnar jag längst ut i strukturen igen och det står att jag är inloggad. När jag sedan går in i tråden så tycks jag loggas ut. Har försökt säkert 5 gånger med samma resultat. D.S.
Till överst på sidan
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-01-04 21:07:48    Rubrik: Svara med citat

Ooops
helt riktigt beräkningarna var felaktiga (jag lyckades inte replikera min egen räknemiss) men jag får ändå inte riktigt samma resultat som dig.

Jag hittade en tillförlitligare källa på rullkoefficient http://en.wikipedia.org/wiki/Low_rolling_resistance_tires om man nu kan kalla wikipedia för tillfölitligt

jag får följande siffror med saab 9000 1500kg och Michelin ENERGY LX4 P225/60R16 (tror inte du har dom sulorna men ändå)
OBS Inklusive luftmotstånd
Km/h = Watt
10 = 364
20 = 828
30 = 1494
40 = 2462
50 = 3832
60 = 5704
70 = 8181
80 = 11361
90 = 15345
100 = 20235
110 = 26130
120 = 33132

/Henric

EDIT:förtydligade lite
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag


Senast ändrad av mrMagoo den 2009-01-05 21:31:26, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Tobbe
Passiv


Registreringsdatum: 02 januari 2009
Inlägg: 3

InläggPostat: 2009-01-05 14:01:56    Rubrik: Ej linjärt Svara med citat

Turligt nog så råkar jag ha just Michelin Energy. Mr. Green

Fast jag får inte ihop det här!!!? Först och främst så landar effekten på 15 kW i 90 knutar bara för rullmotståndet. Uah! Det är ju massor!

Sedan provar jag att räkna själv:
Hastighet v = 25 m/s = 90 km/h
Massa m = 1500 kg
Tyngdacceleration g = 9,81 m/s2
Koefficient c=0,00850

F = m x g x c = 1500 x 9,81 x 0,00850 = 125 N, dvs nästan hälften av min tidigare beräkning, troligen beroende på att det är lågfriktionsdäck.

Och så är energin sträckan gånger kraften och effekten energin genom tiden och det får man direkt genom att ta kraften gånger hastigheten.

P = F x v = 125 x 25 m/s = 3125 W. Här har du fått 15345 W!!?

Slutligen är tabellen inte linjär, dvs om man dubblar hastigheten så blir inte effekten dubbelt så stor!!?

Fattar ingenting galen

/Tobbe

P.S Nu funkar inloggningen! Den gemensamma faktorn är att nu är på den dator som jag ursprungligen loggade in på. D.S
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Tobbe
Passiv


Registreringsdatum: 02 januari 2009
Inlägg: 3

InläggPostat: 2009-01-05 14:27:27    Rubrik: Piiiiiiinsamt! Svara med citat

Åt en pepparkaka och fick plötsligt energi till hjärnan. Du har naturligtvis lagt till luftmotståndet!!!!!!!!!!! Embarassed

Får precis samma resultat. Resultatet bli alltså en justering nedåt. För att rulla på i 70 km/h så behöver jag skrapa ihop 8180 W (tidigare 10 322) och i 50 km/h räcker det med 3832 W (tidigare 5362 W).

Ska uppdatera min praktiska tabell när jag kommer hem.

/Tobbe
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-01-06 00:45:36    Rubrik: Svara med citat

Pepparkaka är gott Laughing
Det ligger ett exelark i dokumentation>diverse beräkning..............>effektbehov.........
Se till att vara inloggad annars hittar du inte "Dokumentation"

Lite OT men om man ska bygga elbil för landsväg och letar efter en bra bil att trycka igenom luften Så är nog porsche 924 (inte 944) bland det överlägset bästa som finns innan millennieskiftet på andra och tredje plats verkar vara Opel Calibra och Honda CRX (man anar lite insight i den senare)
Men så har jag bara (väldigt ovetenskapligt) kikat på ett 30tal bilar
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-01-06 08:27:51    Rubrik: Svara med citat

Intressant resonemang Magoo!

Kan Du utveckla diskussionen kring följande också?

- Hur bra är Clion i dessa sammanhang (1350 kg med förare vid provvägning av SBP dvs nästan lika tung som Saab i ovan exempel)?

- Hur bra är Th!inks koncept med en ganska hög men kort bil (vet ej vikt men den känns "tung"?

- Övriga bilar på gång t.ex. Chev Volt som har ett stuk som sportbil?

- Mercedes A klass som är extremt lätt i sin konstruktion men kilformad och rel hög?

Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-01-06 11:49:59    Rubrik: Svara med citat

Om det bara skulle finnas ett Cd, Cx eller Cw värde på dessa bilar eller ännu bättre fabriksuppgift på cda värde men jag har inte hittat detta på nån av dessa bilar.
Både generation 1 a-klass och clio har jag letat rejält efter, think och volt bara ett par minuter.

Rullmotståndet ensamt på en clio 1350kg och 90 km/h är runt 2,6kW

men jag letar vidare

/Henric

hmmm kanske ska dela tråden
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.43 sekunder att ladda.