Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Sambeställning Thundersky!
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1731
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-07-21 10:59:35    Rubrik: Svara med citat

Här kommer ett urklipp ur mail med EVcomponents som säljer Sky Energy:

Hi,
The price of the cells is $1.10 USD per AH.
For example:
40 Ah cells are $44 each plus shipping.
60 Ah cells are $66 each plus shipping.
100 Ah cells are $110 each plus shipping.

The nominal voltage is 3.2V.

They are different companies. Sky Energy used to be a contract manufacturer for ThunderSky, but no longer.
The cells are very similar. In our testing, Sky Energy is slightly better in terms of overall performance.

We ship direct to Europe from China for many customers.

I have added Dave Kois to this email. If you provide him your nearest port and your order quantity, we can get you a quote.
Please respond quickly. Our next Sky Energy bulk order is actually closing now (within 24 hours). Our next one will be in six weeks.
We can add you to this order with an email commitment and a payment by bank transfer this Friday.
These cells will leave China in the next two weeks.

Thanks,
James Morrison


Vad gäller kapaciteten på TS LFP 160ah cellerna så verkar de vara ca 180 ah i verkligheten. Detta enligt AMAzohm som har kört dom nu ett tag.
Men det sägs även i den där filmen från evtv.me där som sågar sönder en cell. I filmen säger han att dom i nästa projekt skall använda Blue Sky, vilket jag tolkar som Sky Energy's blåa celler.

Jag håller med dig ang parallellkoppling att efter att ha sett hur dom ser ut inuti så kan man inte mer än hålla med. Det är ju redan ett par hundra plattor parallellt. Det som skulle kunna vara ett problem är om det är någon av plattorna som är lite längre än den andra eller kanske kortare så kanske det skulle kunna hända något. Men jag tror att dom kommer att hjälpa varandra precis som inuti batteriet.

Fördelen med en större cell är reducering av vikt iom att man behöver mindre mängd ytterhölje. Men det kan ju eventuellt komma att överskuggas av prisbilden om man kan få loss små celler tex 60ah celler för 0,8$/ah medan större celler fortsätter att kosta 1,1$/ah

Plus att det kan vara lättare att placera en större mängd mindre celler än ett fåtal stora, dvs man kan utnyttja utrymmet mera effektivt.

Jag tror att priserna kommer att sjunka ännu mer innan året är slut.
Jag köpte mina i början av året och priserna har redan gått ned med 15 -20% i $
Sedan kommer ju dollarkursen till som lite utjämnare.



Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-08-06 21:55:24    Rubrik: Svara med citat

pm_dawn skrev:
Fördelen med en större cell är reducering av vikt iom att man behöver mindre mängd ytterhölje. Men det kan ju eventuellt komma att överskuggas av prisbilden om man kan få loss små celler tex 60ah celler för 0,8$/ah medan större celler fortsätter att kosta 1,1$/ah

En annan viktig aspekt kan vara den interna resistansen.
Vilket har lägst resistans? Två parallelkopplade mindre celler eller en stor cell?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1731
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-08-09 07:10:58    Rubrik: Svara med citat

Man skulle kunna gissa att det beror en del på formen på batteriet.
Högt, tunnt och smalt = högre resistans
Lägre, tjockare och bredare = lägre resistans

Men man vet ju inte.

Jag kommer att försöka kolla upp resistansen lite mer på mina celler när jag har börjat köra lite mer.


Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1731
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-08-10 23:38:47    Rubrik: Svara med citat

TS har nya specar ute nu.
3000 cykler vid 80% DOD och 0,5c charge/discharge
5000 cykler vid 70% DOD


Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-08-11 00:16:53    Rubrik: Svara med citat

Jag såg oxå det idag då jag var inne och kollade på
TS för att se om det stod något om inre res.
Såg denna kurva och funderade på vad det var.



Lite osäker hur man skall tyda den?
För 5000ggr 70%DOD skall man alltså
ladda till 3.2V köra ner till ca 3V.
Så det är alltså bäst att fylla mindre än att ta ut mindre.
Har jag fattat rätt tro galen
edit: Nä det hade jag inte! ser ju att det står
discharge under kurvan även om det står
charging and discharging över

SkyEnergi har fortfarande 3000 70%DOD, men det
dröjer väl inte länge förän de ökar oxå

Stämmer detta så är det nästan svårt att göra slut
på en uppsättning batterier. De får gå i arv.

Nu är det ju mätt på 0.5C, undrar vad det blir på
1C som väl mer borde stämma med medel-C
Kanske skall man försöka pressa in 260 Ah
När dom nu skriver i databladet 6kg!! galen

TS 160Ah x 70% 112 Ah, Med lätt gasfot och kanske lite
extra kräm i batterierna 9-10mil x 5000 = 45-50 tusen mil.

Man får börja köra Taxi Mr. Green
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.



Senast ändrad av hawk den 2009-08-12 11:07:09, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-08-11 09:20:19    Rubrik: Svara med citat

Undrar hur antal cykler påverkas av
att man i clio bara kan ladda med 0.1C
positivt eller negativt?

Det kanske är dags att
börja bunkra bättre beg blybatterier
så att man kan ha en bank att ladda ifrån.

Hur skulle en lämplig strömbegränsare kunna
göras för att ladda från ett annat batteripack
med 80A. En som inte bara bränner energi.
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-08-11 10:52:01    Rubrik: Svara med citat

hawk skrev:
Undrar hur antal cykler påverkas av
att man i clio bara kan ladda med 0.1C
positivt eller negativt?

Det kanske är dags att
börja bunkra bättre beg blybatterier
så att man kan ha en bank att ladda ifrån.

Hur skulle en lämplig strömbegränsare kunna
göras för att ladda från ett annat batteripack
med 80A. En som inte bara bränner energi.


En switchregulator av något slag. Enklast är nog att leta rätt på en switchad spänningsregulator som klarar höga inspänningar, låg utspänning på någon enstaka volt, och hög utström.
Utgången från switchregulatorn kopplar man till en kraftig effektresistor. Värdet på resistorn i förhållande till regulatorns utspäning bestämmer laddströmmen.
Om regulatorns utspänningen till exempel är 1 volt, och man vill ha 10A så väljer man en resistor på 0,1ohm.

Men vad skulle finessen vara att ladda från en batteribank?
Batterier brukar må bra av att laddas långsamt.
Vill du ladda snabbt så är det väl bara att bygga en trefasladdare? En sådan har man dessutom betydligt mer nytta av än en stor blybank hemma i garaget.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-08-11 12:11:43    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Men vad skulle finessen vara att ladda från en batteribank

Tänkte att det skulle vara ett billigt alt.
Blybatterier finns det i mängder nere vid
båthamnen, säkert många helt OK.
Man skulle kunna snabbladda kanske med 1C
om man har brådis.
Vet inte om en laddare på 12-15 kW är billig
att tillverka. Sen drar det ju en hel del från
huset, -STOR säkring!


Konstiga nya kurvor på TS
Man verkar ha klippt bort toppladdning
men kurvan är mycket flackare nu.
Är det en ny batterikemi?

överst tidigare för TS160, under nya kurvor


tillsammans, försökt att få 1C att stämma överens

_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-08-11 15:23:57    Rubrik: Svara med citat

hawk skrev:
Citat:
Men vad skulle finessen vara att ladda från en batteribank

Tänkte att det skulle vara ett billigt alt.
Blybatterier finns det i mängder nere vid
båthamnen, säkert många helt OK.
Man skulle kunna snabbladda kanske med 1C
om man har brådis.
Vet inte om en laddare på 12-15 kW är billig
att tillverka. Sen drar det ju en hel del från
huset, -STOR säkring!

Faktiskt inte.
Du laddar ju med 10A eller 16A redan idag?
Bygg en trefasladdare som laddar med 3*16A. Strömmen genom varje huvudsäkring är densamma, men du får ut tre gånger så mycket effekt.
Vill du fega lite så kan du ju bygga en trefasladdare som kör 3*10A.
Du kommer att klara dig på precis samma huvudsäkringar som du har idag förutsatt att inte någon av dina faser redan är överbelastad.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-08-11 19:56:57    Rubrik: Svara med citat

Citat:
redan är överbelastad


Nja inte som det är nu men en villa med
värmepump, tvätmmaskin bastu + ALLT
annat kommer att bli överbelastad om
man kör 3x16. Men man får väl bygga en
intelligent med strömavkännare (sitter
kvar sen elpannans dagar) så att den
kan dra ner belastning om det behövs.
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-08-11 20:30:27    Rubrik: Svara med citat

hawk skrev:
Citat:
redan är överbelastad


Nja inte som det är nu men en villa med
värmepump, tvätmmaskin bastu + ALLT
annat kommer att bli överbelastad om
man kör 3x16. Men man får väl bygga en
intelligent med strömavkännare (sitter
kvar sen elpannans dagar) så att den
kan dra ner belastning om det behövs.


Som sagt, det ska inte behövas om du inte redan har en kraftig obalans i dina faser.

Om det redan är så idag att du spränger en huvudsäkring om du kopplar in din elbil i fel uttag i huset så kommer det inte att gå så bra med en 3-fas laddare. Men annars ska det inte vara några problem alls.
Om du laddar med 16A idag, så kan du till och med sänka belastningen på dina huvudsäkringar med en 3-fas 10A laddare, och ändå halvera din laddningstid.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Peter
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 mars 2009
Inlägg: 106
Ort: Karlskrona

InläggPostat: 2009-09-22 14:02:08    Rubrik: Svara med citat

Hur gick det ? beställde du några celler ? om inte kan jag vara intresserad


Edit ! såg att du redan beställt...
_________________
Elbilsprojektet :
www.automek.com/elbil
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2010-02-08 14:21:58    Rubrik: Svara med citat

pm_dawn skrev:

Så jag kan ha 14 st celler i främre låda och ändå ha tomt mellan bromswirearna.

Och bak kör jag först en rad med tio och sedan fyra rader med fyra det ger 26


Hej!
Kollade lite på bilderna i din renoveringstråd, där stämmer inte placeringen alls med det som står här.
Jag har fått hem 4 batterier nu och börjat kollat lite på placeringen.

14 fram och 26 bak tycker jag verkar vettigast för att hålla ungefär samma storlek som orginallådan. Var det så du gjorde till sist?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-02-08 23:02:00    Rubrik: Svara med citat

Jag har kollat detta MYCKET noga. För att få plats med lådor
som även har lite isolering är denna placering optimal.

Håller på att ta fram byggsatser för batterilådor men det
har varit otroligt segt att få svar från tillverkare + att
jag haft mycket att göra runt nyår.
Nu är det på gång och inom några veckor kan jag ha lite
mer att komma med. En prototyp kommer att göras först.
Så här är min tanke:

Lådorna blir i 1.25mm + 2mm galvad plåt som man får
limma/popnita ihop. Allt är förbockat med styrhål för
montering. Det som behövs är isolering typ liggunderlag
+ en plastskiva att klä isoleringen med. (kanske kommer
det med i byggsatsen). Lock i durkaluminium att skruva i
lådfalsens pressmuttrar.

För att förlänga hållbarheten kan man lacka eller "tectyla"
plåten på utsidan. Röranslutningarna är för uppvärmning
eller kylning av batterierna, en defa kupevärmare får plats
i bakre lådan. Den har 12V fläkt som borde kunna användas
för kylning när det behövs.

Mellan batterierna i främre lådan kan kontaktor och BMS sitta.
I bakre lådan finns plats för vid ena sidan för BMS/kontaktor
och kupevärmare vid andra.
Det får plats 26 + 14 TS200 alt 160 i bakre resp främre lådan.



ej slutlig modell!
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2010-02-08 23:43:50    Rubrik: Svara med citat

Jag har tänkt att ha 4x4 +10 i baklådan, inte riktigt samma lösning som du. Ska kolla imorn hur det ser ut, men spontant känns det lättare att göra en 4-kantig låda för min del.

Fram har vi samma lösning (då borde ju den vara optimal) Very Happy

Väldigt fin grafik, jag blir lite avunsjuk. Själv tänkte jag göra en prototyp i osb som mall så infästningarna hamnar rätt. (om inte du hinner tillverka fler innan jag får tummen ur)
Om man kör med osb och får i batterierna så får man ju gott om utrymme till isolering när man tillverkar en i plåt. Ingen provkörning med osb-lådor bara, då blir dom nog permanenta.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-02-08 23:52:49    Rubrik: Svara med citat

Jag har redan gått igenom först wellpapplådor sedan
plywood för att kunna kolla mått.
Det är VÄLDIGT tajt!

"En prototyp kommer att göras först." Cool
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2010-02-09 18:42:37    Rubrik: Svara med citat

Skall inte TS-celler monteras med tryck? Dvs plåtgavlar och spännband.
Går det att göra när cellerna är arrangerade på det viset i den främre lådan ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-02-09 19:39:19    Rubrik: Svara med citat

Japp! Smile
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2010-02-09 20:44:22    Rubrik: Svara med citat

Jag fick med väldigt fina gavlar till TS batterierna, sen kom jag på att dom som står på andra ledden inte blir lika roliga. Jag vill heller inte bunta ihop allt, blir ju omöjligt att lyfta i och ur.
Möjligen att det funkar med framlådan att packa ihop 7st. Tror nog att det blir enklare att bunta 5 försej och sen dom andra två tillsammans med några egna plattor.
Bak blir det relativt ryggvänliga 4x4 + 2x5.

Men efter det här ingreppet så ska man väl aldrig behöva lyfta ur några batterier igen (förhoppningsvis).

Efter en del mätande så kommer jag fram till att baklådan bara behöver breddas lite, längden räcker till.
Framlådan blir nog lite bökigare, ska räkna lite på hur det blir. Men det ser ut som den är för liten på alla ledder.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1731
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-02-10 08:05:33    Rubrik: Svara med citat

Hernik skrev:

Hej!
Kollade lite på bilderna i din renoveringstråd, där stämmer inte placeringen alls med det som står här.
Jag har fått hem 4 batterier nu och börjat kollat lite på placeringen.

14 fram och 26 bak tycker jag verkar vettigast för att hålla ungefär samma storlek som orginallådan. Var det så du gjorde till sist?


Nej det blev 12 st i främre lådan och 28 i bakre.
Jag har två trepack bredvid varandra på varje sida om bromsgrejjorna.

Bak har jag 4st sjupack i bredd.

typ så här.
Kod:


främre:

-----------------------------
|X-X+X|X-X+X|bms|X-X+X|X-X+X|
|X+X-X|X+X-X|kon|X+X-X|X+X-X|
|X-X+X|X-X+X|tak|X-X+X|X-X+X|
-----------------------------

bakre:
-------------------------
|X-X+X|X-X+X|X-X+X|X-X+X|
|X+X-X|X+X-X|X+X-X|X+X-X|
|X-X+X|X-X+X|X-X+X|X-X+X|
|X+X-X|X+X-X|X+X-X|X+X-X|
|X-X+X|X-X+X|X-X+X|X-X+X|
|X+X-X|X+X-X|X+X-X|X+X-X|
|X-X+X|X-X+X|X-X+X|X-X+X|
-------------------------

X-X+X = TS 160ah uppifrån



Jag tycker att det fungerar bra.
Skulle vilja göra nya, sluta lådor dock. Med värme i botten.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 3 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.3 sekunder att ladda.