Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Sammantsällning av skillnad i körsträcka när det är kallt

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-11-29 04:23:14    Rubrik: Sammantsällning av skillnad i körsträcka när det är kallt Svara med citat

Hej!

Frugan krävde att bli bärgad sista km för bilen stannade. Följande är mina erfarenheter från våra 3 Clio nu när det är kallt:

Lärdom:
- Vinterdäck ca +10-15% i ökad förbrukning (Nokian dubblösa och 155
mm däck är bättre, Michelin ligger på ca + 20)
- Kalla batterier ca + 10-20 % i ökad förbrukning
- Kalla batterier ca - 15 % i minskad kapacitet (från ca 80-85 till ca 70)
om de håller ca 95-100 Ah vid kontrollmätning i bänk (20A urladdning)
- Max körsträcka blir praktiskt ca 5-6 mil i stället för ca 7-8 mil på
sommaren.

Räknade också efter när jag förde in i loggar. Vi kör faktiskt 2400 mil med elbil per år i "dutt transporter" fördelat på 3 bilar. Och det har fungerat i snart 2 år nu och dragit ca 30 liter bensin...

Synpunkter?

Hälsningar
Lars som just vattnat dotterns bil i nattmörkret...
070 572 0000
lem/at/telia.com
Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1588
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2008-11-29 10:11:18    Rubrik: Svara med citat

lem skrev:
Citat:
- Kalla batterier ca - 15 % i minskad kapacitet (från ca 80-85 till ca 70)
om de håller ca 95-100 Ah vid kontrollmätning i bänk (20A urladdning)

Jag är inte riktigt med på vad du avser här ?
Minskad kapacitet, är det verklig minskad kapacitet (uppmätt) eller är det den av UCL angivna kapaciteten efter laddningens slut ?
Är det den sista håller jag inte med. Min angivna kapacitet varierar mellan 132-135 Ah oavsett -5 eller +25 C°

Däremot kan jag hålla med om övriga siffror (omvandlade till Express-siffror).

men... måste man verkligen vattna batterierna mitt i natten ? Kan inte det vänta tills det blir ljust ? Så akut blir det väl aldrig ?
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2008-11-29 14:31:05    Rubrik: Svara med citat

Var försvinner verkningsgraden? Är det vid laddning eller urladdning?

Jag har en (dum?) idé om att koppla in en motorvärmare i batterikylkretsen för att få upp batteritemperaturen vid laddning vintertid. Är det något lönt?

Eller är det vid urladdning som de borde vara varmare? Koppla ihop värmarkretsen med batterikretsen, med lämplig termostat/shunt?

Eller skulle det gå åt mer energi än man tjänar på det?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2008-11-29 18:12:18    Rubrik: Svara med citat

Varmgarage måste ju vara optimalt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-11-30 01:03:38    Rubrik: Svara med citat

Poppe skrev:
---
Jag är inte riktigt med på vad du avser här ?
Minskad kapacitet, är det verklig minskad kapacitet (uppmätt) eller är det den av UCL angivna kapaciteten efter laddningens slut ?
Är det den sista håller jag inte med. Min angivna kapacitet varierar mellan 132-135 Ah oavsett -5 eller +25 C°
---


Hej! Det är självklart verklig kapacitet som går att ta ur batteripacken vid praktisk körning som gäller. Vad UCL visar är ganska ointressant!
Hälsningar/Lars

PS:
Ibland är det svårt att synka in när batterierna är redo för vattning och man får gå upp i ottan för att vattna så det blir gjort. Jag har haft en viss oro att det var lagom nu och det stämde (ca 6,5 liter gick i vilket är max som det skall få vara).
DS
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2009-01-07 20:39:50    Rubrik: Svara med citat

Jag har ju bara några hundra mils elbilserfarenhet men i höstas med sommardäck kom jag alltid mellan 80-85 km. Nu med urgamla dubbade vinterdäck så blir det runt 70 km. Jag har bilen i garage (+2 grader) så ungefär hälften av mina körningar är med "varmt" batteri. (Jag har bara 7 minuter till jobbet).

En fundering: När mätaren står på 50%, har man då kvar lika mycket körsträcka som man kört sedan 100%? Som man ju ser på trippmätaren om man nollar efter fulladdning.

/Stefan
_________________
Renault Express Electrique 1998
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1588
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2009-01-08 09:03:12    Rubrik: Svara med citat

Det är väl bara att kolla i magiska displayen, där står ju hur långt du kan köra (under förutsättning att du inte ändrar medelförbrukningen) ?
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-01-08 17:09:24    Rubrik: Svara med citat

Jag hittade en länkt som diskuterade vectrix. De har stora problem när det är kallt med batterierna (runt 0).

Följande inlägg visar nog varför. Någon som har ngt liknande för NiCad?

/L

I've red on a RC forum here in Holland that NiMH behave like this:

15-30 degrees Celsius (100% SoC)
10 degrees Celsius it is 80%
0 degrees Celsius it is only 60%
-10 degrees Celsius it is only 15%!!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2009-01-08 18:31:22    Rubrik: Svara med citat

NiMH är ju MYCKET sämre än NiCd. Jag hittade nedanstående diagram för SAFT MRX-block som är NiCd (Hittar tyvärr inte motsvarande för STM).
85% vid -10C, Det stämmer ju rätt bra med min egen erfarenhet 85 km x 85% = 72 km.



För min del innebär det att jag inte längre kan köra Uppsala tor (69 km) utan stödladdning
_________________
Renault Express Electrique 1998
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Miljömuppen
Aktiv


Registreringsdatum: 29 januari 2008
Inlägg: 84
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2009-01-17 22:39:26    Rubrik: Saxon tappar också i räckvidd i vinterföret Svara med citat

Hej!

Även om jag inte kör en Clio så tänkte jag passa på att dela med mig av lite erfarenheter från mitt elbilskörande sedan jag införskaffade lilla Eloise (Citroën Saxo) i april förra året.

Medelförbrukning (laddad energi) per mil och månad enligt nedan:

MAJ08: 1,93 kWh/mil
JUN08: 1,94 kWh/mil
JUL08: 2,16 kWh/mil
AUG08: 2,07 kWh/mil
SEP08: 2,07 kWh/mil
OKT08: 2,18 kWh/mil
NOV08: 2,22 kWh/mil
DEC08: 2,46 kWh/mil
JAN09: 2,60 kWh/mil
FEB09: 2,40 kWh/mil
MAR09: 2,35 kWh/mil

Jag satte på vintersulorna (dubbfria Continental WinterContact TS 780) den 25/11 så sammanfattningsvis kan man väl säga att stockholmsvinterväglag, vinterdäck samt eldrift av bensinvärmaren (Webasto) drar ca 20% mer och innebär att jag nu på vintern sällan kan räkna med mer än 6-7 mil på en laddning (om bilen inte gjort överladdning/utjämning som den gör var 4:e gång).

Särskilt nu i kalla december & januari har det varit svårt att komma över 65 km/laddning när bilen stått några dagar ute i minusgrader.

//Jocke
_________________
För en energieffektivare trafikpolitik!

Citroën Saxo El 2000 - Såld
Tesla Model S 2013 - Såld
Tesla Model S 2016
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.