Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


växla utan koppling

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
aryan
intresserad


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 37
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2008-10-11 12:46:25    Rubrik: växla utan koppling Svara med citat

Jag ser att många (alla?) inte har kvar koppligen när de konverterar bilar till eldrift.

Hur bra går det att växla då undrar jag? Jag kan visserligen växla om jag måste utan att koppla (upp är lättare än ner) men då kan man ju lätt höra motorvartalet vilket måste vara svårare med en elmotor.

Med lite intelligent elekronik skulle man ifs kunna låta motorn snurra med precis rätt varvtal men det antar jag inte de flesta har gjort.

/Aryan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TimPellet
Aktiv


Registreringsdatum: 17 maj 2008
Inlägg: 60
Ort: Borås

InläggPostat: 2008-10-11 13:05:07    Rubrik: Svara med citat

Jag vet inte hur det är i almänhet men på min bil är kopplingen borttagen och i stället sitter där en skylt som säger "växling får ej ske under körning". Man startar altså på fyran som är högsta växeln.

Tim
_________________
Kewet el-jet 3, 93
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aryan
intresserad


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 37
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2008-10-11 15:09:35    Rubrik: Svara med citat

Men om man ska upp för en backe från stillastående då?

/Aryan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TimPellet
Aktiv


Registreringsdatum: 17 maj 2008
Inlägg: 60
Ort: Borås

InläggPostat: 2008-10-11 15:50:57    Rubrik: Svara med citat

Då är man antagligen i stadstrafik och startar på trean och kör på den eller stannar och byter innan man skall ut på motorvägen.

Eller så har man en fetare motor som orkar starta på fyran i backe med husvagn Wink

Jag har ju inte fått min bil att rulla än men jag tror problemet är litet eller icke existerande. Jag hade gärna sett att det inte fanns någon växellåda alls, för att få ned komplexitet och lite onödiga förluster.

Tim
_________________
Kewet el-jet 3, 93
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2008-10-11 19:51:30    Rubrik: Svara med citat

En elmotor har nästan samma vridmoment från 0 till fullvarv, därför behöver man ingen växellåda om man har lagom utväxling från början.
Har man kvar växellådan räcker det att välja en växel, t.ex. 3:an eller 4:an och låta den vara i.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aryan
intresserad


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 37
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2008-10-12 10:55:19    Rubrik: Svara med citat

Många väljer ändå att använda två eller tre växlar för att slippa överdimensionera elmotorn.

Om ja ser här http://www.youtube.com/watch?v=mCwXfqua84k och läser här http://www.diyelectriccar.com/forums/showthread.php?t=14163 så verkar det inte vara nått problem att växla utan koppling om än något långsammare än vanligt. Syncringerna i växellådan synkoniserar elmotorns varvtal till växellådan. Det är kanske inte så stor skillnad för synkringernna att varva ner eller upp en kopplingskiva än en elmotor när man växlar.

/Aryan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2008-10-12 12:32:04    Rubrik: Svara med citat

Jag har inga växlar och en motor på 12kW, fullt tillräckligt....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-10-12 15:08:55    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Syncringerna i växellådan synkoniserar elmotorns varvtal till växellådan


Då får man inte ha regenbromsning programmerad när man släpper acceleratorn (ja man kan ju inte kalla det gaspedal) utan bara regen. på bromspedal.

Det är säkert trevligt med iaf. 2 växlar en till 80km/h och en till 120km/h om man har nån dc historia eller väldigt hög topphastighet annars vetesjutton om det är lönt.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.05 sekunder att ladda.