Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Tips om lämpligt sommardäck och fälgar

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2007-01-15 04:37:26    Rubrik: Tips om lämpligt sommardäck och fälgar Svara med citat

Hej!
Jag har inga sommardäck och skall ev. ut och leta begagnat.

Vad skall man satsa på för att få lågt rullmotstånd? Har Ni några favoriter?

Vad jag förstått är Clios dimensioner vanliga på andra småbilar och det borde t.o.m. gå att få tag på aluminium fälgar (men då inte bredare däck)?

/Tillägg/
Enligt beskiktningsmannen på SBP så kan man gå ner en dimension (till 155 mm bredd. Detta borde minska rullmotståndet en del men man får sämre vägegenskaper. Någon som har erfarenhet?

Tacksam för tips!
Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2007-09-11 10:17:33    Rubrik: Svara med citat

Här är ett tips på vad man inte ska göra...

Jag monterade några hjul som ser snygga ut, tyvärr med 195/60-14 däck på fälgar från en Opel Vectra. De passar efter lite justeringar i en fräsmaskin.
Problemet är att energiförbrukningen ökade med 15-17% trots 3bar i däcken. Sad

Det positiva är en helt annan känsla i bilen, all vinglighet försvann och en rondell innebär inte längre ett behov att bromsa. Cool

Till nästa vår blir det renovering av fälgarna samt nya lågfriktionsdäck, troligtvis 165 bredd.


_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
joppe
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2007
Inlägg: 260
Ort: Tyresö / Stockholm

InläggPostat: 2007-09-11 10:38:57    Rubrik: Svara med citat

Jag kör med 185/60x14 Continental Eco Contact som har extremt lågt rullmotstånd samt 3 Bar lufttryck.

Jag kommer ca. 6 1/2 mil och laddar ca. 84Ah

Köpte dessa till min gamla bensin-Clio och flyttade sedan över dessa till EL-Clion när jag bytte bilar

Jag kommer lika långt med dessa som med 165/70x13C däcken som satt på när jag köpte EL-Clion (visserligen va dom nästan blankslitna och rullade säkert därför sämre).

Belastningskoden är nästan samma om man går upp från 13" till 14" och skippar "C" däck (skilljer bara ca 40Kg per däck).



Länge leve Elen
/ Jonny
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 443
Ort: Lund

InläggPostat: 2007-09-14 21:05:01    Rubrik: Svara med citat

Någon som har koll på det här med profil och diameter?

Om jag går upp till 14", vilken profil ska jag ha för att få samma "rull-diameter" som 165/70x13?

Och 15", (kanske lite väl stort). Vilken profil ska man ha för att få samma "rull-diameter som 165/70x13"?

Vet man vilken profil och vilket tum man ska ha, så kan man ju kolla vad det smalaste som finns på marknaden är.
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2208
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2007-09-15 13:33:00    Rubrik: Svara med citat

Electrique Erik skrev:
Någon som har koll på det här med profil och diameter?

Om jag går upp till 14", vilken profil ska jag ha för att få samma "rull-diameter" som 165/70x13?

Och 15", (kanske lite väl stort). Vilken profil ska man ha för att få samma "rull-diameter som 165/70x13"?

Vet man vilken profil och vilket tum man ska ha, så kan man ju kolla vad det smalaste som finns på marknaden är.


Om jag inte tänker helt fel så
1tum = 2,54 cm
13 * 2,54 = 33,02
33,02 + 7 = 40,02


Vilket då ger
14 tums fälg 7 - 2,54 = 4,46 dvs du ska leta efter 40 eller 50 profilsdäck
15 tums fälg 4,46 - 2,54 = 1,92 dvs du ska leta efter 20 profilsdäck Rolling Eyes
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 443
Ort: Lund

InläggPostat: 2007-09-15 16:27:22    Rubrik: Svara med citat

Hittade denna länken:
http://www.geocities.com/bta_tire/omvandling_dimensioner.html

165/65R14 blir samma som 165/70R13

185/55R15 är det närmsta man kan komma med 15". (2% mer i rull omkrets. )
185 är kanske lite väl brett.? Vad tror ni? Hade sett trevligt ut med 15"

Länken var bra.
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
joppe
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2007
Inlägg: 260
Ort: Tyresö / Stockholm

InläggPostat: 2007-09-15 21:29:04    Rubrik: Svara med citat

En mycket viktig del i att byta dimension är belastningskoden

Jag tror originaldimensionen 165/70x13C har "84" i belastningskod vilket är 500Kg

Om man byter till ex. 185/60x14 så har dom "82" vilket är 475Kg

Risken om man byter till ex. 165/65x14 är att belastningskoden bara är ca. "76-77" vilket bara är dryga 400Kg
det är i minsta laget och risken är att däcket exploderar av belastningen
(speciellt bak där axeltrycket är störst)


En annan sak är brädden.
innerskärmarna fram och innerskämen bak vid bensinröret, sitter ganska tight och med mina 185/60x14 tar det ibland i lite fram, om jag svänger och kör i ett litet gupp.


Kolla belastningskoder på länken

http://www.geocities.com/bta_tire/belasningsindex.html


Länge leve Elen
/ Jonny
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2007-09-17 12:16:15    Rubrik: Svara med citat

Nu är vi inne på bilprovningens favoritområde, dessa verklighetsfrämmande individer tillåter 10% överbelastning på släpvagnshjul med förklaringen att hastigheten är låg. Shocked

Jag fick nämligen en 2:a på mina sprillans nya (ca 300m!) vinterdäck på släpvagnen med förklaringen att de klarade för hög belastning (620kg)... Mad kärran har tidigare besiktats om för att sänka max totalvikt till 1200kg.
Enda möjligheten var att byta tillbaka till de nästan helt slut däcken jag nyss lämnade på däcksfirman (580kg).

Detta är ett resultat av jä"¤%?/&la skrivbordsryttare som inte har någon kontakt med verkligheten.
Bilprovningens primära uppgift är att upprätthålla den tekninka säkerheten på fordonen i Sverige, inte att jävlas med fordonens ägare.
Jag förordar att denna monopolverksamhet omgående avskaffas!!

Vid test av belastningen utgår man ifrån däckets lägsta rekommenderade tryck samt högsta hastighet (vida överskridande elbilarnas förmåga) och belastar däcket.
Den effekt som åtgår för att tvinga fram en explosion på ett däck är långt större än vad Clio kan prestera, dock kan det orsaka skador på däcket som endast en person med akut dödsönskan kan ignorera, tex separation, hela bilen skakar! Det går för övrigt att få även med högt tryck.

Slutsats: Köp inte billiga smala 13", har du 14" är det i princip omöjligt att köra sönder dem.
För övrigt krävs det inte "C" däck på Clio, det ska i så fall framgå av registreringsbeviset, anledningen till att de levererades med "C" däck är att de normalt har lägre rullmotstånd, något som vi gillar.

Men framför allt, kolla trycket med jämna mellanrum!
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 443
Ort: Lund

InläggPostat: 2007-11-24 09:01:14    Rubrik: Så här blev min... Svara med citat

Eftersom mina däck var slut, så tänkte jag att då får väl jag också se om jag kan hitta aluminiumfälgar.

Lyckades komma över Renault orginalfälgar.
Det blev 15" med 175/55x15 däck. Blev 2% mer i rullomkrets.





_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2007-11-24 22:00:55    Rubrik: Svara med citat

snyggt..
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2007-11-25 01:19:50    Rubrik: Re: Så här blev min... Svara med citat

Electrique Erik skrev:
Eftersom mina däck var slut, så tänkte jag att då får väl jag också se om jag kan hitta aluminiumfälgar.

Lyckades komma över Renault orginalfälgar.
Det blev 15" med 175/55x15 däck. Blev 2% mer i rullomkrets.






Hur blev rullmotståndet med bredare däck?/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 443
Ort: Lund

InläggPostat: 2007-11-25 09:07:56    Rubrik: Svara med citat

Jag har inte hunnit köra så mycket med den. Men jag har inte direkt märkt någon skillnad.
175 är ju ganska smalt, och jag kör med 3 bar i dom.
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Caffe
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 september 2007
Inlägg: 163
Ort: Linköping

InläggPostat: 2007-11-27 14:55:51    Rubrik: Svara med citat

Sitter de som de ska? Menar, snurrmönstret ser ut att vilja gå åt andra hållet.
_________________
Plånboken säger nej. 😂
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 443
Ort: Lund

InläggPostat: 2007-11-27 15:58:41    Rubrik: Svara med citat

Menar du däckmönstret så har jag inte tänkt på det (litade på att däckmontören satte dom rätt).

Om du menar fälgen så blir snurrmönstret på andra hållet på andra sidan bilen. galen
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
marcus
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 juli 2007
Inlägg: 322
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2007-11-27 20:46:50    Rubrik: Svara med citat

Du - det verkar som om det fastnat ett löv mellan huven och skärmen, ovanför plug-in-luckan.

Fast egentligen är jag bara avis på dina snygga fälgar.
Very Happy

/Marcus
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
joppe
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2007
Inlägg: 260
Ort: Tyresö / Stockholm

InläggPostat: 2007-12-12 08:02:40    Rubrik: Svara med citat

En liten tanke som slog mig

När jag bytte till mina aluminiumfälgar som bräddar något mot originalfälgarna, började det ena hjullagret fram låta, efter ganska kort tid. Jag bytte detta och bilen blev tyst och fin.

några veckor senare började det andra lagret också låta, så jag bytte detta också.

Kan det vara så att hjullagren blir mer belastade med fälgar som bräddar utåt???

bilen hade gått ca. 4000 mil när lagrena gick, så dom hade säkert pajat i alla fall, men jag kanske skyndade på processen lite.
_________________
Länge Leve Elen
/Jonny

Renault Megane CC -04
VW Touran Biogas -11
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 443
Ort: Lund

InläggPostat: 2007-12-12 10:05:25    Rubrik: Svara med citat

Jag har bytat på mina ena bil, och det är dags på min andra också.
Den började låta redan med original fälgarna.
Enligt min lokala bildelshandlare, så går hjullager till Renault som "smör i solsken".
På båda mina, så höll original ungefär 50 000km.
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.