Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Vem vill ha Sepexkontrollers för hög spänning?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  

Skulle du vara intresserad av en Sepex-kontrollers för högre spänning?
Ja
90%
 90%  [ 9 ]
Nej
10%
 10%  [ 1 ]
Totalt antal röster : 10

Författare Meddelande
Frolle
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 augusti 2008
Inlägg: 101
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-10-07 19:49:08    Rubrik: Vem vill ha Sepexkontrollers för hög spänning? Svara med citat

Jag har varit i kontakt med ett litet anomymt Kanadensikst företag som tillvarkar kontrollers. Dock inte sepex, ännu... Men dom verkar pigga på det. http://pages.interlog.com/~dgv/

I min mailkonversation har jag berättat ett det _nog_ finns ett hyffsat intresse åtminstone i Europa för sepex-kontroller på upp till 150-170V nominell spänning. Men har även hittat en del önskningar på Amerikanska forum.

Och priset för en standard kontroller verkar inte vara så blodigt.
"EVMTC controller is $849 plus shipping (about $69 to Sweden). "
Men så klart något högre efter modifiering med ytterligare ett litet drivsteg för fält samt RPM-input.

Vet att begangnade original-sepex-kontrollers till fransk-bilar kostar en slant, och att detta kan vara ett alternativ.

Mer detaljer kommer så klart, men vill med detta bara undersöka marknaden.
_________________
Byte me!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-10-08 09:41:24    Rubrik: Svara med citat

Jag skulle behöva 3 till 5st ganska omgående till Clio-motorn, jag har några drivlinor som jag tänkte använda i olika projekt.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2008-10-08 11:09:30    Rubrik: Svara med citat

Jag är intresserad.

Speciellt om den är programmerbar också.
Italienarna verkar ju inte vara på hugget så det blir kanske Kanadensiskt.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2008-10-09 09:26:24    Rubrik: Svara med citat

Efter att ha kollat på sidan har jag en liten fråga.
Kommer det finnas regenerering på Sepex varianten?

Sedan verkar ju deras laddare kanske vara ett alternativ även för Clio ägare.

Mvh

/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Frolle
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 augusti 2008
Inlägg: 101
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-10-11 11:00:44    Rubrik: Svara med citat

Självklart skall det vara re-generering.

Jag föreslog att dom skulle OpenSourca sin firmware och att man skulle kunna programmera om den själv. Föreslog också att integrera en USB-port för att kunna läsa ut hastighet, strömmar, spänningar m.m. för att logga/presentera det i t.ex en EeePC.
Helt plötsligt så skulle deras kontroller bli den mest flexibla och många som kan och vill kommer säkert börja utveckla små fiffiga program för att sköta att i från kalculering av återstående körsträcka, till GPS-koppling för "ekonomiskaste" färdväg.

Känns som om det inte finns någon bra bas för egenutvekling ännu, och får man med dom på noterna så kommer dom bli mitt förstahandsval.

Dom stora tillverkarna har ju sitt fokus på truckar, och har nog inget större intresse av hemmabyggare.
_________________
Byte me!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Frolle
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 augusti 2008
Inlägg: 101
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-10-30 11:28:44    Rubrik: Svara med citat

Här kommer det sista ur konversationen med Kannada, samt lite ideér om hur vi kanske kan göra istället:

************************************
************************************

Hold your horses, I'm just a simple guy on my way to convert a car to drive on electricity, so I do not have any customers.
I can not say that 4.800USD is expensive for the source code, the suggestion of Open Source it was only an idea of increasing the popularity of your products.

1. Great, but how flexible will the input be? Must it be close to 162V? Was it not the internal DC/DC-converter that made the voltage limitation?

2. Splendid !!! Is it a fixed design for the RPM-input, or is it a open question where I can give some input after investigating the ABB and Leroy-Somer motors RPM-output? Or will it be a standard hall-sensor that should be mounted on an axel.

3. See no:1. Was it not the internal DC/DC that limits the flexibility of the input voltage?

4. Thanks, but that would blow my already blown budget.

5. Regeneration: I saw a solution where the car did not start moving until 50% pedal was applied, when under 50% regeneration occurred, so it might NOT be necessary with an extra break pedal input (possible break-light output when regenerating heavily). If I have not got it all wrong, only power to the field needs to be applied when regenerating from Sepex (no reverse field). And it might be necessary with a fat diode to bypass the IGBT/MOSFETs in the other direction. So if I'm not completely wrong regeneration is just a matter of programming.

6. I admit, RS/232 is absolutely good enough for those purposes, I brainstormed a little to much.

How will the programming of field characteristics and regeneration be done?
Will I give you the figures, or do you already know or will find out?
What parameters are customer-tunable, if any?

Would it be possible to get a manual for the existing controller?

Pricing:

- Base Armature Controller..............................US$950
- Upgrade to 400A armature control................... $ 600
- Field PWM Controller with RPM sensor input......$500
- Keyswitch source modification..........................NO extra charge
- Firmware source code.......................................$4800 (one time fee) ** Skip **
- Regen Brake ( need field reversal control plus brake pot interface).....$600 ** Solvable with software mentioned above? **
- RS-232 Link to a PC.........................................$500 ** What data can we get? **

That gives me $2050 (why USD, are you not a Canadian company?), for the fist controller?
What would the price be for the following controllers if we skip the RS/232-interface, and re-generation solved with software?
Of course I'm curious about what data is retrievable via the serial interface. Is it just a constant flow of data, or is it real communication <---> ?
Is it possible to set and store parameters via the serial-line?

My feeling is that you see this as a controller that you will only sell to me (and a few others in Sweden) or,
do you see it as a opportunity to put a new product on the market that no one else have in their product portfolio?

Best Regards // Frolle

*****************************************
*****************************************
*****************************************

Dear Fredrik:

I am sorry I caused you a bit of shock. The main reason for the high price was releasing the source code of the Firmware.
Our products are made by a microprocessor, MOSFETs and MOSFET drivers. Everything is standard except the firmware. The firmware is at least 90% of the work and we need to ask for good pay for it.
($4800 is in fact a very mediocre pay for it).

- I was also assuming that you want to distribute the controller after customizing its firmware for your different customers. Investing $4800 in source code, in this case, was in fact very low.

- If you need this controller for yourself, we can develop it at an affordable price with a preliminary firmware ( with consultation with you). You can try it and let us know what firmware changes you would like to
have. Then, we will do the changes and send you a chip (by mail) or the Hex code (by E-mail). For minor firmware changes, we don't even charge you. We charge you only if we spend say over an hour.

- The price will depend on the features: As an affordable price for you, for the first unit, we charge you $1950. This unit will have everything minus regen brake and even will have a simple RS-232 Link.
The simple RS-232 will send back some parameter values you request, from your external computer.

- As of Regen brake, In addition to software solution, you still need to switch a diode or MOSFET as you say. That adds to the cost.

- After development,, the repurchase 400A controller will be $1450 each.

---------------
More detailed explanations:

- I asked for US dollar since we buy all our supplies from US with US dollar. Canadian dollar has wide variations and may cause us a big loss.

- At this point, we see you as our only customer for it ( and may be few more in Sweden as you say). So far, our customers have asked for only Series motor ( because of its high torque) or permanent magnet
motor ( because of its simplicity and lower price).

- The voltage of the controller will have a reasonable range up to 165V The internal DC -DC converter will limit it to about 20% (130 to 165V). Otherwise, you can have wider ,say 100 to 165V.
Beyond these limits , something is usually stressed.

- As I said, we will develop your first unit by consulting with you. That means, you will specify the set-points, limits and things like " at what rate the RPM controls the field current".
Then, we initially set these parameters fixed in our firmware. Changing them by RS-232 will need a lot of work. We may do it later in the project if it is needed and with some fee.

- I will E-mail you a user sheet for our EVMTC DC Controller later.

*******************************************
*******************************************

Japp, dom är intresserade, men intresset är lite svalare än vad jag hoppats på.

Det bekymmrar mig lite att jag får betala för uppdateringar av mjukvaran. Är ju svårt att veta vilken insats som krävs, så skräckscenariot är att jag lägger alla mina slantar på updatering av mjukvara...

Men priset är attraktivt, och dom verkar vilja skapa en fungerande produkt.


Så just nu slits jag mellan att anlita kanadensarna, eller fixa något själv.

Att bygga hela kontrollern ifrån scratch lär kosta en hel del tid och pengar (i form av uppeldade komponenter).

Så halvkompromissen jag funderar på är att använda t.ex en "vanlig" Kelly kontroller (välkommen med förslag på billigare alternativ), för armatur.

Till fältet tror jag att man skulle kunna använda denna "115 VAC / 130 VDC 8 AMP MOTOR CONTROLLER BOARD"

http://www.surpluscenter.com/item.asp?UID=2008040901495371&item=11-2449&catname=electric

Eftersom det inte finns någon transformator på denna så gissar jag att inspänningen helvågslikriktas, alltså U-top på runt 160V.
M.a.o. borde man kunna mata denna direkt ifrån batteripaketet.

Så om man lyckas koppla gaspedal och RPM-input till en PIC/AVR-kontroller så borde man ju kunna styra den riktiga kontrollern samt "gymnastikkontrollern" individuellt.
Man får ju då också fördelen att man kan själv bestämma hur mycket re-generering man vill ha, samt kanske styra bromslyset.

Dock kanske man få problem med galvanisk avskiljning mellan kontrollar och PIC/AVRen... Säkert en nöt som går att knäcka.

Tycker att Jonnys kontroller var fiffig, då man börjar åka först då man kommer över 50% gaspådrag, under 50% så har man variabel re-generering. Verkar enklare än att ha en extra potentiometer ifrån bromspedalen.
_________________
Byte me!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2008-11-18 12:42:06    Rubrik: Svara med citat

Kolla denna annars.
Finns datablad med bra beskrivning och även kretsschema Smile

http://www.kjell.com/?item=87550&path=239000000,242500000

Om man byter Trissa i den och biffar upp ledningsbanor och kylfläns kanske den kan vara ett alternativ.

Jag har ju dock en liten fundering kring isolationen och PWM frekvensen på denna krets. Frekvensen kanske går att ändra men isolationen finns ju inte.

Men för 229:- kanske det är värt ett försök.

Om man stoppar i en IRFP240 eller IRFP264 så skulle det räcka väl tror jag. Conrad.se har för 23kr IRFP240 och 52kr IRFP264


Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2008-11-21 11:41:10    Rubrik: Svara med citat

Samma som i ovan finns även på electrokit lite billigare.
Dom har ju även trissor osv.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Frolle
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 augusti 2008
Inlägg: 101
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-12-01 15:18:34    Rubrik: Svara med citat

Tack för tipset, skall fånga en sådan efter nyår och se om den gåt att modda lite för högre spänning.

Jag har batterier och jag har motor, så det är ju "bara" att koppla in och testa mot fätet. Tack!
_________________
Byte me!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Frolle
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 augusti 2008
Inlägg: 101
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2009-02-18 11:05:33    Rubrik: Svara med citat

Glada nyheter !!!

Har varit i kontakt med Kelly som tidigare sade att dom tänker tillveka en 120V Sepex-kontroller.

Hörde av mig igen och undrade om den fanns tillgänglig, och om dom hade planer på en Sepex för 144-156V?

Och svaret blev att det finns !!!!

Dock ännu ej publicerad på deras hemsida. Men man skall kunna köpa ett fungerande 156V exemplar. Dock förfinar dom just nu mjukvaran.

Tyvärr finns det ännu ingen RPM-input, hårdvaran har det, men mjukvaran har ännu inte stöd för detta.

Själv är jag ruskigt nyfiken på hur man läser RPM på Berlingomotor, någon som vet? Nog dags för en ny tråd om RPM.
_________________
Byte me!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2009-02-18 11:34:01    Rubrik: Svara med citat

Jag gillar glada nyheter!

Har du fått någon prisindikation samt tid för uppdaterad mjukvara (rpm-signal)

/Julle
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Frolle
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 augusti 2008
Inlägg: 101
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2009-02-18 11:55:04    Rubrik: Svara med citat

Har för min att han sa under eller runt $1000 vilket väl får sägas vara överkomligt med tanke på vad alternativen är (om det finns några)...
Dessutom skulle den ha re-generering.

Han pratade verkligen urusel engelska, så jag är inte helt klar över vad som var på gång med RPM-input, men jag tänker göra en uppföljning och eventuellt komma med förslag.

Men en tanke jag fick var att om man kan få fram något om ut-putten på Berlingo / Saxo och eventuellt Clio-motorerna så kanske dom kan inkludera fullt stöd ifrån början för dessa hyffsat vanliga motorer...
Dock är mitt egna intresse för Leroy-Somer/Berlingo motor störst då det är en sådan jag har i garaget.


Två lösa trådar, tror att det är temperatur.
http://ekeb.mine.nu/www/elbil/small/080929_22h03m38s.jpg

Blå kontakt med tre "tåtar", nog RPM.
Någon som vet vad som sitter inne i motorn, och vad det är för signal som genereras?
http://ekeb.mine.nu/www/elbil/small/080929_22h04m30s.jpg


Några tips?
_________________
Byte me!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-03-06 01:35:14    Rubrik: Svara med citat

Tjena !

Du har ju efterlyst lite kretsscheman till motorstyrningar,
på denna sida finns det två scheman, varav en skulle kunna vara intressant om man byter ut lite komponenter mot några som tål högre spänning.

http://www.evalbum.com/tech/

Det finns även några bad boy charger schema.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-06-06 10:02:49    Rubrik: Svara med citat

Jag snubblade just över den här postningen i ett annat forum:

http://www.diyelectriccar.com/forums/showpost.php?p=122070&postcount=38

Citat:
Start by measuring the field resistance with an ohmmeter. If it's well
under an ohm, it's probably a series motor (not shunt or sepex). A shunt
or sepex field will be at least several ohms; more likely 10-100 ohms.

If you have at least a vague idea of the motor's rated power, you can
safely assume that 99% of that goes to the armature, leaving 1% for the
field. Let's say it's a 10 KW (roughly 10 HP) motor. That means the
field can safely handle 1% of 10 KW = 100 watts of power.

The power dissipated in a resistor is P = V^2 / R. If you know R and P,
you can find V. For example, suppose the field measures 10 ohms.

P = V^2 / R
100w = V^2 / 10ohms
V^2 = 100 x 10 = 500
V = 22.36 volts

So, the field can safely handle about 22 volts continuously.

For testing, your field rheostat would be about equal to the field
resistance. In this example, you need a 10 ohm rheostat.

The rheostat carries the most current when it is set to 0 ohms. Suppose
you use a 24v supply for your testing. This max current is I = V/R =
24v/10ohms = 2.4 amps.

The maximum power the rheostat ever has to dissipate is when it is equal
to the field resistance. Equal resistances mean the 24v supply voltage
is split equally between rheostat and field (12v for each). Thus
rheostat power is P = V^2 / R = 12v^2 / 10ohms = 144/10 = 14.4 watts. A
safe bet would be to use a 10 ohm 25 watt rheostat.

Apply full field current first. Then connect some voltage source to the
armature. The motor will run! Measure its RPM. Test it at various
armature voltages and field currents, and write down its
characteristics. From this, you can work out the field current needed
for a usable range of speeds.

Lee Hart


Med tanke på att det verkar vara lite brist på passande controllers/"hackare" till era Franska åk så kanske det här kan vara en lösning (+ en controller till serielindade motorer)? Då funkar iofs inte regenerering, men det är väl roligare att kunna åka alls med bilarna?

Bara en tanke...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-06-06 11:47:31    Rubrik: Svara med citat

pm_dawn skrev:
Kolla denna annars.
Finns datablad med bra beskrivning och även kretsschema Smile

http://www.kjell.com/?item=87550&path=239000000,242500000

Om man byter Trissa i den och biffar upp ledningsbanor och kylfläns kanske den kan vara ett alternativ.

Jag har ju dock en liten fundering kring isolationen och PWM frekvensen på denna krets. Frekvensen kanske går att ändra men isolationen finns ju inte.

Men för 229:- kanske det är värt ett försök.

Om man stoppar i en IRFP240 eller IRFP264 så skulle det räcka väl tror jag. Conrad.se har för 23kr IRFP240 och 52kr IRFP264


IRFP264 Kanske duger om du bygger en golfbil, men för en riktig elbil skulle jag vilja påstå att du behöver något betydligt kraftigare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-06-06 13:15:16    Rubrik: Svara med citat

Lite i klenaste laget kanske. Men jag håller med om att det inte borde vara så ruskigt svårt att bygga en separat magnetiseringscontroller, det är ju inte i närheten av de strömmar som ankaret behöver. 150V och 10 A borde det nog vara om jag inte minns fel. Hur det styrs sedan är väl en annan femma. En kombination av varvtal och gaspådrag på något sätt.
Borde gå att mäta upp en fungerande hackare och se hur den beter sig.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-06-06 19:08:19    Rubrik: Svara med citat

Nikon skrev:
pm_dawn skrev:
Kolla denna annars.
Finns datablad med bra beskrivning och även kretsschema Smile

http://www.kjell.com/?item=87550&path=239000000,242500000

Om man byter Trissa i den och biffar upp ledningsbanor och kylfläns kanske den kan vara ett alternativ.

Jag har ju dock en liten fundering kring isolationen och PWM frekvensen på denna krets. Frekvensen kanske går att ändra men isolationen finns ju inte.

Men för 229:- kanske det är värt ett försök.

Om man stoppar i en IRFP240 eller IRFP264 så skulle det räcka väl tror jag. Conrad.se har för 23kr IRFP240 och 52kr IRFP264


IRFP264 Kanske duger om du bygger en golfbil, men för en riktig elbil skulle jag vilja påstå att du behöver något betydligt kraftigare.


Jo men det är ju inte för ankaret jag menar. Om du kollar igenom hela tråden så kanske det blir klarare. Jag menar att man skall använda IRFP264:en till fältet, det skall mer än väl räcka.

I Clion tex sitter en (1) enda IRFP360 för fältstyrningen.
Och 264:an är kraftigare än 360:n

Så en liten enkel PWMkrets med en 264 kombinerat med en Serie/Pm kontroller som kan regen så kanske man skulle kunna göra en halvskaplig hemmabyggd SepEx/shunt kontroller

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.14 sekunder att ladda.