Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Nån som har eller håller på att bygga
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Elfquest
intresserad


Registreringsdatum: 26 augusti 2009
Inlägg: 19
Ort: Blidsberg

InläggPostat: 2009-09-24 12:39:49    Rubrik: Honda Svara med citat

Hmm, första provstarten med allt inkopplat. Pulversläckan stog inom behörig avstånd och vi var utomhus.



Vi har diodlampor överallt utom hel och halv.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Elfquest
intresserad


Registreringsdatum: 26 augusti 2009
Inlägg: 19
Ort: Blidsberg

InläggPostat: 2009-09-25 09:08:44    Rubrik: Honda Svara med citat

Nästa del av bygget är att sätta ditt ett större bakdrev. Fram har jag gått från 16k till 12k och nu skall jag gå bak från 37k till 51k.
Ska se vad det har för effekt på förbrukningen.


Jag hade tänkt att ha rem-drift men kedja ger mindre motstånd.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Elfquest
intresserad


Registreringsdatum: 26 augusti 2009
Inlägg: 19
Ort: Blidsberg

InläggPostat: 2009-09-25 09:23:10    Rubrik: Honda Svara med citat

Tänkte att någon var intresserad av ett 48V el-schema som min bror gjort för våran EF.


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-09-25 09:53:25    Rubrik: Svara med citat

Märklig symbol för solenoiden, annars är det ju rent och fint ritat.

Två frågor jag har bara:

- Går Alltraxen verkligen på 48 Volt även i logikdelen? Ska det inte in 12 Volt på pinne 1?
- Är det bra att köra DC/DC:n på sekundärsidan av prechargen? Blir inte det ganska stressande för den att försöka komma igång när spänningen rampar upp långsamt i stället för att slås på omedelbart?

Jag frågar för att jag tycker det ser lite märkligt ut, inte för att det nödvändigtvis behöver vara fel. Det kan även vara så att det är är en bättre lösning och att jag behöver uppdatera min världsbild. Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
svo
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 december 2008
Inlägg: 175
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2009-09-25 20:20:38    Rubrik: Motorplacering Svara med citat

Tack för mera bilder. Very Happy

Motorplaceringen med en transmission ned till mellanaxeln med kedjedrevet på är smart, det ger mer plats för batterier och skyddar motorn bättre mot fukt och smuts. Är det en kuggrem?


Skall mäta om det passar att göra så i en Suzuki...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 238
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2009-09-28 13:26:05    Rubrik: Motorval? Svara med citat

Får man fråga vilken motor ni använder?

/Ola
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Elfquest
intresserad


Registreringsdatum: 26 augusti 2009
Inlägg: 19
Ort: Blidsberg

InläggPostat: 2009-09-29 08:36:19    Rubrik: Honda Svara med citat

Ja det är en kuggrem Poly C och motorn är en R-Etek.

http://www.electricmotorsport.com/store/ems_ev_parts_motors_etek-r.php

Vi köpte EMC-R 48 Volt Motor Drive Kit.

/Per F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
JonasF
Passiv


Registreringsdatum: 01 oktober 2009
Inlägg: 2

InläggPostat: 2009-10-01 16:48:29    Rubrik: Svara med citat

qer skrev:
Märklig symbol för solenoiden, annars är det ju rent och fint ritat.

Två frågor jag har bara:

- Går Alltraxen verkligen på 48 Volt även i logikdelen? Ska det inte in 12 Volt på pinne 1?
- Är det bra att köra DC/DC:n på sekundärsidan av prechargen? Blir inte det ganska stressande för den att försöka komma igång när spänningen rampar upp långsamt i stället för att slås på omedelbart?

Jag frågar för att jag tycker det ser lite märkligt ut, inte för att det nödvändigtvis behöver vara fel. Det kan även vara så att det är är en bättre lösning och att jag behöver uppdatera min världsbild. Wink


Jag är den skyldige till elschemat för denna cykeln. Smile
- Jag hittade ingen bra symbol i cad progammet för Solenoiden. Har du en så skicka gärna den.
- Enligt Alltrax egna scheman så går det bra med 48v på stift ett.
www.alltraxinc.com/files/Doc100-045-A_DWG-AXE-No-Reverse-wire-dia.pdf
- Bra fråga. Än så länge fungerar den. Very Happy Varför jag satte den där var helt enkelt för att jag inte ville att den skulle vara igång så fort man slog på huvudbrytaren. Men det du säger verkar logiskt så jag får ta en funderar på om vi inte skall göra om det.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-10-01 18:06:05    Rubrik: Svara med citat

Tyvärr, har ingen bra symbol. Jag har försökt använda CAD flera gånger när jag ritar scheman, men det slutar med att jag blir så irriterad att jag avinstallerar skiten och ritar på rutat papper i stället. Ibland är papper helt enkelt överlägset. Wink

Glömde ju nämna förut att det blir ju illa snyggt, det där bygget! Du får allt slänga upp en video på YouTube, Vimeo eller så när du är klar så vi får se härligheten susa omkring.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Elfquest
intresserad


Registreringsdatum: 26 augusti 2009
Inlägg: 19
Ort: Blidsberg

InläggPostat: 2009-10-03 17:14:09    Rubrik: Honda Svara med citat

Hmmm, har en länk på en snutt där vi körde den för första gången.

http://www.youtube.com/watch?v=VSJ6WnWUmdw

Kommer kanske att göra någon mer efter att lackeringen är klar.

Har precis fått det nya drevet, skall skaffa en ny kedja.


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-10-03 17:58:12    Rubrik: Svara med citat

Schnyggt!

Fast jag fick inget ljud. Ska det vara så? Confused
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Elfquest
intresserad


Registreringsdatum: 26 augusti 2009
Inlägg: 19
Ort: Blidsberg

InläggPostat: 2009-10-04 19:31:27    Rubrik: Honda Svara med citat

Men vad hade ni väntat er, det är en el-mc Wink

Nä skämt och sidor så hade vi inte planerat att filma och det vi hade var en kamera som tydligen saknade ljud.

Mvh
Per F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2009-10-05 18:45:21    Rubrik: Svara med citat

Underbart! Måste varit en fantastisk känsla att testa! Ni har fixat till något som jag fantiserat om länge. Grattis! 2
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-10-11 11:25:41    Rubrik: Svara med citat

Först nu reflekterade jag över att ni håller till i blidsberg....
på "Vi gör det med spänning o fräs" företaget AP&T som jag praktiserade (läste då verktygsmakare) på -93 och senare fick erbjudande om anställning -94 men hade då skrivit på för ett annat företag.

Det skulle vara intressant att komma och göra ett studiebesök o kika på "besten"

/Henric
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Elfquest
intresserad


Registreringsdatum: 26 augusti 2009
Inlägg: 19
Ort: Blidsberg

InläggPostat: 2009-10-11 18:19:55    Rubrik: Honda Svara med citat

Ja där ser man, motorcykel blev ombyggd på AP&T i Blidsberg under semestern 2009 då jag själv jobbar där.

www.aptgroup.se

Självklart är du välkommen att se"monstret"

/Per F

Tänkte vissa bilder på batterihållaren jag byggde.






Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Elfquest
intresserad


Registreringsdatum: 26 augusti 2009
Inlägg: 19
Ort: Blidsberg

InläggPostat: 2010-01-07 18:25:23    Rubrik: Honda Svara med citat

Hej

Vill bara meddela att nu är tank och sidokåpor på lackering.

Håller på att titta på ny batterier för att öka Ampen.

Hittade dessa batterier:
http://www.alibaba.com/product-gs/249157967/100_New_A123_3_3V_2300.html

tänkte köpa ca 900st :-) om priset är ok.

Mvh
Per Fischer
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Laban
Aktiv


Registreringsdatum: 27 juli 2006
Inlägg: 68

InläggPostat: 2010-01-07 19:05:47    Rubrik: Svara med citat

Hur har du tänkt koppla dem? På bilden syns ingen lödfana. Jag har också läst att de ska punktsvetsas för att undvika lödningens upphettning.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
1984:an
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 juli 2008
Inlägg: 202
Ort: Höör // Skåne

InläggPostat: 2010-01-07 19:38:11    Rubrik: Svara med citat

hmm, 900st a123 kostar runt 4500 usd, om dom köps i 100pack från kina via ebay.
Jag har precis fått info om att Hipower´s celler är uppgraderade till 3C kont. urladdning, och 5C "burst".
Räcker kanske till, och borde bli mkt billigare än a123.
_________________
Enjoy The Silence

Bygger om VW Citystromer 1991.
Merida framhjulsdriven elcykel, 53km/h (skrotad)
Merida bakhjulsdriven elcykel, 67km/h
KMX Karts trike elcykel, 350km räckvidd, 65km/h
Tugger 24v, renoverad, såld
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
Finell
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 januari 2010
Inlägg: 119

InläggPostat: 2010-01-22 20:36:16    Rubrik: Svara med citat

Citat:
"bullerprov 1300kr"
Shocked
Behöver man verkligen bullerprov på en elmotorcyckel?? tystare en elhoj kandet väl knappast bli - låter konstigt!! Confused
_________________
Finell
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Elle_man
Passiv


Registreringsdatum: 25 februari 2010
Inlägg: 2

InläggPostat: 2010-02-25 04:30:08    Rubrik: Svara med citat

JonasF skrev:
qer skrev:
Märklig symbol för solenoiden, annars är det ju rent och fint ritat.

Två frågor jag har bara:

- Går Alltraxen verkligen på 48 Volt även i logikdelen? Ska det inte in 12 Volt på pinne 1?
- Är det bra att köra DC/DC:n på sekundärsidan av prechargen? Blir inte det ganska stressande för den att försöka komma igång när spänningen rampar upp långsamt i stället för att slås på omedelbart?

Jag frågar för att jag tycker det ser lite märkligt ut, inte för att det nödvändigtvis behöver vara fel. Det kan även vara så att det är är en bättre lösning och att jag behöver uppdatera min världsbild. Wink


Jag är den skyldige till elschemat för denna cykeln. Smile
- Jag hittade ingen bra symbol i cad progammet för Solenoiden. Har du en så skicka gärna den.
- Enligt Alltrax egna scheman så går det bra med 48v på stift ett.
www.alltraxinc.com/files/Doc100-045-A_DWG-AXE-No-Reverse-wire-dia.pdf
- Bra fråga. Än så länge fungerar den. Very Happy Varför jag satte den där var helt enkelt för att jag inte ville att den skulle vara igång så fort man slog på huvudbrytaren. Men det du säger verkar logiskt så jag får ta en funderar på om vi inte skall göra om det.


Sitter och tittar på schemat för Alltrax 7234 som går på 72 volt. Där ser det ut som om 72 ska in på pinne 1, eller har jag fel?
http://www.electricmotorsport.com/store/downloads-Alltrax/axe-pm-wiring-diagram.pdf

Dock när man programmerar den ska den ha mellan 15 och 20 volt..
http://www.alltraxinc.com/files/Doc120-036-A_TN002-Upgrading-Alltrax-DCX-AXE-Software.pdf

Någon som kan reda ut detta?

Anledningen till att jag kollar är att jag antagligen ska beställa ett EMC-RT paket. Lika som JonasF och Elfquest fast 72 volt.

Batterierna jag planerat är 6st B.B EVP-20ah 12 volt - vilket borde räcka för 1 till 1.5 mil. Eller?

Anledningen till att jag inte vill ha större räckvidd är att detta är ett uppvärmningsprojekt innan kraftigare motorcykel eller elbil.

MVH
Elle man
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 2 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.